Enlight vs. Device

malro

Ny medlem
Enlight vs. Device
Hejsan,

först lite bakgrund:
Har åkt snowboard sedan 1996 minst en vecka per år. Min första bräda köpte jag begagnad av brorsan (en Ghost) någon gång på nittitalet och har åkt på den till denna säsong. I år köpte jag mig en Extrem Device på rea innan årets semester och tyckte den var störtskön! Det blev ett par Salomon SPX Pro bindningar också av bara farten på rea uppe i Sälen (mina gamla SP2 gav upp). Min åkning (kändes det som iaf) växte med denna bräda, de senaste åren har det inte kännts som man utvecklats något men nu var det som en "aha" upplevelse. Är det så här det ska kännas med lite fart.

Nu till problemen, fick allt stulet när jag kommit hem (inbrott) så ny utrustning måste införskaffas inför nästa år. Därav min fråga, ska jag köpa en Device igen eller ska jag ta klivet ut och gå på Enlight? Ni som åkt båda, hur skiljer de sig? Har förstått att Enlighten är mer aggresiv och kräver aktiv förare men hur mycket? Förslag på bindningar och boots (fast jag lutar starkt mot Salomon Malamute) tas gärna emot också.

Hur åker jag då undrar ni? I eller strax utanför pisten (mao ingen avancerad off-pist än så länge men jag skulle inte banga med guide). Inga parker för min del men hopp ska brädan klara. 173 cm lång och ca 75 kilo tung är kroppen, 42-43 i skor.

Enlight vs. Device
Jag har provat både Enlight och Device, och tycker personligen att Enlight är ljusår bättre.

Dock ska sägas att jag är stor, 192 och 95 kg. Kört mycket och är duktig freeridare som gillar maximal fart, stora berg, gärna med bottenlöst puder eller om inte det finns så hårda nypistade backar. Åker aggresivt och aktivt. Så från utgångspunkt för mig så är Enlight en mycket bättre bräda. Den är styv och ska köras snabbt och hårt på rena skär hela tiden. Börjar man fjanta runt och tappa skäret och sladda runt i svängarna så förlorar brädan sin mening och Devicen är mycket bättre.

MEN, om du alltid håller rena skär (!), obs här, för det är förvånansvärt få som gör det skulle jag säga, även om folk tycks tro att de inte sladdar runt. Som sagt, håller du rena skär och (med tanke på din vikt) orkar köra på en styv bräda så ska du absolut (!) slå till på en Enlight. Mycket trevlig bräda som går riktigt bra, ligger som på räls i skären och inte tappar kantgreppet när det är isigt eller ojämnt underlag. En styv bräda är otroligt givande och trevlig att köra på om man behärskar det. Annars kan de bli klumpiga och bångstyriga. Men de ger en riktigt fin stabilitet och en riktig kick ut ur svängarna när man trycker på vilket inbjuder till en aktiv och kraftfull åkning. Helt underbart.

Dock så ska sägar att har man en styv bräda så måste man enligt mig även ha styva bindningar och skor, vilket blir dyrt! Är det någon länk som saknas så kan man inte använda sin utrustning till fullo.

Själv kör jag på en Sims Chaos wide bräda (Styv och värligt "snappig") med ett par Burton P1 carbon bindningar (även dessa är väldigt styva) och Salomon F 24 skor (här också en väldigt styv sko, Salomons värstingsko). Detta paket blir rätt dyrt. Men fördelarna är att det är ett oerhört driv i grejerna och ju hårdare man pressar ju mer trivs prylarna. Ruskig stabilitet och fart som egentligen inte kan jämföras med mjukare prylar.
Jag har provat att köra brädan med mjukare boots och bindningar och den gör inte allt lika bra ifrån sig utan ska det vara så ska det vara hela vägen.

Det du får göra är att fundera på vart din nivå ligger, och din ambitionsnivå kommer att hamna. Det kan vara så att Devicen passar dig bra eftersom du är lätt (och därför inte behöver en lika styv bräda), och att ett par styva skor och bindningar till den kan bli kalas.
Men just styva bindningar och skor skulle jag absolut satsa på om jag vore dig och vill ha fart och stabilitet. Det gör överföringen mellan dig och bräda så oerhört mycket bättre och du kan pressa mer. Ideal vore ju så klart om du har chans att prova en styv bräda och se om du gillar det och kan pressa den helt i svängarna. Men Devicen funkar säkert till dig, det är ingen dålig bräda, och den kräver inte lika mycket av sin pilot som Enlighten.

Lycka till med köp iaf.

Enlight vs. Device
Tackar ödmjukast för ett riktigt bra svar.

Styva bindningar och boots var jag redan inne på. Funderar på Drake Podium, Salomon SPX 88 och nu även P1:orna. Få väl se vad jag kan få tag på till en överkomlig summa.

Med någon av ovanstående bindningar ett par Salomon Malamute och en Extrem Device/Enlight bör jag ju i alla fall klara mig ett par år till. (Om man nu får behålla sakerna...)

Enlight vs. Device
Det var så lite, alltid kul om man lyckas hjälpa. Jag tror att alla de bindningarna är riktigt bra, så det är bara att klippa dem du får bäst pris på. En sak att tänka på bara om du väljer Burton bindningarna är att ta P1 Carbon, och inte vanliga P1, det är stor skillnad på dem och vanliga P1orna är klart mjukare. De har väldigt mjuk bakkappa till skilnad mot Carbonmodellen. för övrigt så är Burtons "Capstrap" riktigs sköna. De trycker inte mot ovansidan av skorna och så trycker de in skog väldigt bra mot bakkappan, väldigt bra grepp i dem.

När du tittar efter skor och bindningar så kom ihåg att kolla runt i alla affärer du kommer på. Jag har köpt en del från Tyskland, man kan hitta bra priser där. På årsprylarna så ligger de genomgående klart billigare än här och det är väldigt smidigt och snabbt med frakt.

http://www.blue-tomato.at/WelcomeAction.bto
http://www.hot-zone.tv/store/index.php

Men nu kan det säkert vara rätt urplockat osv...

Tillbaka
Topp