Flyga till Kanada - tips och hjälp önskas

sjokeckset

Ny medlem
Jag ska bege mig över till Whistler nu i vinter och har frågor gällande skidbagage.

Det är nämligen så att jag ska flyga med SAS från Arlanda och sedan Air Canada från London. Dock gäller Air Canadas regler för skidbagage eftersom de flyger längsta biten och även korsar en så kallad TC zon.

SAS tillåter skidbagage på 23kg varav 12kg får utgöras av skidor. Det tillkommer en avgift på 400SEK per resa för denna typ av bagage hos SAS.

Enligt Air Canada verkar det inte vara någon direkt skillnad på deras policy så länge allt är packat i samma behållare/väska. Dock står det inget om max tillåtna vikt som jag kan finna(eller kan ha missat).

Är det någon som flugit till Kanada tidigare som kan berätta om erfarenheter med bagage och byten eller kan föreslå vilket som är det bästa alternativet för en som flyger skidutrustning packat i ett och samma fodral/väska(Kommer troligen köpa ett Dakine Double fodral)

När jag flög bjöd Air Canada på antingen 2 väskor lr en väska och en skidbag. SAS jävlades på arlanda så jag fick betala (fick tillbaka pengarna efter lite strulande).
På hemvägen packade jag glatt 2 par skidor och kläder i skidbagen utan att nån gnällde (runt 25kg)

Flög med Air Canada hem från Whistler.
Maxvikt 23 kg, 50 dollar extra för en extra väska/skidor/bräda+bootsbag.
Jag gjorde misstaget att ha två extra väskor = 250 dollar..
.. tur att jag är charmig

Air Canada har förövrigt sjukt goa plan med okej mat, super skön tv anläggning i nackstödet och boneable flygvärdinnor. Rekommenderas!

När reser du över?

Då sjösätter jag min plan och kör en väska med kläder och en med skidutrustning. Båda väskorna kommer nog hamna på straxt under 20kg vardera så hoppas jag slipper nåt trassel.

Jag drar precis i början på januari och återvänder i mitten på april tänkte jag. Ska införskaffa season pass nu medan Whistler har "early bird" pris på 1429CAD. :)

Så kommer bara boendet återstå men det känns ganska lugnt enligt vad jag hört. Har man inte lyckats fixa nåt i slutet nov/början dec så får man väl gå loss när man väl är där.

När jag flög från köpenhamn via london till calgary hade jag 2 väskor plus skidbag. Betalade lite extra för skidorna. Sas och air canada flög jag med. När jag skulle hem sen med air canada hade jag 5 kilo övervikt och slapp betala för det samt att ajg itne betalade för skidorna hem. De är rätt softa i kanada :)

flög göteborg - calgary i november förra året, med två resväskor och en skidbag, en väska+ skidbag= 23 kg, och en väska =23 kg. För detta fick jag pröjsa 400 SEK.
Calgary - Göteborg, fem månader senare var det lite skillnad. Dom vägde inte mina väskor, men tack vare att jag hade tre väskor fick jag betala dyrt. En väska är gratis. En extra väska = 50CAD, och i mitt fall, två extra väskor, 275CAD. Inte så kul.. Exakt samma packning på båda håll, men olika flygbolag som skötte incheckningen...

om man tar Air canada/ sas som jag har flugit med båda gångerna så har de olika regler för sas och air canada

Båda bolagen har en väska gratis som de flesta nu för tiden men dom tillåter att man uppgraderar sin väska till special baggage gratis, man betaler altså för en extra vanlig väska 50 dollar eller 400 kr. problemet är att de har olika regler för hur special bagaget skall packas

SAS vill att man ska ha sin skid packning i två delar som tillsamman väger 23 kg och räknas som en väska. Men Air canada vill att man ska ha en väska med all skidutrustning i som får väga 23kg vilket blir jobbigt när man checkar in hos sas på vägen ut och Air Canada på vägen hem grejen är bara att man måste antingen stå på sig och förklara antingen i kanada eller här hemma att deras regler skiljer sig åt och det är orimligt så får man igenom båda varianterna på båda ställena. Har kört båda varianterna.

Akta er för lufthansa polarna fick pröjsa 1600 per resa för skidfodralen hos dem och det va när man fick ha 2 väskor gratis!

Som en liten bonus, när vi flög hem så checkade vi in hos United airlines och i deras system kunde inte gubben checka in den tredje 225 dollars väskan så vi fick den gratis!

Lämnar inga garantier men det är så här det ha funkat för mig

Ha det fint i kanada, inte alls sugen!

AxelB sa:
Akta er för lufthansa polarna fick pröjsa 1600 per resa för skidfodralen hos dem och det va när man fick ha 2 väskor gratis!
Det var en smäll jag aldrig har vart med om och då har jag flygit med Air Canada/Lufthansa då de "delar" plan som går till Kanada (tex, Flight 643 Lufthansa operatde by Air Canada...tolka det som ni vill). Har vid enstaka tillfällen fått betala 50CAD för att få med mig oddsize, men det ska inte hända nu då Air Canada/Lufthansa säger att man får ha med ett skidfodral som väger 23kg utan extra kostnad.

____________________________________________________________________________________
Economy Class 1 bag up to 23 kg 2 bags up to 23 kg each 2 bags up to 23 kg each
Business Class 2 bags up to 32 kg each 2 bags up to 32 kg each 3 bags up to 32 kg each
First Class 3 bags up to 32 kg each 3 bags up to 32 kg each 4 bags up to 32 kg each
Additional
sports bag All routes except for North Atlantic:
+ 1 ski bag All routes except for North Atlantic: + 1 ski bag All routes except for North Atlantic:
+ 1 ski bag
+ 1 golf bag
Please note the maximum dimensions per bag of 158 cm (width + height + depth).

Additionally, all passengers will in future have the option of taking one sports bag (categorised as ‘small') with them as part of their valid free baggage allowance.

What is more, they may also take one ski bag (this does not apply on North Atlantic routes).

One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet
______________________________________________________________________________________
Saxat från LH hemsida.

Ett scenario som kan ha varit var att de hade 2 bagage plus skidfodral som vägde med än 23kg som enligt LH hemsida ska kosta 300CAD att ta med sig.

Nedå dom hade 1 vanlig väska och 1 skidfodral/snowboardfodral. Vet ej varför det blir olika men det verkar som att flygbolagen har ganska kass koll själva. Men om jag inte läser skevt så står det ju undantaget nordatlantiska rutter i listan du länkade på skidfodralen

AxelB sa:
Nedå dom hade 1 vanlig väska och 1 skidfodral/snowboardfodral. Vet ej varför det blir olika men det verkar som att flygbolagen har ganska kass koll själva. Men om jag inte läser skevt så står det ju undantaget nordatlantiska rutter i listan du länkade på skidfodralen
Stämmer. Men eftersom det är en transatlantisk resa vi snackar om så faller de inom ramarna.

PNyberg sa:
One ski equipment = One pair of skis or water skis or one snowboard + 1 pair of ski sticks + 1 pair of ski boots + 1 ski helmet
______________________________________________________________________________________
Har nån klämt in två par skidor i samma skidbag och åkt dit på det? Man vill ju ha quiver med sig

Flög två vändor till usa i vintras, första med sas/air canada med mellanlandning i Kanada och andra med british airways.
Hade enbart skibag med mig på ca25kg, behövde inte betala något extra förutom sista flyget hem då fick jag betala runt 400kr för övervikt samma pris som extra bagage låg på (då vägde väskan 30kg så kändes ok ändå). Bagage reglerna som gäller är med det flygbolaget man har bokat igenom, så om man bokar via aircanada så gäller deras regler även om man flyger med sas, sa dom iaf till mig.

Imo så är det inte så bra att ta med sig både en väska och skibag dit om man har planerat å handla grejer för då blir det ganska dyrt hem, bättre att packa sparsamt i boardbagen sen köpa en extra väska tills hemvägen. Man behöver väl inte ha med sig något annat än skidor å skidkläder ändå?

Har även för mig att fram tills för ganska nyligen så fick man ha med sig två bagage på 23kg med air canada men nu är det bara ett som gäller.

Senast ändrad:
Hej!
Vi flög i Mars 2011:
Sthlm-Chicago (SAS)
Sen vidare Chicago-Vancouver (Air Canada) men flögs av Continental.

Vill påstå att Air Canada har skitplan, gamla kärror som vi flög i Svea med i mitten slutet på 80 talet.
Hela USAs inrikes flotta är under all kritik, ja om du inte flyger 1 class med de största planen.

Hade med 2 par skidor i en bag :) (ok regält trångt och bagen tar stryk men köp en skit bag på Team Sportia för 99:- så spelar det ingen roll) betalade 400 SEK för detta, jag betalade i gaten på utrikes på ARN, fördelen var att du får en handskriven slipp då och slipper betala hem frakten. Visade upp den i Vancouver på hemresan och allt gick bra dom frågade slut destination bara.

Tror annars du måste betala 400 kr per resväg.

Daniel

Senast ändrad:
Såhär skrev KLM som jag bokat via till mig när jag frågade hur det fungerar med bagage och sportutrustning hos dem..
Flyger STHLM - Calgary i början på januari.

"One piece of baggage can be either a bag/suitcase or a set of sports equipment, not both. So if you
wish to bring one bag and two sets of sports equipment (regardless of whether these are packed as
one bag or as seperate items), that will qualify as three pieces of luggage total."

Verkar som de är snålast i klassen vad gäller bagage. 23kg per bagage.
Frågan är om man ändå ska chansa och packa bräda + skidor i samma väska :D

icelandair har bra priser och da ingar ett bagage samt ett par skidor+pjaxbag.

Tillbaka
Topp