En vilsen själ på jakt efter en Turskida. (och bindning)

• Trådstartare Trådstartare user133436
  • Start datum Start datum
U

user133436

Guest
Den korta versionen:
Jag letar ett par turskidor,bindningar och stighudar.

Långa versionen:
Efter att ha gått och spenderat tid i fjällen i sommar har jag fått upp ögonen för Turskidor. Även ifall mina kära TST kommer att tjänstegöra mig en vinter till kommer jag att hamna i samma dilemma som förra hösten och tänkte mig ha en idé om vad jag ger mig in på. Frågorna är många. Vilka skidor ska jag ha? Vad är bra vad är dåligt? Brett eller smalt? Hårt eller mjukt?
Anyways, to the point.

Höjd: 176 Cm
Vikt: 60 pannor
Erfarenhet av skidor: Åkt sedan barnsben men hittade kärleken för puder för två år sedan.
Teknik: Bekväm i alla pistens backar, även utanför.
Budget: 6000 +- 1000
Åkstil: Stora svängar, Droppar gärna, kan stava till snurrar och Butters.

Letar alltså en lekigare skida som ska tåla en helikopter ibland, i stil med Armada JJ & Bubba. Återkommer med info ifall det saknas.

Senast ändrad:
Varför inte dänga ett par barons/guardian/adrenalin på dina TST? Eller trekkers för den delen, om jag inte blir lynchad för det förslaget.

Rent generellt gillar jag att tura på samma typ av skida jag gillar att åka på, av den enkla anledningen att jag går för åkningens skull. Skulle jag gå av annan anledning ligger turskidor högt på listan, men jag antar helt enkelt att du går för att åka.

Jarle sa:
Varför inte dänga ett par barons/guardian/adrenalin på dina TST? Eller trekkers för den delen, om jag inte blir lynchad för det förslaget.
Hade upp tanken, dock känns der onödigt eftersom:
1. Skidan har då blivit om monterad tre gånger.
2. Det blir då skidans tredje år, toppat med några omborrningar.
Jarle sa:
Rent generellt gillar jag att tura på samma typ av skida jag gillar att åka på, av den enkla anledningen att jag går för åkningens skull. Skulle jag gå av annan anledning ligger turskidor högt på listan, men jag antar helt enkelt att du går för att åka.

Senast ändrad:
Alternativ 1: kör på trekkers

alt 2: Däng på hybridbindningar på TST

alt 3: Köp nya skidor och bindningar. Med lite flyt hittar du ett färdigt paket till en bra peng

Jarle sa:

alt 3: Köp nya skidor och bindningar. Med lite flyt hittar du ett färdigt paket till en bra peng
Hybridbindning? Nu blev jag nyfiken.
(Eller är det bara ett uttryck jag inte hört)

Senast ändrad:
Haellgren sa:
Jarle sa:

Hybridbindning? Nu blev jag nyfiken.
Ordet jag har som ovana att använda för dagens "friåkningsbindningar", som t.ex. duke, guardian osv

Om du vill ha en skida som JJ eller Bubba är det ju klart enklast att köpa ett par av dessa, eller vad är haken? Bör gå att hitta med "hybridbindning" (aldrig hört det förut) för under 6 000 kr om man letar runt lite ...

/MM

608 euro hos http://www.sport-bittl.de/ med JJ + Baron (12/13). ...

Senast ändrad:
Du måste ju bestämma dig för vilken typ av bindning du vill ha, tech eller inte. Techbindning blir ju mkt dyrare särskilt som du behöver nya pjäxor. Blir nog knepigt med din budget men det går om du tex köper allt i ett paket från tysken. Men köpa pjäxor över nätet är ju sällan en bra ide.
Om du inte kör på tech så har jag åkt några veckor på Marker tour vilket jag tycker fungerar utmärkt och är ju lite lättare än guardians etc. Har hållit fint för mig och jag är 15kg tyngre, men jag hoppar inte nämnvärt och har inte turat på dom ännu. Har ju varit lite problem med tidigare årsmodeller men skall vara avhjälpt nu.

