Bara för att vara envis....
Lite från SAS hemsida på Facebook....
Hej, jag ska ner till alperna och har en vadderad boardbag med hjul som skyddar snowboardutrustningen från eventuella skador i bagagehanteringen. Är det ok att ta använda den så länge den endast innehåller en snowboard och snowboardskor? Reglerna är aningen otydliga på er sida om specialbagage
https://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/
SAS Hej Jesper. Enligt den information vi har så räknas detta som ett multifodral och dessa kan man inte använda. //JH
En annan:
Transition Magazine?SAS
den 21 januari kl. 10:14 · Stockholm, Sweden ·
Hej! Vi ska flyga med SAS om några veckor och funderar vad vi får ha för väska till vår snowboardutrustning? Får man ha en sk boardbag och packa snowboard, boots, hjälm i den?
SAS Hej
Skidutrustning räknas som ett bagage och består av följande:
Ett skidfodral som innehåller ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard. Ett par pjäxor som kan packas i skidfodralet eller i en separat pjäxbag. En hjälm.
Mvh: Jim
Ännu en:
Lucas Nilsson?SAS
den 19 januari kl. 19:47 ·
Hej!
Skulle jag kunna få en definition utav multifodral?
Är det hjulen eller vadderingen är den avgörande faktorn?
SAS Hej Lucas och tack för ditt inlägg. Multifodral är en större väska som kan innehålla mer än en skidutrustning. I dagsläget så har vi valt att exludera den i bagagekonceptet. Detta är en branchstandard vi följer då det bland annat gäller bagagepersonalens arbetsmiljö. Vi har tagit frågorna vidare med berörd avdelning och vår ambition är att tillmötesgå våra kunders behov Mvh: Jim
Min fråga till de:
Hans R. Lindborg?SAS
den 19 januari kl. 15:31 ·
Hej
Sitter och skall boka flyg ner till alperna men är lite osäker på vad som gäller? Jag har bara ett "multiskid" fodral men får man ta med det eller får man inte? Skulle vara bra att vet? Annars så får jag boka med något annat bolag.
//H
SAS Hej ! Nej, det är inte ok .. / EA
Hans R. Lindborg Men då stämmer inte det ni skriver på eran hemsida tidigare då?
Olof Larsson Hur kommer det sig då ni gick ut med den stora nyheten att ni förenklar reglerna gällande special bagage? Ni hade tydligen lyssnat till era resenärers önskemål... Ni släppte ett pressmeddelandet den 29e april. Förklaring tack!
SAS i skidfodralet ska det vara skidor , stavar och pjäxor / EA
Olof Larsson Mina skidor väger 12kg, pjäxorna väger in på knappa 7kg och stavarna 4kg, rejäla doningar. Är det ok isåfall?
SAS Hej ! Ja, det är ok. // EA
En till:
Joakim Sahlberg?SAS
den 18 januari kl. 21:12 · Leksand, Sweden · Har redigerats ·
Hej SAS!
Även jag vill höra hur ni tänker med era nya bagageregler gällande Skid/snowboardutrustning! Ska nämligen flyga med er ner till Tyskland här om ett par veckor och kommer flyga med min boardbag, eller multiskidfodral som ni kallar de för. I våras gick ni ut med den här informationen:
http://www.sasgroup.net/en/sas-forenklar-bagagereglerna/
vilket underlättade mina resor under våren/sommaren. Då jag utan problem fick resa tillsammans med er och min boardbag! Hörde nu av en vän att detta inte längre är aktuellt.
Så tänkte bara kolla vad de är som gäller? Ifall de är så att jag ska avboka min resa med er och hitta ett flygbolag som uppfyller mina önskemål som passagerare.
SAS Hej Joakim, jag har inte hört något om ändrade regler vad gäller skidutrustning. Följande är vad som har gällt och gäller tills annat blir bestämt:
Skidutrustning räknas som ett bagage och består av följande:
Ett skidfodral som innehåller ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard.
Ett par pjäxor som kan packas i skidfodralet eller i en separat pjäxbag.
En hjälm.
Viktig info gällande skidor och utrustning
Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral".
Mvh
Patrik
En till då:
Daniel Blom?SAS
den 18 januari kl. 20:36 · Stockholm, Sweden ·
Hej SAS
Jag undrar lite hur ni tänker med era nya reglar ang skidbagage, framförallt snowboard väskor. Hörde från en vän som försökt flyga med en snowboard i dagarna att ni numera inte checkar in väskor med hjul, eller multiskidfodral som det lite kryptiskt står på siten. Jag undrar hur det kommer sig att ni inte gör det? Är ni medvetna om att väskor utan hjul är näst intill omöjliga att komma över för snowboards?
SAS Hej Daniel, jag måste be att få återkomma med svar här. Skall försöka få tag i ansvariga för bagage, hör av oss igen så snart vi har svar. //Patrik
Ola Nygårds Skulle flyga sista sträckan med SAS och dom tvingade mig att lägga ut smågrejer (lavinsändare, spade mm) ur brädväskan till en tejpad pappkartong, och hånflinade åt hur dum jag kunde vara som packade så här. Att jag just ankom flygplatsen via 3 andra bolag med exakt samma packning kändes irrelevant. Var dock så sliten (och smått chockad av bemötandet) att jag snällt ställde mig och packade om utan att diskutera. Känns skönt (men samtidigt trist) att man kan utesluta dom helt nu då..
Så avsltar vi med denna:
Lucas Nilsson?SAS
den 18 januari kl. 13:19 ·
Hej!
Ni kanske har glömt bort det, men för ett tag sen hade ni en kampanj om att förenkla bagagereglerna. Temat var att det skulle bli mindre krångligt att flyga med SAS då man hade specialbagage.
Då efter många om och men Kom det fram att reglerna för skidbagage inte var förenklade alls utan man skulle fortfarande ställa sig på arlanda och packa om sin väska som swiss, klm, lufthansa, austrian osv inte hade några problem med för att fördela vikten till 13+10kg.
Nu var jag tyvär tvungen att flyga med er idag igen eftersom att klm inte kunde flyga mig hela vägen från calgary till luleå. Fick då veta att ni nu även förbjudit multifodral, dvs dom vadderade fodralen med hjul.
Även om väskan väger under 13kilo och bara har en snowboard i sig.
Hur resonerar ni? Jag vet att det är lite cyniskt men jag börjar undra om ni inte sitter där med fikabordet och fnissar samtidigt som ni funderar ut nya sätt att jävlas med era resenärer.
Robert Lindberg Fick någon sorts förhoppning om att ni äntligen, äntligen förstått era resenärers behov när ni 'förenklade' era bagageregler i våras men gång på gång bevisar ni att ni inte förstått något överhuvudtaget.
Kan väl inte vara så svårt att hålla samma regler som övriga Star Alliance-bolag.
Extra lustigt blir det nu när jag är borta en längre tid och ni hinner ändra reglerna medan jag är borta. Ska jag slänga halva mitt skidbagage i Japan innan jag reser hem?
SAS Hej Lucas. Det viktigaste för oss är att vi gör resande så enkelt som möjligt. Jag förstår att din upplevelse inte är så i detta fall med väskan. Jag tar din synpunkt vidare till de ansvariga. Mvh: Jim
Lucas Nilsson Nej. Du får gärna be dom ansvariga att förklara för mig hurvida att frångå den standarden som alla andra flygbolag accepterar för att istället tvinga oss att först köpa en plastpåse för 50kr och stå vid incheckingsdisken och packa om våra väskor (påsar som dessutom går sönder så att ens saker blir smutsiga och försvinner)
Och sedan inte låta oss ha hjul på våra väskor. Jag antar att ni även förbjuder hjul på golfbagar?
Att skylla vidare på ground handlingen funkar inte heller då swedavia t.ex klarar av att lasta 23kilo boardbag med hjul på norwegians plan och inte sas.