en ny longboard byggar tråd

atomic_tweak

Ny medlem
hej
jag är sugen på att bygga en longboard hemma. jag har funderat lite på material och eftersom jag inte vet hur man gör för att böja trä har jag tänkt bygga en form och sedan lägga glasfiber i denna för att få en skön böj på brädan. men jag har inte hittat några brädor som är gjorda av enbart glasfiber och undrar därför om detta är ett olämpligt sätt att bygga på? altså med enbart glasfiber.om det är det så berätta gärna varför och kom gärna med för och nackdelar med olika material och byggsätt.

www.freeride.se/member/view.php?id=29973

lillbrandt här på freeride byggde en som projektarbete på gymnasiumet...fråga honom hur man bygger en.

Jag hade iaf. börjat med att skriva ihop titeln. Sedan hade jag tittat på hur man böjer trä, tillräckligt tunna lager bör inte kräva så mycket värme och så mycket bearbetning.

jag byggde en som projektarbete förra året jag med. spana i mitt galleri så ska jag nog ha en bild där tror jag.

köp 1-2mm björkplyfa, även kallat flygplansplyfa = väldigt tunna fanérlager ihoplimmade till en väldigt tunn plyfaskiva.

dessa kan du sen limma&böja i en press och limma med epoxi.

vill du gå ett steg längre kan du ha ett fibermaterial på utsidan. i kärnan av brädan gör de ingen nytta utan gör bara brädan tyngre.
se till att köpa rätt fiber så den är gjord för epoxi och INTE polyeseterplast som matris.

att laminera ihop allt bör du göra i en vakumpress. det kostar en del pengar och är lite småpilligt men absolut värt det.

hör av dig i min gästbok om du vill ha mer hjälp.

svårt att säga, en hel del. jag köpte prylar för att kunna bygga skidor i framtiden i samma veva så jag kan inte riktigt särskilja vad som kostade pengar till brädan.

men de blev ett par tusen i slutändan med alla press, vakumprylar, kolfiber och epoxi etc.

Snödjup

Tillbaka
Topp