Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS

Tog en runda med SAS-chatten. Enligt dom får skidfodralet inte innehålla något annat ett par skidor och stavar, pjäxbagen endast en hjälm och pjäxor. Pjäxorna får ej medtagas som handbagage. Orkade inte ens fråga varför... Slutsatsen är väl att det för det mesta funkar fint, men råkar man ut för någon paragrafryttare på dåligt humör kan det bli dyrt.

Ni som flugit till Japan,
Åker med Lufthansa Kastrup-Frakfurt-Osaka-Sapporo. Vid mellanlandningen i Osaka så checkar vi ut vårat bagage, går igenom tull och sen checkar in det igen för flygning inrikes. Hela resan bokades via LH men sista biten flygs av All Nippon Airways, hur brukar det fungera med skidutrustning då? Reglerna är ganska entydiga, det är upp till resenären att ordna med specialbagage för varje flygning, oavsett hur resan bokades.

Dock så kan man läsa på ANAs hemsida att "In principle, free baggage allowance on your ticket applies", när man reser och har bokat via annat bolag. Vad menas?

Väcker upp tråden lite igen!

Ska flyga ner till Turino med SAS om någon vecka, jag kommer inte ha med mig skidor fast jag ska ha med mig pjäxor.
Frågade lite på SAS chatten och enligt honom så fanns det inte klara regler på om man får ta med sig pjäxor på flygplanet som handbagage utan det var helt upp till personalen man möttes av när man flyger. Och frågade också om dom skulle neka mig att ta med pjäxorna om det bara var för mig att dra på mig dom och lägga skorna i handbagaget istället, enligt honom så var jag tvungen att checka in dem om de nekade mig (?), borde ju gå att bara ta på sig dom...

Men vad hade ni gjort? Ska försöka få plats med dem i vanliga klädväskan, men kan bli ganska tight, eller ska man chansa att ha dom över axeln tillsammans med ryggsäck som handbagage eller bara checka in en pjäxbag?

Primary sa:
Väcker upp tråden lite igen!

Ska flyga ner till Turino med SAS om någon vecka, jag kommer inte ha med mig skidor fast jag ska ha med mig pjäxor.
Frågade lite på SAS chatten och enligt honom så fanns det inte klara regler på om man får ta med sig pjäxor på flygplanet som handbagage utan det var helt upp till personalen man möttes av när man flyger. Och frågade också om dom skulle neka mig att ta med pjäxorna om det bara var för mig att dra på mig dom och lägga skorna i handbagaget istället, enligt honom så var jag tvungen att checka in dem om de nekade mig (?), borde ju gå att bara ta på sig dom...

Men vad hade ni gjort? Ska försöka få plats med dem i vanliga klädväskan, men kan bli ganska tight, eller ska man chansa att ha dom över axeln tillsammans med ryggsäck som handbagage eller bara checka in en pjäxbag?
På vägen ner brukar jag ha med dem i handbagaget. Enklast har jag märkt är att inte säga något alls utan bara självsäkert gå på planet med pjäxorna över axeln.

På vägen hem brukar det sedan bli i väskan om jag verkligen inte behöver dem dagen efter.

Jag flög med swiss till Zurich för någon vecka sen. När jag sen ska flyga från Zurich tillbaka till Arlada visade sig det att min flight var "operated by SAS". Detta slutade med att vi alla fick betala 80 chf ( ca 600kr) VAR för att ta med brädor och skidor hem. Detta trots att allt var bokat via Swiss hemsida. Jag har aldrig behövt betala en krona tidigare från något resmål annat än arlanda. Jag tycker inte 600kr är rimligt för ett snowboardfodral enkel väg.... Möjligtvis 300 kr max men 600kr enkelväg det är löjligt då min biljett totalt kostade ca 2100kr ToR innan jag behövde betala frakten av brädan.

Jag var mycket irriterad på min miss och kommer nästa gång se till att min flight är operated by Swiss.
SAS känns verkligen anpassat för buisnessresenärer och ej för oss åkare.

Värt att nämna är att på Swiss flighten fick man massa leenden mat dryck och även en chokladbit.
På Sas fick jag Aftonbladet samt rätt trött medelålders personal som väckte mig genom att knacka på min axel och fråga om jag ville köpa något från deras meny!

Vet att jag låter som en 50år gammal gnällspik. Men tror att SAS måste anstränga sig lite mer än andra för att överleva.

Denna service håller inte...:/

Känns det ändå inte lite som att det är Swiss som avviker genom att inte ta betalt för skidfrakt? Det bästa jag testat är iaf ANA där personalen bad om ursäkt för att vi behövde betala för extravikt när vi kom med två skidbagar och sammanlagt 22 kilo övervikt (eftersom man inte kunde boka till skidbagen i förväg blir ju hela den övervikt) :)

Har precis samma erfarenhet som snowdiver. Swiss är bättre än SAS på allt och ska du ta med skidorna är det inget att diskutera, åk swiss om dom flyger dit du ska. Hon jag betalade 60CHF för skidorna till konstaterade "SAS are making a lot of money on skis"

Flög med SASbokad biljett men "operated by Swiss" tor Arlanda - Zurich i februari. Inga problem med skidor och ingen avgift ... Så jag stämmer in i kören, Swiss, Swiss, Swiss! :-)

/MM

Kan bara instämma i hyllningskören till Swiss
Trevligt bemötande och vilja att hjälpa till både i Oslo och Zürich.
Enkel förtäring och dryck med påfyllning om man så önskade på flyget.
Inga avgifter, problem eller krånglande med skidutrustningen. Åkte med skidutrustning och handbagage.

/GC

Det känns väldigt godtyckligt med skidfrakt. Jag flög med Lufthansa till Geneve förra veckan. Det var bara att anmäla i förväg att jag hade skidor och sedan gratis skidfrakt :-) Att dom sen försvann i Frankfurt på vägen ner är ju en annan sak...

snowdiver sa:
Jag flög med swiss till Zurich för någon vecka sen. När jag sen ska flyga från Zurich tillbaka till Arlada visade sig det att min flight var "operated by SAS". Detta slutade med att vi alla fick betala 80 chf ( ca 600kr) VAR för att ta med brädor och skidor hem. Detta trots att allt var bokat via Swiss hemsida.
Vilka som kör den aktuella flighten har ingen betydelse. Det som spelar roll i det citerade fallet är om det står Swiss lr SAS på biljetten. Har man köpt biljetten av Swiss så kan inte SAS ta betalt för skidbagage, om swiss säger att det ingår i biljetten. På motsatt sätt kan den som köpt biljett av sas få betala för skidbagage på en samkörning där swiss kör.
Alltid lika roligt att upplysa sas incheckningspersonal om att man inte tänker betala extra och visa upp biljetten man köpt via någon annan i star alliance där skidfrakt ingår :)

Även fast tråden handlar om SAS kan jag inte låta bli att skryta över Swiss.

Flög tor Oslo-zürich förra veckan. Anmälde ingenting. Kom dit med mitt skidfodral och en pjäxbag. Sa hej och checkade in de båda utan en enda protest. totalvikt 32kg, min biljett tillät ett bagage om 23kg.

Exakt samma procedur på hemvägen, bara leenden och inga protester. Trodde först jag hade tur men swiss verkar ju onekligen rätt slappa med det här!

Edit: Såg att jag inte var ensam om det här! Hurra Swiss er åker jag med igen!

Senast ändrad:
Nu är det inte alls sa enkelt som att bara lasa pa hemsidan nar man koper biljetten...

Enligt de IATA regler som trädde i kraft 2011 sa ar det i grunden reglerna hos "Most Significant Carrier (MSC)" som gäller vid codeshare. Det vill säga att det i grundläget inte spelar roll vem som är Marketing Carrier (salt biljetten). Det racker inte med att titta pa hemsidan nar man koper biljetten, det gäller att titta pa vilket bolag som faktiskt utför flighten och titta pa deras regler.

I exemplet ovan sa har SAS och Swiss codeshare pa de 4 dagliga ordinarie flighterna mellan arlanda och Zurich. Dar har man timingmässigt delat upp det sa att SAS tar de lonsamma affarsflighterna for folk som skall till mote i Zurich medan Swiss tar oss slipsnissar till Stockholm. Sa tva fligher per dag körs av SAS och tva körs av Swiss och det är olika regler och incheckningsdiskar oberoende om man köpt biljetten hos SAS eller swiss.

Är det codeshare som körs av ett annat bolag än det som salt biljetten brukar det sta inom parantes pa flightcode. Till exempel Swiss flighten 09:45 ARN -ZRN kallas hos SAS försäljning SK3509 (LX) där LX är IATA koden för Swiss.

Än värre blir det om man har en resa med stopovers där olika legs körs av olika bolag.

Sa det ar inte sa konstigt att det uppstar förvirring till och med hos incheckningspersonalen. Men sa lange man skall med flygplan som körs av Swiss (Europas enda kvarvarande fullservicebolag) brukar det inte vara problem.

Senast ändrad:
Har åkt med skidfodral en gång Med Lufthansa, vilket jag aldrig kommer att göra igen. Skidorna kom fram trasiga och Lufthansa var inte riktigt intresserade av att ersätta. Mitt försäkringsbolag gjorde det. Lufthansa rekommenderar jag inte.

kolkol87 sa:
Har åkt med skidfodral en gång Med Lufthansa, vilket jag aldrig kommer att göra igen. Skidorna kom fram trasiga och Lufthansa var inte riktigt intresserade av att ersätta. Mitt försäkringsbolag gjorde det. Lufthansa rekommenderar jag inte.
Har själv åkte med Lufthansa ett par gånger, bara lyckats få borttappat bagage vid snabb mellanlandning, fick hem allt som fattades efter en arbetsdag.

Von_vettet sa:
kolkol87 sa:
Har själv åkte med Lufthansa ett par gånger, bara lyckats få borttappat bagage vid snabb mellanlandning, fick hem allt som fattades efter en arbetsdag.
Känns bra att höra att de sköter sig ibland. Väldigt trist att få sina grejer förstörda. Men tur att det gått bra för dig.

kolkol87 sa:
Hur var skidorna trasiga är min fråga?

Flög med SAS Mun-Cph i helgen och det var absolut inga problem.
Använder du bara din douchebag med skidor och all utrustning får du ha upp till 23kg, detta kostar inget extra såvida du ersätter din vanliga resväska.
Vad som räknas som ett skidbagage är upp till dig själv att avgöra enligt SAS kundtjänst.
Det går även utmärkt att ha både hjälm och pjäxor som handbagage (upp till 8kg)

Ska faktiskt testa det nya konceptet genom att moffla ner 23kg i mitt Concourse Double i vår och se ifall det funkar. Så länge frun är med kan ju hon ta pjäxorna i en vanlig väska medan jag tar bägge skidparen så kanske man kan spara några tusen. Skidfrakt hos SAS idag är ju smått perverst dyrt

StigHelmer sa:
Använder du bara din douchebag med skidor och all utrustning får du ha upp till 23kg, detta kostar inget extra såvida du ersätter din vanliga resväska.
Vad som räknas som ett skidbagage är upp till dig själv att avgöra enligt SAS kundtjänst.
Då hade du nog tur om läser alla andras problem med multiski bag. Som har blivit nekade, fått packat om i plastpåsar, kartonger...

Hasse_Lindborg sa:
StigHelmer sa:
Då hade du nog tur om läser alla andras problem med multiski bag. Som har blivit nekade, fått packat om i plastpåsar, kartonger...
Självklart kan det variera beroende på flygplan och mån av plats, men kontaktar du SAS kundtjänst via chatten får du ett skriftligt okej på att dem godtar vikt och mått.
Vi kom undan med bra övervikt på vägen ner, på vägen hem fick vi flytta över lite till handbagaget mest för syns skull. Inget krav på att vi skulle väga om väskorna igen trots 8 kg övervikt.
Föreslår att kontakta aktuellt flygbolag och få det bekräftat svart på vitt med aktuellt flight-nummer och typ av flygplan för att vara på säkra sidan.

JA vi är flera som har haft det skriftligt och blivit nekade. Uppenbarligen så skall man komma på en god dag för inchecknings personalen ;)

Fråga Olof Larsson, Erik Nyberg med flera. Och jag har haft problem oxå...

Tycker SAS regler är föredömligt tydliga och logiska. En väska får väga 23 kg, och den får vara skidutrustning eller badkläder eller typ allt annat, förutom vapen. Vill man, kan man köpa till en till väska, och det kostar lite olika beroende på hur lång flygningen är. Svårare än så är det inte.

Kan inte annat än att hålla med om att SAS är föredömliga i flygbranschen om att vara tydliga om vad som gäller.
Jag är silvermedlem i Eurobonus och får då ta med mig ett extra bagage á 23kg så jag packar ner kläder så gott det går i skidfodralet samt skidorna och sen pjäxorna i vanliga resväskan och slipper då skidtillägget.
Smidigt så det förslår.. :P

Åkte 4 pers ARN-ZRH t.o.r för 912 kr per enkelresa och person inkl bagage, pjäxbag och skidor ggr 4 nu i januari. Dessutom ingick macka öl&vin plus påfyllning. Förvarnade ej bolaget om skidor men inga sura miner alls.

Gissa vilket bolag?

Senast ändrad:
snorkel sa:
Åkte 4 pers ARN-ZRH t.o.r för 912 kr per enkelresa och person inkl bagage, pjäxbag och skidor ggr 4 nu i januari. Dessutom ingick macka öl&vin plus påfyllning. Förvarnade ej bolaget om skidor men inga sura miner alls.

Gissa vilket bolag?
Swiss ? ;)

Bara för att vara envis....

Lite från SAS hemsida på Facebook....

Hej, jag ska ner till alperna och har en vadderad boardbag med hjul som skyddar snowboardutrustningen från eventuella skador i bagagehanteringen. Är det ok att ta använda den så länge den endast innehåller en snowboard och snowboardskor? Reglerna är aningen otydliga på er sida om specialbagage https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/

SAS Hej Jesper. Enligt den information vi har så räknas detta som ett multifodral och dessa kan man inte använda. //JH

En annan:

Transition Magazine?SAS
den 21 januari kl. 10:14 · Stockholm, Sweden ·

Hej! Vi ska flyga med SAS om några veckor och funderar vad vi får ha för väska till vår snowboardutrustning? Får man ha en sk boardbag och packa snowboard, boots, hjälm i den?

SAS Hej
Skidutrustning räknas som ett bagage och består av följande:
Ett skidfodral som innehåller ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard. Ett par pjäxor som kan packas i skidfodralet eller i en separat pjäxbag. En hjälm.
Mvh: Jim

Ännu en:

Lucas Nilsson?SAS
den 19 januari kl. 19:47 ·

Hej!

Skulle jag kunna få en definition utav multifodral?
Är det hjulen eller vadderingen är den avgörande faktorn?

SAS Hej Lucas och tack för ditt inlägg. Multifodral är en större väska som kan innehålla mer än en skidutrustning. I dagsläget så har vi valt att exludera den i bagagekonceptet. Detta är en branchstandard vi följer då det bland annat gäller bagagepersonalens arbetsmiljö. Vi har tagit frågorna vidare med berörd avdelning och vår ambition är att tillmötesgå våra kunders behov Mvh: Jim

Min fråga till de:

Hans R. Lindborg?SAS
den 19 januari kl. 15:31 ·

Hej

Sitter och skall boka flyg ner till alperna men är lite osäker på vad som gäller? Jag har bara ett "multiskid" fodral men får man ta med det eller får man inte? Skulle vara bra att vet? Annars så får jag boka med något annat bolag.

//H

SAS Hej ! Nej, det är inte ok .. / EA

Hans R. Lindborg Men då stämmer inte det ni skriver på eran hemsida tidigare då?

Olof Larsson Hur kommer det sig då ni gick ut med den stora nyheten att ni förenklar reglerna gällande special bagage? Ni hade tydligen lyssnat till era resenärers önskemål... Ni släppte ett pressmeddelandet den 29e april. Förklaring tack!

SAS i skidfodralet ska det vara skidor , stavar och pjäxor / EA

Olof Larsson Mina skidor väger 12kg, pjäxorna väger in på knappa 7kg och stavarna 4kg, rejäla doningar. Är det ok isåfall?

SAS Hej ! Ja, det är ok. // EA

En till:

Joakim Sahlberg?SAS
den 18 januari kl. 21:12 · Leksand, Sweden · Har redigerats ·

Hej SAS!

Även jag vill höra hur ni tänker med era nya bagageregler gällande Skid/snowboardutrustning! Ska nämligen flyga med er ner till Tyskland här om ett par veckor och kommer flyga med min boardbag, eller multiskidfodral som ni kallar de för. I våras gick ni ut med den här informationen: http://www.sasgroup.net/en/sas-forenklar-bagagereglerna/
vilket underlättade mina resor under våren/sommaren. Då jag utan problem fick resa tillsammans med er och min boardbag! Hörde nu av en vän att detta inte längre är aktuellt.

Så tänkte bara kolla vad de är som gäller? Ifall de är så att jag ska avboka min resa med er och hitta ett flygbolag som uppfyller mina önskemål som passagerare.

SAS Hej Joakim, jag har inte hört något om ändrade regler vad gäller skidutrustning. Följande är vad som har gällt och gäller tills annat blir bestämt:

Skidutrustning räknas som ett bagage och består av följande:
Ett skidfodral som innehåller ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard.
Ett par pjäxor som kan packas i skidfodralet eller i en separat pjäxbag.
En hjälm.

Viktig info gällande skidor och utrustning
Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral".

Mvh
Patrik

En till då:

Daniel Blom?SAS
den 18 januari kl. 20:36 · Stockholm, Sweden ·

Hej SAS
Jag undrar lite hur ni tänker med era nya reglar ang skidbagage, framförallt snowboard väskor. Hörde från en vän som försökt flyga med en snowboard i dagarna att ni numera inte checkar in väskor med hjul, eller multiskidfodral som det lite kryptiskt står på siten. Jag undrar hur det kommer sig att ni inte gör det? Är ni medvetna om att väskor utan hjul är näst intill omöjliga att komma över för snowboards?

SAS Hej Daniel, jag måste be att få återkomma med svar här. Skall försöka få tag i ansvariga för bagage, hör av oss igen så snart vi har svar. //Patrik

Ola Nygårds Skulle flyga sista sträckan med SAS och dom tvingade mig att lägga ut smågrejer (lavinsändare, spade mm) ur brädväskan till en tejpad pappkartong, och hånflinade åt hur dum jag kunde vara som packade så här. Att jag just ankom flygplatsen via 3 andra bolag med exakt samma packning kändes irrelevant. Var dock så sliten (och smått chockad av bemötandet) att jag snällt ställde mig och packade om utan att diskutera. Känns skönt (men samtidigt trist) att man kan utesluta dom helt nu då..

Så avsltar vi med denna:

Lucas Nilsson?SAS
den 18 januari kl. 13:19 ·

Hej!

Ni kanske har glömt bort det, men för ett tag sen hade ni en kampanj om att förenkla bagagereglerna. Temat var att det skulle bli mindre krångligt att flyga med SAS då man hade specialbagage.

Då efter många om och men Kom det fram att reglerna för skidbagage inte var förenklade alls utan man skulle fortfarande ställa sig på arlanda och packa om sin väska som swiss, klm, lufthansa, austrian osv inte hade några problem med för att fördela vikten till 13+10kg.

Nu var jag tyvär tvungen att flyga med er idag igen eftersom att klm inte kunde flyga mig hela vägen från calgary till luleå. Fick då veta att ni nu även förbjudit multifodral, dvs dom vadderade fodralen med hjul.
Även om väskan väger under 13kilo och bara har en snowboard i sig.

Hur resonerar ni? Jag vet att det är lite cyniskt men jag börjar undra om ni inte sitter där med fikabordet och fnissar samtidigt som ni funderar ut nya sätt att jävlas med era resenärer.

Robert Lindberg Fick någon sorts förhoppning om att ni äntligen, äntligen förstått era resenärers behov när ni 'förenklade' era bagageregler i våras men gång på gång bevisar ni att ni inte förstått något överhuvudtaget.

Kan väl inte vara så svårt att hålla samma regler som övriga Star Alliance-bolag.

Extra lustigt blir det nu när jag är borta en längre tid och ni hinner ändra reglerna medan jag är borta. Ska jag slänga halva mitt skidbagage i Japan innan jag reser hem?

SAS Hej Lucas. Det viktigaste för oss är att vi gör resande så enkelt som möjligt. Jag förstår att din upplevelse inte är så i detta fall med väskan. Jag tar din synpunkt vidare till de ansvariga. Mvh: Jim

Lucas Nilsson Nej. Du får gärna be dom ansvariga att förklara för mig hurvida att frångå den standarden som alla andra flygbolag accepterar för att istället tvinga oss att först köpa en plastpåse för 50kr och stå vid incheckingsdisken och packa om våra väskor (påsar som dessutom går sönder så att ens saker blir smutsiga och försvinner)
Och sedan inte låta oss ha hjul på våra väskor. Jag antar att ni även förbjuder hjul på golfbagar?

Att skylla vidare på ground handlingen funkar inte heller då swedavia t.ex klarar av att lasta 23kilo boardbag med hjul på norwegians plan och inte sas.

StigHelmer sa:
snorkel sa:

Gissa vilket bolag?
Swiss ? ;)
f2e28ec6a4.jpg

Ja swiss har ju hittills alltid varit grymma när jag rest med dem. Kan tyvärr inte säga det samma om SAS. Ibland undrar man ju om personalen på SAS aktivt arbetar för att få resenärerna att sluta flyga med dem så att de ska slippa ha kvar ett jobb att gå till....
Märkligt är beteendet i alla fall. Varför jobbar man egentligen överhuvudtaget i ett serviceyrke när man verkar hata att ge service??? Är det den höga lönen som får dem att stanna kvar trots att de uppenbarligen hatar både sina kunder och sitt jobb???

Hej
Tänkte dela med mig av förra veckans incheckning på Kastrup till Milano. Jag hade packat allt i skidfodral och pjäxbag. Pjäxbagen innehöll förutom pjäxor även hjälm, stighudar och ett par skidbyxor. Allt som allt vägde det 21 kg. Jag blev tvungen att betala 500 DKK för att få med mig båda väskorna, då pjäxbagen inte tilläts som del av skidutrustning. Bemötandet var i stil med vad Hawk beskriver ovan. Har just nu en diskussion med Customer Service angående den haltande logiken att jag ska betala extra för vad jag har inuti min packning trots att det har tillåten form och vikt, men den lär jag inte vinna. På vägen hem var det inga problem...

SAS är numera på min shit-list...

Flyg med klm via amsterdam bli flyinggblue så får det ta med ett bagage gratis(23kg :s skidfodral + 12 kg handbagage åkte linköping geneve förra veckan inga problem

Danatt sa:
Hej
Tänkte dela med mig av förra veckans incheckning på Kastrup till Milano. Jag hade packat allt i skidfodral och pjäxbag. Pjäxbagen innehöll förutom pjäxor även hjälm, stighudar och ett par skidbyxor. Allt som allt vägde det 21 kg. Jag blev tvungen att betala 500 DKK för att få med mig båda väskorna, då pjäxbagen inte tilläts som del av skidutrustning. Bemötandet var i stil med vad Hawk beskriver ovan. Har just nu en diskussion med Customer Service angående den haltande logiken att jag ska betala extra för vad jag har inuti min packning trots att det har tillåten form och vikt, men den lär jag inte vinna. På vägen hem var det inga problem...

Antagligen en riktig paragrafryttare, finns tyvärr gott om dessa och vi stötte på en liknande senast som menade att vi trots incheckning via hemsidan och färdiga bagagetags inte kunde lämna vårt skidbagage direkt hos specialbagage.
Jag skulle tro att du hade fått ok på att ta med pjäxbagen som handbagage, så har jag nämligen klarat mig senaste gångerna.
SAS verkar hänga upp sig mer på antalet väskor än just vikten på bagaget.

Kan utan tvekan säga att Swiss har den bästa inställningen till skidbagage enligt min erfarenhet, men det är inte alltid deras personal som har hand om bag drop.

StigHelmer sa:
Danatt sa:
Hej

Antagligen en riktig paragrafryttare, finns tyvärr gott om dessa och vi stötte på en liknande senast som menade att vi trots incheckning via hemsidan och färdiga bagagetags inte kunde lämna vårt skidbagage direkt hos specialbagage.
Jag skulle tro att du hade fått ok på att ta med pjäxbagen som handbagage, så har jag nämligen klarat mig senaste gångerna.
SAS verkar hänga upp sig mer på antalet väskor än just vikten på bagaget.

Kan utan tvekan säga att Swiss har den bästa inställningen till skidbagage enligt min erfarenhet, men det är inte alltid deras personal som har hand om bag drop.
Jo, men hade lavinrygga också så svårt att mörka 2 handbagage. Fick precis besked från Customer Service att de inte var villiga att diskutera vidare, var jag inte nöjd kunde jag vända mig till ARN…

Jag har råd att förlora 500 DKK, har SAS råd att förlora kunder och goodwill med sådan hantering? Hello Swiss :)

Ja varför SAS när det finns Swiss?????
SAS kan kanske vara bra om man är affärsresenär (möjligtvis) men annars ser jag ingen anledning att välja dem. Flyger du med skidor välj Swiss eller Lufthansa, flyger du utan bagage välj Norwegian......

Låt SAS gräva sin egen grav....... (Tråkigt, men så går det för gamla dinosaurier som tror man kan behandla dem som betalar som skit!!!!)

Senast ändrad:

@stighelmer du skulle nog frågat : kan jag ersätta mitt bagage med en mulitibag. Där i ska jag ha allt, skidor, kläder och all annan utrustning. Är det ok? Så länge det inte överstiger 23kg.

Pga på deras hemsida, tillåts ej mulitibagar. Ett skidfodral skall innehålla ett par skidor stavar etc inget mer.

Det hade varit intressant att se vad dom hade svarat.

För som du frågade tror jag inte dom fattade vad du menade. Dom tror nog bara att det är skidor och skidutrustning.

Jag hade denna dialog med dom förra gången jag skulle flyga med dom. Och när jag förklarade hur jag tänkte göra, bara mulitibag + pjäxbag som cabinväska var det tvärstopp.

Så det blev väska+pjäxväska som cabinväska + att köpa till och checka in ett vanligt skidfodral med ett par skidor+stavar. Allt är så jävla godtyckligt. När jag skulle checka in så på samma flyg var det ändå folk där med mulitibagar. Och det gick fint. Frågade inchecknings personalen, hur det kom sig "så länge det inte överstiger 23kg kvittar det vad det är för väska" jaha det så ju inte eran info på eran hemsida. Hon bara ryckte på axlarna.

Så allt är jävligt konstigt. Det kan ju inte va så jävla svårt. Antingen tillåter man bara skidfodral med ett par skidor stavar. Eller så tillåter man multibagar och då får man packa va fan man vill så länge det understiger 23kg.
Hur jävla svårt kan det vara?!?

Ruben sa:
@stighelmer du skulle nog frågat : kan jag ersätta mitt bagage med en mulitibag. Där i ska jag ha allt, skidor, kläder och all annan utrustning. Är det ok? Så länge det inte överstiger 23kg.

Pga på deras hemsida, tillåts ej mulitibagar. Ett skidfodral skall innehålla ett par skidor stavar etc inget mer.

Det hade varit intressant att se vad dom hade svarat.

För som du frågade tror jag inte dom fattade vad du menade. Dom tror nog bara att det är skidor och skidutrustning.

Jag hade denna dialog med dom förra gången jag skulle flyga med dom. Och när jag förklarade hur jag tänkte göra, bara mulitibag + pjäxbag som cabinväska var det tvärstopp.

Så det blev väska+pjäxväska som cabinväska + att köpa till och checka in ett vanligt skidfodral med ett par skidor+stavar. Allt är så jävla godtyckligt. När jag skulle checka in så på samma flyg var det ändå folk där med mulitibagar. Och det gick fint. Frågade inchecknings personalen, hur det kom sig "så länge det inte överstiger 23kg kvittar det vad det är för väska" jaha det så ju inte eran info på eran hemsida. Hon bara ryckte på axlarna.

Så allt är jävligt konstigt. Det kan ju inte va så jävla svårt. Antingen tillåter man bara skidfodral med ett par skidor stavar. Eller så tillåter man multibagar och då får man packa va fan man vill så länge det understiger 23kg.
Hur jävla svårt kan det vara?!?
Håller absolut med, jag valde att inte gå in på det mer i detalj för att få ett skriftligt okej som jag sedan kunde hänvisa till.
Det känns inte som att skillnaden är absolut störst mellan olika bolag, utan snarare vem som står bakom disken och vilket humör de är på.

Mitt tips är att alltid checka in online och skriva ut dina tags själv i automaten, och på så sätt undvika den manuella disken för bagdrop/vanligt bagage.
Personalen på specialbagage har sällan några åsikter om bagaget sålänge vikten är okej, enligt mina erfarenheter iaf.

Men återigen har jag absolut bäst erfarenhet av Swiss när det kommer till skidbagage.

StigHelmer sa:
.........
Mitt tips är att alltid checka in online och skriva ut dina tags själv i automaten, och på så sätt undvika den manuella disken för bagdrop/vanligt bagage.
Personalen på specialbagage har sällan några åsikter om bagaget sålänge vikten är okej, enligt mina erfarenheter iaf.

Men återigen har jag absolut bäst erfarenhet av Swiss när det kommer till skidbagage.
Automatcheckin med pjäxbag+skidor fungerar inte med t ex SAS. Även om du betalt i förväg för skidbagage så har SAS inte fixat så att du kan skriva ut en extratagg, alltså är du hänvisad till manuell incheckning. Knappar du in att du vill ha tre taggar så anser SAS automat att du borde betalt för ytterligare ett bagage.

Swiss automatincheckning i Zürich skall nu enligt incheckningspersonalen klara en extra tagg för pjäxbagen. Har inte testat eftersom jag gick direkt på manuell incheckning då det aldrig tidigare fungerat med extratagg.

Swiss är som tidigare konstaterat bäst för skidåkare.

Tillbaka
Topp