Byta ut Atomic Hawx ultra xtd 130, men till vad?

eriC1

Aktiv medlem
Jag har kört ca 30-35 dagar på mina Hawx jag köpte förra inför förra vintern. Jag bytte ut mina Lange Freetour LV för jag ville ha något lättare med bättre gåläge. Provade dom i butik och tyckte första intrycket var snarlikt mina älskade Lange. Kan tillägga att min fot sitter som en jävla smäck i Langes LV läster, kört väldigt mkt i 2 olika Lange dojjor senaste 10 åren.

Dock var Hawx efter ca 10-15 dagar väldigt rymliga, och jag kände att kraftöverföringen blev lidande. Köpte även en ny innersko (den från 120 varianten), som är mer padding i, det blev lite bättre, men inte på långa vägar så bra som min fot satt i mina tidigare Lange.
Det ska vara en 98 läst på Hawxen, dock är väl de uppmätt på 26.5 om jag inte minns fel (jag kör 27,5) men känner att det finns väldigt mkt mer plats, oavsett innersko. Sen ska vi ju inte tala om att det är nästintill omöjligt att få av eller på dessa i minusgrader, så min dröm vore en smal 3 delad toppturspjäxa som klarar att driva breda skidor i stenhård pist och uppkörd vårslask.

Jag har aldrig ens kollat åt Dynafit Hoji Free då den uppges ha brutala 102 mm bred läst, så har alltid tänkt att min fot skulle vara en pinne i en hangar där, men på skoj så provade jag den i butik i alperna i vintras, och foten satt ju som ett jävla skruvstäd i den. Dock väldigt mkt skruvstäd, det klämde som om innerskon var gjord av betong. Dock antar jag att en uppvärmd innersko kommer bli rejäl skillnad på.

Är det något med smala, platta fötter som kört Hoji Free och kan uttala sig om hur passformen blir efter uppvärmning och några veckors åkning? Lite rädd då den var rätt rejält låg i insteget (dock bra för mina platta fötter), men med mina formgjutna sulor som ska trycka upp mitt kollapsade fotvalv och räta upp hälsenan, bli alldeles för tajt över foten?

Jag vet att jag borde åka till en bootfitter och köpa mina dojjor, men då jag under de senaste 15 åren alltid haft familj eller mig själv jobbandes i en butik där jag kan beställa prylar billigt så har jag inte kunnat motivera att betala fullpris, därav köper jag hellre pjäxor som jag researcher mig fram till borde passa mig. Har funkat rätt bra hittills, men Hawxen var lite av en nitlott när det kommer till passform för mina platta smalfossingar.

larchii

Medlem
Tjena!

Jag köpte ett par Hoji Free 27.5 i december 2019 och har ca 125 skiddagar i dem än så länge. Jag har också platt fot, men med skillnaden att jag har extremt bred fot (ska trycka i Kalle Anka-fot på 142mm som bredast 😅). Körde bootfitting och hela kalaset med formgjuten sula för första gången, men sulan använde jag bara en gång för det blev för jävla trångt överallt, klämde extra vid vristen. Så visst, den är trång där men kan ju ha med mina överlag breda fötter att göra att det blev extra trångt? Kanske du kan ta med din formgjutna sula och testa med den i?

Linern har hållt sig väldigt bra (vilket för mig är dåligt då det hade varit bättre om den säckat ihop lite så jag fått mer space 😅), så om den värms och formas efter din fot så kanske det räcker? Men har du specifika punkter som klämmer (och som behöver tryckas) kanske ändå värt att gå till en bootfitter?

I övrigt en grym pjäxa att åka i, men förhållandevis tung/stel att gå i. Gick en topptur förra veckan och bytte då till en mer toppturs-orienterad liner och pjäxorna blev genast bättre att gå med. Hoji Tour har väl annan liner så gissar att gå-komfort sitter lite i linern.

Hoppas nån med lite smalare fot kan ge bättre input!

VickeLang

Aktiv medlem
Sen ska vi ju inte tala om att det är nästintill omöjligt att få av eller på dessa i minusgrader
Ja f*rf*n vilket h*lvete det är att få av sig dessa i minusgrader. Gör förbaskat ont att slita av sig dom. När man fått på dom sitter de hela dagen tills liftarna stannat medans polarna kan lufta fötterna på lunchen. Brukar gå runt med de på inomhus minst 30 min efter skiddagens slut innan jag ens försöker på att ta av dom.

Annars suverän pjäxa men förstår vad du menar med bredden. Har 26,5 och ganska breda fötter men 98mm läst på dessa satt bra av någon anledning. Så har man smalare fötter är dessa för breda.

Med risk att kapa tråden lite, är det någon som har något knep/mod för att det ska bli enklare att få av sig dessa pjäxor?

VickeLang

Aktiv medlem
Har du provat att kliva i och ur pjäxorna med innerskorna på?

//Jens, Salomon
Jag gjorde det en gång, det var svårare fast med mindre smärta. Dock tog innerskon stryk av det då plasten där är vassa som knivar. Så vet inte hur hållbart det är att göra så. Funderar på att kapa lite plast i böjen eller helt enkelt vänta på att atomic kommer med en uppdaterad version som går att kliva ur.

eriC1

Aktiv medlem
Jag gjorde det en gång, det var svårare fast med mindre smärta. Dock tog innerskon stryk av det då plasten där är vassa som knivar. Så vet inte hur hållbart det är att göra så. Funderar på att kapa lite plast i böjen eller helt enkelt vänta på att atomic kommer med en uppdaterad version som går att kliva ur.
Så har jag börjat göra med mina för att kunna få av dom, men har fortfarande inte lyckats få på dom på det sättet. Men som du säger, det sliter en del på innerskon, men hellre det än att sova i pjäxorna.

JanneMann

Medlem
Har samma pjäxa med Intuition Power Wrap (äldre modell) innersko. Ut och in är längre inget problem oavsett temp. Styvar upp pjäxan något men tappar lite rörlighet när man turar.

snej

Aktiv medlem
Har samma pjäxa med Intuition Power Wrap (äldre modell) innersko. Ut och in är längre inget problem oavsett temp. Styvar upp pjäxan något men tappar lite rörlighet när man turar.
Kör den själv med tour wrap, det bästa av två världar. Den har ju snörning så jag kliver alltid i och ur med innerskon på och har inte upplevt varken problem i kyla eller att det sliter på innerskon. YMMV
//Jens

TopiNieminen

Aktiv medlem
Slet hål i deras egna inliners och körde sen med inliners från K2 Pinnacel. De var lite tjockare och gjorde pjäxan något styvare i foten, men de höll inte måtten i utförsbackarna för mig, så jag sålde dem.
Jag skulle nog prova Tecnica zero g tour pro om du vill ha en lätt doja, annars tror jag bara på de tunga modellerna av alla märken. ( Jag har inte åkt i Tecnica själv. )

Pillard

Aktiv medlem
Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan välja en övelappspjäxa. Det problemet du beskriver är ju helt absurt hur det fortfarande kan finnas. Det kan ju döda skidglädjen för vem som helst. Jag hade ett par gamla Lange som krävde minst en kompis som hjälp för att kunna bända isär skalen så jag kunde komma ur kalla pjäxor. Salomons MTN Lab funkar, då de helt saknar tunga. Annars kommer jag aldrig köpa överlapp igen. Det blir tredelat oavsett hur de passat. Det får modifieras och tryckas tills de passar helt enkelt. Aldrig mer att fötterna ska behöva dödas så där. När det kommer till att lösa passform också måste jag slå ett slag för Intuition Pro Tour också. Helt absurt hur mycket de fyller och hur väl de avlastar tryckpunkter på samma gång.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp