Kan man justera flexen på atomic hawx ultra 110s?

Alucardi

Medlem
Min bror köpte ett par nya atomic hawx ultra 110S GW förra säsongen. Men det blev aldrig av att han använde dom så mycket. Så dom är i stors sett helt nya. Jag väger bara 73kg och är bara 177cm lång. Så för mig är dom i styvaste laget. Jag vet att man kan öka till 120 genom att lägga till en skruv där bak. Men kan en botfitter minska värde lite?

Vad för pjäxor har du åkt tidigare?
Jag är relativt nu åkare. Hade k2 bfc 100. Men dom var både 1 storlek för stora och på tok för breda. Var i Göteborg och testade pjäxor och dessa var som gjorda för mig.
Jag har bara fiskört och hjälpligt tagit mig ner på svarta innan, men började köra på lite mer förra säsongen. Men har alltid upplevt att åkningen blir sämre och sämre inte bättre och bättre efter ett par dagar. Det var alltid första eller andra dagen som var helt perfekt. Så tog tag i det i våras och åkte till skidbutiken när vi var i Idre. Så kom vi fram till att jag skulle gå ner en storlek och hade för bred läst. Kunde liksom inte ha någon styrsel alls på skidorna. Dom åkte som dom ville.
I år har vi planerat 14 dagar i fjällen på 2 resor och sen några strö dagar. Så vill verkligen har pjäxor som passar mig. Men då jag bara åkt i 3 år innan är jag osäker på vad jag ska ha. Butiken trodde 110 skulle vara bra. Men kollar jag på nätet och andra ställen får jag andra svar. Min svåger har kört skidor hela sitt liv upplever att 110 är för styvt för honom. Vi är likvärdiga i storlek och längd.

Senast ändrad:
Tycker inte att du skall haka upp dig på deras angivna flex. Till att börja med så är flex ett godtyckligt mått som skiljer sig åt mellan olika tillverkare. Åk med dem och känn efter hur de känns. Ge det flera dagar för det tar en del tid att vänja sig vid nya prylar. I synnerhet när man är ny och inte har hunnit skaffa sig erfarenhet kring hur det borde kännas och kanske även har en del kvar att lära när det gäller åktekniken. Lära sig åka skidor i för stora pjäxor är ju som att lära sig springa i flip-flops.

Tycker inte att du skall haka upp dig på deras angivna flex. Till att börja med så är flex ett godtyckligt mått som skiljer sig åt mellan olika tillverkare. Åk med dem och känn efter hur de känns. Ge det flera dagar för det tar en del tid att vänja sig vid nya prylar. I synnerhet när man är ny och inte har hunnit skaffa sig erfarenhet kring hur det borde kännas och kanske även har en del kvar att lära när det gäller åktekniken. Lära sig åka skidor i för stora pjäxor är ju som att lära sig springa i flip-flops.
Jo jag märkte det. Jag hyrde bfc första gången jag åkte och tyckte som satt bra. Självklart gjorde som det för som var ju sjukt stora. Jag kunde enkelt lyfta hälen och dom spände knappt åt. Efter ett par dagar var dom ju även mer uttöjda 🤷‍♂️ Sp nu när jag har pjäxor som faktiskt sitter bra är jag sjukt taggad på att ge mig utbildning både bakarna och skogen.

Tillbaka
Topp