Erfarenhet av Bootfit - blir det bra till slut? jobbiga fötter :)

Höga vrister och tvådelat är ju en pina. Tredelat är ju som en skänk från ovan. Vad gäller att knäppa upp har jag helt slutat med det sen jag började med ordentliga innerskor. Innan var det ett kroniskt knäppande men nu kan jag bara låta dem vara. Däremot är det alltid hårfint för mig hur hårt jag spänner skaftet. Bara lite för hårt så dör foten på två minuter. Krampar som fan och jag kan inte åka. Lättar jag bara lite så kan jag köra flera timmar utan att behöva spänna och knäppa upp hela tiden. Dock tänkte jag faktiskt försöka uppgradera Intuition till Zipfit nu i höst. Jag hoppas på lite tightare passform. Att driva raceskidor med Roxa R3 är svårt nog ändå :)

Höga vrister och tvådelat är ju en pina. Tredelat är ju som en skänk från ovan. Vad gäller att knäppa upp har jag helt slutat med det sen jag började med ordentliga innerskor. Innan var det ett kroniskt knäppande men nu kan jag bara låta dem vara. Däremot är det alltid hårfint för mig hur hårt jag spänner skaftet. Bara lite för hårt så dör foten på två minuter. Krampar som fan och jag kan inte åka. Lättar jag bara lite så kan jag köra flera timmar utan att behöva spänna och knäppa upp hela tiden. Dock tänkte jag faktiskt försöka uppgradera Intuition till Zipfit nu i höst. Jag hoppas på lite tightare passform. Att driva raceskidor med Roxa R3 är svårt nog ändå :)
Zip-Fit är grymma i Roxa R3

Dom enda Zipfit som är bra att bra att gå med är dom lila GFT och dom nya Espresso som börjar säljas nu i höst. Med tanke på att Roxa R3 är en pjäxa man ska kunna gå i alltså.

Dom enda Zipfit som är bra att bra att gå med är dom lila GFT och dom nya Espresso som börjar säljas nu i höst. Med tanke på att Roxa R3 är en pjäxa man ska kunna gå i alltså.
Hade missat Espresso. Dock har jag fortfarande kvar mina Intuition Pro Tour och om det ska turas rejält skulle jag kunna ta med dem istället. Så jag vill nog ha 98% utförfokus men iaf kunna gå lite grann. Jag har shift på skidorna till vardags och jag tänker mig en pjäxa som matchar. Jag har också en Crest jag kan sätta dit på ena skidparet och kanske är det så att när Cresten är aktuell får det också bli Intuition. Så GFT låter som rätt val. Det jag faktiskt tom funderat på är om jag tom skulle gå på ännu styvare och strunta i turförmåga i dessa.

Daniel i hamra är duktig. Jag är helt säker på att du skulle må bättre av att knäppa upp pjäxorna varje åk. Technica cochise tror jag är en bra pjäxa som du vill få ut max av. Jag tar liftbygeln och knäpper upp när linan spänner upp. Tar nån sekund bara. Mycket jobbigare att ha ont i fötterna eller hasa runt i skalen.

Bra att spara på intuition för rejäla turer. Zipfit är rejält tunga och är väl inte superbra att svettas i. Får se vad folk säger om dom nya lättviktarna, men Zipfit själva säger ju att dom kompromissat lite på slitstyrkan mot övriga modeller. Är det 98% utför och Intuition finns i reserv kan du ju köpa vilken som helst. Gara är standardmodellen, freeride lär ska vara lite flexigare runt vaden.
Provade GFT och Gara när jag skulle köpa, Gara dödade gåläget totalt, men det beror nog på pjäxorna också hur mycket det märks, jag har Dynafit Tigard och dom är väldigt rörliga i skaftet.

Hur mycket volym och stöd man vill åt påverkar ju också valet, GFT vs Gara. Håller med om att Gara i princip dödar gåläget men tycker det funkar bra för kortare turande lite då och då.

Hur mycket volym och stöd man vill åt påverkar ju också valet, GFT vs Gara. Håller med om att Gara i princip dödar gåläget men tycker det funkar bra för kortare turande lite då och då.
Men hur mycket mer vinning får man av tex Gara jämfört med GFT? Stöd och styvhet behöver jag inte. Jag är bara ute efter passform

Men hur mycket mer vinning får man av tex Gara jämfört med GFT? Stöd och styvhet behöver jag inte. Jag är bara ute efter passform
Jag har inte provåkt GTF men för mig hade den för lite material i plös och runt hälen samt att jag ville ha en styvare innersko. Se till att prova båda i butik så känner du nog vilken som passar bäst. En nackdel med Gara för mig är att det blev väldigt tight över fotryggen, vilket jag dock fått till ok efter att jag tryckt bort all kork i det partiet men en GTF hade nog varit bättre just där

Tråkigt att höra.

