Enforcer eller soul rider

v.areschoug

Ny medlem
Dags att köpa skidor. Är ute efter ett par mångsidiga all mountain skidor som är stabila i pisten men samtidigt behåller lekfulleheten både i och utanför pisten. Är en medelgod åkare som åker det mesta dock mer sällan park. Åker numera huvudsakligen pist och pistnära offpist (skog) men kan även ge mig ut på härlig puderåkning när det erbjuds.

Har fastnat för Nordica enforcer 93 och soul rider 97 i längd 177. Tror dessa skidor hade passat mina behov bra men eftetrssom de är hyffsat snarlika har jag svårt att bestämma mig. Är soulrider för mjuk och bred för att carva i höga farter i psiten? Är enforcer för hårda för att få en lekfull skida? Vad är för/nackdelarna med de båda skidorna, vilka hade ni rekomenderat. Jag är 178cm lång och väger ca 70kg.

Tack på förhand!!

Senast ändrad:

SaintX

Aktiv medlem
Jag har Enforcer 100 och carvar utan problem i alla pister så länge det inte är is. Har inte provat Soulrider men efter snabb googling och killgissning så är nog den lite mer lekfull och sprättig. Skulle tro att Enforcer är mer högfartstabi. Trixar inte i parken med den. Fundera på åt vilket håll din åkning går..framtidssäkra.

TailGunnar

Aktiv medlem
Jag åkte 4 år med Enforcer 100 och gag skulle inte kalla dem (eller 93/94) lekfulla på något sätt. Annars är skidan helt fantastisk och passar många. Unleashed 98 borde vara mera intressant?

SaintX

Aktiv medlem
Jag åkte 4 år med Enforcer 100 och gag skulle inte kalla dem (eller 93/94) lekfulla på något sätt. Annars är skidan helt fantastisk och passar många. Unleashed 98 borde vara mera intressant?
Håller med...Enforcer är inte speciellt lekfulla men ack så stabila. Efter att läst på lite snabbt så är nog Unleashed ett väldigt bra alternativ

Namaste

Ny medlem
Åker på Soulrider 97 185 cm (78 kg 186 cm) sen förra säsongen efter att ha haft både Enforcer 100 och 104 Free under några år. Ville testa en skida utan metall med hopp om att få en skida med lite mer liv i men samtidigt inte förlora för mycket stabilitet i fart och kantgrepp på hårt underlag. Måste säga att mina förhoppningar infriades, Skidorna fungerar verkligen bra i fart och på hårt underlag detta eftersom den har en solid träkärna av ask och poppel samt har en lång effektiv kant då den har relativt kort rocker och i princip ingen taper.
Blev dock lite snopen då jag insåg att det var sista säsongen med Soulrider och att den skulle ersättas av Unleashed, som av vad jag hört och läst är en mycket värdig ersättare. Åker normalt på Stöckli Laser SX och Völkl Racetiger SL i pist men varvar gärna med mina Soulrider även om det är hårt i backen, utan att förlora för mycket stabilitet och kantgrepp men för att på lite mer liv i åkningen.

Håller med om allt som sägs i den här review'n om Solulrider 97:

Senast ändrad:
Topp