EQPE = Skistar Private Label!!!

• Trådstartare Trådstartare JR
  • Start datum Start datum

JR

Medlem
Undrar hur många som känner till att EQPE är Skistars Private Label? Supporta inte! Skistar försöker dölja att det är ett PL. Vi betalar redan Europas högsta liftkortspriser i förhållande till åkning.
IMG_6276.webp

Å de kom du på nu!
Stoppa pressarna, vilket scoop 😂
Förhoppningsvis och sannolikt inte många i det här forumet som inte känner till det. Förhoppningsvis är de flesta här också medvetna om konsekvenserna för de etablerade märkesleverantörerna om vi stödjer PL.

Frågan är hur många av de som köper EQPE som känner till att det är ett PL? Troligtvis inte många.

Eldorado, ICA Basic, Matriket, X-tra och EQPE!

Förhoppningsvis och sannolikt inte många i det här forumet som inte känner till det. Förhoppningsvis är de flesta här också medvetna om konsekvenserna för de etablerade märkesleverantörerna om vi stödjer PL.

Frågan är hur många av de som köper EQPE som känner till att det är ett PL? Troligtvis inte många.

Är väl inte speciellt hemlighållen information???

Okej. Utveckla gärna exakt vilka konsekvenser du syftar på och varför just den här jämförelsen är relevant.

Hur tänker du att var och en skall göra?

Vad är de olika alternativen?

De erbjuder ju ganska schyssta kläder för en schysst kostnad. För 7 år sedan hade man inga problem med att köpa tex Stellar - nu suger priset...

Är väl inte speciellt hemlighållen information???

Sannolikt inte många köpare av EQPE som går in på Skistars hemsida som utdraget är ifrån. Inte ens på EQPE:s sida framgår det. Om du går in i butiken på Åre Torg eller Täby C finns heller inget som gör det tydligt att det är ett PL. Helt uppenbart att målet är att det ska uppfattas som en märkesvara och inte ett PL.

Sannolikt inte många köpare av EQPE som går in på Skistars hemsida som utdraget är ifrån. Inte ens på EQPE:s sida framgår det. Om du går in i butiken på Åre Torg eller Täby C finns heller inget som gör det tydligt att det är ett PL. Helt uppenbart att målet är att det ska uppfattas som en märkesvara och inte ett PL.
Nej, men om man är intresserad av märkets ägare så kan man faktiskt googla efter informationen som jag gjorde för att kunna visa dig sidan. Annars har jag vetat det sedan tidigare eftersom det har avhandlats här i forumet t.ex.

Vad snackar du om? Vad är skillnaden på privat märke (private label) och någon annan "märkesvara"? Många märken har egna affärer för bara det egna märket.

Och på vilket sätt skulle det vara negativt att handla från just Skistar? Att vi alla önskar att liftkort vore billigare har väl inget att göra med deras klädaffär? Tror du att om det går dåligt för klädföretaget så skulle de sänka liftkortspriserna för att på något sätt kompensera förlusten? Om de kunde tjäna mer pengar genom billigare liftkort så skulle de redan göra det, men liftkortspriserna ligger sannolikt precis där de tjänar som mest, dvs precis så dyrt det går utan att säljvolymen drabbas.

Å de kom du på nu!
Stoppa pressarna, vilket scoop 😂
Nej, men om man är intresserad av märkets ägare så kan man faktiskt googla efter informationen som jag gjorde för att kunna visa dig sidan. Annars har jag vetat det sedan tidigare eftersom det har avhandlats här i forumet t.ex

Vad snackar du om? Vad är skillnaden på privat märke (private label) och någon annan "märkesvara"? Många märken har egna affärer för bara det egna märket.

Och på vilket sätt skulle det vara negativt att handla från just Skistar? Att vi alla önskar att liftkort vore billigare har väl inget att göra med deras klädaffär? Tror du att om det går dåligt för klädföretaget så skulle de sänka liftkortspriserna för att på något sätt kompensera förlusten? Om de kunde tjäna mer pengar genom billigare liftkort så skulle de redan göra det, men liftkortspriserna ligger sannolikt precis där de tjänar som mest, dvs precis så dyrt det går utan att säljvolymen drabbas.
Sry!

Sköt över målet. Glöm inlägget och fortsätt leva livet ⛷️❄️👍

Sök informationen på egen hand, finns många bra exempel från helt andra branscher. Om man dessutom adderar Skistars dominerande ställning så är det lätt att se konsekvenserna.
Att be andra ’söka informationen på egen hand’ är som bekant det universella sättet att medge att man saknar konkreta argument.

Om du på fullaste allvar menar att SkiStar har en ’dominerande ställning’ inom detaljhandel för skidplagg och accessoarer så lever vi i olika verkligheter. Att de äger liftarna i Sälen innebär inte att de kontrollerar den globala eller ens den lokala klädmarknaden.

Eftersom konsekvenserna enligt dig är så 'lätta att se' borde det inte vara särskilt ansträngande att faktiskt formulera dem här. Eller räcker din analys bara till vaga liknelser med livsmedelsbutikernas budgetsortiment?

Folk klickar hem vilken billig skit som helst från Kina, fast de vet att det antaligen kommer ge deras barn cancer. Men du tror att du kan få folk att bojkotta ett märke bara för att det är ägt av ett visst svenskt AB? :rolleyes:🤦‍♂️
Alla gör sina egna val! Tror att de flesta förväntar sig transparens från ett företag som S AB.

Att be andra ’söka informationen på egen hand’ är som bekant det universella sättet att medge att man saknar konkreta argument.

Om du på fullaste allvar menar att SkiStar har en ’dominerande ställning’ inom detaljhandel för skidplagg och accessoarer så lever vi i olika verkligheter. Att de äger liftarna i Sälen innebär inte att de kontrollerar den globala eller ens den lokala klädmarknaden.

Eftersom konsekvenserna enligt dig är så 'lätta att se' borde det inte vara särskilt ansträngande att faktiskt formulera dem här. Eller räcker din analys bara till vaga liknelser med livsmedelsbutikernas budgetsortiment?
Ledsen, tror inte jag kan ge fler ledtrådar. Om du tror att min heads-up är nonsens. Bortse från det.

Om du tror att det finns liknelser från andra branscher med dominerande aktörer så sök information på egen hand och bilda din egen uppfattning. Vem har sagt att jag har rätt?

Kanske fråga någon från skidindustrin som är lev av märkesvaror inom konfektion, goggles etc. Hur ser dem på EQPE? Vad finns det för risker gällande framtida sortimentsutbud etc.

Ha en fin skidsäsong! ⛷️❄️❄️❄️

Ledsen, tror inte jag kan ge fler ledtrådar. Om du tror att min heads-up är nonsens. Bortse från det.

Om du tror att det finns liknelser från andra branscher med dominerande aktörer så sök information på egen hand och bilda din egen uppfattning. Vem har sagt att jag har rätt?
Att du kallar en personlig hittepå gissning för en 'heads-up' är faktiskt stor humor. Du har inte delat med dig av en enda unik upplysning, utan bara bett oss andra att göra din research åt dig.

Om målet är att försvara dyra märkesvaror så tror jag diverse billig märken från de stora sport kedjorna, Decatlon internationelt, etc har större inverkan än att just Skistar har ett eget märke.
För tillfället finns det internationella kedjor som har betydligt större påverkan i Europa/Världen.Våra val styr framtiden.

Priserna på PL skulle kunna sänkas väsentligt då de från. start utnyttjar märkesvarornas produktutvecklings idéer och upparbetade produktionskanaler. Utan ÅF led (On-line/butiker) har PL dessutom betydligt lägre försäljningskostnader.

med mer PL blir utbudet och alternativen färre. Om man tycker att det är bra, fortsätter man köpa EQPE, Everest och Eldorado.

Ärligt talat ser jag en större risk, eller rättare sagt stör mig mer på,de mega stora aktörer, typ amber Sports. EQPE är ju varken särskilt billigt eller speciellt på annat sätt. Så jag ser inte heller att de kontrollerar nåt med det.
Har man varit i en skistar anläggning tror jag att man borde ha förstod att eqpe är skistar... Men vissa är ju såklart långsammare.
Personligen tittar jag mer på var grejorna är tillverkade (för att undvika de sämsta länder så långt det går) och att de har bra kvalité/ livslängd. Köper mest 2a hand ändå. Kollar man på 2. Handsmarknaden är det ganska tomt med eqpe, så jag undrar hur bra grejorna är då.

