Ett par frågor om chamonix

man_1985

Ny medlem
Hej,
Jag ska åka till chamonix nu på lördag och tänkte kolla om ni kan hjälpa mig att med ett par frågor;

1. Jag tar med skidorna ner men skulle vilja hýra en snowboard där nere och se om jag ska köpa en nyare en den jag har. När jag var nere senast i alperna har jag för mig att alla hyrbrädor var såna med "pjäx"-bindingar och detta vill jag ju inte ha. Så vet någon var man kan hyra en grym bräda med toestrap bindningar?

2. Om man har liftkort som gäller till aiguille de midi är det då bara att ta liften upp eller krävs det att man har guide med? Dum fråga kanske men det såg ju inte ut som en grön "backe" i sälen på videon med kaj och sverre.

3. Var hyra man ett par riktigt goa offpistskidor billigast?

4. Lftarnas öppetider 5-12 januari?

5. Hur fixar man en bra och billig offpist guide?

mvh/Anders

2. Det är inte ett måste med Guide, finns glaciär sprickor här och där dock på turen ner som man skall se upp för. Själv åkte ja med guide ner.

5. Åkte med lion alpin fixade offpist guide genom dom. Tror vi la 40euro lr nått sånt.

2. Åk upp med liften med se för guds skull till att du vet vad du gör. inegn guide krävs. skaffa sele, rep, karbiner och isskruvar innan du åker på agillen och lär dig använda dem.
Det finns hur många åk som helst av varierande svårighetsgrad så du bör läsa på lite innan...med andra ord, om du ställer frågan om detta bör du hyra en guide!

3. Om du ska ha bra skidor är det bara att gå längs med rue de paccard och ta vilken butik som helst. de har oftast samma utbud till samma priser. men snell sport är störst.

5. En bergsguide kostar cirka 300 euro per dag. max 6 i gruppen normalt. billigare blir det inte men då får du nån som garanterat vet allt om bergen. passa på att fråga mycket så du lär dig nåt.

ska du bara åka valle blanch på agillen kan du "köpa" in dig i olika grupper. vill du ha mer avancerad åkning (cosmiquen, ronden, grand envers etc) blir det svårare att hitta andra att dela med. och de ska du inte åka själv om du inte vet vad du gör..

otavallo på huvudgatan har allt du vill ha när de gäller att hyra..
och på aguiellen kan du åka upp själv om du hittar... har sele rep isyxa och allt sådannt.. annars har du inte där att göra.. de är rättsåfarligt.. jag har bott där nere i 2 vintrar.. och de händer skit där uppe varje dag.. men med kunskap och rätt grejer är de bara att njuta av världens bästa åkning..

okej, jag förespråkar definitivt säkerhet, men så farlig rutt är inte aguille / vallee blanche som folk här får det att låta. Men med en guide får du absolut det mesta ut ur det.

Nu har jag ju vart där och kan svara på några av mina egna frågor:

1. Zero G är det enda ställe med schysst utrustnng som jag hittade, de hade custom, custom x och baron av de jag såg. Jag hyrde en baron bräda med toecapbindningar (tror de var mission) och ett par ruler boots. Blev väldigt nöjd med det. 43 euro för en dag var väl lite mycket iofs.

2/5. Vi hyrde guide genom langley som har en guide som de samarbetar med där nere och som finns på hotellet (gustavia) varje dag mellan 6 och 7. Då det inte fanns rep på hela kammen från toppen fick man bara var max 4 i varje grupp och guiden ville ha 300 euro totalt. En i gruppen sa till vår guide att vi ville ha lite mer avancerad åkning en den första biten som vi åkte vilket han verkade ta som en förolämpning och valde då att ta oss med på en riktigt svår väg genom en brant korridor m.m. Men det gck bra och det var ett riktigt ballt åk. Rekommenderar alla att åka upp till aguille de midi. Om du inte är van vid stegjärn, isyxor och glaciärsprickor så hyr guide då.

3. Hyrde aldrig några men alla skidaffärer har ett ganska bra utbud av skidor till skillnad från snowboard.

4. runt 9-16

tack för svaren som ni skrivit innan

Lyfter och lånar tråden lite. Är det någon som har tips på en bra butik för att montera bindningar i Chamonix? Någon med erfarenhet av Snell eller Sports Alpins?

Snell har funkat bra for mig med sisadar fyra par monterade skidor. Men det ar mycket mojligt att man kan ha otur dar ocksa och fa snedmonterade bindningar. Om du kan, forsok fa Hiroshi dar i butiken (den gamle asiaten) att ta hand om dina skidor. Han ar valdigt erfaren och kunnig. Sedan finns det nagra andra "knegare" dar som monterar och "slipar" pa lopande band.

har bra erfarenhet av Coquoz Sports (stavning?), ligger på Rue de Paccard bort mot Sud
(nr 306)

Va fan.... Ska du åka lagg i Chamonix? Då har du åkt helt fel. Auigillen är endast till för pilsnerdrickandes i solen, late march-april. Ta dock med steg-järn, isyxa och rep. Järnet till ölen, yxan till att fighta iväg italienare/liftwaffe och repet för att binda fast dig vid räcket på takterrasen.

Tänkte att det skulle se fånigt ut på Après-ski:n om jag inte hade några bindningar på skidorna, lite som att springa runt med transceivern i orginalkartongen. Men jag kanske kan komma undan med det? Dom blir ju onekligen lite lättare att hantera (så länge man inte ska ha dom under fötterna).

Tillbaka
Topp