Ersätta Enforcer 100

Ersätta Enforcer 100
Längd: 171
Vikt 72
Medelåkare.

Hej alla,

Jag har ett par Nordica enforcer 100 (177) (2018) som jag har varit relativt nöjd med, men skulle vilja komplettera/ersätta med ett par mer renodlade för pist/offpist.

Jag köpte mina skidor för att ha som enda skida och kan väl inte klaga på valet. Har varit väldigt nöjd med den i pisten och hyfsat offpist.

Men situation har ändrats, har flyttat närmare alperna och har mer möjlighet till offpist (liftbaserad). Så skulle vilja ha en lite bredare och mer lekfull skida för det. Har haft fundering på Salomon QST Blank.

Sedan har min nya flickvän upptäckt detta med skidor och vill lära sig :)
Så jag skulle vilja ha en mer smidigare skida när jag åker lite mer långsamt och lekfullt i pisten med henne.
Vill man ha minsta möjliga All mountain, typ enforcer 88, 165cm, eller en bredare pistskida?

Kom gärna med tankar och förslag :)

Ersätta Enforcer 100
Längd: 171
Vikt 72
Medelåkare.

Hej alla,

Jag har ett par Nordica enforcer 100 (177) (2018) som jag har varit relativt nöjd med, men skulle vilja komplettera/ersätta med ett par mer renodlade för pist/offpist.

Jag köpte mina skidor för att ha som enda skida och kan väl inte klaga på valet. Har varit väldigt nöjd med den i pisten och hyfsat offpist.

Men situation har ändrats, har flyttat närmare alperna och har mer möjlighet till offpist (liftbaserad). Så skulle vilja ha en lite bredare och mer lekfull skida för det. Har haft fundering på Salomon QST Blank.

Sedan har min nya flickvän upptäckt detta med skidor och vill lära sig :)
Så jag skulle vilja ha en mer smidigare skida när jag åker lite mer långsamt och lekfullt i pisten med henne.
Vill man ha minsta möjliga All mountain, typ enforcer 88, 165cm, eller en bredare pistskida?

Kom gärna med tankar och förslag :)
Har också enforcer 100 som min huvudskida men är i samma sits som dig.
Har testat lite olika skidor och börjat inse att vill jag ha en lättare och mer lekfull skida jag kan åka på när jag åker sakta med tjejen så kommer det bli en hård kompromiss. Vill ha något roligt jag kan gubb-jibba med för att göra trista pister lite mer roliga men börjat inse att då får jag ge upp prestanda i högre hasitgheter och carving.

Finns ju "smalare" skidor som Enforcer88 och Rossi experience TI men de är ju inte direkt lekfulla och lätta även i kortare längder.

Lutar lite åt typ bent chet 100 eller något att ha som leksak alternativt en ren frontside skida runt 80-86.

Ersätta Enforcer 100
Jag skulle börja med att hitta op-lagg och så länge behålla E100. Dom nya op-laggen kanske även funkar bra att åka i pist med flickvännen. Känns lite kortsiktigt att köpa något "lekfullt" för pist om det bara är för att anpassa dig till flickvännens nuvarande nivå. Jag skulle iaf hålla mig borta från E88 som inte är lekfull, då är dina E100 mer lätthanterliga.

Ersätta Enforcer 100
Om det är "långsamt och lekfullt i pisten" som gäller så kanske styra bort från skidor typ Enforcer. Salomon QST92 gillas av många.
Fast egentligen kan man åka "långsamt och lekfullt" på ganska breda skidor så egentligen behöver du nog inte gå ner i bredd av just det skälet. Mina gamla Soul 7 (104 mm midja) t.ex.
Kanske Black Crows Mirus Cor vore något - ju fler som testar den desto bättre (för mig).

Ersätta Enforcer 100
Kanske Black Crows Mirus Cor vore något - ju fler som testar den desto bättre (för mig).

Från videon på deras sajt, naturligtvis sagt med fransk brytning:
... and we have that fish-tail in the back, it's mainly there for design ...
... and the nose as well has a funny shape ...

Så slipper man fundera på varför de ser ut som de gör.

Snödjup

Tillbaka
Topp