Erfarenheter av Stöckli

bengt_Mansson

Ny medlem
Erfarenheter av Stöckli
Finns det någon som har erfarenhet av Stöckliskidor i allmänhet och Stöckli spirit IV i synnerhet. Stöckli verkar vara en relativt liten skidtillverkare som gör skidor på ett hantverksmässigt sätt i relativt små serier och därmed med hög kvalitet. Stämmer detta ?

Erfarenheter av Stöckli
Tjena Bengt!

Det stämmer det du berättade om den höga kvalitén. Jag äger ett par Stormrider II -01 och måste säga att jag inte ångrar en krona. Visst kan priset diskuteras, men med tanke på dess livslängd och tidlösa konstruktion (som man sällan ser idag) är det överkomligt. Skaffade ett par Secura Fix och stighudar för sköna åk från egna toppar, fick då erfara att skidorna var aningens tunga för uppförsbackar, mest troligt pga det ca 2mm tjocka aluminium-lager på skidans ovansida. Det är en sandwich-konstruktion som är stabil i lössnö, pist och får även högt betyg för välpreparerade storslalombanor... Lite snåriga på isigt underlag.

/Lasseman

Erfarenheter av Stöckli
Jag ville ha en allround skida och var från början inställd på ett par Völkl Vertigo Motion. Jag kom över ett par Stöckli Spirit IV med Salomon 914 för 5.700:- och tyckte det var prisvärt. Nu hoppas jag bara att skidan uppfyller mina förväntningar på bra isgrepp och hyfsade offpist egenskaper.

Erfarenheter av Stöckli
Tjena
Jag köpte ett par stormrider (förra årets modell) i vintras. Vilken jävla superskida!!! Går inte att slåköra på, hur tröga som hellst. Men om man står på rakt ner så bara går dom. Hur stabila som hellst, går inte att pressa så hårt att dom blir fladdriga. Med andra ord, Ge järnet och kom till himmelriket! Dessvärre slutade semestern med att jag vrålvurpade och bröt båda skidorna.
Så nu är det bara att köpa nya och fortsätta Herman-Maier-leken.
Viktor

Erfarenheter av Stöckli
Glöm inte att hopsättningsmässigt hög kvalitet inte är detsamma som bra hållbarhet. Jag har hört från flera håll att just Stormrider har en liten tendens att delaminera. Antagligen är det inget problem om man inte åker hyfsat hårt, hoppar och dylikt.

Annars gillar jag skidor med riktigt sidokant, som Stöckli har, skarpt.

HitMe

Erfarenheter av Stöckli
Jag har ett par Asteroid som jag är otroligt nöjd med. Det bästa skidor som jag någonsin har ägt. Flyter gudomligt i lössnön och fungerar kanon även i pist. Är mycket stabila. Kan verkligen rekommendera dessa skidor.

Tillbaka
Topp