DrJ sa:
Du måste ju bestämma dig för vilken typ av bindning du vill ha, tech eller inte. Techbindning blir ju mkt dyrare särskilt som du behöver nya pjäxor. Blir nog knepigt med din budget men det går om du tex köper allt i ett paket från tysken. Men köpa pjäxor över nätet är ju sällan en bra ide.
Om du inte kör på tech så har jag åkt några veckor på Marker tour vilket jag tycker fungerar utmärkt och är ju lite lättare än guardians etc. Har hållit fint för mig och jag är 15kg tyngre, men jag hoppar inte nämnvärt och har inte turat på dom ännu. Har ju varit lite problem med tidigare årsmodeller men skall vara avhjälpt nu.
Blir en Tracker/Guardian.

Bumpar litegranna eftersom jag nu har fortsatt jakten i det tysta.
De nya alternativen är:
Moment Night Train, En (enligt de oändliga internets tycke) roligare Puderskida. Kan tänka mig att de kantiga Nose och Tail områdena är ideala för stighuds fästen?

Völkl Shiro, En allmountain skida, mer åt puderhållet.

CMD The IT: Liknande omdömen som Night train. Har ej studerat Måtten.

Haellgren sa:
Bumpar litegranna eftersom jag nu har fortsatt jakten i det tysta.
De nya alternativen är:
Moment Night Train, En (enligt de oändliga internets tycke) roligare Puderskida. Kan tänka mig att de kantiga Nose och Tail områdena är ideala för stighuds fästen?

Völkl Shiro, En allmountain skida, mer åt puderhållet.

CMD The IT: Liknande omdömen som Night train. Har ej studerat Måtten.
är inte Night train och the It helt olika?
Moment Night train = puderskida med 123mm midja.
Cmd The It = allmountain skida på 106mm midja.

har inte testat någon av dom två, så ska väl inte egentligen inte yttra mig.

Tycker du borde kolla in Cmd Wizard, riktigt rolig lekfull bc jibber 117 midja, lättare svingvikt och stabilare? till nästa år.

Jag provade The It i vår-vintras å det var kärlek på en gång. Varför? Smidighet + lekfullhet, å plus för grafiken :cool:

En motfråga, då jag ej provat dom: hur upplever du TST?

Som nämnt tidigare skulle jag överväga att börja med ett par trekkers + hudar (finns säkert beggat till vettig peng!). Började själv så & har ej kommit vidare till ex. en hybrid-bindning (då det ej blir allt för ofta jag turar).

Mitt problem hittills har varit mina simpla alpin-pjäxor, får skavsår som faan av dom när jag hudar :( någon som har tips/idé på pjäxa (där fokus ligger på utförsåkning, salomon quest?) som kan förbättra uppförs-känslan?

Senast ändrad:
limegreen sa:
Mitt problem hittills har varit mina simpla alpin-pjäxor, får skavsår som faan av dom när jag hudar :( någon som har tips/idé på pjäxa (där fokus ligger på utförsåkning, salomon quest?) som kan förbättra uppförs-känslan?
De flesta fabrikat börjar väl ha skor av den typen du söker, gåfunktion alltså. Men en bra start kan vara att botanisera bland välbeprövade Tecnica Cochise 120/130 Pro eller Lange XT 130. Kör själv den "gamla hederliga" varianten av Cochise 120 och trivs med det.

Senast ändrad:
limegreen sa:
Som nämnt tidigare skulle jag överväga att börja med ett par trekkers + hudar (finns säkert beggat till vettig peng!). Började själv så & har ej kommit vidare till ex. en hybrid-bindning (då det ej blir allt för ofta jag turar).
Du tror inte du skulle tura oftare om du hade grejer som det faktiskt går att gå i.

Vanliga pjäxor + Treckers är ju inte direkt guds gåva till turskidåkaren.

limegreen sa:
Jag provade The It i vår-vintras å det var kärlek på en gång. Varför? Smidighet + lekfullhet, å plus för grafiken :cool:

En motfråga, då jag ej provat dom: hur upplever du TST?
Ska kolla närmare på the IT.
Själv upplever jag TST som en mjuk och rolig skida, men som samtidigt tål lite pistsmiskning när det behövs. I puder är den rena rama drömmen och har faktist funderat på att byta till en Nyare TST just pga att den verkar passa mig ypperligt.

@ SooL2007

Okey, ska kika lite åt det hållet!

@ Piglet55

Det ligger förmodligen ganska mycket i det du säger!

Har du nå bra tips (jag vet att frågan är ungefär lika genomtänkt som att åka på 1 veckas skidsemester till Tärnaby & bara packa ner snowbladesen.. men ändock!)? Tilläggas bör att jag aldrig satt min fot i Dynafit/Tech-prylar, ännu.

@ Haellgren

Ok, det låter ungefär som hur jag skulle beskriva The It! Å nu ere ju fina priser på de som leek1234 påpekade..

Så frågan är om du vill ha en liknande skida (om det nu är så, TST & The It kan ju vara som natt/dag i verkligheten) i egenskaper som de du har nu, och sen tänker jag på det här med vikten. Om du har ett par TST med vanlig alpin-bindning som du gillar nu kanske du ska satsa mer åt lättare prylar?! :| Nej jag vet inte..

Senast ändrad:
Piglet55 sa:
limegreen sa:
Du tror inte du skulle tura oftare om du hade grejer som det faktiskt går att gå i.

Vanliga pjäxor + Treckers är ju inte direkt guds gåva till turskidåkaren.
Alla är vi vilsna i början, sedan skådar en del ljuset, dvs Dynafit. :D Andra famlar runt ett längre tag.

limegreen sa:
@ Piglet55

Har du nå bra tips (jag vet att frågan är ungefär lika genomtänkt som att åka på 1 veckas skidsemester till Tärnaby & bara packa ner snowbladesen.. men ändock!)? Tilläggas bör att jag aldrig satt min fot i Dynafit/Tech-prylar, ännu.
.
Min åsikt är ju att om du vill börja tura så är det bara tech-systemet som gäller. dvs försök köpa pjäxor och bindningar så snart det går. Allt annat blir en kompromiss. Sen vet jag att det är många som använder både trackers och Hybridbidningar (?) men JAG skulle aldrig gör det.

Dynafitbindningen har ju inte utvecklas så mkt på de senaste 25 åren utan det är mest kosmetika. Dvs köper du en uppsättning så kan du flytta med den på nästa par skidor osv.

Ett alternativ som man kan tänka sig är att köpa inserts så att du kan använda både dynafitbindningar och vanliga alpinbindningar beroende på vad du tänkt dig med dagens utflykt.

Piglet55 sa:
limegreen sa:
@ Piglet55

.
Min åsikt är ju att om du vill börja tura så är det bara tech-systemet som gäller. dvs försök köpa pjäxor och bindningar så snart det går. Allt annat blir en kompromiss. Sen vet jag att det är många som använder både trackers och Hybridbidningar (?) men JAG skulle aldrig gör det.

Dynafitbindningen har ju inte utvecklas så mkt på de senaste 25 åren utan det är mest kosmetika. Dvs köper du en uppsättning så kan du flytta med den på nästa par skidor osv.

