Erfarenheter av att flyga med skidbagage Lufthansa

johan

Administrator
Tänkte vi skulle ha en systertråd till SAS-tråden som fokuserar på frågor kring flygning med Lufthansa och skidbagage.

Lärdom: Gratis att ta med skidorna, men man måste förhandsboka skidbagage på +49 69 86 799 799 (Tysk växelval men engelskspråkiga). Vi missade förbokningen helt då jag inte såg någon information om det på Supersavertravel där vi bokade flygbiljetterna, gick att lösa relativt smidigt på plats genom att ringa men hade varit smidigare att förboka hemifrån.

c3f0abd1bbdd08e251e8abdbaa622e98.jpg

Hej!

Jag pratade med lufthansa idag och tydligen så får inte skidbagen vara längre än 158 cm...:(

Har du hört något annat? Annonsen ovan, vet du om den gäller för europa eller hela världen?

För det känns ju rätt värdelöst om skidorna ska vara så korta. Iaf för alla vuxna offpiståkare.

Du flyger säkert också egentligen med något annat flygbolag, typ ANA. Lufthansa har tydligen börjat sälja deras flygningar med deras bagageregler under egen flagg, vi är fler som åkt på den kängan i år.

bjorsi sa:
Borde inte Lufthansas regler gälla om de flyger med sin "flagg"?
Nope. Det står i det finstilta att det är någon annan som flyger egentligen och att deras baggageregler gäller. Riktigt fult IMO, men svårt att komma åt. Bara casha upp för "oversized luggage" och sortera in Lufthansa i sin lista över flygbolag en inte nyttjar. Tråkigt eftersom jag fram till jag råkade ut för detta själv bara haft bra erfarenheter med dem.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
bjorsi sa:
Borde inte Lufthansas regler gälla om de flyger med sin "flagg"?
Nope. Det står i det finstilta att det är någon annan som flyger egentligen och att deras baggageregler gäller. Riktigt fult IMO, men svårt att komma åt. Bara casha upp för "oversized luggage" och sortera in Lufthansa i sin lista över flygbolag en inte nyttjar. Tråkigt eftersom jag fram till jag råkade ut för detta själv bara haft bra erfarenheter med dem.
Surt sa räven. Har också bara bra erfarenheter av Lufthansa. Snart är det bara Brussels Airlines man kan flyga med.

När jag har flugit med LH till/från Geneve innan så har det har det aldrig varit ngt problem med fullpackat skidfodral och fullpackat handbagage samt pjäxorna på axeln ;-)

/C

Senast ändrad:
frasseman sa:
Hej!

Jag pratade med lufthansa idag och tydligen så får inte skidbagen vara längre än 158 cm...:(

Har du hört något annat? Annonsen ovan, vet du om den gäller för europa eller hela världen?
158? Vi reste med längre skidor skidor än så =) Och jag fick broschyren när vi resten inom europa.

Precis som Vattendroppe råkade jag ut för ett så kallat codeshare flight i påskas på väg till Zürich, men i mitt fall hade jag bokat Swiss (gratis extra skidbagage även där). Glad i hågen med skidbag, pjäxbag och resväska kom jag fram till disken på Kastrup och fick veta att det var SAS som stod för flyget även om jag bokat med Swiss och därför fick jag bara ta med mig ett bagage. Lyckades efter mycket krångel få med mig allt utan att betala extra, men skulle inte våga försöka mig på det igen. Tråkigt nog verkar detta bli allt vanligare, så jag vet inte hur man ska göra för att vara säker på vem man egentligen flyger med idag...

Har flugit med lufthansa och air dolomitri som ägs av Luffthansa, vi bokade första gången med supersavertravel och dom ville ha extra betalt för att ta med skidor. Ringde då Lufthansa själv och vips så va det löst. Air dolomitri fick vi också ringa blev då slussad tillbaka och då sa Lufthansa att vi skulle höra av oss senare. Ringde ca 2 mån senare till Lufthansa och då löste det sig. Skidfodralet hade inen längd gräns i våras. Åkte dessutom med 2 par i fodralet.

Ja asså, Så länge Lufthansa SJÄLVA flyger maskinen så är allt frid och fröjd. Problemet är att Lufthansa precis som många andra är en oseriös aktör som inte uppmärksammar kunderna om VEM som flyger planet. Det krävs nästan att du jobbar inom resebranschen för att kunna förstå vem som flyger och varför Lufthansa inte flyger maskinen på de biljetterna de själva säljer. Sen att det inte heller tar ansvar för att förmedla vidare sina egna kunders förfrågningar kan vi diskutera en annan gång.

Med andra ord. Kolla noga så att det är Lufthansa som flyger sträckorna själv och inte någon annan.

Va f....n!!!!
Jag som plussat för LH här flera gånger! Dags att sura med det alltså. :-( Ska det vara så j..a svårt för flygbolagen att vara tydliga med vad som gäller....

