Självkännedom?

JL76

Aktiv medlem
Självkännedom?
Finns det över huvud taget åkare som inte kallar sig aggressiva?

I alla dessa "vilka skidor skall jag ha?" trådar säger de "aggressiv åkare" om sig själva. Ifall alla åker aggressivt så måste det ju betyda att normalt = aggressivt då kan det helt enkelt inte vara särskilt aggressivt? Vad är motsatsen till aggressivt i detta fall?
Är det helt enkelt bara för att man vill vara cool som man slänger in aggressiv istället för "finess" t ex? Är det nåt fel på finess? Tycker det har en väldigt positiv klang personligen...

Det finns en gammal tråd i forumet där nån slags definition av "aggressivt" diskuterades men det ledde aldrig riktigt till någon konsensus.

Fenomenet verkar fö vara globalt:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=178378

Självkännedom?
Hmmm ... brukar med en mycket god självkännedom och viss ödmjukhet beteckna mig själv som "ståsäker" ...

Motsatsen till "aggresiv" torde vara "avslappnad" ...

/MM

Självkännedom?
Även jag har kliat mina små grå över detta "aggressiv åkstil".
Personligen har jag kommit till slutsatsen;
Jag åker aggressivt = Jag åker fortare/brantare än vad min egentliga förmåga är i fråga om skidteknik.
Antingen det eller man åker omkring och försöker döda snön i varje stavisättning...

Självkännedom?
För att ens kunna åka aggressivt måste man väl ha benstyrka? Det är ju egen vikt och G krafter som förmedlas ned i skidan via benen.

En definition skulle då kunna vara att man först ska klara X% av sin kroppsvikt i Y reps i benböj för att komma i fråga som aggressiv åkare? Vad är då lämpligt krav på styrka? 150% av kroppsvikten och 20 reps eller? Alltså ett nödvändigt men inte tillräckligt krav, även om man har styrkan måste man ju inte åka aggressivt.

Ur skidans synvinkel så måste även en tyngre bensvag åkare kunna ge samma krafter som en lättare men starkare åkare som istället ger mer G krafter i svängarna eller högre hopp/drop. Dock blir det ju här skillnader i hastighet för att uppnå samma belastning på skidan. En tyngre åkare behöver alltså inte vara lika stark i förhållande till kroppsvikt när det gäller behov av en skida som klarar aggressiv åkning. Det blir alltså även en variabel M som är åkarens vikt.

Sedan bör man kanske komma ihåg att en liten lätt aggressiv åkare hur stark han än är inte klarar att få till samma krafter på skidan som en hygglig 130 kg åkare. Man bör alltså hålla isär diskussionen om huruvida en åkare är aggressiv eller inte och diskussionen om en skida lämpar sig för en aggressiv åkare. Skiddiskussionen bör även inkludera vikten på åkaren.

Självkännedom?
Eller så är aggresiv att man försöker tackla plogare?
Vad är en defensiv åkare då?

Självkännedomsord som borde användas och eftersträvas mer kan vara mjuk, följsam, avslappnad.

Självkännedom?
Ännu mer komplicerat blir det när de små jibbrarna kommer på tal. Aggresiva tonåringar som kör runt i klänning. Hur ska man tolka det?

Självkännedom?
snorkel sa:
En definition skulle då kunna vara att man först ska klara X% av sin kroppsvikt i Y reps i benböj för att komma i fråga som aggressiv åkare? Vad är då lämpligt krav på styrka? 150% av kroppsvikten och 20 reps eller? Alltså ett nödvändigt men inte tillräckligt krav, även om man har styrkan måste man ju inte åka aggressivt.
Om du ska ha den definitionen är det inte många som är aggressiva. 20 reps på 150% är ett rätt okej resultat om du skulle tävla i fitness 5, så det är nog att ta i lite. :)

Är det inte med det här som det mesta annat - att det är något som man slänger sig med bara för att? Personligen tror jag det. Det är ju ungefär som att många säger att dom åker hårt. Jaha, hårt i jämförelse med vad? Mer relevant är ju vilken typ av åkning man brukar utöva. Alltså att försöka beskriva hur en vanlig dag på berget ser ut och vad man vill uppnå med sin åkning.

Sen att aggressivitet är en parameter vid bedömning av friåknings-tävlingar gör ju inte saken bättre. Hur bedöms aggressiviteten där? Är de snabbhet och storlek på droppen som avgör, eller?

Hur som helst så tycker jag att beskriva sig som en aggressiv åkare är lite konstigt. För att inte tala om otroligt subjektivt.

Självkännedom?
Egentligen handlar det väl om hur framåtlutat man åker? De allra flesta åker med (för mycket) bakåtvikt - ergo: de allra flesta är inte aggressiva skidåkare.

Självkännedom?
la_grave sa:
Egentligen handlar det väl om hur framåtlutat man åker? De allra flesta åker med (för mycket) bakåtvikt - ergo: de allra flesta är inte aggressiva skidåkare.
Låter för enkelt,
ärligt talat har jag inte sett många åkare jag skulle klassa som aggressiva i mina dagar. Finns de som åker mot istället för med underlag, lutning, skidan osv med kraft när tekniken brister, detta anses väl av vissa aggressivt, men betyder ju bara "saknar teknik".

"Ståsäker" som MM nämner är en av de finaste komplimanger man kan få.

Självkännedom?
Man kanske ska relatera till hur nära gränsen man är att falla också? Över en viss nivå (annars skulle ju vilken gröning som helst som ramlar på platten på väg till helikoptern kunna kalla sig aggressiv) - man måste utan problem kunna ta sig ner i hög fart i en "isig" (vadå isig - snabbt underlag är kul!) svart backe. Om man sedan ökar farten lite till så att man är nära att ramla, inte riktigt klarar att hålla emot kompressioner, skidorna inte styr ordentligt etc - ja då åker man aggressivt

Självkännedom?
Vet inte om jag ser en krav på viss kapacitet/nivå för att få kalla sig aggressiv. Känns som att det är teoretiskt möjligt att vara aggressiv nybörjare.

Rätt ointressant iofs är mest nyfiken på varför så få beskriver sig med andra uttryck. Har aldrig hört någon ge en komplimang till någon av typen "vad aggressivt du åker!". Är det ens en komplimang? De (få) komplimanger jag själv fått har väl snarare varit av motsatt art, följsam t ex.

Självkännedom?
JL76 sa:
Jag är ståsäker och ramlar jävligt sällan så länge skidorna är i snön. Tycker dock själv att det beror mer på att jag fegar, speciellt då det kommer till dropp och hopp. Är väl också lite för otränad för att sträcka gränserna. Ståsäker är väl mer att man stannat i utvecklingen. Att det skulle bero på att man inte har mer att lära gäller iallafall inte mig.

Självkännedom?
snorkel sa:
JL76 sa:
Jag är ståsäker och ramlar jävligt sällan så länge skidorna är i snön. Tycker dock själv att det beror mer på att jag fegar, speciellt då det kommer till dropp och hopp. Är väl också lite för otränad för att sträcka gränserna. Ståsäker är väl mer att man stannat i utvecklingen. Att det skulle bero på att man inte har mer att lära gäller iallafall inte mig.
Ja här krävs det ju en viss nivå innan man kan använda ordet, tänk på de i friåkningstävlingar t ex som kör på lite chansartat och kraschar hälften av gångerna medans vissa sätter stora hopp och svåra linjer med få krascher, det är ståsäkerhet. Att fega och inte krascha är just att fega. Tyder på viss självkännedom dock men man måste ju pressa sig för utvecklas, gäller bara att hitta hur mycket som är lagom som vanligt (något jibbers borde lära sig, många av dem verkar förstöra hela säsonger pga att de testat nytt trick).

Självkännedom?
oscarius sa:
La_grave, du verkar aggressiv
Ibland kanske. Har svårt att se hur man skulle kunna köra tex puckel tillbakalutad? Dessutom känner man sig väldigt tuff när det stänker upp snö i ansiktet från varje puckel man kör in i.

Finns det någon skidort i Sverige eller alperna (Frankrike) som har en byggd puckel man kan åka i som vanlig turist?

Självkännedom?
Eric Pehota beskrevs av några som sett honom åka just som ståsäker, han lever fortfarande. Hade han satsat hårdare så ... ?

Självkännedom?

@MM Visst ska det satsas hårdare. Tror dock det krävs gymtimmar innan det är dags att pröva något mer offensivt. Ska till Svalbard för en veckas toppturande så det borde man också bli lite starkare av, det lär dock inte sitta i till nästa säsong.

@JL76 Det var lite det jag ville komma till. Allt är relativt, så även ståsäkerhet. De friåkare som klarar omöjliga linjer kanske är reda för något ännu svårare. Ståsäkerhet betyder väl snarare att man åker väl inom sin förmåga, och säger egentligen inget om hur duktig man är. Du menade ju själv att det teoretiskt är möjligt med aggressiva nybörjare. Då borde det vara minst lika rimligt med ståsäkra nybörjare. De kan ju stå helt stilla ;-)

Självkännedom?
I puckelpisten åker man väl snarare mjukt och följsamt med underlaget än aggressivt? Mer kraft är sällan lösningen på bristande puckelteknik, eller?

Självkännedom?
Ståsäker måste väl ändå innebära att man inte ramlar även för oväntade hinder och liknande. Jag ramlar aldrig under vanlig skidåkning utan det krävs en rot under snön, snö som rasar på mig uppifrån, en misslyckad landning (ok, de flesta - fegar/är väl lite för bensvag för de höga dropparna och sätter mig oftast ner), köra över en gammal lavinkägla i dålig sikt (aj!) osv. Jag vet inte var som skulle kunna få mig att ramla under vanlig skidåkning längre om inte en elva ner för något brant "räcker".

Självkännedom?
tompan14 sa:
I puckelpisten åker man väl snarare mjukt och följsamt med underlaget än aggressivt? Mer kraft är sällan lösningen på bristande puckelteknik, eller?
Säkert inte men det är roligt. Men det är inte nödvändigtvis mer kraft jag syftar på utan att åka snabbare. Förvisso krävs det ju rätt mycket kraft för att hålla skidorna på snön om man åker puckel snabbare men jag tror inte det är vad du syftar på?

Självkännedom?

@la grave. Din beskrivning av ståsäker är väl vad de flesta menar. Vill addera ofrivilligt railande på en osynlig stock under snön vid skogsåkning till din uppräkning. (min senaste vurpa)

Tråden handlar ju dock om aggressivitet och JL76 menade att en nybörjare kunde vara aggressiv i åkningen. Jag ville påpeka att om man breddar den vedertagna men outtalade definitionen då kan ju en nybörjare även vara ståsäker.

Självkännedom?
Det är nog fullt teoretiskt möjligt med ståsäkra nybörjare, kan minnas ett exempel på en kompis som nog kunde kallas för just aggressiv OCH ståsäker nybörjare. Just för att han nästan verkade helt orädd så kraschade han nog mkt mindre än typiska nybörjare och i kombination med bra grundfysik och balans utvecklades han snabbare än vad jag någonsin sett sen dess.

edit:stavning

Senast ändrad:
Självkännedom?
Man ska inte göra saker mer kompliserat än vad det är.

Dessa personer som utger sej för att vara AGRESSIVA åkare menar noga bara att dom åker mer dynamiskt å har högre hastighet än snittet.

Dynamiskt=rörelse+kraft.

Såja...nu behöver ni inte fundera mer på detta...;-)

Senast ändrad:
Självkännedom?
Tricky question.

För mig är aggressivitet att hela tiden ligga på gränsen till vad man klarar av och att hela tiden våga sig på nya saker. Givetvis säger det väldigt lite vid ett skidval eftersom en aggressiv duktig åkare väljer ett par skidor och en aggressiv nybörjare ett par andra. Förvisso kanske aggressiv ibland ses som synonymt med progressiv, dvs att du vill ha en skida som det finns plats att utvecklas på (som nybörjare that is).

Om jag kör aggressivt? I vissa ögon kanske, eftersom jag åker snabbare och åker mer exponerat än snittet..men jag vettifan. Det är nog en tolkningsfråga det här med aggressivitet.

Självkännedom?
Did I mention that I kill it?

Hugo Harrison, Ian McIntosh osv borde väl ändå klassas som aggressiva åkare?
Att åka aggressivt på tävling handlar om att inte tveka, släppa fallinjen eller förstöra flytet. Diskutabelt och luddigt kriterie IMHO.
Frode Grönvold tycker i vart fall jag borde kunna klassa(t)s som en aggressiv telisåkare?

Självkännedom?
Kan inte någon aggressiv åkare lägga upp en film på sin aggressiva åkning, och kanske en film på någon som inte åker aggressivt. Då kan vi studera och analysera skillnaderna för att komma fram till vad en aggressiv åkstil egentligen är.

Självkännedom?
Jag skriver inte här för att skylta med hur aggresivt jag åker eller hur sjukt cool jag är utan bara för att ödmjukt svara på de oklarheter som råder här på FR.

Okej, aggresivt talat.

Vi börjar med nybörjare och barn.
Det finns speciella skidor för aggresiva nybörjare, de gjordes på 80-talet, där bindningen inte löser ut och dessutom fångremmar finns ifall de ändå löser ut, av aggresiv anledning.
Var skulle annars skidorna tagit vägen när jag efter ett störtlopp hjulade 10 varv i en grön backe i 7 års åldern.

10 åringar typ.
Det finns väldigt aggressiva 10 åringar, då det är den aggressivaste åldern.
Aggressivt är att åka störtlopp i en svart backe utan att vilja det för att sedan använda en solande 60-årig tant som nödbroms så att hon får sy 10 stygn i skallen, tanter borde ha störtkruka så som de åker.
Sen har vi ännu aggressivare tjejer i denna ålder, som åker i svarta hopplinjen i åre på semestern. Glömde jag säga att hon åkte telemark? Och gör en bakåtvolt följt av en 360 i nästa hopp. Det är så aggressivt att man som äldre slutar känna sig macho.

14 åringar typ.
Okej, i denna ålder börjar alla att klä sig dekadent och utmärkande oavsett om de kan åka eller ej.
I flottsbro var det en tjomme som hade rosa byxor och neongul jacka och spegelglas goggles, som fick mig att hånle då han säkerligen inte kan åka.
Senare ser jag att han skall hoppa i ett barnhopp i den lätta backen, jag bänkar mig för att se hur han kommer att flaxa med ben och armar innan sjuk-släden kommer och plockar upp resterna. Men döm om min förvåning när han drar på en 360 kombinerat med en volt! Han åkte till och med aggressivare än han var klädd, det är aggressivt.

18 åringar och annat.
Efter att man kört slut alla muskler första dagen på semsetern har man ingen kontroll kvar. Att ändå köra över sin förmåga då är aggressivt.
Speciellt när man brukar åka så fort det går i svarta backar och titt som tätt dyker det upp skidskolor och privat lektioner som saaaaakta slingrar sig nerför.
Eftersom hjärnan är slut så tar reptilhjärnan över. Den kan bara sikta på en sak i taget, därför siktar man på eleven. Som tur är vaknar man alltid i sista sekund och kör precis mellan dem.
Som traditionen lovar följs det alltid av att eleven får en traumatisk chock och läraren alltid vrålar utländska svordomar och hutar med knytnäven.
Det är aggresivt.

Vi som är lite äldre, erfarna...
Numer när man lärt sig av alla misstag, äntligen kommer visdomen och tar över.
Nu har jag bindningarna alltid på max för att slippa att de löser ut när man gör ryggbrytande krascher.

Nu åker man störtlopp ner för svarta backar bara för att inse att det inte går att stanna och därför i stället för tanter använder andra tillhyggen som staket, träd och pistmaskiner för att stanna.

För att reparera machokänslan försöker man nu lära sig att volta i svarta linjen i åre, bara för att bli utklassad av ännu fler 10 åringar som numera kan alla trick i boken, varpå man gör den mycket svårare, "3/4-dels volt sjuksläde gips och rehab grab", så är man på topp igen.

Det där med att klä sig utmärkande har man ju mognat i från som tur är, hehe. Ja bara för att man har basker och äppelknyckarbyxor och fjällrävenparkas från 60-talet gör ju att kidsen skrattar åt en, då vet man att man är normalt klädd.
Som vuxen måste man ju visa ungarna att man kan en hel del grejjer även om man ser ut som en gubbe. Därför åker man ett och annat åk i barnbacken och gör ett par riktigt proffsiga sladdsvängar, bara för att glassa. Där ser ni, "gamla kan också".

Eftersom erfarenheten har lärt en att man blir helt utan kontroll om man kör slut sig på sig första dagen så gör man precis detta. Men i stället för att skrämma människorna i backen har man lärt sig att det är bättre att åka störtlopp i skogen utan kontroll och tackla träd och stenar i stället. Tur är ju det, nackdelen är att man nu själv får en traumatisk chock av att man inte kan se alla träd för skogen, vilket leder till en skön afterski och spa upplevelse med en stor stark smärtstillande och gipsbehandling.

Det gott folk ÄR aggressivt. /Blöta jeans rules!

Senast ändrad:
Självkännedom?
Lätt att svara pa.
Om man är arg aker man aggressivt, det är ju solklart.

Det kan även appliceras pa andra sinnesstämmningar och akstilar.
Nagra förslag:
Förvirrad = baklänges?
Full = slalom?
Stressad = Störtlopp?

Självkännedom?
Ordet "agressivt" borde inte finnas i "vilka skidor ska jag välja" frågor. Om man anser sig själv åka agressivt borde man ha åkt så pass mycket att man vet vad man vill ha.

Självkännedom?
Liberg sa:
Ordet "agressivt" borde inte finnas i "vilka skidor ska jag välja" frågor. Om man anser sig själv åka agressivt borde man ha åkt så pass mycket att man vet vad man vill ha.
det är lite därför den här frågan kom upp, "aggressiv åkare" men 18 år och endast åkt en v. om året på hyrskidor i pisten hänger liksom inte ihop.

Självkännedom?
la_grave sa:
Haldemar sa:
Lätt att svara pa.
Om man är arg aker man aggressivt, det är ju solklart.

Det kan även appliceras pa andra sinnesstämmningar och akstilar.
Nagra förslag:
Förvirrad = baklänges?
Full = slalom?
Stressad = Störtlopp?
Pårökt - lössnö?
Vad har pårökt med puder att göra?
Blanda inte in pundare i skidåkningen :(

Tillbaka
Topp