Ersätta mina Head Monster 103 med något liknande

la_grave

Aktiv medlem
Till slut har mina favoritskidor, Head Monster 103, kastat in handduken. Delaminerade på tre sidor, knäckt stålkant efter klippkänning osv men efter förmodligen mer än 200 skiddagar känns det som att de levererat. Nu söker jag en snarlik ersättningsskida och tar gärna emot förslag.

Karakteristik på Head:en:

Längd 193 cm
Midja 103 mm
Radie 41,5 m
Väldigt styva
Inte rocker
Inte twintip

Sandwichlaminat (absolut inte cap-konstruktion. Det är det enda som är ett krav, allt annat ovan är önskemål).

Helst inte kolfiber (går ju sönder hela tiden). Däremot är vikten oväsentlig. Hellre än tung skida som håller än något lättare.

Gärna en tillverkare med gott kvalitetsrykte (Head har ju uppenbarligen varit bra, Stöckli, Völkl?). Kan även tänka mig någon tillverkare som låter mig skräddarsy (customize för ni som inte är så bra på svenska) ett par skidor. Men som sagt, viktigt med kvalitetsrykte. På en säsong kör jag ofta sönder, katastrofalt, 2-3 par skidor (drar ut stålkanter, böjer, delaminerar mm): jag är 195/ca 90 kg och gillar inte att svänga. Det blir helt enkelt stora krafter och min storlek på skidor verkar helt inte vara dimensionerade för detta (vänner som är kanske 180 cm/75 kg och kör på samma ställe som jag, lika fort och med samma skidmodell men 1-2 storlekar mindre, drabbas av mycket färre skador än jag).

Slutligen, jag behöver inte provåka!

Salomon El Dictator är ju gjord för vad du beskriver.Dock 300 mm tiprocker fram,större radie,194 cm långa,114 under foten.Som gamla tides fatskis med en liten tiprocker.
De är gjorda för tävlingar så det går att bränna bra med dem.

talgdank:
lol, du läste inte kraven va?
"absolut inte cap-konstruktion. Det är det enda som är ett krav, allt annat ovan är önskemål"
salomon är inte sandwich, de är väl inte trad. cap heller men nära nog.

la_grave: Varför inte köpa nya(beg) head, ingen som vill ha såna skidor längre, måste finnas till låga priser här och var?

eller varför inte?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90906

Senast ändrad:
Ett par nya Head Monster103 i 193 :D Jag vet en som har ett par som han vill bli av med :)

Ne men jag hade nog sagt Dynastar LP105 :) Alternativt ett par Rossignol RC112 om man verkligen har bestämt sig för att sluta svänga.

Bara jag som blev förvånad av hur, förhållandevis, klen LP105 känns när den handflexas? Inte i närheten av M103.

Men Line Mothership 195, RC112 198, Dictator 194, Kästle BMX 108 kanske?

PNyberg sa:
Alternativt ett par Rossignol RC112 om man verkligen har bestämt sig för att sluta svänga.
De enda svängar jag tänker göra med dessa är hoppsvängar på väldigt hårt underlag!

Vem säljer ett par 103:or?

Tänkte bumpa den här tråden och samtidigt passa på att byta inriktning lite.

Utöver ersättning för Head:en ska jag även köpa minst ytterligare ett par skidor. Har bla tittat på Völkl Katana (198!) och Extrems Project. Båda ser väl vettiga ut men jag förstår inte varför den sortens skidor ska vara rocker!? Är det "någon" som gör skidor i den kategorin med traditionell skärning? Jag prioriterar bra isgrepp och fartstabilitet när jag använder en skida som någon av dessa. Ska jag åka lössnö kör jag ju med något som är 120+ mm i midjan i alla fall.

Det är väl uppenbart att rocker är en trend, men är den rationell? Eller är jag för konservativ (jag har två par rocker i dagsläget: 1 par för skogsåkning (twintippade) samt 1 par för djup lössnö. Jag har i alla fall provat!)?

la_grave sa:

Utöver ersättning för Head:en ska jag även köpa minst ytterligare ett par skidor. Har bla tittat på Völkl Katana (198!) och Extrems Project. Båda ser väl vettiga ut men jag förstår inte varför den sortens skidor ska vara rocker!? Är det "någon" som gör skidor i den kategorin med traditionell skärning? Jag prioriterar bra isgrepp och fartstabilitet när jag använder en skida som någon av dessa. Ska jag åka lössnö kör jag ju med något som är 120+ mm i midjan i alla fall.