Ett alternativ som man kan tänka sig är att köpa inserts så att du kan använda både dynafitbindningar och vanliga alpinbindningar beroende på vad du tänkt dig med dagens utflykt.
Dynafit Beast måste väl ändå sägas vara en rejäl och nyskapande utveckling? Lättare än konkurrenterna och ingen vikt på hälen.

snorkel sa:
Dynafit Beast måste väl ändå sägas vara en rejäl och nyskapande utveckling? Lättare än konkurrenterna och ingen vikt på hälen.
Samt kostar 3 gånger så mycket och är slutsåld redan. Så jag tror TS kan bortse från den. Generell sett är ju techbindningar inte de billigaste prylarna, med en budget på 6000 är det nog svårt att få in skida+stighud+dynafist.

@ Piglet55

Ok, men följ-funderingar:

Jag har ett par omonterade Watea 101:or (vilka kanske blir lite tunga för tech-turande??), och anta att jag skulle slänga i Inserts i dom. Då har jag ju bra alpin bindning + simpel alpin pjäxa sedan tidigare jag kan använda för lift-utförs. Men till turandet, menar du då att en god idé kan vara att skaffa en tech-bindning + lätt tech-pjäxa till det ändamålet? Och specifikt pjäxan: som jag läst i trådar här på FR så verkar ju en combo-sko (för både alpin + techbindning) vara lite av ett projekt/mysterium i branschen fortfarande?? Har du erfarenhet/åsikt om MFD-systemet annars?

Senast ändrad:
Om alpinpjäxan ändå är simpel och inget direkt bra pjäxa (?) kan du väl byta ut den mot en turpjäxa med klart nerförs-orientering?
Jag hade tittat på nya BD Factor (dubbla gå-läget mot tidigare versioner och låter som det kan vara en äkta cross-over) eller K2 Pinnacle med DIN-sula och tech-inserts på samma gång, vilket borde betyda ett "gå-läge" som iaf är stor skillnad över ett par alpinpjäxor men med full fokus på utförsåkningen.
Annars finns ju Scarpa Maestrale RS som har ett riktigt bra gå-läge för att vara en så styv pjäxa.

Trekkers anser iaf jag inte vara ett alternativ, det är mer någon man har för att låna ut till kompisar som vill testa en dag. De gör det väldigt svårt att gå på skrå, särskilt när det är lite hårt. Du får lixom ingen kraft ner till stålkanten eftersom all går förlorad i trekkern och kopplingen till bindningen, verkligen noll vridstyvhet. Men hyr ett par om du vill testa på!

Tycker själv att Duke funkar riktigt bra så länge det inte handlar om att göra skärande svängar i stenhård pist hela dagarna. Var jag dig hade jag satsat på en Duke/Baron EPF.

Inte provat MFD, men pillat lite på ett par som var monterade. Tyckte det räckte att se var pivot-punkten hamnar i förhållande till din egen tå för att fatta att frustrationen kommer pysa ur öronen efter en kvart på ett par sådana.. Är rätt dyra dessutom.

@ Blide

Ok, ska snegla lite på en sån combo-sko här framöver!

När du säger att Duke ej e optimal för mycket skärande pist-körning, hur kommer det sig? Blir det inte samma med Guardian?

Och du får gärna utveckla det där med MFD och pivot-punkten!

limegreen sa:
Och du får gärna utveckla det där med MFD och pivot-punkten!
MFD roterar runt en punkt som ligger väldigt långt framför dina tår, vilket gör att gången blir onaturligt och (förmodligen) jobbig i längden.

Jag kan bara hålla med Blide. Om du ändå vill köpa ett par nya pjäxor så gå för ett per där du kan byta mellan alpin och tech-sulor samt har gå läge.

Jag kör med första generationens Technica Coshiee och märker att jag använder gåläget rätt ofta även när jag inte turar. Helt perfekt i lunchrestaurangen eller mataffären tex.

Dock, har du ett par alpintpjäxor som du tänkt ha kvar ett par år så kan jag tycka att du satsa på ett par ännu lättare pjäxor för turande. (det verkar dock inte riktigt som du är där ännu)

Jag kan även hålla med vattendroppe med att rotationspunkten för MFD ligger väldigt långt fram. Guardian ligger väl mellan MFD och techsystemet.

