Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS

Kaskar

Medlem
OEngstrand sa:
Orkade inte läsa igenom hela tråden men har en fråga, bör man ta hjälmen och goggles som handbagage istället för pjäxväskan? Tänkte om hjälmen kanske skadas ev spricker?
Flög med SAS i förrgår och hade hjälmen dinglandes på handbaggageryggan. Ingen som gnällde på det iaf.

yolof

Medlem
Fortfarande än idag (december 2016) står det på SAS hemsida att multiskidfodral är förbjudna. Chattade med SAS kundservice för att dubbelkolla eftersom det är så mycket spridda bud. Detta gäller iaf för inrikes (lär va samma utrikes) och SAS billigaste biljett SAS Go:

<Jag> Hej! Jag har en multi-skidbag packad med ett par skidor, stavar, hjälm, pjäxor och annat smått och gått. Väskan väger under 23 kilo men jag hittade information på sas.se om att multiskidbagar specifikt inte är tillåtna. Samtidigt finns det referenser på nätet till ett pressmeddelande från 2014 där man lättat på de reglerna. Vad är det som gäller egentligen idag? (inrikesflyg). Jag åker Sas Go, checkar bara in multiskidbagen, inget annat incheckat.

<SAS> Hej! Ett ögonblick.

<Jag> Hittar även ganska nya forumposter (2015-2016) på freeride.se som säger att de kommit igenom med multiskidbag utan problem.

<SAS> En skidutrustning kan innehålla följande: *En skidbag med endast skidor och stavar *Separat väska om så önskas med pjäxor och hjälm. Det går bra att ta med multiskidbag nu för tiden, det stämmer. Tänk dock på att du inte får ta med något annat i skidbagen än det jag skrev innan, i så fall måste du ta det i ett separat incheckat bagage eller i ditt handbagage om möjligt.

Pillard

Aktiv medlem
yolof sa:
Fortfarande än idag (december 2016) står det på SAS hemsida att multiskidfodral är förbjudna. Chattade med SAS kundservice för att dubbelkolla eftersom det är så mycket spridda bud. Detta gäller iaf för inrikes (lär va samma utrikes) och SAS billigaste biljett SAS Go:

<Jag> Hej! Jag har en multi-skidbag packad med ett par skidor, stavar, hjälm, pjäxor och annat smått och gått. Väskan väger under 23 kilo men jag hittade information på sas.se om att multiskidbagar specifikt inte är tillåtna. Samtidigt finns det referenser på nätet till ett pressmeddelande från 2014 där man lättat på de reglerna. Vad är det som gäller egentligen idag? (inrikesflyg). Jag åker Sas Go, checkar bara in multiskidbagen, inget annat incheckat.

<Jag> Hittar även ganska nya forumposter (2015-2016) på freeride.se som säger att de kommit igenom med multiskidbag utan problem.

<SAS> En skidutrustning kan innehålla följande: *En skidbag med endast skidor och stavar *Separat väska om så önskas med pjäxor och hjälm. Det går bra att ta med multiskidbag nu för tiden, det stämmer. Tänk dock på att du inte får ta med något annat i skidbagen än det jag skrev innan, i så fall måste du ta det i ett separat incheckat bagage eller i ditt handbagage om möjligt.
Det är ju dock ganska givet att chatten kommer ge samma svar som står på hemsidan...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
yolof sa:

Det är ju dock ganska givet att chatten kommer ge samma svar som står på hemsidan...
Fast det gjorde de ju inte, de skrev ju att multifodral numera är tillåtna, vilket det inte gör på hemsidan? :p

yolof

Medlem
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Fast det gjorde de ju inte, de skrev ju att multifodral numera är tillåtna, vilket det inte gör på hemsidan? :p
Precis så. Kundtjänstchatten säger OK på multifodral, SAS hemsida säger att det inte är OK: https://www.sas.se/erbjudanden/priser/sportpriser/bagage/ ("Det är inte möjligt att checka in s k ”multiskidfodral”".)

Pillard

Aktiv medlem
Kan det inte bara vara så att vi generellt pratar om olika saker? Poängen numera är ju att man tar sin Dakine concourse double och checkar in den såsom "incheckat bagage". Däremot verkar man ju fortfarande kunna välja att lägga till ett skidbagage och får då ha det utspritt på flera väskor. Kan det helt enkelt vara så att SAS låter oss välja? Men att vi måste välja då och inte kan få både ock?

Toobien

Ny medlem
Är det inte så att kundtjänsten säger att det är ok med multifodral men att du inte får ha mer än ett par skidor och ett par stavar - "Tänk dock på att du inte får ta med något annat i skidbagen än det jag skrev innan, i så fall måste du ta det i ett separat incheckat bagage eller i ditt handbagage om möjligt"? Det låter ju idiotiskt om det skulle vara fallet, men så läser jag vad de skriver. Eller innebär det att du får ha ett multifodral innehållande det som inkluderas i skidutrustning, dvs. skidor, stavar, pjäxor och hjälm?

Oavsett brukar det bara vara att gå dit och lämna in det utan att benämna det som något annat än skidutrustning, aldrig varit med om att frågor ställs.

Carde

Ny medlem
Har flugit flera gånger med SAS under senaste året. Kör ett multifodral på hjul med möjlighet att pack in pjäxorna. Har inte varit proble så länge det är ett par skidor och inte två. Har iof lyckats få igenom två skidor i en bag efter att jag stått på mig lite
Kör hårt!
Erik

Pillard

Aktiv medlem
Innan ändringen körde jag och frun alltid med att lägga till varsitt skidbagage. Numera lägger vi till ett gemensamt och trycker ner båda våra skidpar, stavar, pjäxor och annat tills vi når 23 kilo. Har provat både inom Europa och interkontinentalt utan några synpunkter alls.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Kan det inte bara vara så att vi generellt pratar om olika saker? Poängen numera är ju att man tar sin Dakine concourse double och checkar in den såsom "incheckat bagage". Däremot verkar man ju fortfarande kunna välja att lägga till ett skidbagage och får då ha det utspritt på flera väskor. Kan det helt enkelt vara så att SAS låter oss välja? Men att vi måste välja då och inte kan få både ock?
Fast så ser reglerna ut för i princip alla flygaktörer i europa (eller gjorde i alla fall för några år sen, det var länge sen jag brydde mig om att kolla och det kan ha ändrats), och det har aldrig varit några problem att packa ner lite vad som i ett skidbaggage, oavsett "multibag" eller "vanlig" skidväska.

TheFluffy

Ny medlem
Vi flyg 6 pers med sas från arlanda för 7 dagar sedan. Alla med multifodral med dubbla skidor i, 23kg var det som gällde och inga andra frågor ställdes. Jag kastade upp min väska på 26,5kg(trots att jag hade pjäxorna över axeln) sa ojdå och log lite. Fick plocka ur ryggskyddet sen var det okej. Resten vägde in på ~24kg, inga problem alls.

petrusalmer

Ny medlem
Ska flyga till italien om 10 dagar. Funderat på att ta en multibag med hjul och trycka ner två par skidor, ett par stavar och min skidryggsäck (obs inte abs). Pjäxbag separat med pjäxor och hjälm. Har bokat specialbagage och det står på deras hemsida att skidbagage räknas som en skidbag + en separat pjäxbag.

Vad tror ni om mina chanser att få igenom allt?

Pillard

Aktiv medlem
petrusalmer sa:
Ska flyga till italien om 10 dagar. Funderat på att ta en multibag med hjul och trycka ner två par skidor, ett par stavar och min skidryggsäck (obs inte abs). Pjäxbag separat med pjäxor och hjälm. Har bokat specialbagage och det står på deras hemsida att skidbagage räknas som en skidbag + en separat pjäxbag.

