Ett jävla gnäll överallt

Ett jävla gnäll överallt
Jojje har på ROCsport.com levererat en klockren krönika som jag tror att många här på freeride skulle må bra av att läsa.

Skidåkare och andra "livsstilsportare" har ofta en tendens att ha lite pengar. Det är ju självklart. Vem kan ha råd att dra jorden runt och leta efter puder och fortfarande leva fett? Därför vill alla ha så mycket som möjligt gratis. Skidor, liftkort, en öl på afterskin, men även nyheter, filmer och event. Det som man ofta glömmer bort i sin jakt efter gratissaker är att det alltid kostar någon någonting. Som Jojje uttrycker det: "Saker och ting kostar att tillverka, producera och hålla vid liv."

Vad har vi då för rätt att ställa krav på saker som är gratis? Min uppmaning till alla är att njuta av det som är bra, ignorera det andra och uppskatta att någon vill göra något för er. Ni gör det ju inte själva, eller?

Jojjes krönika hittar ni under denna adress: http://se.rocsport.com/cgi-bin/show.pl?action=show&page=article_frontpage&marvin_articleid=1691

Ett jävla gnäll överallt
Intressant med frågan -vad är gratis idag? Klart att om man sitter hemma i källarn och hackar ihop en sajt på ideell basis bara för sitt höga nöjes skull så hänger jag med på att det kan vara gratis. Men driver man en "kommersiell" site så även om det inte direkt kostar något för mig som slutanvändare så håller jag ändå inte riktigt med om att det är gratis. Siten har sponsorer, annonsörer och "medfinansiärer" som inte stöder verksamheten om man inte har kommersiell vinning med det.
Dom i sin tur ser nog definitivt till att det dom lägger in i en verksamhet tas igen på ett annat håll, och då hos oss slutanvändare/konsumenter.
När det gäller reklam i en skidblaska så nog fan kan jag acceptera det, men då ska innehållet i övrigt vara intressant.

Ett jävla gnäll överallt
Hmmm...ibland fattar jag ingenting...vad menar egentligen grabben. Var och en har väl rätt att själv avgöra hurvida man vill köpa en produkt/tjänst. Sätter man som försäljare upp ett pris som ingen vill betala är det ju sanslöst ointelligent att dra slutsatsen att det är de potientiella kunder som inte fattar sitt eget bästa...och än mer korkat att offentligt spy galla över dem!

Ett snabbt överslag visar att familjen MM spenderar minst 50 000 kronor varje vinter på skidresor, utrustning, liftkort mm. Så nog har jag torskat ordentligt...

That´s all kids! / MM

Ett jävla gnäll överallt
Också lite fundersam på vad Jojje menar.
Först hylla free speech och sen ha åsikter om vad folk tycker??
Om Putte anser att ÅS är skit behöver han givetvis inte köpa blaskan. Men han är ju fortfarande i sin fulla rätt att tycka att den är skit. Vore jag red på ÅS skulle jag ju helst vilja att alla älskade tidningen men i andra hand skulle jag vilja ha kritik. Klart att det finns en risk att vissa sågar ngt för egen vinning men den risken är nog relativt liten. ÅS är ju beroende av sina läsare likaväl som sina annonsörer. Det hänger liksom ihop och det är ju redaktionens uppgift att balansera dessa intressen.

Angående utsidan så är ju det en helt annan sak. Den siten (med mycket annat) en av motorerna i svensk friluftsindustri och däri ligger annonsörernas intresse (eller borde ligga). Ju fler medlemmar och livligare forum, desto mer prylar säljer branchen that´s facts.

Att på detta sätt ondgöra sig över att folk vill ha saker billigare eller bättre är att nedvärdera deras intelligens. Det finns alltid folk som tjänar på andra, det vet alla och därför försöker man bli så lite utnyttjad som möjligt. Det är lite av en naturlig drift. Om inte Utsidan (eller Roc-sport) tycker dom tjänar tillräckligt med pengar på sin site så har dom möjligheten att lägga ner, eller nöja sig med mindre. Så jäkligt är det. Jag tycker Jojje med flera skall ha massor med cred för allt eventuellt ideellt arbete dom lägger ner men att komma dragandes med att saker kostar pengar och att man därför skall knipa käft det känns inte riktigt 2000-tal.

Är det någon som hajjar vad jag gafflar om? Knappt jag själv...

Ett jävla gnäll överallt
Citat: Jojje
”Den negativa saken däremot (enligt mig) är anonymiteten. Man har ingen koll på vikten i inläggen, eller hur pass seriös människan i frågan är om sin mening eller inlägg”

Här har vi roten till de onda.

För att ens få yttra sig runt på ett forum skall man minst kunna visa upp bild på bar underkropp, fram och bakifrån. Hur skall man annars kunna vikta inläggens betydelse?

Förutom snygg underkropp är dokumenterade framgångar i akroski, flottning, könskamp och isbjörnsjakt avgörande för hur högt man placerar sig på rankingen

På detta sätt kan vi välhängda grabbar, jag och Jojje på Roccosport, avgöra om man ens får öppna käften. Då blev det tyst på kreti och pleti och vi som är satt av gud att härska skulle allena få råda!

Ett jävla gnäll överallt
Jag orkar inte läsa allt ni skrivit med när det gäller om saker och ting är gratis men en sak vet jag.

"There is no such thing as a free lunch"

Vilket i klartext betyder att allt har en kostnad. Nämligen alternativkostnaden. Kostnaden för mig att sitta är och skriva är inte bara bredbandsavgiften utan även de intäkter jag kunde fått utav att göra något vettigare?

Så det så

Ett jävla gnäll överallt
Kunde förstås inte låta bli att maila Jojje, och eftersom jag är en anynom (men seriös) användare av freeride så "pastar" jag in mitt mail här nedan:

---
"Vad det gäller kritiken riktad mot Åka Skidors annonser så finns inte så mycket mera att säga än att en tidning finansieras till största delen genom annonser." -100% sant.
Det är nog inte det som är särskilt främmande för "Putte the skibum", utan det faktum att ÅS dom senaste åren dragit ner allt mer på det faktiska innehållet i tidningen, och lagt in allt mer reklam. Nu är det inga problem att likna ÅS vid en amerikansk tidning längre.

Visst har dom fortfarande bra reportage, men man tröttnar lätt som prenumerant när man i nummer efter nummer läser om Stenmark, Chamonix, hur bra Åre är, modereportage med samma modeller samt bilder av i princip enbart Fredriksson och Markewitz (ej något ont mot dessa personer i sig). Sällan något nytt, och ständigt, ständigt ökat utbud av helsides-reklam.
Känslan av att Herr Chefredaktör på ÅS skickar in lite alltmöjligt ur arkivet, några extra sidor reklam m.m. bara för att fylla ut växer sig allt starkare. Kanske är det desperata försök att hålla sig kvar som sveriges största skidblaska? SÅ lite händer det faktiskt inte i skidvärlden, och så få är inte aktörerna!

Att en tidning behöver annonser för att dra in banderos rättfärdigar tyvärr inte att man drar ner på det faktiska och intressanta innehållet. Tidningens uppgift är ju snarast att bringa läsglädje och intressanta reportage och nyheter till sina prenumeranter och köpare, snarare än att fungera som ett reklamhäfte.
Intrycket av tidningen blir då betydligt mindre seriöst, vilket leder till att den tappar prenumeranter.
---

Tillbaka
Topp