Så det generella tipset är väl att köpa en techbindning och en crossoverpjäxa. Det har ju kommit hur många som helst av dessa under förra året och i år.

Ja alltså, kan bara stämma in i kören ang att tura, det gör man väldigt gärna på techbindningar. Dock, om din budget ligger på 6k blir steget över till tech svårt tror jag eftersom det är vad bara pjäxorna kostar i princip. Det är stor skillnad på pjäxa och pjäxa när man pratar turpjäxor, till skillnad från alpinpjäxor där det ju som bekant mest handlar om att dom ska sitta bra.

Senast ändrad:
Det snurrar friskt i skallen på mig just nu kan jag berätta, sitter å googlar å kikar å funderar å pris-söker hej vilt.
Känns som jag håller på att gå från en flakmoped till en eka, typ.. Har ju som sagt ingen erfarenhet av varken Tech-system eller längre turande - har hudat upp för Getryggen (Storulvån) + lite liftnära några gånger med Trekkers.

Tänker att en början mot mer turande kan vara ett par Guardian + ett par pjäxor med Walk-läge iaf (och där möjligheten att byta till Tech-sulor spelar mindre roll). Föredrar ett "mellan-flex-plus", dvs 110+ blir för styvt. Mina simpla pjäxor som jag kört en 4 år nu är ett par gamla Nordica Speedmachine 8 :)

Men bortsett från val av bindning/pjäxor så verkar det som att Inserts på skidorna är att föredra??

@ Blide
Såg att du recenserat DYNAFIT TITAN TF-X, något att tillägga såhär efteråt om dom?

Har fortfarande ej fått svar på det här med en Duke i pist, å vad blir skillnaden gentemot Guardian? Är det stå-höjden du syftar på?

@ Piglet55

Mina nuvarande Nordica Sppedmachine 8 har sjungit på sista versen ett tag nu.. Har provat och kunnat köpt ex. Full Tilt Booter/Konflict samt Salomon Shogun/Ghost 90, dock saknar de ju goda uppförs-egenskaper :(

Hittat DYNAFIT TITAN TF-X till ett go-pris, men de kanske blir lite overkill för mig?!

Om jag förstått det rätt med MFDs pivot-historia: foten är längre bak (alltså längre från skidan i uppfällt steg)/längre ifrån fästningen på skidan vilket (iaf i tanken?!) leder till en märklig känsla i hudandet??

Senast ändrad:
.. efter lite mer kring-flackande på webben så verkar Tecnica Cochise 90 vara något för mig.
Vet någon hur Technicas flex-index är i jämförelse med Salomons F-index?
Även hur Technica i jämförelse med Salomons hederliga känsla (både i innersko som skal-flex)?

Och ifall DYNAFIT TITAN TF-X (med sitt flex på 130?) upplevs hårt, alltså som ex. en pist-pjäxa
från Salomon med 130-flex?

Samt: finns idag Dalbello eller Full Tilt-pjäxor med bytbara Alpine Din/Tech-sulor?
Och hur är det med Salomon på den fronten?

Senast ändrad:
limegreen sa:
.. efter lite mer kring-flackande på webben så verkar Tecnica Cochise 90 vara något för mig.
Vet någon hur Technicas flex-index är i jämförelse med Salomons F-index?
Även hur Technica i jämförelse med Salomons hederliga känsla (både i innersko som skal-flex)?

Och ifall DYNAFIT TITAN TF-X (med sitt flex på 130?) upplevs hårt, alltså som ex. en pist-pjäxa
från Salomon med 130-flex?

Samt: finns idag Dalbello eller Full Tilt-pjäxor med bytbara Alpine Din/Tech-sulor?
Och hur är det med Salomon på den fronten?
Cockcheese 90 är antagligen mjukare än vad TF-X är. Testat Cockcheese Pro Light och den var rätt så styv i sina 120 och kändes bladet styvare än TF-X,

På dalbello/FT så säger jag tyvärr nej.....vilket är otroligt synd då det hade vart den enda pjäxan man hade behövt.
Salomon har utbytbara plattor på hela sin Quest serie och kommer i år med Tech sulor. Så gillar man salomon så borde man bli ännu gladare i märket i år.

Du måste helt enkelt fråga dig hur mycket du ska tura och hur mycket du uppskattar ändamålsenliga prylar :-) Hade du inte haft en budget hade detta varit en no-brainer...

Hade jag varit dig hade jag satsat på Duke/Baron eller Guardian 16/13 i det här läget (om du bara ska köra några korta turer för att känna på), det är lite mindre fipplande än tech-bindningar och klart roligare att bomba uppkört och hård snö med.
Vad jag menade med Duke i skärande sväng på hårt var mest att om du bara ska köra isiga Åre-pister så kanske en annan bindning är bättre. Är det däremot en, i första hand, offpist skida du ska ha hade jag inte tvekat alls på Duke, i mitt tycke en väldigt bra bindning, särksilt med de senaste årens förbättrade hälhöjare.
Ett alternativ, om du ska tura lite mer och vill ha en lättare bindning, kan vara Marker Tour 12 EPF. Förutsatt att du inte känner behovet av att skruva bindningarna mer än så och inte ska droppa stort eller köra väldigt snabbt i uppkörd/jobbig snö. Ska enligt wildsnow vara lika vridstyv som sina större syskon.

Dynafit Titan tycker jag var är en bra pjäxa, har tyngd som en riktigt alpinpjäxa (typ 2kg) vilket kör att du får en (i mina ögon) mer följsam pjäxa utför jämtför med någon som väger under 1500 g. Skulle säga att den är styv. Gåläget är godkänt, klart bättre än BD Factor innan 2014-modellen, och pjäxan går att hitta billigt. Du kan också vänta med att slänga på tech-insertsen och köra DIN-sulorna i Duke/tour/guardian och sen när du väl går över till tech kan du byta sulorna och slipper köpa nya pjäxor.
Samma gäller för Salomons pjäxor med gå-läge och dessa hittar du väldigt billigt.
Efter det kan du byta upp dig till TLT5/6 och få nästa aha-upplevelse och börja bygga pjäx-quiver ;-)

Helt sant, ett par titans i rätt storlek brukar gå att hitta riktigt billigt beg! Och säkert nya också för den delen. Klockren första turpjäxa för den som kört alpint innan.

Ok men undrar hur en Chocise 90s flex står sig i jämförelse med ett Salomon 90-flex?! Och även HUR den flexar. Salomon-flexet är man ju både bekant & alltid nöjd med! Någon som är har robusta IRL-experiences av Technica vs Salomon-flex??

Iom att jag nämnt att jag kört Speedmachine 8 i flera år (& varit nöjd med det "medel-flexet") & lurar på Chocisen, finns då ingen risk att jag skulle tycka Titanerna är för hårda?? Ska också nämna att jag för 4-5 år sedan köpte ett par Salomon X-Wave 10 & var tvungen att byta dom för jag tyckte flexet var för hårt för mig ute i kylan. X-Wave 9an har jag dock alltid tyckt är kanon, lite målbild pjäxa för mig.

Senast ändrad:
Inte testat de andra, men haft ett par X-wave 10 och tycker du det är för hårda ska du absolut itne köpa Titans!

Då hade jag gått på någon av de mjukare Salomon pjäxorna alternativ tagit chansen och fått ett bättre turläge (vilket oftast innebär mjukare flex, om du bortser från Dynafit Vulcan.
Ta en titt på Scarpa Mastrale, den är klart mer åt tur hållet och har ett riktigt bra gåläge för att vara en såpass nerför orienterad pjäxa. Visst får du ett annat flex än från en mjuk alpinpjäxa, men behöver inte vara dåligt.

Tillbaka
Topp