Jag skriver inte här för att skylta med hur aggresivt jag åker eller hur sjukt cool jag är utan bara för att ödmjukt svara på de oklarheter som råder här på FR.
Okej, aggresivt talat.
Vi börjar med nybörjare och barn.
Det finns speciella skidor för aggresiva nybörjare, de gjordes på 80-talet, där bindningen inte löser ut och dessutom fångremmar finns ifall de ändå löser ut, av aggresiv anledning.
Var skulle annars skidorna tagit vägen när jag efter ett störtlopp hjulade 10 varv i en grön backe i 7 års åldern.
10 åringar typ.
Det finns väldigt aggressiva 10 åringar, då det är den aggressivaste åldern.
Aggressivt är att åka störtlopp i en svart backe utan att vilja det för att sedan använda en solande 60-årig tant som nödbroms så att hon får sy 10 stygn i skallen, tanter borde ha störtkruka så som de åker.
Sen har vi ännu aggressivare tjejer i denna ålder, som åker i svarta hopplinjen i åre på semestern. Glömde jag säga att hon åkte telemark? Och gör en bakåtvolt följt av en 360 i nästa hopp. Det är så aggressivt att man som äldre slutar känna sig macho.
14 åringar typ.
Okej, i denna ålder börjar alla att klä sig dekadent och utmärkande oavsett om de kan åka eller ej.
I flottsbro var det en tjomme som hade rosa byxor och neongul jacka och spegelglas goggles, som fick mig att hånle då han säkerligen inte kan åka.
Senare ser jag att han skall hoppa i ett barnhopp i den lätta backen, jag bänkar mig för att se hur han kommer att flaxa med ben och armar innan sjuk-släden kommer och plockar upp resterna. Men döm om min förvåning när han drar på en 360 kombinerat med en volt! Han åkte till och med aggressivare än han var klädd, det är aggressivt.
18 åringar och annat.
Efter att man kört slut alla muskler första dagen på semsetern har man ingen kontroll kvar. Att ändå köra över sin förmåga då är aggressivt.
Speciellt när man brukar åka så fort det går i svarta backar och titt som tätt dyker det upp skidskolor och privat lektioner som saaaaakta slingrar sig nerför.
Eftersom hjärnan är slut så tar reptilhjärnan över. Den kan bara sikta på en sak i taget, därför siktar man på eleven. Som tur är vaknar man alltid i sista sekund och kör precis mellan dem.
Som traditionen lovar följs det alltid av att eleven får en traumatisk chock och läraren alltid vrålar utländska svordomar och hutar med knytnäven.
Det är aggresivt.
Vi som är lite äldre, erfarna...
Numer när man lärt sig av alla misstag, äntligen kommer visdomen och tar över.
Nu har jag bindningarna alltid på max för att slippa att de löser ut när man gör ryggbrytande krascher.
Nu åker man störtlopp ner för svarta backar bara för att inse att det inte går att stanna och därför i stället för tanter använder andra tillhyggen som staket, träd och pistmaskiner för att stanna.
För att reparera machokänslan försöker man nu lära sig att volta i svarta linjen i åre, bara för att bli utklassad av ännu fler 10 åringar som numera kan alla trick i boken, varpå man gör den mycket svårare, "3/4-dels volt sjuksläde gips och rehab grab", så är man på topp igen.
Det där med att klä sig utmärkande har man ju mognat i från som tur är, hehe. Ja bara för att man har basker och äppelknyckarbyxor och fjällrävenparkas från 60-talet gör ju att kidsen skrattar åt en, då vet man att man är normalt klädd.
Som vuxen måste man ju visa ungarna att man kan en hel del grejjer även om man ser ut som en gubbe. Därför åker man ett och annat åk i barnbacken och gör ett par riktigt proffsiga sladdsvängar, bara för att glassa. Där ser ni, "gamla kan också".
Eftersom erfarenheten har lärt en att man blir helt utan kontroll om man kör slut sig på sig första dagen så gör man precis detta. Men i stället för att skrämma människorna i backen har man lärt sig att det är bättre att åka störtlopp i skogen utan kontroll och tackla träd och stenar i stället. Tur är ju det, nackdelen är att man nu själv får en traumatisk chock av att man inte kan se alla träd för skogen, vilket leder till en skön afterski och spa upplevelse med en stor stark smärtstillande och gipsbehandling.
Det gott folk ÄR aggressivt. /Blöta jeans rules!