Detta måste vara en trolltråd?

Om EMV-produkter är av godtagbar kvalitet med ett pris som är bättre än MV, så är väl det jättebra? Garant och Eldorado går som tåget, tack vare storskalsfördelar. Tror inte att Skistar har lika lätt att nyttja dessa fördelar. Har ej EQPE själv, men är väl bra att fler har möjlighet att köpa prisvärda (?) skalkläder med hög (?) kvalitet?

Senast ändrad:
Kommentaren kan bara komma från ytterligare en person inifrån ”sekten” som arbetar för Skistar/eller har andra ”intressen” och inte kan eller har förmågan att se problematiken för industrin/branschen.

Nja, det är nog snarare du som är fel ute.

. Kollar man på 2. Handsmarknaden är det ganska tomt med eqpe, så jag undrar hur bra grejorna är då.
intressant iakttagelse:
Everest, EQPE och liknande är billigare än ”riktiga” märken men kvalitetsskillnaden är nog inte så stor.
Däremot är 2:a handsvärdet i princip noll på dessa PL.
Kanske samma totalkostnad att köpa Stellar eller Peak och ändå ha ett ”restvärde” på jackan?

Ärligt talat ser jag en större risk, eller rättare sagt stör mig mer på,de mega stora aktörer, typ amber Sports. EQPE är ju varken särskilt billigt eller speciellt på annat sätt. Så jag ser inte heller att de kontrollerar nåt med det.
Har man varit i en skistar anläggning tror jag att man borde ha förstod att eqpe är skistar... Men vissa är ju såklart långsammare.
Personligen tittar jag mer på var grejorna är tillverkade (för att undvika de sämsta länder så långt det går) och att de har bra kvalité/ livslängd. Köper mest 2a hand ändå. Kollar man på 2. Handsmarknaden är det ganska tomt med eqpe, så jag undrar hur bra grejorna är då.
Hestra är dominerande i Norden. De har sannolikt fått frågan från Skistar om PL tillverkning. Svaret bör vara enkelt.

Kommentaren kan bara komma från ytterligare en person inifrån ”sekten” som arbetar för Skistar/eller har andra ”intressen” och inte kan eller har förmågan att se problematiken för industrin/branschen.
Och med din forumhistorik kan man tro att detta är Stellar Equipments burnerkonto på Freeride.

Bilagor

• IMG_5209.webp
    IMG_5209.webp
    137.9 KB · Besök: 131
Nu var jag på väg att skriva något här men besinnade mig i sista stund.
Bäst så!

Men det är jäkligt kul att åka skidor kom jag att tänka på idag när jag nötte pist med sonen som inte kan komma hem pga väder/tåg.
Och har man tur kan man alltid lära sig något av ungen som är skidlärare.

Nu börjar jag komma in i mina nya Blizz Thunderbird 82 R15.
God fortsättning på skidåret folks!

Och med din forumhistorik kan man tro att detta är Stellar Equipments burnerkonto på Freeride.
Och med din forumhistorik kan man tro att detta är Stellar Equipments burnerkonto på Freeride
Har inga intressen i skidindustrin mer än privat intresse för skidåkning, varumärken i allmänhet, PL:s påverkan i olika branscher och marknadsföring.

Av en händelse är det oftast personer kopplade till Skistar som försvarar och vill komma i direktkontakt med dem som har åsikter om deras verksamhet. Kanske inte du, men återkommande.

Har inga intressen i skidindustrin mer än privat intresse för skidåkning, varumärken i allmänhet, PL:s påverkan i olika branscher och marknadsföring.

Av en händelse är det oftast personer kopplade till Skistar som försvarar och vill komma i direktkontakt med dem som har åsikter om deras verksamhet. Kanske inte du, men återkommande.
Men hur ser du på Everest, Dope och liknande “lågpris märken då? De tar ju lika mycket eller en större del av de PL brandsen marknad?

Är det inte nästan så att typ alla stora "etablerade märkesleverantörerna" är private label för något stort bolag som äger massor av märken? Eller blir det skillnad för att märket har en historia bakom sig som numera inte spelar någon roll?

Men är det någon som har koll på vad det är för prylar man får med EQPE? Antar att samma saker säljs under andra märken.

Tillbaka
Topp