Vad tror ni om mina chanser att få igenom allt?
Har aldrig provat att göra din variant så kanske funkar men jag har däremot provat multiskidfodral såsom vanlig extra väska. I den har jag kört två par skidor och en pjäxa samt lite annat tills den kommer upp i 23 kilo. Det har funkat alldeles lysande på flera resor med SAS, både till Japan och inom Europa. Om du däremot kommer med vad de kallar skidbagage, där du har två kollin med skidor och pjäxor i separata väskor kan jag tänka mig att de hemfaller åt sin idé om bara ett par skidor osv.

jensBrink

Ny medlem
Jag åker med sas till München på lördag med den stora dakinebagen, jag har lastat i tre par skidor och då väger exakt 23kg, det enda problemet är att där är så pass mycket tomrum i den så att den böjer sig när med lyfter i handtaget.. jag hade utan problem fått ner all min packning men då hade förmodligen totalvikten landat på 30kg++

Kan man inte bara betala övervikten eller dom släpper inte alls igenom det om det väger för mycket?

läste att övervikten kostade 320kr om jag läste av tabellen rätt på deras hemsida..

Pillard

Aktiv medlem
jensBrink sa:
Jag åker med sas till München på lördag med den stora dakinebagen, jag har lastat i tre par skidor och då väger exakt 23kg, det enda problemet är att där är så pass mycket tomrum i den så att den böjer sig när med lyfter i handtaget.. jag hade utan problem fått ner all min packning men då hade förmodligen totalvikten landat på 30kg++

Kan man inte bara betala övervikten eller dom släpper inte alls igenom det om det väger för mycket?

läste att övervikten kostade 320kr om jag läste av tabellen rätt på deras hemsida..
Det brukar ju finnas ett maxtak också där man inte ens kan betala sig fri...

Micke_P76

Ny medlem
Jag har aldrig haft problem med multifodral. Så länge det är skidor och inte fullt med kläder och annat tjafs.
En tanke, Att folk trycker ner allt i dubbelfodralen är nog en bidragande faktor i att SAS osv är skeptiska mot dem. Så om man håller sig till skidor så är det nog bättre för alla.

Däremot är de petiga på övervikt. Och det beror mest på arbetsmiljö och arbetsskydd fick jag förklarat för mig. De kan skada sig om det är över 25kg i ett bagage.

Senast ändrad:

josh

Ny medlem
Har du SAS Gold och ska till Japan sa sager de att du far ta med 3 incheckade kolli a 23 kg. Later for bra for att vara sant?

Pillard

Aktiv medlem
josh sa:
Har du SAS Gold och ska till Japan sa sager de att du far ta med 3 incheckade kolli a 23 kg. Later for bra for att vara sant?
Njae, du får väl dessutom ge bort ett silvermedlemskap till familjemedlem så denne dessutom får ha med 2 incheckade?

Pillard

Aktiv medlem
josh sa:
Pillard sa:
josh sa:
Njae, du får väl dessutom ge bort ett silvermedlemskap till familjemedlem så denne dessutom får ha med 2 incheckade?
Makalost bra deals da pa sas. Har haft LH tidigare. Total katastrof.
Kräver väl dock att du reser en hel del innan du kommer upp till gold? La till ett extra bagage tor inom Europa igår och det kostade 580 spänn. Så det handlar ju inte om några jättepengar man sparar, i relation till hur mycket du behöver flyga för för att nå dit...

josh

Ny medlem
Pillard sa:
josh sa:
Pillard sa:
Makalost bra deals da pa sas. Har haft LH tidigare. Total katastrof.
Kräver väl dock att du reser en hel del innan du kommer upp till gold? La till ett extra bagage tor inom Europa igår och det kostade 580 spänn. Så det handlar ju inte om några jättepengar man sparar, i relation till hur mycket du behöver flyga för för att nå dit...
Pendlar man Frankfurt -Sthlm så går det rätt snabbt;) Fria hotdogs på Frankfurts flygplats samt press-skinka på Arlanda ska inte underskattas!

Olichor

Ny medlem
Pratade nyligen med SAS där de sa att det är ok att ha flera skidor i en bag samt pjäxbag och att detta checkas in som ett "skidbagage".

Är väldigt förvirrande det här.

