Flygbolag & skidbagage?

LinneaEm

Ny medlem
Hej!

Undrar lite om era erfarenheter kring att flyga mellan kontinenter med skidbagage - har bara haft med mina skidor när jag flugit med Lufthansa innan (funkat toppen - har varit gratis och jag har packat min skidbag full av både skidor och annat), hur är andra flygbolag? Ska flyga till Kanada och just nu lutar det åt United eller Air Canada, men tycker det är SÅ svårt att hitta vettig info kring vad som är tillåtet!? Behöver ha en vanlig incheckad väska, samt ett skidbagage att packa fullt (23kg), alltså inte enbart ha skidorna där. Ska flytta till Kanada så behöver all plats, haha.

Vad har ni för erfarenheter med olika flygbolag, speciellt mellan Europa och Nordamerika? Väldigt tacksam för svar!

/Linnéa

supercross

Medlem
När jag har flugit med Air Canada har skidbagaget ingått, det var dock ett antal år sedan.
Gjorde en snabbkoll och det verkar så fortfarande.

Pillard

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att vad du än får för svar så kan man inte lita på det. Flygbolag är halare än politiker när det kommer till sånt här. Det finns spaltmeter i forumet om bara SAS. Skulle man gräva ner sig likadant i övriga bolag så får man nog hålla på ett tag. Lärdomen är att man får kolla flera olika källor inom samma bolag, försöka få skriftligt på saker och ting, till slut chansa utifrån den infon man fått och till sist vara beredd på att det kan skita sig på plats på flygplatsen.

elvha

Medlem
Jag som ska till Kanada nu snart fick betala ca 1000kr för skidbagaget med Iceland air (tur och retur, utöver de 23 kg som ingick) då det klassades som specialbagage!

Shellstrom

Medlem
Air Canada bjuder på en extra väska á 23 kg så länge man uppfyller några kriterier!

https://www.aircanada.com/se/en/aco/home/plan/baggage/special-items.html

Travelling between Canada and Europe, the Middle East or Africa? You can carry the following at no extra charge:
Skis or snowboard
One ski boot bag or snowboard equipment bag and boots (even if you're not travelling with skis)
These items can be carried at no extra charge when travelling:

Between Canada and Europe, the Middle East or Africa
On a flight operated by Air Canada*, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa or SWISS
Between October 1, 2018 and April 30, 2019
Baggage fees may apply for travel within Canada, between Canada and the U.S. and all other destinations. Please refer to the General Allowance below.

* When you purchase any fare except our Economy Basic fare
"* When you purchase any fare except our Economy Basic fare" - Den här är nog extra viktig att tänka på. Jag lyckades inte boka genom någon reseagent utan var tvungen att boka direkt på aircanada.com för att inte bli bokad på en Economy Basic fare.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp