En titt i kulan!

Mountain_Man

Aktiv medlem
En titt i kulan!
Det tycks ju som många lägger en hel del energi på att tyda vad som är "inne" för tillfället. Personligen tycker jag detta är tämligen ointressant. Vad som däremot är verkligt spännande är att se in i framtiden och se vad som kommer att vara inne om några år...

Jag har tagit en snabb till i kulan och kommer nu att ge er en förstahandstitt på hur de freeride/freestyle relaterade tävlingsgrenarna kommer att utvecklas. Håll till godo!

Jibbing!
Trots att jibbarna själva med stor frenesi klargör att de inte håller på att återuppfinna freestylegrenen hopp råder det ingen tvekan om att så är fallet. Publiken börjar redan nu tröttna när snurrarna blir så många att det inte går att hålla räkningen utan slowmotionblick. Kickarna blir brantare och brantare och hoppen högre och högre. Skidorna kortare och kortare och det enda som snart kommer att skilja bigjumpandet från freestylehoppning är att åkarna landar baklänges då och då. Eftersom det inte längre är fråga om skidåkning utan om simhopp med skidor dör grenen ut lika snabbt som den föddes!

Puckelpist!
En av anledningarna till att bigjumpandet dör ut är att den nya försöket att blåsa liv i puckeln genom att som sista hinder i banan lägga ett stort hopp där åkarna får visa sin trixförmåga fullt ut. Jibbningen blir så att säga en del av puckeln och förenas med skidåkningen. Detta blir det stora lyft som freestylepuckeln behöver och vi kommer att återigen få pucklar i alla anläggningar.

Cross!
På gång är skierscrossen som tillsammans med puckeln kommer att bli den etablerade freestylegrenen. Banorna kommer att utvecklas och inom ett par år kommer crossen att ha samma status som den traditionella specialslalomen. Skidåkningens gladiatorer kommer inom kort att bli de stora affischnamnen för skidfabrikanterna.

Snowboard och Telemark!
Dessa "lifestylesporter" kommer sakta men säkert att fortsätta att tyna bort och kommer inom några år inte längre att utövas som tävlingsidrott utom av en mindre fanatisk skara som inte insett att det finns effektivare sätt att besegra en sluttning.

Halfpipen!
Inom kort kommer halfpipen att öppnas för skidåkarna vilket blir den definitiva döden för brädorna i tävlingssamanhang. Skidåkarna hoppar högre och sätter betydligt mer underhållande trick. De flesta jibbare söker sig hit efter att de stora hoppen planats ut i anläggningarna.

Extremfriåkning!
Fabrikanterna inser att de inte tjänat en krona på sina friåkningshjältar och slutar sponsra tävlingarna. En trogen skara åkare fortsätter dock att tävla tills skadorna slutligen sätter P.

That´s all kids! / MM

PS! Observera att spåkulan är inställd på TÄVLINGSVERKSAMHETEN inte på vad Jon & Henrik pysslar med hemma på fjället eller i inspelningen av XXX-stream! P&K!

En titt i kulan!
Mycket intressant inlägg!
Jag tror att du har rätt i det mesta, men att telemarken håller på att tyna bort tycker jag låter fel, jag har aldrig sett så många telemarkare i backen som jag gjorde förra säsongen, kanske beror det på att jag själv började åka telemark då?

Ha de...//Anders

En titt i kulan!
Det är JJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄÄVVVVVVVVVVVLLLLLLLLIIIIIIIGTTTTTTTTTTT irriterande att folk som inte har en aning om vad newschool-freestylen går ut på uttalar sig om det.

det går inte alls mot fler snurrar och volter, snarare tvärtom. det handlar om att uppfinna nya trick, hoppa stort och göra ett "enklare" trick snyggt genom att tex grabba. ett av de trick som är mest inne nu i filmer är tex 180mutegrab eller switch 180 grabs.

det som kommer vinna tävlingar i vinter är inte d-spin 1800 med fem grabs utan en switch "d-spin/misty/cork" 720-900 med EN riktigt tweakad grab. förresten så ska till exempel x-games avgöras i slopestyle och pipe, inte i big air, så det lär bli flera och coola hopp istället för freestyleliknande grejer.

ett bra exempel på hur det går mot stil istället för teknik såg man i US open när en kille gjorde en "switch bakåtvolt med halv skruv till framåtvolt" och blev utslagen av en cork 900 tailgrab!

å jibb-skidorna blir inte kortare å kortare, dom har varit like långa hela tiden.

newschoolfreestylen komer att bli som snowboardtricksandet inte som freestylehoppningen!

varför skulle extremskidåkningen dö ut, fri-åkning blir ju bara större och större och seth morrison lockar nog lika många människor att köpa K2-skidor som maier folk att köpa vad han nu åker på!

snowboard är ingen trend, trender varar inte i 10 år. telemark kommer säkert fortsätta att åkas av lika mycket folk som nu, dock i vågor upp och ner.

det du har rätt i är väl att skiercross kommer att bli större och att åkarna där kommer att få samma status som alpinåkarna.

hörde att jonny moseley försöker få FiS att tillåta inverterade hopp i puckeln och klämmer han av en rodeo i OS ( det lär väl icohförsig ta längre tid än så innan det blöir tilåttet men...) så får nog puckeln ett välförtjänt lyft!

2 rätt men alldeles för många fel Mountain Man, se till att veta vad du pratar om nästa gång!

En titt i kulan!
Jag började åka snowboard i slutet av 80-talet för att det var nytt, annorlunda och kul. Det var så nytt att man inte ens fick åka i liften med brädan i vissa anläggningar. Men som alla vet vände det ju ganska snabbt in på 90-talet och varenda liten parvel sågs ju snart göra tafatta försök till att åka bräda. Så jag beslöt mig för att prova nåt annat så mitt val föll på telemark just av anledningen att det var en utmaning att lära sig nåt nytt och kul (nytt för min del vill säga).
Så jag hoppas att du har sett rätt i din spåkula och att telemarksåkarna minskar i antal så att man får hålla på med nåt kul och lite annorlunda och inte bli en i mängden som hände med snowboardåkandet.
(Och nej, jag har ingen tendens till att behöva sticka ut från mängden, jag tycker bara det är kul att göra nåt lite annorlunda, som tyvärr telemark inte längre är).

Hare gott alla åkare och lev väl.
/Jange

En titt i kulan!
Den stora frågan för mej är varför man egentligen alls skall diskutera vad som är trendigt eller inte.Personligen skiter jag i vad som är trendig och åker när, var och hur jag tycker. För mej är det åkarglädjen som är det viktigaste.

En titt i kulan!
Hmm, vänta...

"Personligen tycker jag detta är tämligen ointressant. Vad som däremot är verkligt spännande är att se in i framtiden och se vad som kommer att vara inne om några år...
"

Du tycker alltså vad som är inne är helt ointressant, men det som kommer att bli inne dreglar du över?

>> RR <<

En titt i kulan!
Kan bara hålla med dig, även om jag inte tror att det blir riktigt så illa för jibbsnibbarna. Visst, nu snurrar ungarna så inihelvete att man skiter i vad dom sysslar med vilket inte var fallet när företeelsen var helt färsk, men jag tror som nån skrev att det utvecklas mer åt snowboardhållet.. förresten varför bryr jag mig, alla med hår på arslet åker käpp i framtiden åxå

En titt i kulan!
..haha, riddarn, sköna ord.

MM: mfl, trendnissar/trendkännare/trendskapare kommer sällan från norra delen av vårat avlånga land, ansluten till denna skara kan jag inte uttala mig som en trendsskapare om det inte är fler än jag som åker med orent skär på skidorna och heltaskig position..?? Men en sak som jag hoppas på är att dessa självlysande overallsprydda-monoskifransmän visar upp sig lite mer!! Ett gott skratt förlänger livet... instämmer med riddarn och hoppas att Marcus från Karlstad snart äger hela slalom-kuppen!!

benzen äger...

En titt i kulan!
.. här har vi en kille som vet, passa på att fråga om alla dessa skidstilar??http://www.orkelljunga.se/kungs/uteinne.htm

Tillbaka
Topp