Erfarenhet av Salomon Czar?

Keno18

Ny medlem
Tjenare jag har ett par Salomon Czar hemma som jag köpte för 1 år sen (utan bindningar) däremot är dem 166cm har 125/105/115. Är det någon som har erfarenhet av en liknande skida som kan ge en liten recission hur det är att åka med dem som en Allmounten/Allround skida typ?? Har inte tänkt att använda dem som puder skidor eftersom dem är för korta däremot kanske lite skogsåkning osv.

Mvh Kennan

Senast ändrad:
Har ägt ett par Czar för länge sedan, det var iofs. mina första rockade skidor, men jag kommer ihåg att jag upplevde dom som väldigt "lagom". Kände verkligen inte av den teoretiskt sjukt långa svängradien, utan upplevde dom som relativt kvicka i puder och uppkört skit. På hårda/isiga underlag vad dom inte direkt roliga, men jag tyckte de var ballt med med mina första rockade skidor, så just då tyckte jag dom var "the Shit". I dagsläget finns det väldigt mycket som är bättre.

Är du inte så mycket längre än 165-170 cm så funkar dina skidor säkert bra som allroundskidor och/eller försäsongskidor.

Tycker inte att det låter som någon bra idé alls. Men vad blir effekten egentligen? Sämre flyt som du är inne på själv och sen kanske att du tenderar att fastna på gupp eller i djupare snö och ramla framåt. För att motverka detta kommer du kanske att köra med bakvikt. Du får ju också mindre att spela med om du råkar hamna i obalans.

Så länge du åker på fast underlag kommer det att fungera skapligt, även om skidan lär vara rejält mjuk med tanke på att den är tänkt att fungera för personer som är betydligt mindre än du. Nån form av minimilängd om det ska fungera utanför pisten för någorlunda driven åkning är kroppslängden minus fem centimeter. En rekommenderad minsta längd är dock din kroppslängd. Då pratar vi fortfarande korta skidor för att förtydliga. Om du inte har monterat än skulle jag försöka sälja Czaren vidare innan du göra nya hål. Har du bindningar som passar i de gamla hålen är det väl bara att skruva dit nåt och testa en dag.

Tex de här: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=130349
hade varit en skida som fortfarande är kort om du gillar det, men ändå inom någon form av acceptabelt intervall.

Jo och det tråkiga är att jag har försökt sälja dem. La även ut dem i år igen innan säsongen men dem verkar inte så himla speciellt intressanta för folk....
Känner ni till några fler sidor som man kan lägga ut på förutom här, Facebook och blocket?

Keno18 sa:
Jo och det tråkiga är att jag har försökt sälja dem. La även ut dem i år igen innan säsongen men dem verkar inte så himla speciellt intressanta för folk....
Känner ni till några fler sidor som man kan lägga ut på förutom här, Facebook och blocket?
Det är gamla skidor i en längd som passar enbart damer eller juniorer och Czar passar bäst för avancerade åkare som åker på relativt breda skidor. De flesta som åker på korta skidor är vana vid att åka med kort radie, eftersom nästan alla <170cm skidor har det. Czar är en udda fågel i sammanhanget därmed. Avancerade åkare tenderar att åka på lite nya grejor om de har råd. Därmed är din målgrupp alltså i princip tjejer/damer i studentålder, eller som har begränsade ekonomiska resurser och som letar efter en kort, bred skida med lång svängradie. Det finns inte många sådana och skidan är med andra ord svårsåld.

Får du inte sålt den, så montera upp den och testa bara. Du kanske gillar den trots den korta längden.

Senast ändrad:
Ser att du har dem ute nu. Svårt med prissättning dock - ser att Lännasport vill ha 4000 kr för samma skida... det lär de inte lyckas med, men jag tror inte att det går med hälften heller.
Är svängradien över 50 meter även på denna längd?

Men som i annonsen så kommer jag hå ner i pris om någon frågat efter det för jag vill ju bara mest bli av med dem. Men det tror jag inte. Inte i alla fall vad jag har läst om :)

Tillbaka
Topp