Är lange xt3 140 styvare än atomic hawx ultra 130xtd?

Norqen

Medlem
Hej!
Jag bytte från dalbello lupo carbon ti till Atomic hawx men de ör dessvärre för mjuka för min vikt. Har redan flexat sönder ett par

Är det någon som åkt på båda atomic och lange xt3 140? Blir de styvare? Kan det vara värt att byta?

Ok. Prime är mycket kralligare i plasten än Ultra. Jag åker XT3 140 men de är som gummistövlar jämfört med mina Head R2 RD pjäxor så jag använder XT3:orna bara för turandet. Så prova Prime eller så får du gå över till riktiga racepjäxor som fräses efter dina fötter.

Ah ok. Hmm testade prime i butiken innan jag valde ultra men de kändes märkliga i flexen som att den var väldigt hög över vristen. Har du testat ultra eller Prime?

Kanske får leta efter ett par äldre lupo igen de var vara aningen mjukare än krypton

Jag hade första varianten Ultra xtd 130 svart/orangea och de var ännu lösare än dagens Ultra är. Har inte åkt Prime men har provat dem inne i butiken, XT3:orna passar mina fötter bättre, och att jag använder dem bara för tura så får de vara så lösa de är har dock fått krympa volymen på dem lite med extra mellansulor.

Måste du ha gångläge?

Jag hade första varianten Ultra xtd 130 svart/orangea och de var ännu lösare än dagens Ultra är. Har inte åkt Prime men har provat dem inne i butiken, XT3:orna passar mina fötter bättre, och att jag använder dem bara för tura så får de vara så lösa de är har dock fått krympa volymen på dem lite med extra mellansulor.

Måste du ha gångläge?
Jag gillar att kunna ha samma pjäxa till all åkning. Går inga överdriva toppturer så tyngden är inte högst prioriterat men ett skapligt gåläge är önskvärt.

Men förstår jag dig rätt att åtminstone den första varianten av ultra xtd 130 och XT3 140 är rätt jämförbara i styvhet?

Men förstår jag dig rätt att åtminstone den första varianten av ultra xtd 130 och XT3 140 är rätt jämförbara i styvhet?
Nej, absolut inte. Jag hade inte köpt XT3 140 om de hade varit lika mjuka som Atomic jag hade innan sålde dem och ville inte ens se något liknande efter det. När jag gick runt och letade efter maffig gåpjäxa, dök bägge nya Atomic-pjäxor upp i min tråd då, men jag gillade mest XT3 140 de var dem som jag skulle ha. Men de är fortfarande inga pjäxor å jämföra med racepjäxor. Det blir svårt om du vill ha kvar gångläget och samtidigt ska de vara mos i skaftet. Därför har jag två par pjäxor.

Om du klarar dig med techfästen fram: https://k2snow.com/en-se/p/cortex-140-zonal-boa-mens-ski-boots-2026

k2_2526_cortex-zonal-140-boa_KS251154_1

Sulan är fortfarande Grip Walk så där gör inte techfästen något begränsande funktion. Även de andra pjäxor som nämn här har techfästen. Nu vet jag inte hur BOA förändrar pjäxan hos K2 men de med spännen had alldeles för tjocka och mjuka innerskor och därmed kändes inte att de kunde prestera något bra i denna pjäxkategori. Som sagt jag vet inte om deras utveckling, så det är värt å prova.

Men det vill TS ha. Eller menar du att den skulle vara styvare än tidigare nämnda pjäxor?
Nej, jag menar hur du svarade inlägget av @herrgard ("Om du klarar dig med techfästen fram") med nåt om GW osv.

Och Cortex borde vara styvare än Hawx Ultra, tex tycker Blister att den är mera jämförbar med Head Raptor än K2 Recon.

Nej, jag menar hur du svarade inlägget av @herrgard ("Om du klarar dig med techfästen fram") med nåt om GW osv.

Och Cortex borde vara styvare än Hawx Ultra, tex tycker Blister att den är mera jämförbar med Head Raptor än K2 Recon.
Techfästen gör väl ingen skillnad i GW-sulan?

Ok, då kan Cortex vara en ny spelare i den serien av pjäxor.
Cortex borde inte vara aktuell pjäxmodell när TS vill ha gångläge.

Ah cortex är nog bra. Men då kan jag lila gärna fräsa in inserts i mina gamla krypton som jag övergav för lupon.
Blev att jag chansade och beställde ett par xt3 140 från telemarkpyrenees då de hade rabatt på dem. Får se om jag får ångra att jag inte köpte i butik med möjlighet till bootfitting

Återkommer med en styvhetsbedömning till vintern

Ah cortex är nog bra. Men då kan jag lila gärna fräsa in inserts i mina gamla krypton som jag övergav för lupon.
Blev att jag chansade och beställde ett par xt3 140 från telemarkpyrenees då de hade rabatt på dem. Får se om jag får ångra att jag inte köpte i butik med möjlighet till bootfitting

Återkommer med en styvhetsbedömning till vintern
XT3 140 är fina dojor. Jag älskar mina. Vad behövde du göra med XTD:orna?

XT3 140 är fina dojor. Jag älskar mina. Vad behövde du göra med XTD:orna?
Jag tycker de gav med sig snabbt. Redan efter runt 20 dagar fick jag i stort sett maxa boa-spännet för att känna att det satt åt och även de blev flexen mjukare. Tillslut sprack de över vristen. Funderade på att göra formgjutna innerskor för det gjorde rätt stor skillnad med lupo. Men de känns lite väl mjuka i grunden.

Jag tycker de gav med sig snabbt. Redan efter runt 20 dagar fick jag i stort sett maxa boa-spännet för att känna att det satt åt och även de blev flexen mjukare. Tillslut sprack de över vristen. Funderade på att göra formgjutna innerskor för det gjorde rätt stor skillnad med lupo. Men de känns lite väl mjuka i grunden.
Men gjorde du någon bootfitting med dem innan du tog dem i bruk?

Vet inte om xt3 är lik xt free? På mig satt den senare lite tightare vid styloid och tår. Hawx lite tightare över vristen och runt smalbenet.

Vet inte om xt3 är lik xt free? På mig satt den senare lite tightare vid styloid och tår. Hawx lite tightare över vristen och runt smalbenet.
Ah blir spännande att se hur xt3 känns då. Jag tyckte hawx prime var rymligare i vristen än prime och därför föll valet på ultra när jag testade dem i butik.

Ah blir spännande att se hur xt3 känns då. Jag tyckte hawx prime var rymligare i vristen än prime och därför föll valet på ultra när jag testade dem i butik.
Detta var xt free lv vs ultra. Vet inte hur mv vs prime sitter.

Hawx prime är betydligt rymligare över vristen än ultra, men jag tycker inte ultra är jättelåg direkt. Men på min fot såklart 😀

Efter 22 dagar i xt3 140 så kan jag säga att pjäxan känns tydligt styvare än hawx. Kliver aldrig igenom hela flexen. Dock är skon betydligt mer low volume. Har kört dem utan att värmas för att få dem så tajta som möjligt. Precis som jag testade med mitt andra par hawx. De är lättare att kliva i och ur än hawx. Gåläget kan dock vara svårt att få tillbaka till åkläge om man gått i djupsnö och det tryckt in snö i mekanismen. Gåläget känns i övrigt väldigt likt. I kyla är de dock betydligt kallare och kört med el-strumpor. De har en aggressivare ankel-vinkel och känns mer som en racepjäxa än mer upprätt freeride.

Snödjup

Tillbaka
Topp