Engelberg eller Saas Fee?

MLydebrant

Medlem
Jag har fått erbjudande om att jobba på hotell i både Saas Fee och Engelberg men då jag inte har varit där skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde säga vad dom tycker om något av ställena. Jag är 18, gillar att åka skidor både i park, pist och puder. Det vore även nice med lite uteliv också.

Vänligen
-m

Jag gillade saas-fee, bilfri stad vilket var riktigt gött. Rent skidmässigt så måste jag säga att tyvärr e inte själva saas-fee's system så stort dock bra åkning. Då jag bara åker pist och offpist har jag bara åkt förbi parken men det fanns ju lite hopp o liknande där samt att de spelades musik varje dag. Var där med familjen så kan inte riktigt uttala mig om hur den riktiga offpisten är men skulle tro att den e bra, riktigt bra. Höghöjds åkning 3800m eller nått e högsta punkten. Testade inte utelivet under den veckan jag var där tyvärr men de fanns ju en del ställen att gå till.

Har gjort en säsong i Saas-Fee och jag tyckte det var ett bra förstagångs säsong ställe. Där en stor nackdel som även är en stor fördel (snön blir bättre) och det är ju alla glaciärer. Man får inte lov att åka offpist utan bergsguide på dem. Skulle inte tro att det är samma puderhets som i Engelberg, ha inte varit där men har hört talas om att där är mycket bra freerider åkare. Glaciären går ju inte hela vägen ner så det går att hitta mycket bra och relativt lättillgänglig offpist som inte är olaglig att åka på/i.

Storleksmässigt är ju inte Saas-Fee jättestort och väldigt väderberoende, brukar blåsa rätt så mycket i dalen som den ligger i. Parken är bra, finns en hel del rails, blandat med mycket hopp som finns i alla storlekar plus en halfpipe som inte är någon superpipe men ändå rätt hyfsad storlek.

Gott om barer och pubar och två nattklubbar varav den ena har öppet till 05 om jag minns rätt, ligger i källaren till en bar där de visar/visade skid/snowboard filmer på tisdagskvällarna.

Det är en rätt så dyr alport men det är ju de flesta. Saas-Fee är ett schyst ställe och jag gillar det jättemycket. Tycker du ska gå på Saas-Fee om det är ett schyst jobb du har fått erbjudande om plus/minus att det är inte jättemycket svenskar där. Det året jag var där så var vi 4 stycken.

Filip

tack så mycket för hjälpen, ska prata lite mer med killen från Saas Fee och höra med han om lite mer detaljer och så. Det låter ju helt ok iaf :)

hej,

var har du hittat jobbet i engelberg och vad är det för nåt? har också kollat jobb där men inte hittat så mycket...

/fickler

Saas Fee är mysigt, snösäkert pga höjden och inte så extremt puder-hetsigt som Chamo och Engelberg. Grannen Zermatt är dock betydligt större,vilken kan vara trevligt när du har en hel säsong...

Tillbaka
Topp