eran längd på twins?

MaddAss

Ny medlem
eran längd på twins?
ni som kör twintip här, hur långa skidor har ni och hur långa är ni själva? gör det något om man har lite för långa twintips för jag kommer andtagligen växa lite till...

eran längd på twins?
161 skidor , ca 160 lång...

beror på men är du ganska bra åkare och kör mycket fritt så kan de vara längre... jibbar man mkt eller om man inte är så säker så är ett par kortare bättre tycker iallafall jag...

ångrar att jag inte köpte 171 istället..

eran längd på twins?
jag har aldrig kört twintip förut men jag hade tänkt köpa ett par teneighty. jag är ganska duktig på att åka i pist, offpist kör jag nästan aldrig och jag tänkte börja jibba lite mer. jag vet inte riktigt vilken längd jag ska köpa? något tips?

eran längd på twins?
de beror som sagt på vad du ska göra med dom. ska du köra i pist o offpist oxå så rekommenderar jag längre skidor.

jag kör på ett par 183cm långa K2 Enemy. jag är cirkus 183cm själv(utan höga klackar).
funkar askalas

eran längd på twins?
R.A.N.T.Z.O.W: "När man jibbar ska man ha korta lagg" Vad är det för jävla teori?? Är ju bara ostabilt med att jibba med korta skidor.

eran längd på twins?
det där har jag också tänkt på, ofta korta skidor gör en till en bättre jibbare !!! jon och henke ör väl på minst 180 skidor???

jag väger 65 kg och är 183 cm, ett par 180 Airstyle NT??

eran längd på twins?
har ett par 1,43 och är ca 1,70...hehe men dom e för korta nu ska köpa nya till nästa år.

eran längd på twins?
Kör också på korta lagg, 163 cm Airstyle. Själv är jag 183 cm. Nästa säsong ska jag, såvida jag inte får några käppar i mina hjul, byta upp mig. Funderar på 171 cm teneighty, alternativt Airstyle NT (där jag inte vet vilka längder som finns).

eran längd på twins?
jag har troligtvis lite korta...men jag e cirka 1.56lång.. har skidor som e 1.40lång...men jag personligen tycker att d funkar bra.

eran längd på twins?
Jag kör på Rossignol Scratch FS 180 cm och är 178 cm lång. Skulle säga att 180 är den ultimata längden för tvillingtoppar!

eran längd på twins?
ja har ett par salomon 720 160 cm
och jag är ungefär 180 cm lång
jag gillar att ha små skidor men det ska man nog bestämma själv

eran längd på twins?
jag är 170 cm lång och har ett par som är 163 och ett par som är 182. det beror ju på vad man skall använda dem till. skall du bara jibba så köp ett par som är lite kortare än vad du är själv.

eran längd på twins?
tja!

blir lite trött på att alla väljer längd på laggen efter sin egen längd.. d e ju trots allt kroppsvikten som är det viktigaste att gå efter! att skidorna ger lagom bärighet och att man inte trampar igenom osv, och d har längden på kroppen inget att göra med!

ha d gott i solen!

eran längd på twins?
Jag: 175cm, Mina skidor: 172cm

Jag tycker de är perfekta. Har man för korta skidor kan man inte göra ngt annat än att leka i parken. Så ta ett inte par för korta, gärna lite längre, men inte för långa. Absolut inte längre än dig själv...

/Niklas

eran längd på twins?
ja åker på ett par 181 cm långa madtrix o ja är 182 lång.. o ja jibbar enbart typ.. tycker de funkar kalas.. o tycker de är skitsnack att man ska ha korta skidor om man ska jibba.. kolla på ja pep fujas, jon , henke , hall med fler o alla kör med minst 170 skidor... dom flesta över 180

eran längd på twins?
det är lättare att hoppa i större hopp med skidor som är längre än man själv.

eran längd på twins?
jag e 172
och jag har skidor som e 143
ganska kort men ganska skönt att snurra med
ska köpa ett par 155-160 nästa vinter

eran längd på twins?
Jag är 187 och kör på 186:er... hade inte skadat med en extra decimeter på skidorna, men jag skiter i hur de funkar i parker, det är bc/offpist som rockar min värld.

eran längd på twins?
jösse ... testa själv vad du tycker är stabilast. själv så ha ja åkt sen ja va tre år och ja kör enbart pipe/jibb o ja ä 181 cm lång o kör på 179 cm långa skidor med mittmontering. ja tycker själv att de ä skönast. men de där får du testa dig fram på.

eran längd på twins?
Jag: 181 cm lång och 78 kg lätt (vikten spelar större roll än vad många tror)
Mina skidor: För hopp och lek i park runt 180 cm (helst lite över), för lek och lite hopp i offpist 188 cm.

Enkelt förklarat, ju bättre man blir ju längre hopptwintips kan man ha. Pratar vi offpisttwintips så gäller samma princip, fast då tar man ännu längre skidor. Titta bara på Eric Pollard, han kör på 186 cm långa twintips (86 mm i midjan) trots att han bara är en tvärhand hög och inte väger speciellt mycket, och det går ju rätt bra för honom...

Med dagens kunskaper om material osv. går det att göra skidorna lätta även fast de blir lite längre. En längre skida blir ju också som många andra sagt också stabilare, utan att för den delen tappa smidigheten i snurrar osv. Mellan årets Salomon 1080 161 cm och 181 cm skiljer det bara 380 gram i vikt, som en större chipspåse. Så va inte rädda att välja en lite längre skida, när man vant sig vid det kommer det bara att vara alldeles, alldeles underbart...!

Tillbaka
Topp