Erfarenheter av Atomic Hawx XTD120

cagr

Aktiv medlem
Desperat behov att uppdatera pjäxor då mina Full Tillt Konflict hade sitt bäst före datum för ungefär 5 år sedan :) . Fastnade för Atomic Hawx XTD120 som nog varit den enda pjäxa någonsin som suttit som en smäck utan några tryckpunkter men samtidigt låst min smala häl ordentligt. Med småbarn kommer pjäxan i ärlighetens namn användas 70% i pist men jag varken orkar eller har lust att köpa 2 pjäxor. Vet att det alltid blir kompromisser när man väljer något som skall fungera i många olika förhållanden men hur fungerar päxan i pist ni som testat? Hur upplever ni värmen vs andra pjäxor?

Jag har precis köpt dem så inte plöjt mängder med timmar i dem. Tänkte på sikt (när mina Lange skrotas) använda dem som min enda pjäxa, precis som du.
Iom att det typ är en vanlig alpin innersko funkar den hur bra som helst att köra i pist med. Nackdelen är att det hämmar gåläget något, jmf t ex med 130 som har en tunnare innersko. Det lilla jag har gått med dem funkar de dock bra så känns som en bra kompromiss.
Skalet känns något mjukare än mina vanliga pjux (Lange RX120) men skulle behöva testa dem direkt efter varandra för att vara säker.
Upplever dem lika varma/kalla som mina vanliga.
Passar de bra skulle jag alla gånger slå till!

Senast ändrad:
Suverän pjäxa, fryser inte i den, stabil, flexet är som en 120 förväntas va, lika styv som mindbender 130, så är man en lättare åkare eller någon som inte åker så hårt så det är 120 man ska ha i flex då rekommenderar jag pjäxan starkt

Stort tack för svar. Prioriterar åkegenskaper framför optimalt gåläge. Vill som sagt främst ha en pjäxa att åka med men som går att gå med. Väger runt 70kg och har efter 2 barn lugnat ner åkningen något :) Prövade även K2 Mindbender och Lange XT Free (LV) men dessa var betydligt rymligare i såväl häl som över vrist.

Sjukt bra pjäxa, bättre innersko för pist-åkning än i 130 modellen som har betydligt tunnare och "råare" innersko. Dock är pjäxan relativt lätt

2:a säsongen med mina XTD 120 och fortfarande mycket nöjd, fantastisk passform i synnerhet hälgreppet som du nämnde.
Utmärkta i pisten oavsett om jag kör med Kingpin bindningen eller någon alpinbindning med justerbar tådel.
Kan ha dem hela dagen och passformen gör att de kan köras väl (exempelvis med småbarn) även om de inte är maxspända.
Plus även för snabbtorkande innersko.
Det enda negativa är svårigheten att få av dem...skalet skär ibland in och innerskon hamnar i kläm... Fler som påpekat detta men absolut värt att leva med...

Tillbaka
Topp