En skidpress är född

oscarius

Ny medlem
En skidpress är född
http://randproject.wordpress.com/

Hallå

Är två killar som har som slutprojekt i gymnasiet att bygga skidor. Andra halvan heter "dohrn" här på freeride.
I helgen tog vi oss an att bygga pressen som sedemera verkar fungera utan problem.

Mall för fräsmall av belag och form för press.

Såga ut form...

En hel del, för att sedan sätta ihop

Och limma och spika fast MDF

Slipa till

Montera ventiler på brandslang

Skarva slang för att fördela tryck

Täta slang i slut

Borra hål i fyrkantsrör för cat track..

Ca 100 stycken. 4 hål i varje.

Trä vajer...

Montera ram av fyrkanströr (40x80mm) med m20

Sätta ihop med balkar och lägga det till rätta

Dags att blåsa upp

Voila

Skriv gärna något fint och konstruktivt baserat på egna erfarenheter. Småsaker är i process för förbättring. Bättre upphängning för cattrack bland annat.

Rockerns design;

Skidans design;

http://randproject.wordpress.com/

Senast ändrad:
En skidpress är född
alltså.... det dær ær den skidan jag har letat efter!! Kænns som ett kærleksbarn mellan en ehp193 o en s7a! :) Sæg att den ær 190cm lång så har du en køpare på en gång!

Senast ändrad:
En skidpress är född
Skapa en sida där man kan följa ert arbete vettja, jag tyckte detta var riktigt intressant och jag vill se mer av ert arbete!!!

En skidpress är född
jeez sa:
tar ni beställningar?
Nej.. Första paret är inte ens tryckta.

Verkar det intressant så är det bara höra av sig.
Vi är inget företag och har förmodligen (svårt att säga nu) inte för avsikt att starta en verksamhet heller. Däremot kan testpiloter vara av intresse till en början...

Det om det. Update kommer om när (och hur) skidorna börjar byggas och även när vi fixar annan informationskälla (blogg/ hemsida).

En skidpress är född
Härligt projekt, ser riktigt kul ut!

Vad har ni de luftfyllda slangarna till? Leder ni in varmluft i dem, eller är det bara för att omsluta hela skidan, eller helt enkelt för att öka trycket? Känner att jag måste få veta!

/Oskar.

En skidpress är född
Måste säga att jag är väldigt imponerad av erat projekt! Bra jobbat!

Ungefär var ligger kostnaden för pressen?

En skidpress är född
OskarHolmblad sa:
Vad har ni de luftfyllda slangarna till? Leder ni in varmluft i dem, eller är det bara för att omsluta hela skidan, eller helt enkelt för att öka trycket?
Det är slangarna som ger trycket! Slangarna trycker ner på cattracket som i sin tur fördelar trycket över skidan.. Slangarna ger alltså 100% av trycket och han-och honformen ger bara skidan sin form.

Gabbe88 sa:
Kan tyvärr inte svara på det, eftersom jag inte vet. Låter kanske oförskämt men så är det inte. Balkarna i pressen är lånade från en kontakt via "dohrn". Samma kontakt har bidragit med trämaterial. Stål har vi blivit sponsrade av via väns företag och slangen var kasserad och gratis.

Jävligt kul med intresset och all positiv feedback! Fridens

En skidpress är född
oscarius sa:
OskarHolmblad sa:
Vad har ni de luftfyllda slangarna till? Leder ni in varmluft i dem, eller är det bara för att omsluta hela skidan, eller helt enkelt för att öka trycket?
Det är slangarna som ger trycket! Slangarna trycker ner på cattracket som i sin tur fördelar trycket över skidan.. Slangarna ger alltså 100% av trycket och han-och honformen ger bara skidan sin form.

Gabbe88 sa:
Kan tyvärr inte svara på det, eftersom jag inte vet. Låter kanske oförskämt men så är det inte. Balkarna i pressen är lånade från en kontakt via "dohrn". Samma kontakt har bidragit med trämaterial. Stål har vi blivit sponsrade av via väns företag och slangen var kasserad och gratis.

Jävligt kul med intresset och all positiv feedback! Fridens
Okej, då förstår jag! Vad kommer ni använda för träslag, och i hur många lager? Kommer ni ha ett lager med stål/kolfiber eller annat material för stadgans skull. Hur fäster man stålkanter på själva skidan? Är träet fuktigt när det pressas för att det ska formas optimalt?

Svara på så många du orkar bara ;)

En skidpress är född
stället gärna upp ;)
grymt kul att nån gör något sånt här i sverige!!! om ni inte vill köra stort kan ni väl iaf sälja till oss här på freeride ;)

En skidpress är född
@ OskarHolmblad

a) Vi kommer att använda ask i kärnan, möjligtvis med ett litet inslag av bok. Varje stav kommer att vara 15 mm bred, så det kommer vara 9 stavar + sidewalls.
b) Troligtvis kommer vi ha två remsor kolfiber under fot för extra stadga där.
c) Först böjer man till stålkanten efter belaget, sedan limmar man fast den var 10-15 cm. Epoxin fäster sedan stålkanten slutgiltigt vid själva formingen i pressen.
d) Nej, kärnan är tillräckligt tunn för att kunna böja utan och vara fuktigt. Dessutom vill man ha träet så torrt som möjligt för att det inte ska ändra form efter själva formningen.

annars har skibuilders.com all fakta om skidbygge man kan tänkas behöva!

hare

En skidpress är född
Ser riktigt sjysst ut! Anmäler även jag mig som frivillig för eventuell testkörning ;) Jag tycker ni borde satsa på det här, vrf inte utnyttja en så bra grej och tjäna en slant? Om ni kan hålla produktionskostnaden nere så kan ni ju ha låga priser på skidorna och om de har någorlunda kvalitet så lär ni ju få hyfsat många köpare.

Keep up the good work :) Följer med intresse!

En skidpress är född
The_teo sa:
Ni kanske kan göra en svensk 333 grej? Dvs, 3333kr och 2222 kr :-)
333 är ju billiga för de kör en billig tillverkningsmetod med horisontell laminering av björkply och kan hålla de priserna nere. Han pressar skidorna i vakuum och med solenergi - rätt låg driftskostnad.

Nu är målet att göra riktigt riktigt bra skidor. Sen får vi se hur det blir.

En skidpress är född
Rysligt imponerad! Kul att se!

En fråga..

"a) Vi kommer att använda ask i kärnan, möjligtvis med ett litet inslag av bok. Varje stav kommer att vara 15 mm bred, så det kommer vara 9 stavar + sidewalls."

På vilket sätt kommer/ska valet av trä spela roll i skidan? Som jag fattar väl är väl trät mest där för att skapa hålrum mellan lagrena runt. Jag vet inte om ni läst någon mekanik men det som skapar styvhet i något som böjs är motstånd mot ihoptryckning/isädragning i periferin av staven. Lite svårt att förklara men om man tänker sig en "I"-balk till exempel är det ju de horisontella sträcken, = , som skapar motstånd mot böjning av balken. Styvhet dvs. Är detta en förstålig förklaring?

Med detta i bagaget undrar jag hur trät som alltså ligger mellan lagrena spelar roll i uppbyggnaden hos en skida. Det borde rimligtvis till 95% vara lagrena runt kärnan som dikterar styvhet hos skidan?

Sen ser ju shapen riktigt fin ut! Hur bred ska skidorna bli? med stålkanter och allt?

En skidpress är född
FF sa:
Rysligt imponerad! Kul att se!

En fråga..

"a) Vi kommer att använda ask i kärnan, möjligtvis med ett litet inslag av bok. Varje stav kommer att vara 15 mm bred, så det kommer vara 9 stavar + sidewalls."

På vilket sätt kommer/ska valet av trä spela roll i skidan? Som jag fattar väl är väl trät mest där för att skapa hålrum mellan lagrena runt. Jag vet inte om ni läst någon mekanik men det som skapar styvhet i något som böjs är motstånd mot ihoptryckning/isädragning i periferin av staven. Lite svårt att förklara men om man tänker sig en "I"-balk till exempel är det ju de horisontella sträcken, = , som skapar motstånd mot böjning av balken. Styvhet dvs. Är detta en förstålig förklaring?

Med detta i bagaget undrar jag hur trät som alltså ligger mellan lagrena spelar roll i uppbyggnaden hos en skida. Det borde rimligtvis till 95% vara lagrena runt kärnan som dikterar styvhet hos skidan?

Sen ser ju shapen riktigt fin ut! Hur bred ska skidorna bli? med stålkanter och allt?
Klart intressanta frågor och tack för feedback.
Nej, mekanik har vi inte läst. Det vi begrundar vårt val av trä (som för övrigt verkar bli enbart ask) är i största hand dess densitet… Bok är exempelvis tyngre än ask, men å andra sidan "segare" i sitt flex, som jag förstått det. Men angående vad du är inne på så fungerar ju i princip träts fibrer som din I-balk. Alltså att trät är starkast om fibrerna är längsgående. Att sen matcha fibrerna och hur de är böjda kan man anpassa hur de ska vara starkast.

Vad vi har i bakhuvudet i vårt träval är alltså träslagets vikt och densitet. Sen spelar det inte en så skitstor roll eftersom att om vi skulle anpassa kärnans tjocklek beroende på träslagets densitet och mängd/val av glasfiber och kolfiber.

Att påstå att skidans kärna endast har med 5% av flexen att göra skulle jag tro är lite väl höftat – med all respekt för din mekanik. Philippe Mastrogiuseppe påstår att skidans kärna påverkar ca 85% skidans flex. Du kan läsa uppsatsen här på pdf; http://www.skibuilders.com/articles/EffectsofCore.pdf

Kul att du gillar shapen! Skidornas dimension är 150/125/138. Sen kan man ju av bilden tyda att den bredaste punkten ligger relativt centrerat…

En skidpress är född
Bra jobb grabbar, se till att uppdatera ordentligt så vi får följa er process!

Har ni funderat något på vilken radie de kommer få? Det finns ju tabeller där man matar in effective edge och måtten, och så får man ut radien... Har dock inte någon länk till er.

En skidpress är född
Sjukt kreativt! En mäkta imponerad västgöte har ni här :) Keep up the good work säger jag bara. Sluta inte posta bilder på processen :)

GL!

Tillbaka
Topp