Ja, stora skillnaden mellan zipfit och intuition är att zipfits material inte sväller eller komprimeras. Man får värma och sen massera ut det på de ställen det gör ont eller är obehaglig.
Jag upplever att trycket i zipfit är betydligt jämnare, pga det styvare materialet. Men visst, det gäller att korken formas precis efter foten. Är det inte så gör det säkert ont som fan, eftersom det inte ger efter. Har du testat värma och trycka bort korken där det gör ont? Men handen/tummen? Jag tycker att man flyttar runt det ganska lätt, när man väl fick in lite värme.

Tråkigt att höra.

Ja, stora skillnaden mellan zipfit och intuition är att zipfits material inte sväller eller komprimeras. Man får värma och sen massera ut det på de ställen det gör ont eller är obehaglig.
Jag upplever att trycket i zipfit är betydligt jämnare, pga det styvare materialet. Men visst, det gäller att korken formas precis efter foten. Är det inte så gör det säkert ont som fan, eftersom det inte ger efter. Har du testat värma och trycka bort korken där det gör ont? Men handen/tummen? Jag tycker att man flyttar runt det ganska lätt, när man väl fick in lite värme.
Jag har testat att trycka lite själv med tummen men upplever att det känns jäkligt oklart vad som händer. Och problemet är ju som sagt att det oavsett blir en hård kant. Sen är ju den värsta platsen över fotryggen. Och där är det ju sömmarna som är boven. Sen är det kanske lite så att jag förväntar mig att jag inte ska behöva lägga så mycket tid själv när man lägger de pengarna på en innersko. Säljaren ska absolut ha cred för att de verkligen försöker få till det men det blir ju också ett problem när man säljer en produkt som kunden inte kan testa innan köp. Eller ja, prova den får man ju men det säger ju inget förrän den värmts ordentligt. Så det enda man har att gå på är ju vad de själva utlovar

Kanske är också förväntansbilden orealistisk men utifrån vad de själva säger förväntade jag mig ju åtminstone komforten hos Intuition men med lite bättre grepp.

Senast ändrad:
Jag har testat att trycka lite själv med tummen men upplever att det känns jäkligt oklart vad som händer. Och problemet är ju som sagt att det oavsett blir en hård kant. Sen är ju den värsta platsen över fotryggen. Och där är det ju sömmarna som är boven. Sen är det kanske lite så att jag förväntar mig att jag inte ska behöva lägga så mycket tid själv när man lägger de pengarna på en innersko. Säljaren ska absolut ha cred för att de verkligen försöker få till det men det blir ju också ett problem när man säljer en produkt som kunden inte kan testa innan köp. Eller ja, prova den får man ju men det säger ju inget förrän den värmts ordentligt. Så det enda man har att gå på är ju vad de själva utlovar

Kanske är också förväntansbilden orealistisk men utifrån vad de själva säger förväntade jag mig ju åtminstone komforten hos Intuition men med lite bättre grepp.
Ok, har gft sömnar där. Tror inte mina gara har det. Jag upplever inte heller nån hård kant i innerskon. Men såklart känns skon hårdare.
På tex skistore får man det värmt och anpassat (utan extra kork) innan man behöver bestämma sig. Eftersom korken bara flytter sig kan man värma om så ofta man bara vill...

Ok, har gft sömnar där. Tror inte mina gara har det. Jag upplever inte heller nån hård kant i innerskon. Men såklart känns skon hårdare.
På tex skistore får man det värmt och anpassat (utan extra kork) innan man behöver bestämma sig. Eftersom korken bara flytter sig kan man värma om så ofta man bara vill...
Jag testade nu att slänga i Intuition i samma skal eftersom vi gjort ändringar i skalet för att funka med zipfit. Jag har ju höga vrister/fotryggar så det var ju ett av de problemen jag ville råda bot på med hjälp av zipfit. Nu när jag stoppar i Intuition är det ju inget tryck alls över vristen. Så åtgärderna i skalet verkar ju ha gjort nytta. Men kontentan är då att det är mer sömmar/material över foten i Zipfit. I Intuition glider ju foten ner inuti en mjuk liner och ovandelen skyddas då ganska effektivt från hårda kanter i skalet. När jag istället ska ner med Zipen så trycker ju skalsidorna (tredelat skal så det är ju en glipa där) in i linern rätt hårt uppifrån vilket skapar svullnad och irritation dessutom.

En sak man måste ha i åtanke när man köper pjäxor är att dom knappast är lika dana som ett par skor i form av komfort. Man ska ha ett så litet skal som möjligt som ska spännas fast för att hålla hälen och foten still. Tror det är få som tycker det är bekvämt i ett par pjäxor. Dom personer som aldrig spänner upp sina pjäxor under en hel dag är nog ganska få skulle jag tro.

En sak man måste ha i åtanke när man köper pjäxor är att dom knappast är lika dana som ett par skor i form av komfort. Man ska ha ett så litet skal som möjligt som ska spännas fast för att hålla hälen och foten still. Tror det är få som tycker det är bekvämt i ett par pjäxor. Dom personer som aldrig spänner upp sina pjäxor under en hel dag är nog ganska få skulle jag tro.
Jag har åkt i iaf 6-7 år med förra pjäxorna utan att behöva spänna upp alls, förutom för lunch eller längre pauser. Har också kompisar som kör likadant sen de äntligen hittat rätt. Men visst, ingen av oss tävlar på elitnivå men kör ifrån iaf 80-90% av övriga i backen oavsett coloirer, puder eller pist. Jag köper inte alls att det ska behöva vara obekvämt. Jag trodde det tills jag faktiskt gick in för att lägga pengarna på Intuition och den känslan som var när det var klart. Innan de värmdes mosades foten men efteråt kändes det bara helt bekvämt, inga tryck nånstans.

Jag har åkt i iaf 6-7 år med förra pjäxorna utan att behöva spänna upp alls, förutom för lunch eller längre pauser. Har också kompisar som kör likadant sen de äntligen hittat rätt. Men visst, ingen av oss tävlar på elitnivå men kör ifrån iaf 80-90% av övriga i backen oavsett coloirer, puder eller pist. Jag köper inte alls att det ska behöva vara obekvämt. Jag trodde det tills jag faktiskt gick in för att lägga pengarna på Intuition och den känslan som var när det var klart. Innan de värmdes mosades foten men efteråt kändes det bara helt bekvämt, inga tryck nånstans.
Grattis! Har provat shurefoot; intuition zipfit. SOLE i chamonix har lyckats bäst med mina.

Jag tycker intuition wrap (eller snarare fulltilts/dalbellos motsvarighet) funkat bäst i tredelat. Min zipfit funkade inte alls bra där, men aldrig haft foten i en R3.

Det här med hur pjäxor ska sitta är så sjukt individuellt. Vissa är helt obrydda om det klämmer lite, andra vill att det ska kännas som ett par fårskinnstofflor. Några spänner så hårt att ögongloberna trillar ur, andra nöjer sig med att bara ”haka fast” spännena. Det finns liksom ingen universallösning. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Sen missar många nöjesåkare att det finns flera olika lägen på spännena. Man kan ha både race mode och leisure mode, på samma pjäxor!

Själv har jag åkt 30+ år med sprutade innerskor och jag vet precis var mina problemområden finns (som ofta kräver lite justeringar innan man sprutar). Så jag har det så bra att jag kan kliva in på AG och köpa ett par pjäxor (och eventuellt nya sulor) och åka lagg något år innan jag åker dit igen och köper nya. Helt utan efterjusteringar.

Men som sagt, det är olika för alla. En barndomskompis hade väldigt känsliga fötter och han envisades samtidigt med att spänna pjäxorna så hårt han orkade. Under ett par år försökte han med allt. Alltså allt! Slutade med att han gav upp skidåkningen helt. Trots otaliga överförtalningsförsök…

Efter varje åk i race mode spänner jag upp. I leisure mode... Not so much. Och i varianterna mitt i mellan varierar det :cool:

Ja, det är verkligen individuellt, alla har ju olika fötter. Mina fötter beskrevs som "grisklövar" nere på AG, inte så smickrande kanske men säkert på pricken.

Mina första plastpjäxor var ett par Dynafit Humanic på 70-talet, hade verkligen ont men trodde det skulle vara så....
Sen gjorde jag ett par sprutade inneskor i början av 80-talet och det var som att komma till himmelriket, åkningen blev också klart bättre. Sen dess har jag alltid kört med foamade skor. Senast ett par Technica Cochise som är bäst hittills!
Men man får vara noga med inställningen på spännena, någon millimeter för kort så kommer värken senare på dagen.

Tillbaka
Topp