Det är väl uppenbart att rocker är en trend, men är den rationell? Eller är jag för konservativ (jag har två par rocker i dagsläget: 1 par för skogsåkning (twintippade) samt 1 par för djup lössnö. Jag har i alla fall provat!)?
Black Crows Corvus 196,5?

Scott Pure i 193 kanske. Tror inte att den har så mkt rocker. Stöckli har kanske nån form av Stormrider också.

PNyberg sa:
la_grave sa:

De säljer en sådan här för €450 så jag har övervägt den men den är något slags cap-konstruktion. Tål ju ingenting!

Vurderer å selge mine Whitedot Ragnarok. Aldri vært på snø, montert med inserts for Salomon 920/916/STH @310mm BSL. Får helt enkelt ikke tid til å kjøre på dem. Selges eventuelt med 920 (moddet bort ekstrafjæren, så i praksis en 10-16 DIN, men den kan man jo få med). Stivere enn im103, ingen metall, men definitivt en solid sandwich.

la_grave sa:
PNyberg sa:
la_grave sa:

De säljer en sådan här för €450 så jag har övervägt den men den är något slags cap-konstruktion. Tål ju ingenting!
Nja... cap skulle jag inte vilja kalla det för. Sandwich är nog den korrekta termen där. I övrigt så är hållbarheten på ett par blackcrows dina sista bekymmer.

la_grave sa:

Att Katanan är fullrocker skulle inte jag oroa mig för. Mina 190 greppar grymt bra och spårar rejält även på isigt underlag.

Nu har jag dålig koll på cap/sandwich men ingen som tänkt på Blizzard Bodacious i 196? Det är en rejält styv pjäs om du vill ha en rejäl åka-fort-skida. Kanske även en Atomic Atlas 192 vore nåt?

För att få se några av dessa köras kan man med fördel kolla senaste tgr-filmen för att få se ian mcintosh slakta berg på Katana. Vill man se atlas så kör Todd Ligare galna linjer på just en atlas, i samma film. För RC112 kan man ju kika på exploded view där henrik windstedt kör en 11 nedför ett helt alaska-berg på en sådan.

Katana i 198 tror jag faktiskt inte har någon nämnvärd rocker, utan är snarare i princip helt platt! Vill jag minnas iaf. Väldigt styv också.

Ragnarök; ändå styvare, helt platt och tiprocker.

Corvus ja, eller den blåa varianten är också köttig, vad den nu heter? Mer traditionella shaper på dessa skidor. Och välbyggda är dom.

Pillard sa:
la_grave sa:

Att Katanan är fullrocker skulle inte jag oroa mig för. Mina 190 greppar grymt bra och spårar rejält även på isigt underlag.

Nu har jag dålig koll på cap/sandwich men ingen som tänkt på Blizzard Bodacious i 196? Det är en rejält styv pjäs om du vill ha en rejäl åka-fort-skida. Kanske även en Atomic Atlas 192 vore nåt?

För att få se några av dessa köras kan man med fördel kolla senaste tgr-filmen för att få se ian mcintosh slakta berg på Katana. Vill man se atlas så kör Todd Ligare galna linjer på just en atlas, i samma film. För RC112 kan man ju kika på exploded view där henrik windstedt kör en 11 nedför ett helt alaska-berg på en sådan.
Atlas har capkonstruksjon. Nå har jeg fått to dager på mine LP105 i 192, og jeg er seriøst imponert. De er fartstabile som satan (jeg traff ihvertfall ingen fartsgrense), har en bitteliten tiprocker som faktisk gjør det den skal i pudderet uten å kødde med hardsnøegenskapene (kanskje heller motsatt).

For å erstatte dine im103 ville jeg kanskje tenkt mer på LP105 enn noe annet. Kanskje de mest tradisjonelle tiprockerne på markedet, og absolutt en klassisk Dynastarfeel. JÆVLIG FORNØYD!!! :D (et pluss også at man kan få dem for praktisk talt ingenting - ihvertfall på XXL)

FF sa:
Katana i 198 tror jag faktiskt inte har någon nämnvärd rocker, utan är snarare i princip helt platt! Vill jag minnas iaf. Väldigt styv också.

Ragnarök; ändå styvare, helt platt och tiprocker.

Corvus ja, eller den blåa varianten är också köttig, vad den nu heter? Mer traditionella shaper på dessa skidor. Och välbyggda är dom.
Sevun heter den blå. :)

PNyberg sa:
la_grave sa:
PNyberg sa:
Nja... cap skulle jag inte vilja kalla det för. Sandwich är nog den korrekta termen där. I övrigt så är hållbarheten på ett par blackcrows dina sista bekymmer.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/black-crows/corvus.html

Leverantörsbeskrivning
Superlätt friåkningsskida, perfekt att montera en Duke på. Semicapkonstruktion och kärna av trä.

la_grave sa:
PNyberg sa:
la_grave sa:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/black-crows/corvus.html

Leverantörsbeskrivning
Superlätt friåkningsskida, perfekt att montera en Duke på. Semicapkonstruktion och kärna av trä.
Hmm I stand corrected. Jaja. Vi har då aldrig haft en enda reklamation på ett par skidor.

PNyberg sa:
la_grave sa:
PNyberg sa:
Leverantörsbeskrivning
Hmm I stand corrected. Jaja. Vi har då aldrig haft en enda reklamation på ett par skidor.
Var och hur åker era kunder? Väldigt aggressivt ⁽¹ ²⁾ på ställen som kallas rocky garden :)

Senast ändrad:
la_grave sa:
PNyberg sa:
la_grave sa:
Leverantörsbeskrivning
Var och hur åker era kunder? Väldigt aggressivt ⁽ ¹ ² ⁾ på ställen som kallas rocky garden :)
Förlåt, jag tror tyvärr att vi alla hade råkat glömma att du åker hårdare än alla vi andra tillsammans ;) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85120

Om du nu ska härja i något som heter rocky garden är det väl knappast smart att köpa några nya skidor? Såg gamla rejs skidor, hårda och långa perfekt sandwich och MASSOR med spann. Såldes till ett ok kg pris. Slå till där! Lär vara det smartaste köpet för dig. :)

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Det är väl uppenbart att rocker är en trend, men är den rationell?
Trend? När flera märken enbart släpper rockerskidor vet fan om det är en trend....
Men vill man åka sådant här med en rocker
?? Jag skulle i alla fall tveka över om jag är tillräckligt duktig för att ta mig ner en sådan väg på en felböjd skida.

Senast ändrad:
SiSt sa:
la_grave sa:
Hasse_Lindborg sa:
Trend? När flera märken enbart släpper rockerskidor vet fan om det är en trend....
Men vill man åka sådant här med en rocker
?? Jag skulle i alla fall tveka över om jag är tillräckligt duktig för att ta mig ner en sådan väg på en felböjd skida.
Det dreier seg mye om det mentale. Ski med rocker i begge ender er lettsvingte, og du står uansett midt over skiene og skrenser med den delen som er under foten. Jeg vil heller kjøre på en ski med rocker da den gir meg bedre kontroll i vanskelige forhold. Selv om jeg nok aldri kommer til å kjøre sånt som det her.

Senast ändrad:
Vill man ha lättsvängt kan man ju ha twintip.

Vad gör de med för skidor här
(vid 0.48 ser man rätt bra)?

Haha, Sunnerheim kör med Rocker2 122 (dvs. allt som du inte vill ha!), han med Kråkor kör väl med Nocta och Fransson kör med Rocker2 108. Alla skidor är twinrockade i någon bemärkelse...

Jag tror det är väldigt mycket där ute som kan passa jävligt bra. En lite svag rocker på 20-30cm (typ El Dictator) kommer knappast göra skidan till en damskida eller jibbskida. Det kommer bara göra skidan till en vettigare skida... Se t.ex. gamla Katanan (den platta), folk upplevde den som bättre när den blev inåkt och fick lite omvänt spann/rocker.

Jag har tre par rocker, bla Katana (som är rätt färsk) och den känns ändå inte helt klockren att stå på där det är brant (=man kan stå upprätt och sätta handen i "marken", några sådana passager i klippet från Aguille du Midi). Men du menar alltså att man vänjer sig?

Snödjup

Tillbaka
Topp