Senast ändrad:

niillle

Ny medlem
Var väl ett par år sedan nu som SAS ändrade sina regler för skidbagage från "Ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor". Till "Skidbagage max 23 kilo"

Pillard

Aktiv medlem
niillle sa:
Var väl ett par år sedan nu som SAS ändrade sina regler för skidbagage från "Ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor". Till "Skidbagage max 23 kilo"
Men i den ändringen ingick ju aldrig att du skulle få ha två kollin

Pillard

Aktiv medlem
niillle sa:
Pillard sa:
niillle sa:
Men de sa väl heller inte att det var ett kolli?
Om jag inte missminner mig nu så sa man i den ändringen att de hädanefter inte skulle göra skillnad på skidbagage och annat bagage. Att man helt enkelt får ha vad man vill i sin väska så länge den inte överstiger 23 kg. Den principen har jag följt sen dess iaf och den har funkat bra både inom europa och interkontinentalt

fishtail

Ny medlem
https://www.sas.se/reseinfo/bagage/#/booking
Numera betalar du bara per det antal incheckade bagage som ingår i biljetten. Har du mer bagage blir det överviktpris.

Du sparar pengar om du väljer att betala för ditt specialbagage när du checkar in på internet. Om du betalar i SAS Self Service-automat på flygplatsen eller i bagageavlämningen gäller andra priser

https://www.sas.se/reseinfo/bagage/#/special
Info från hemsidan specifikt för skidor:
Skidutrustning som packas i ett skidfodral plus en separat pjäxpåse räknas som ett bagage. Det betyder att om du inte har något annat bagage än skidutrustning och reser på en biljett som inkluderar incheckat bagage, så betalar du ingenting extra. Skidutrustningen kan inkludera:
Skidor och stavar alternativt snowboard
Hjälm
Pjäxor eller snowboardskor

Pillard

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Niblet sa:
Slänger in en Norwegian-fråga i SAS-tråden. Kommer dom gnälla på mig om jag kör ryggsäck+pjäxor+hjälm som handbagage tror ni? Och kan man köra skidor som vanligt bagage som ingår i priset? Måtten är inga problem och man spar ju runt 600 spänn tur och retur.
Handbagaget är nog lugnt, iaf om du får ner pjäxorna i ryggan. Att köra skidorna som vanligt bagage är att chansa då det inte är ok enl deras regler, även om du håller dig inom mått och vikt för vanligt bagage. Kan tänka mig att det är lugnt när du flyger från Sverige då du ofta kan skriva ut tag'en själv och sedan lämna in på bandet för specialbagage. Annars får du väl betala på plats.
Gammalt inlägg jag vet men hur får du fram den uppgiften om Norwegian? Vad jag kan se i deras riktlinjer finns bara måttbegränsningar. Inget om att en incheckad väska inte får innehålla skidor...

Pillard

Aktiv medlem
fishtail sa:
Vad jag kan utläsa ur detta (läste bara första länken först) är alltså att skidbagage är billigare än en vanlig väska. Som det ser ut nu har jag valt två incheckade bagage. I det ena kommer jag att ha ett par skidor, pjäxor osv upp till 20 kg. I det andra tänker jag ha resten. Utifrån den första länken bör inte detta kunna vara något problem eftersom ingen av väskorna strider mot riktlinjerna. Lägger man så till den andra länken verkar dock priset på ett skidbagage vara aningen lägre än att lägga till en vanlig väska så det man torde kunna läsa ut av detta är att "skidbagage" såsom bagageform är en rabatterad form i relation till att ta en extra, vanlig, väska.

Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Niblet sa:
Slänger in en Norwegian-fråga i SAS-tråden. Kommer dom gnälla på mig om jag kör ryggsäck+pjäxor+hjälm som handbagage tror ni? Och kan man köra skidor som vanligt bagage som ingår i priset? Måtten är inga problem och man spar ju runt 600 spänn tur och retur.
Handbagaget är nog lugnt, iaf om du får ner pjäxorna i ryggan. Att köra skidorna som vanligt bagage är att chansa då det inte är ok enl deras regler, även om du håller dig inom mått och vikt för vanligt bagage. Kan tänka mig att det är lugnt när du flyger från Sverige då du ofta kan skriva ut tag'en själv och sedan lämna in på bandet för specialbagage. Annars får du väl betala på plats.
Gammalt inlägg jag vet men hur får du fram den uppgiften om Norwegian? Vad jag kan se i deras riktlinjer finns bara måttbegränsningar. Inget om att en incheckad väska inte får innehålla skidor...
Ja bra fråga, kommer inte riktigt ihåg. De kan ju även ha ändrat på hemsida sedan jag kollade. Kollade även igenom gamla svar från Norwegian, men det var ju ett icke-svar:
"Jag kan inte svara ja på frågan om du får ha vad du vill så länge det är inom måtten. Det finns olika regler för olika föremål. Men nej, bagage får inte överstiga måtten 250x79x112 cm 300cm i omkrets och vid mer än 20 kg tillkommer övervikt och maxvikt för ett bagage är 32kg.

