En till i behov av hjälp med brädval |offpist/pist

rommedahl

Medlem
Hejsan!
Jag har surfat runt en hel del på nätet på jakt efter en bräda och det verkar som att det här forumet är hur trevligt som helst så hoppas på lite hjälp ifrån er som hänger här =)

Jag har inte åkt på några år och skall nu iväg och åka minst en gång i år och sedan förhoppningsvis åka flera gånger per år de kommande säsongerna innan man blir för gammal.
Jag har tidigare haft en Ghost Dreamwater, dvs en riktigt gammal pjäs ifrån 98 skulle jag gissa.

Jag är 184 cm lång och väger 74 kilo och har 44 i skostorlek.
Vad det gäller min åkning så är det pist och off pist i första hand. Jag skall öka på off-piståkandet är det tänkt. Jag hoppar varken i första eller andra hand och när det väl sker så är det inte så mycket trixande utan det är mest känslan av en liten flygtur som jag vill åt innan jag crashar.
Parkåkande är mer eller mindre obefintligt.

Så vilken bräda rekommenderas av er? Jag har kollat på en del begagnat. Har ett rätt så bra erbjudande på:
Burton Triumph 64 - 07
Burton Custom 62 - 06
Samt även kollat på:
Ride Timeless (olika längder)
Vad tycker ni om dem samt vilka fler modeller rekommenderar ni?

Mottager även gärna tips på bindningar och boots samt även annan utrustning.
Om någon har en egen bräda (eller annan utrustning) till salu som rekommenderas så får ni gärna tipsa mig med ett mail.

Tack på förhand!
//M

Senast ändrad:
Burton se till att de är i rätt bredd i midjan (se min guide)

sen kör du ca: 165cm kolla att de har en bra set-back typ 25mm-50mm då kan du bak-montera bindningarna för att få bättre flyt ute i pudret..

:)

/Pinn

Kör med bred bräda om du kör mycket puder. Jag har en GNU CHB wide och den flyter på puder som det vore en korkbit i vatten.

Det finns många brädor att välja emellan, kolla inte bara ride och burtonbrädor.

(Vill du ha en riktig puderbräda så ska du kolla på bohemes hemsida)
www.boheme.fr

pinn sa:
Burton se till att de är i rätt bredd i midjan (se min guide)

sen kör du ca: 165cm kolla att de har en bra set-back typ 25mm-50mm då kan du bak-montera bindningarna för att få bättre flyt ute i pudret..

/Pinn
Tackar. Skall kolla mer på din guide =) Såg den först efter min postning.
Set-back. Är det hur långt bak på brädan det finns monteringshål?

SverigeTomten sa:
Kör med bred bräda om du kör mycket puder. Jag har en GNU CHB wide och den flyter på puder som det vore en korkbit i vatten.

Det finns många brädor att välja emellan, kolla inte bara ride och burtonbrädor.

(Vill du ha en riktig puderbräda så ska du kolla på bohemes hemsida)
www.boheme.fr
Jo. Skall inte ha en för smal. Men finns det nackdelar med för bred när man kör i pist? Kommer att bli mer piståkande än puder (jag måste ju tyvärr vara realistisk, hehe).

Japp. Jag kollar runt på lite olika begagnatsiter. Salomon verkar ok också.

Men vad tror ni om Burton Triumphen. Kan den vara för styv?

Bump i dump.

Skulle vara trevligt med lite fler svar =)

Framföralt min undran om triumph vs custom.

Tillbaka
Topp