EST bindningar

ingenick

Ny medlem
EST bindningar
har just köpt mig en malolo62 men har för tillfället inga est bindningar.

har sett här på forumet att det funkar att använda flux bindningar med nått sorts kit.
någon här på forumet som har koll på vilka andra märken som det finns grejer till för EST?

nån som har något tips på schyssta bindningar för puderåka? vill ha ett bindningar som svarar bra men har inte direkt stenkoll på dom här grejerna. har kollat på burton malavita och cartel.

pma gärna om ni har/vet nån som har ett par att sälja

EST bindningar
linder sa:
det är ett burton-adapterkit du köper som gör det möjligt att använda vilka bindningar som hellst...

Alltså är det kittet inte enbart för flux-bindningar :)

http://cgi.ebay.co.uk/Burton-Snowbo...gGoods_Skiing_Accessories&hash=item483dfd72bb <- gissar på denna ;)
Vilka bindningar som helst är väl att ta i. Discarna måste ju passa i bindningen man vill använda och vad jag vet finns ingen standard på det. De du länkar till är väl Burton-specifika?

EST bindningar
det är väl bara burton som har eget hålmönster, resten är väl standard? Och burton har en adapterplatta för standarden :P

EST bindningar
Kaskar har rätt. Standard på hål för inserts men INTE standard storlek på alla företags discar. I.E burton plattan trillar rakt igenom vissa bindningar pga att de är för små. finns typ 100 olika scenario för hur burton plattor INTE passar i en bindning

EST bindningar
Jag har testat både Malavita och Cartel från 2011.
Använder just nu Malavita och är faktiskt mycket nöjd med dessa efter jag bytte boots. (Hade först AWOL och har nu istället Grail)
Malavitan tycker jag ger bra stabilitet men ändå hyfsat följsam, går inte att jämföra mot ett par Custom där hela bottenplattan ger med sig redan när man svänger.
Cartel är också helt okej, fördelen med Cartel är att de går att hitta i svart och matt yta - riktigt trevliga. Malavitan som jag har i ljusblått är som alla vet - skitful. Malavita finns även i andra färger, men det börjar väl vara utsålt så här års.

Har du en EST bräda tycker jag du ska satsa på ett par EST bindningar, gillar enkelheten och exaktheten i att justera dessa på brädan. Självklart en smaksak vilka bindningar man väljer.

Stadium Barkaby hade i alla fall för en dryg vecka sedan både Cartel och Malavita i butik, till bra pris. Dumt att köpa begagnat utan garanti om ett par nya på rean kostar ungefär lika mycket.

EST bindningar
Hmm jag är lite fundersam med EST visst det är helt steglös justering av vinkar men jag tycker det borde begränsas också tex:
Har man adapter disc på en vanlig bindning kan man ha smalare och bredare stance ?
Vad ligger max vinkeln på den borde ju minska om man flyttar bindningen tex längre ut mot häl sidan ?

kanske inget man saknar men jag är lite nyfiken

EST bindningar
Andreas80: Ja man kan ha smalare och bredare stance. Om jag nu fattar dig rätt?

EST bindningar
Jo men de innebär ju att man får "större" valmöjligheter med en bindning som inte har EST på en bräda gjord för EST lite fail där på produktutvecklingen.

EST bindningar
EST handlar ju inte bara om stance och stance-vinklar. Men det är klart, vill man köra race-stance med 66cm mellan bindsen så bör man inte välja EST :)

Tillbaka
Topp