Mvh/Kind Regards
Elin
Contact Centre"

Always-Sunny sa:
Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Ja bra fråga, kommer inte riktigt ihåg. De kan ju även ha ändrat på hemsida sedan jag kollade. Kollade även igenom gamla svar från Norwegian, men det var ju ett icke-svar:
"Jag kan inte svara ja på frågan om du får ha vad du vill så länge det är inom måtten. Det finns olika regler för olika föremål. Men nej, bagage får inte överstiga måtten 250x79x112 cm 300cm i omkrets och vid mer än 20 kg tillkommer övervikt och maxvikt för ett bagage är 32kg.

Mvh/Kind Regards
Elin
Contact Centre"
Kan uppdatera med att när jag idag pratade med Norwegian (har de tagit bort möjligheten att maila?) sa de att det är ok att ta med skidor som det "vanliga" bagaget så länge det håller sig inom vikt/mått-gränser. Dock tar de då inget ansvar för om de skadas

niillle sa:
Pillard sa:
niillle sa:
Men de sa väl heller inte att det var ett kolli?
Ett handbagage och ett incheckat bagage är det som gäller en vanlig biljett. Ett incheckat bagage kan vara ett skidfodral. Maxvikt 23 kg. Handbagage har jag glömt vikt på, men 7 eller 8 kg och vissa maxmått. Står på sas.se. Till lightbiljetter inom Europa ingår bara handbagage i priset. Business har flera inckeckade bagage i priset. Man kan alltid köpa till fler inckeckade bagage, ca 500:- per bagage.

Gavva

Ny medlem
Någon som rest med Nortlander och SAS nyligt?

Vi är ett gäng som åker ner till Österrike i helgen och till min stora förvåning säger Nortlander att skidbagaget endast får väga 12kg.

Kan någon bekräfta detta? Vi flyger med SAS så jag tycker att deras bagageregler borde gälla?

Fatboy

Medlem
Gavva sa:

Vi är ett gäng som åker ner till Österrike i helgen och till min stora förvåning säger Nortlander att skidbagaget endast får väga 12kg.

Kan någon bekräfta detta? Vi flyger med SAS så jag tycker att deras bagageregler borde gälla?
Nortlander brukar chartra egna flyg så det är deras regler som gäller, mitt skidbagage vägde 12,5 kg och jag fick argumentera en del för att slippa betala extra. Jag fick visa att jag bara hade pjäxor, skidor och stavar och att det ändå vägde mer än 12kg

Gavva

Ny medlem
Fatboy sa:
Gavva sa:

Nortlander brukar chartra egna flyg så det är deras regler som gäller, mitt skidbagage vägde 12,5 kg och jag fick argumentera en del för att slippa betala extra. Jag fick visa att jag bara hade pjäxor, skidor och stavar och att det ändå vägde mer än 12kg
Tack för snabbt svar. Återstår att se hur det går med 12kg-gränsen. Känns svårt när mina skidor, stavar och pjäxor i Dakine Double Fall Line väger 15kg...

psortti

Medlem
Komplext område detta... :)
Vi är en familj på 4 personer. Alla har med sig egen utrustning.
Jag börjar bli trött på att hantera 4st separata skidbagar på flyget och vill ersätta dessa med 2st dubbel-bagar (med hjul) istället, dvs 2x2 istället för 4x1.
Funkar detta med flygbolagens regler?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp