Skidtransport på flyg till Kanada (AirCanada)

OscarP

Ny medlem
Hej!

Jag ska flyga till Calgary i vinter, och har lite funderingar hur jag ska göra med skidorna.

Flyger Sas första planet till London, och därifrån med Aircanada hela vägen till Calgary

Enligt Air Canadas hemsida så står det man inte får packa något i sin skidväska än just skidor, och samma sak
gällande pjäxbagen.

Men i och med jag hade tänkt åka med en mjuk skidväska, så vill jag ju vaddera skidorna med lite kläder, och samtidigt bli av med bagage.

Har ni någon erfarenhet hur Air Canada ställer sig till det. Är dom så hårda att dom kan neka en att ta med väskan med kläder i, eller brukar det vara lugnt?

Och bör man även kontakta SAS (om dom nu inte går i konkurs), så att inte dom kan ha andra regler än Air Canada, så att man får strul direkt på Kastrup?

Med British Airways var det i alla fall inget problem. Flög till Kanada med de och de kollade inte ens mitt skidfodral. Hade två par skidor, stavar och spade i fodralet.

Inga problem varken till eller från Kanada med AirCanada. Det var bara att checka in sitt skidbagage, hade dubbelfodral fyllt med massa annat skit förutom skidor. Dock skriver AirCanada på sin hemsida ""Passengers who purchase travel on a codeshare flight or a flight with another airline may be subject to the baggage policy and other rules of the airline operating the first flight in their itinerary.", så SAS bagageregler kan komma att gälla.

Senast ändrad:
Det är reglerna hos det bolag du checkar in med, dvs inte nödvändigtvis det du köpt biljetten ifrån, som gäller. När bagaget väl är taggat så går det igenom till destinationen utan ytterligare koll av vikt etc oavsett vilka andra flygbolag som är carriers. Eftersom SAS suger på skidfrakt så är det inte så kul.

Flög med Air canada til Calgary från Köpenhamn via Toronto. Hade en dubbel skidväska, et par skidor och stavar i, lavinutrustning, kläder, etc... 21 kg. hade pjäxor i en separat pjäxväska (som är gratis når man betaler for skidväska). De fråga om jag kun har skidutrustning, jag sägar ja, och de kontrollera inte vad jag har i väskan, easy :)

Vet inte om det alltid fungerar sådan. kanske SAS är hårdare.

Tillbaka
Topp