Flyger i vinter med Lufthansa, och Air Dolomiti. Kollade upp det där med skidor, och kom fram till att det skall vara lugnt, då vår längsta flygrutt går med Lufthansa ARN-MUC. På Air Dolomitis hemsida kan man läsa i klartext;

Nu återstår bara att se hur krångligt det blir...

Senast ändrad:
Drar till Innsbruck från Gbg på fredag och tänkte ta med skidor. Ringde numret man skall förboka skidutrustning på, för er info: +49 698 679 9799. Skidor kostar 50€/väg.
Fick då infon om att flighten mellan Frankfurt och Innsbruck flygs av deras partner Austrian Air, ett dubbel-prop plan av modellen De Havilland...som har bara plats för 4 st par skidor(!). Ner kunde jag få med skidorna, men sannolikt inte hem igen, pga platsbrist. Mellan Frankfurt och Innsbruck är det alltid Austrian Air för övrigt.
Så blir tvungen att hyra i Mayrhofen/Hintertux.
Men nästa gång bokar jag sannolikt inte med Lufthansa just pga att man inte kan ta med egna skidor smidigt.

Kan tipsa om att flyga direkt från Gbg till München med Lufthansas egna flyg och ta buss därifrån till Innsbruck. Tar ungefär samma tid som flyg med byte, är ofta billigare, och det var inga problem att boka plats för snowboard utan extra kostnad.

Testar Brussels airlines i vinter och tycker mig ha förstått att skidfrakt ska ingå utan föranmälan. Ska bli spännande att se om det funkar......

Bumpar tråden lite med mina erfarenheter av LH så här långt.

Flyger från sthlm till Asahikawa på nyårsdagen och vill ha med brädan. Ringde växeln som gjorde en "request" för att se om det finns plats för den hela vägen och de bad mig sedan att ringa tillbaka dagen efter för att få det bekräftat. När jag ringde tillbaka för första gången igår så så de att det var "unconfirmed" och att de inte vet hur lång tid det tar innan det blir bekräftat. Har ringt ett par gånger sedan dess och det är fortfarande unconfirmed. Den ena supportkillen på LH sa att det är deras partner, Air Do, som än så länge inte bekräftat att de kan ta med brädan, medan en annan support säger att det inte finns plats på LH:s egna plan. Det har varit lite för rörigt tycker jag och nu ger jag upp och bara hyr en bräda på plats.

Lärdomar:
- ring/anmäl speciellt bagage så tidigt som möjligt
- om det är möjligt, köp flygbiljetter där endast LH flyger utan hjälp av deras partners

Satt för 2 timmar sedan med just Lufthansa i telefon, för mig var skidorna gratis att ta med, flyger Arlanda -> Munchen -> Turin.

Gratis upp till 158cm, men vem har så korta skidor? Ingen.
Kostar 50euro/väg.
Ring tidigt...Ja, man måste ju ringa och boka plats, förbannat dumt. Det är inte självklart att partner, i mitt fall Austrian, har ens plats. Ännu svårare att få besked på längre distanser antar jag.

Det är gratis om du har ett incheckningsbagage a 23kg och lämnar in skidorna istället. Ska du checka in både en väska och ett par skidor måste du betala extra (två kollin totalt alltså). Man måste alltid ringa och reservera plats för skidorna.

Jag ska strax flyga med Lufthansa och partner Air Dolomiti och det var inga som helst problem att ringa och reservera. Tog typ tre minuter och snubben uppgraderade mig från lowfare-klass till economy :)

Råkade ha bagagereglerna liggandes på skrivbordet framför mig och ser att i business och first class får man ha med skidbagage på 32kg. Prrr.

Jag ska resa till Sapporo med Lufthansa nu i januari. Jag ringde Lufthansa och bokade skidbagaget, men då jag såg att ANA körde sista biten mellan Tokyo och Sapporo ställde jag frågan till kundservicekillen om det var grönt med bagaget och min lavinsäck hela vägen till Sapporo.

Då säger han lugnt att, nä inte sträckan Tokyo-Sapporo, för där där är det ju ANA som trafikerar. Jaha, säger jag häpet, -kan du kolla det då? Och det kunde han inte.

Då blev jag istället hänvisad till ANA. När jag sedan ringde ANA och anmälde min ryggsäck och skidbagage så tog det nästan en vecka innan jag fick besked. Sen en dag ringde en glad tjej från ANA upp och sa att det var grönt. (Dock kunde hon inte ge mig något skriftligt på att det var bekräftat vilket oroar mig en aning). Men vi får väl se hur det går i praktiken.

Lessions learned: Var ute i god tid. Dubbelkolla och kolla igen, ta inget för givet.

Senast ändrad:
Har aldrig haft några problem att ha med både incheckat bagage+skidor gratis med Lufthansa. Men man måste som sagt boka plats för laggen i förväg.
I år blir det Lufthansa igen, dock nu med Air Dolimiti som flyger andra sträckan. Det var inga problem att boka med skidorna på båda bolagen kostnadsfritt, enligt deras bestämmelser längre upp i tråden.

Om 9 timmar ska jag ge mig in i kriget att försöka övertyga ANA om att jag har Lufthansabiljett och att jag därför inte ska betala för skidbaggage. Ev återkommer jag ang resultat.

Jag har bokat med lufthansa och kommer flyga ANA hem. Det handlar ju om vem som flyger första sträckan.
Dit va fortfarande inga som helst problem att få med skidbagaget, flyger GOT->FRA->TYO->SAP. Hem blir det TYO->MUN->GOT och då får jag bara ett skidbagage med dimension 203cm. Jag hoppas att jag klarar mig utan att betala trots mina 186cm skidor... Återstår att se! Annars blir det 15 000yen extra har jag för mig.

Men jag bokade genom lufthansa och det va väldigt tydligt att ANA flyger hem. Hur kommer det sig att ni är så många som inte har en aning? Hur kan det inte framgå...?

Vannish sa:
Men jag bokade genom lufthansa och det va väldigt tydligt att ANA flyger hem. Hur kommer det sig att ni är så många som inte har en aning? Hur kan det inte framgå...?
Ingen aning. Det gick tydligen att se om man höll muspekaren över flightnummret, men det framgick inte riktigt att man kunde göra så där och då. Tror även jag var lite för upprymd över att ha hittat billiga biljetter för att kunna läsa det finstilta...

Any Way, det kukiga är hur LH har behandlat mig/oss/alla som kund genom att inte sköta kontakten med ANA, utan lägger de ansvaret på oss som kunder. Dålig totalentreprenör där.

Fast så är det ju alltid, eller? Åtminstone när man bokar resor genom resebyråer osv att det bolag som flyter försat resan är den bagagevikt som gäller. Sen kan man ju ha tur med extra hjälpsam personal (1miljon tack till airnewzealand!!). Tex 20kg ibland istället för 23kg.

Visst förstår jag att det kan vara lite snopet, särskilt när man förväntar sig något annat. Men såhär fungerar det ju, tyvärr.

Newlund sa:
Any Way, det kukiga är hur LH har behandlat mig/oss/alla som kund genom att inte sköta kontakten med ANA, utan lägger de ansvaret på oss som kunder. Dålig totalentreprenör där.
This. Men med det sagt behövde jag i slutändan inte betala för skidorna vare sig dit eller hem.

Nu är jag nyss hemkommer från Japanresan. Jag köpte flyg från sthml till sapporo med lufthansa (ana flög tok-sapp). Jag anmälde via lufthansa att jag ville ha skidbag istället för bagage och tryckte in all min packning i det paketet, jag behövde inte betala något extra alls för detta. Det strulade inte något på vägen utan det var bara att lämna in bagaget. Jag är mycket nöjd med denna lufthansatripp.

Sitter nu på München Airport, på väg mot Turin. Absolut inga problem med skidbagen. Meddelade dock innan att jag skulle ha med den och som jag förstått så kan du ha handbaggage 8kg, check-in baggage på 23kg samt skibag+pjäxbag på 23kg utan kostnad så länge du inte har en "economy light fare".
Flyger med AirDolomiti på vägen hem (dotterbolag till Lufthansa) och verkar inte vara några som helst problem där heller.

ringde precis LH för att boka in skidfrakt på min resa till Turin senare i år,

så länge incheckat baggage+skidor väger mindre än 23 kg var det gratis sa dom, kunde dock tillkomma nån hanteringsavgift från flygplatsens sida (ca 100 kr)

Har bra erfarenheter av Lufthansa då jag flugit med dem med skidor. Ringde dem och tre minuter efter fick jag bekräftelse via mail att skidor var tillagda utan kostnad. Detta var till Frankfurt. Åker i januari igen med Lufthansa till Munchen och samma resultat. Trevlig och smidigt bemötande!

Som påpekats: se upp för LIGHT-biljetter. Då gäller inte gratis-skidor-regeln.

Edit tillägg: Light är ett relativt nytt koncept för inom-europeiska flighter och går ut på att bara 8 kg handbagage ingår, sedan får man köpa till incheckat bagage 23 kg per resenär i förväg -- vilket jag gjorde. Ringde och förbokade skidor (här missade LH personal att informera). Höll på att bli dyrt när jag väl stod på Arlanda med två ungdomar och sex par skidor på väg till München-Hintertux. Vänlig och hjälpsam personal på Arlanda lät mig slippa en del av kostnaden (vi hade tre skidbagar med två par i varje). Så se upp för LIGHT. Det kan bli tungt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp