Fortfarande än idag (december 2016) står det på SAS hemsida att multiskidfodral är förbjudna. Chattade med SAS kundservice för att dubbelkolla eftersom det är så mycket spridda bud. Detta gäller iaf för inrikes (lär va samma utrikes) och SAS billigaste biljett SAS Go:
<Jag> Hej! Jag har en multi-skidbag packad med ett par skidor, stavar, hjälm, pjäxor och annat smått och gått. Väskan väger under 23 kilo men jag hittade information på sas.se om att multiskidbagar specifikt inte är tillåtna. Samtidigt finns det referenser på nätet till ett pressmeddelande från 2014 där man lättat på de reglerna. Vad är det som gäller egentligen idag? (inrikesflyg). Jag åker Sas Go, checkar bara in multiskidbagen, inget annat incheckat.
<SAS> Hej! Ett ögonblick.
<Jag> Hittar även ganska nya forumposter (2015-2016) på freeride.se som säger att de kommit igenom med multiskidbag utan problem.
<SAS> En skidutrustning kan innehålla följande: *En skidbag med endast skidor och stavar *Separat väska om så önskas med pjäxor och hjälm. Det går bra att ta med multiskidbag nu för tiden, det stämmer. Tänk dock på att du inte får ta med något annat i skidbagen än det jag skrev innan, i så fall måste du ta det i ett separat incheckat bagage eller i ditt handbagage om möjligt.