Glapp, Atomic Hawx Ultra xtd 130

eriC1

Medlem
Har bara hunnit åka några dagar på ett pjäxorna, men märkte idag när jag provade pjäxorna inomhus att det är ett litet glapp när jag går från obelastat till att belasta pjäxan framåt. Håller jag fingrarna på själva pivot-skruvarna så känner man glappet rätt väl. Tänker att det kanske är så på de flesta pjäxor med gåläge, men aldrig tänkt på det innan, och just nu har jag inga andra pjäxor att jämföra med hemma. Det är ju ingen som märks när man kör skidan och belastar framåt, men just från upprätt läge till att lägga plöstryck så är de ett ganska markant glapp.

Pillard

Aktiv medlem
Har bara hunnit åka några dagar på ett pjäxorna, men märkte idag när jag provade pjäxorna inomhus att det är ett litet glapp när jag går från obelastat till att belasta pjäxan framåt. Håller jag fingrarna på själva pivot-skruvarna så känner man glappet rätt väl. Tänker att det kanske är så på de flesta pjäxor med gåläge, men aldrig tänkt på det innan, och just nu har jag inga andra pjäxor att jämföra med hemma. Det är ju ingen som märks när man kör skidan och belastar framåt, men just från upprätt läge till att lägga plöstryck så är de ett ganska markant glapp.
Är det nån skillnad när du har gå- resp åkläge? Om jag kommer ihåg ikväll kan jag kolla lite olika pjäxor

eriC1

Medlem
Är det nån skillnad när du har gå- resp åkläge? Om jag kommer ihåg ikväll kan jag kolla lite olika pjäxor
Tror glappet är själva systemet för gåläget. Det finns ett litet spel när pjäxan är i åkläge, känner inte av det på samma sätt i gåläge. Det är nog svårt att bygga en pjäxa med gåläge utan att ha ett litet glapp när pjäxan inte är å gåläge. Varför jag blev lite orolig var för att jag precis har bakat pjäxan och jag kanske inte stod helt stilla som man ska göra i 5-10 minuter, så tänkte om glappet uppkom pga av att skalet blev lite lite snett när jag rörde på mig.

VickeLang

Medlem
Har samma pjäxor som du. Om du menar glappet i gåläge-mekanismen (när åkläge är aktiverat), när man belastar plösen, så förvinner det avsevärt när du spänner åt pjäxorna ordentligt 😊 lite play får man dock räkna med.

Shellstrom

Medlem
Det är inte så enkelt så att det är dom två (om jag kommer ihåg rätt från mina XTD 120) skruvarna som håller fast "gåläges bygeln" som sitter löst och gör att det glappar?

eriC1

Medlem
Det är inte så enkelt så att det är dom två (om jag kommer ihåg rätt från mina XTD 120) skruvarna som håller fast "gåläges bygeln" som sitter löst och gör att det glappar?
Dom sitter dragna hårt, så tror de är så att det ska vara lite glapp. Åkte förbi kompisen som har xtd 120, och hon hade samma glapp som jag. Är nog bara jag som är lite nojig med glapp, rädd att lite glapp blir mer glapp och tillslut är de skit av alltihopa.

Shellstrom

Medlem
Hmm, konstigt. Jag har inget minne av att mina gamla XTD 120 hade något glapp. Dom fick runt 100-110 dagar sen släppte en stor flik av pjäxan runt det nedre av dom två övre knäppena. Fick ut ett par nya på garantin och fick även då årets uppdaterade version.
Kan försöka komma ihåg att kolla hur dom beter sig när jag är hemma.

För övrigt så har årets nya version av knäppena gjort skiftningen mellan gå- och åkläge så mycket lättare. En dröm om man skinnar korta sträckor och byter läge relativt ofta!

NoreStridh

Ny medlem
Låter som ett litet problem, känns jobbigt om det skulle glappa ur och gå in i gåläge när man exempelvis hoppar, haft nåt problem med det?

eriC1

Medlem
Låter som ett litet problem, känns jobbigt om det skulle glappa ur och gå in i gåläge när man exempelvis hoppar, haft nåt problem med det?
Är ett väldigt litet glapp, och har nu även provat helt nya pjäxor i butik, samma glapp, så det verkar som att det ska vara där. Ska nog mycket till för att hamna i gåläge vid åkning, själva mekanismen är väldigt biffig. De är typ om man fastnat i själva spaken och vrider upp det, men de är inte troligt.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp