Ersättare till Salomon X-Wave 10?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Efter nästan tio år på fötterna håller mina gamla trotjänare på att ge upp och jag har noll koll på vad motsvarande pjäxa heter idag. Jag blir trött bara av att titta på en pjäxvägg... Jag är ute efter något med skapligt styvt flex och en läst runt 100.

Jag lockas av gåläge och kollade på Quest 14 som sitter bra på foten men jag är lite färgad av allt snack om kvalitetsproblem. Säljaren tipsade om Tecnica Cochise 120 som skulle vara med robust, men den fanns inte i min storlek. Kan Salomon Ghost 120 vara något, eller är det en ren puderpjäxa? Andra tips?

Definiera puderpjäxa? Ghost är en ren freeridepjäxa, varken mer eller mindre.

Det stora problemet med tidiga Quest var deras tech-inerts som rippade ur plasten för några åkare vilket skapade ett jäkla rabalder + att gåläget gick sönder. Tech-insertsen är borttagna och gåläget enligt uppgift fixat med kraftigare material så det ska vara löst. Lästen är samma som X-Wave så där är det ingen skillnad mot dina gamla pjuck.

Tecnica Cochise är en grym freeride/turpjäxa med bra passform och åkkänsla. Minuset enligt mig är att den är ganska låg fram.

Men det blir enklare att tipsa om modeller om du är mer precis med vad du är ute efter. Är det en styv pjäxa med gåläge och gummisula som du är ute efter eller "bara" en bra freeridepjäxa?

Precis som Glisseur säger så var snacket om kvaliteten främst riktad mot tech-insertsen som Salomon vägrade köpa från Dynafit. De skulle göra egna...gick skrämmande dåligt.

Har pillat mkt på Quest 14 och provat den ett par gånger. Fin pjäxa! Jag säljer den iaf med gott samvete till kunder som är ute efter en duke-tur pjäxa :)

Jag kommer säkert klara mig med en bra freeridepjäxa. Det har funkat fint med mina X-Wave, men jag vill ha något mer gåvänligt. Gärna med en sula som ger mer friktion och gåläge vore bra (förutsatt att det inte blir för mycket kompromiss i åkningen). Inserts är bara en bonus för mig.

Jag väger 100 pannor och är van att köra med lite plöstryck, samtidigt har jag breda fötter och vill kunna ha pjäxorna hela dagen.

Om Quest ger likande åkegenskaper som mina nuvarande pjäxor men med gummisula och gåläge så låter det väldigt rätt. Det är mest kvaliten jag är osäker på.

Vad gäller Ghost 120 funderar jag på om det räcker med två spännen och om de blir svampiga när det är hårt. På pappret är de hårdare än mina nuvarande, men de känns onekligen mjukare i butiken. Kanske för att mina gamla har blivit stumma med åren.

Sockerfarsan sa:
Vad gäller Ghost 120 funderar jag på om det räcker med två spännen och om de blir svampiga när det är hårt. På pappret är de hårdare än mina nuvarande, men de känns onekligen mjukare i butiken. Kanske för att mina gamla har blivit stumma med åren.
En god vän åker på Ghosten, väger runt 85 och åker på bra. Han är väldigt nöjd med pjäxan, när den väl sitter på foten. Problemet med den är när du ska kliva i, plasten precis ovanför ankeln ligger då i tre lager och är omöjlig att trycka ut => en sjuk smärta i fötterna när du ska ner i pjäxan eftersom foten behöver gå i pjäxan genom att tvinga den genom en 90-graders-böj...bara en liten parantes:)

Sockerfarsan sa:
Jag kommer säkert klara mig med en bra freeridepjäxa. Det har funkat fint med mina X-Wave, men jag vill ha något mer gåvänligt. Gärna med en sula som ger mer friktion och gåläge vore bra (förutsatt att det inte blir för mycket kompromiss i åkningen). Inserts är bara en bonus för mig.

Jag väger 100 pannor och är van att köra med lite plöstryck, samtidigt har jag breda fötter och vill kunna ha pjäxorna hela dagen.

Om Quest ger likande åkegenskaper som mina nuvarande pjäxor men med gummisula och gåläge så låter det väldigt rätt. Det är mest kvaliten jag är osäker på.

Plast blir, pga användning, mjukare med åren. Sen om Salomons skala har förskjutits lite och talen således "ljuger" en smula..?

Rent generellt har väl freeridepjäxor blivit lite mjukare genom åren, främst för att det verkliga behovet av superstyva dojor inte är så jäkla utbrett, det känns som att det var mer hype att folk skulle ha så styvt som möjligt utan att fundera så mycket på varför under ett antal år. Dessutom går freeridepjäxor mot mer uppräta skal eftersom man, precis som inom carving, inte längre strävar efter att åka med stenhårt tryck på plösen i alla lägen. Med andra ord har man inte samma behov av styvt flex eftersom man står mer mitt i pjäxan (min teori). Offpist är det i alla fall både onödigt och rent av kontraproduktivt med styvt flex eftersom man blir mer robot och tappar i känsla, så länge man inte droppar sjukt högt till platt och inte vill att pjäxan ska flexa igenom. Sen har säkert Salomon med flera tillverkare inte justerat skalan eftersom dom vet att folk av gammal vana vill ha en 130-pjäxa för friåkning. Det är enklare att bara göra 130-flexen lite mjukare och behålla flextalet än att försöka programmera om oss tröga skidåkare. Å andra sidan är ju Ghost 120 i år, å andra sidan undrar ju vi direkt om den är för mjuk...

Om du gillar passformen hos dina gamla X-Wave och gärna vill ha gåläge så är det väl egentligen inte så mycket att fundera på? Dom enda pjäxorna med gåläge som känns aktuella är Atomic Tracker 130, Quest 14, Cochise och BD Factor 130. Trackern har lite smalare läst och Factor känns som ... nja.

Problemen med quest-serien gällde som sagt främst tech-insertsen som nu är bortplockade och Även gålägesjusteringen vilket nu ska vara fixat. Sitter den bra på foten, så ska den vara ett klart tänkbart alternativ..

Tillbaka
Topp