Erfarenhet av AK Rocket?

AK_Jocke

Ny medlem
Erfarenhet av AK Rocket?
Hej!

Jag befinner mig just nu i USA och har fatt tag pa ett par Salomon AK Rocket pa REA! Kostar ungefar $315.

Ar det nagon som har erfarenhet av dessa skidor? Nagon som kanske har testat bade den och andra offpist skidor? Jag har provat PocketRocket och de tyckte jag var helt OK, hann dock inte prova dem mycket i lossno pga daligt vader.

Om man laser lite olika recensioner verkar det vara en toppenskida. Tankte ev. kopa dem som ett komplement till de skidor som jag redan har. Ett par Salomon X-scream series. Jag ar 180 cm lang och vager ungefar 78kg.

Tackar for all hjalp/

Jocke

Erfarenhet av AK Rocket?
köp pocket rocket 185 i stället! då får du en fet twin på köpet! Men om du skall droppa 20m + och bränna i 100 nerför bergen så skall du nog sätta pengarna på rocketarna.

(jag är själv 180 cm och väger 70 kg och tävlingsåkare)

Mvh Johan
.

Erfarenhet av AK Rocket?
Jag köpte mina Ak (190cm) i Kanada förrförra året och det är ett köp jag inte ångrar.
Jag tycker inte du ska köpa PR för jag anser inte man kan blanda en twintip och en Feting puder skida i ett men det kanske är en smaksak. Själv har jag som sagt ett par Ak och sen kör jag på ett par 1080 om jag vill jibba och det funkar alldeles utmärkt för mig. Jag är 174 cm lång och väger 78kg och är en ganska aggresiv åkare.
Jag rekomenderar verkligen att du köper dom, du har ju fått ett mycket bra pris på dom dessutom..

Erfarenhet av AK Rocket?
Jag åker på ett par AK Rocket 190. I mina ögon är det en perfekt offpistskida om man åker på ställen där snön inte är så uppåkt. Den är suverän i orört oavsett snöförhållanden. Speciellt glänser den i skogsåkning och på andra ställen där man behöver en skida som svänger lätt, men ändå ger bra "float". På stora öppna ytor med meterdjup snö fungerar nog 200-skidan bättre, men även här är 190:an verkligen underhållande.

Skidan är mjuk. Riktigt mjuk. Är snön orörd eller lite uppåkt kan man stå på hur mkt som helst, men börjar det bli puckligt eller några dagar gammal uppåkt och sliten snö så fladdrar skidan rejält och man måste hålla igen. Likadant är det i pisten. Är det nypistat/jämnt och mjukt är det inga problem att dra på. Men när isfläckarna och pucklarna börjar visa sig byter man helst skida. När skidan är nyslipad och ett par dar efter slip funkar den bra även på hårt underlag, men pucklar klarar den inte med hedern i behåll.
Det allra bästa med AK:n är dock att den "förvandlar" dåliga snöförhållanden till åkbara/roliga när man är ute och turar. Det händer ofta att man helt oförstående får stå och höra de andras klagomål över risig snö efter att ha åkt en sluttning.

Jag åker för övrigt annars mest omkring på ett par Arno Adam 188 (Dynastar) som är mer allround. De är betydligt bättre i pisten än AK, men är också bökigare i dålig snö och skog. För ren pist använder ett par Atomic Betarace 9.16. Tidigare hade jag även ett par XScream 187, men de bytte jag ut för två år sedan mot Arnon som är bättre på allt.

Erfarenhet av AK Rocket?
Tack sa mycket for alla svar!

Nu var det tyvarr sa att de hade bara kvar i 200cm. Nu vet jag inte hur jag ska gora??? Kanns som om 200 blir lite langt med tanke pa min langd.

Tack an en gang for alla svar!!

Erfarenhet av AK Rocket?
Jag väger 73 och är 180 lång och skulle jag köpa en AK Rocket idag skulle jag köpa 200cm. Den är så mjuk, lätt och smidig att det absolut inte blir några problem. Köp.

Tillbaka
Topp