Ett till par skidor?

Cosmop

Medlem
Ett till par skidor?
Tjena,

Jag har fått för mig att jag behöver ett tredje par skidor
Idag åker jag på ett par Soul7 och ett par Rossignol Experience 88
Jag vill ha en roligare pistskida. E88 funkar visserligen okej, men dom är inte så livfulla. Jag kan tycka att dom är något enformiga, jag tycker till och med att Soul7 är roligare i pisten.

I vilket fall så har jag spanat in två varianter av Dynastar CR74. Ligger grymt bra i kurs just nu.

http://www.dynastar.com/SE/SE/cr-74-pro-r21-racing_DAEC201_product_dynastar-skis-men-piste.html
http://www.dynastar.com/SE/SE/cr-74-fluid-x_DAEC202_product_dynastar-skis-men-piste.html

Är även grymt sugen på RTM84, men funderar på om den är för lik E88?

Är 183cm och 80 kg lätt. Har tränat och tävlar fram till ca 14 års ålder, läänge sedan..
Anser mig vara en väldigt god åkare som klarar alla nedfarter, gillar att åka fort och kraftfullt, typ

Tacksam för tips och synpunkter på skidval.

/Petter

Ett till par skidor?
Jag har inte åkt E88 men äger E83 och förra generationen av RTM 84 och enligt mig så är det stor skillnad på dessa.
RTM är en klart mer avancerad skida och kräver mer aktiv åkning, men som sagt det är förra generationen ev RTM och E83 men trots allt borde det ge en fingervisning om hur det är (hoppas jag).

Har du något att bidra med
@Mountain_Man

//Åke

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
Hej!

Förstår hur du tänker angående skidval, men om jag var du hade jag satsat på en renodlad pisträcer.

Den roligaste pistskida jag har åkt på var en Dynastar course WC. Exakt samma konstruktion som dynastars tävlingsskidor, men annan skärningsradie. http://www.dynastar.com/SE/SE/course-wc-premium-r21-wc_DAEDB01_product_dynastar-skis-men-race.html

Annars är både völkl racertiger och Atomic redster grymt bra skidor. I mitt Jobb som skidlärare så använder jag ett par Atomic redster edge. Just då dom är så pass mångsidiga. Inte optimala i en hård GS-bana, men funkar även där med.

Så summan av kardemumman. Om du vill ha ett par rena pistskidor så hade jag valt dynastarlaggen länkade ovan, men om du har möjlighet, åk på någon av kommande vinters skidtest!

Ett till par skidor?
For att klargöra: Jag har inte dynastarskidorna. Jag provåkte dom i en isig pist i Sälen under deras skidtest i början av December 2015. Då testade jag 180-längden. Jag är själv 183, så den är lagom för mig. Om du är längre än vad jag är så kanske du borde gå upp i längd.

Skillnaden mot den skida du länkade är styvheten, framför allt. Course WC är än styvare än course pro'n.

Ett till par skidor?
Okej,

Jag är 183, så då borde ju 180 vara rätt även för mig.
Men hur lättåkt är den? 180 har en radie på 21m.
Jag är ute efter kvickare skida än ex. E88 som jag har idag.

Anande att det var styvheten som skiljer.

Ett till par skidor?
Den kräver verkligen sin skidåkare. Om du inte åker den så kommer den åka med dig, vilket är en mindre trevlig upplevelse. ( du kommer tacka gudarna för diverse mattor och säkerhetsnät i backen). Kvick är den så att det förslår. I och med sin smala midja så går den fint från kant till kant.

Ett till par skidor?
Radien på en skida ger en fingervisning av hur kvick eller lättsvängd den är?
Men man kan inte jämföra en skida med en midja på ex. 100mm och R18 med en skida med midja på 71mm och R18.
Den smalare är alltså kvickare iom att det är lättare att komma på kant, och blir därmed "lättsvängd" även kortsvängar?

Tänker jag rätt?

Ett till par skidor?
Cosmop sa:
Radien på en skida ger en fingervisning av hur kvick eller lättsvängd den är?
Men man kan inte jämföra en skida med en midja på ex. 100mm och R18 med en skida med midja på 71mm och R18.
Den smalare är alltså kvickare iom att det är lättare att komma på kant, och blir därmed "lättsvängd" även kortsvängar?

Tänker jag rätt?
Och om du även lägger till faktorer som skidlängd, vikt och svingvikt så kommer du att kunna tänka ännu mer rätt när det handlar om skidors kvickhet! :)

Ett till par skidor?

@Cosmop
Om du har E88 som referens och vill ha en kvickare och mer lekfull skida känns det direkt motsägelsefullt att titta på pistracers med storslalomkaraktär som Dynastar Pro TI R21. De här skidorna är gjorda för att gå bäst på hårt underlag i stora svängar och höga hastigheter ... vilket innebär att de är förhållandevis hårda och dämpade, egenskaper som få uppfattar som "lekfullhet".

Jag har inte kört E88 däremot E100 i 190 cm vilket är en stabil skida som kräver sin åkare, och "kvick och lekfull" är inte det första man tänker utan snarare "stabil och farttålig". Misstänker att E88 har en hel del av dessa egenskaper.

CR74 har jag ingen koll på och jag har inte testat så många pistskidor senaste vintrarna. Men som nämns tidigare ger en smalare midja en kvickare skida, en mjukare och mindre dämpad känns mer lekfull, rocker göra att skidan blir mer följsam i uppkörd snö och det blir "lättare" att initiera svängen ...

Men mitt standardförslag när det gäller en allround pistskida är att testa RTM 84 och/eller RTM 86. Väljer du 84 i 177 cm får du en kvick men stabil skida som definitivt kan uppfattas som lekfull om du trycker på. Tip- och tailrocker gör den förhållandevis lekfull och snabb in i svängen ... jag tror den skiljer sig markant från dina E88or. Vill du ha en lugnare skida som går lite större tar du istället en titt på RTM 86 i 182 cm! :-)

/MM

Ett till par skidor?
Mitt förslag är att köpa en slalom tävlingsskida som är kanske 1 eller 2 säsonger gamla. Inget kan slå kvickheten i en tävlingsskida och speciellt i slalom. Allting händer direkt och du känner allt igenom skidan.

Ett till par skidor?
Atomic/Solomon parallelslalomskida.
Full FIS skida.
175 cm R16.
Hur bra pistskida som helst.
Spöar enligt min mening alla butikslagg.

Ett till par skidor?
Lånar den här tråden lite,

Vart fasen köper man en race/slalom-skida utan bindningar?

Jag uppgraderade mina Soul 7 med ett bar Beast 14, och har därför ett par FKS 140 till övers.
Ska dra på en säsong till Kanada och tänkte byta ut mina gamla twintips mot ett par en riktig race-skida för att ha i pisten, då det blir lite roligare att kunna pressa hårt som tusan (allt är relativt).

Däremot hittar jag inte en sida där de säljer skidor utan bindingar..

På t.ex. Sport-conrad så säljer de bara on-pist skidor med redan monterade bindningar.

Ett till par skidor?

@klassy Du kan hitta dom flesta racingskidor på Alpingaraget.se eller om du har tid kan man alltid åka till Dalskidan i Sälen. Båda har FIS godkända skidor så vitt jag vet.

Ett till par skidor?
TintinB sa:
@klassy Du kan hitta dom flesta racingskidor på Alpingaraget.se eller om du har tid kan man alltid åka till Dalskidan i Sälen. Båda har FIS godkända skidor så vitt jag vet.
Men det var ju snordyrt, samt bara en enda skida utan bindingar. Finns det inget tysk som säljer? :lol:

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
klassy sa:
TintinB sa:
Men det var ju snordyrt, samt bara en enda skida utan bindingar. Finns det inget tysk som säljer? :lol:
Ärligt talat har jag ingen aning om någon tysk som säljer.... Men jag kan tänka mig att man kan gå in på en tillverkares hemsida och eventuellt hitta något. Själv har jag köpt utrustning från Alpingaraget, Dalskidan, och skidshopen uppe i Vemdalen på försäsongen. Men dom som har absolut störst utbud som jag vet är Dalskidan dom har väldigt bra service också.

Ett till par skidor?

@TintinB Okejokej.
Du verkar ha koll på det här med pistskidor.

Är typ Salomon X-PRO TI något att ha, eller ska man köra på en riktig "race-skida", såsom Rossignol Hero Elite ST?

Har ju redan ett par Rossignol, så kanske kul att ha samma, men pistskidor jag åkt av salomon har varit grymma!

Ett till par skidor?
klassy sa:
@TintinB Okejokej.
Du verkar ha koll på det här med pistskidor.

Är typ Salomon X-PRO TI något att ha, eller ska man köra på en riktig "race-skida", såsom Rossignol Hero Elite ST?

Har ju redan ett par Rossignol, så kanske kul att ha samma, men pistskidor jag åkt av salomon har varit grymma!
Salomon X-Pro TI verkar mer vara en medelsvennsonskida typ för att ersätta hyrskidor. Dom känns säkert jättebra den första veckan med slöåkning men sen tror jag att det blir som med alla skidor där bindningen sitter på en plastskena nämligen att bindningen börjar glappa lite. Det är inte mycket och det är helt ofarligt för medelsvennson men när man kommer upp i runt 70-80 km/h så känns det väldigt osäkert. På andra sidan finns då racingskidor som känns väldigt farliga i början för när man trycker på dom(speccielt en slalomskida)så kickar dom tillbaka väldigt mycket så man måste alltid vara väldigt aktiv på skidan. Det tar en vecka eller två att vänja sig vid men när man har gjort det så kommer man inte gå tillbaka till en vanlig pistskida.
Men sen kommer priset där bra pistskidor med bindningar kostar 5000kr till 9000kr och racingskidor kostar från ca 10000kr till 17000kr utan bindningar också blir det billigare om dom inte är FIS godkända. Sen beror det naturligtvis på vilka skidor man köper. Racingskidor kräver att man är ganska stark och uthållig.

Så om man åker 2 veckor om året och inte åker fortare än 90 km/h så ska man definivt köpa en vanlig pistskida.

Men om man åker mer än 3 veckor om året, åker fortare än 90 km/h och pengar att köpa skidor plus bindningar för minst 3500 och som har en bakdel helt i metall och en DIN skala som går över 10 så ska man nog köpa en racingskida.

Om du vill veta mer skriv gärna din åkstil hur lång du är och hur mycket du väger.

Ett till par skidor?

@TintinB Grymt svar hurrudu!

Jag vill gärna veta mer!
Jag är 192cm, väger lite under 80kg och är 22 år, jag har åkt sedan jag va 3 och jag åker mer än 3 veckor per år.

Helst åker jag puder, men har börjat älska piståkningen rejält igen.

Jag skulle säga att min teknik är rätt bra, långt över medel, men långt långt långt från ett proffs.

Det var längesedan jag ägde ett par rena carvning-skidor. Det har blivit mest twintips och puderskidor senast åren. När mina puderlagg sprack i vintras och jag hade 7 dagar kvar av resan så hörde jag pistskidor 3 av dagarna, när jag visste att det bara skulle bli piståkning. 2 Salomon och 1 Rossignol, oklart på modellerna. Tror en var X-Pro, och den gillade jag, det längsta och dyraste dom hade, men det kanske finns bättre?
Innan dess hade jag bara åkt på mina Soul 7 i pisten, vilka är underbara i pisten jämfört med andra 108 under foten, men det var ändå så sjukt stor skillnad.

Nu ska jag ju åka skidor 6-8 månader i vinter och tänkte att det var dags att köpa mig ett par pistskidor så jag kan kötta lite fina svängar.

Det jag gillar i pisten är väl rättså hög fart och stora svängar så armbågarna tar i snön, men även kunna göra lite snabba snärta svängar.

Vet dock inte om en raceskida med 190cm längd och är till för storslalom och störtlopp i 150 blås är något för mig. Tror mer på något runt 175 kanske, för att kunna göra de fina svängarna, men vad vet jag.

FKS 140 är ju stor del i metall, men med lite plastdetaljer. Riktigt rejäla i mina ögon, jämfört med, låt oss säga, Marker.

Ett till par skidor?
klassy sa:
@TintinB Grymt svar hurrudu!

Jag vill gärna veta mer!
Jag är 192cm, väger lite under 80kg och är 22 år, jag har åkt sedan jag va 3 och jag åker mer än 3 veckor per år.

Helst åker jag puder, men har börjat älska piståkningen rejält igen.

Jag skulle säga att min teknik är rätt bra, långt över medel, men långt långt långt från ett proffs.

Det var längesedan jag ägde ett par rena carvning-skidor. Det har blivit mest twintips och puderskidor senast åren. När mina puderlagg sprack i vintras och jag hade 7 dagar kvar av resan så hörde jag pistskidor 3 av dagarna, när jag visste att det bara skulle bli piståkning. 2 Salomon och 1 Rossignol, oklart på modellerna. Tror en var X-Pro, och den gillade jag, det längsta och dyraste dom hade, men det kanske finns bättre?
Innan dess hade jag bara åkt på mina Soul 7 i pisten, vilka är underbara i pisten jämfört med andra 108 under foten, men det var ändå så sjukt stor skillnad.

Nu ska jag ju åka skidor 6-8 månader i vinter och tänkte att det var dags att köpa mig ett par pistskidor så jag kan kötta lite fina svängar.

Det jag gillar i pisten är väl rättså hög fart och stora svängar så armbågarna tar i snön, men även kunna göra lite snabba snärta svängar.

Vet dock inte om en raceskida med 190cm längd och är till för storslalom och störtlopp i 150 blås är något för mig. Tror mer på något runt 175 kanske, för att kunna göra de fina svängarna, men vad vet jag.

FKS 140 är ju stor del i metall, men med lite plastdetaljer. Riktigt rejäla i mina ögon, jämfört med, låt oss säga, Marker.
Min åsikt är att du ska köpa slalomskidor för man kan både slöåka långa fina svängar och åka aggresivt med korta snabba kraftfulla svängar. Jag hade inte köpt dom bästa slalomskidorna pga att det är dina första racingskidor men jag hade heller inte köpt dom billigaste. När man kommer till bindningar så ska man helst hålla sig till samma märke som skidorna och om inte tillverkaren har racingbindnigar så ska man köra på marker. Om man då kollar på motståndaren storslolomskidan så känner man inte hastigheten lika bra som på en slalomskida och om man får ett felskär med storslalomskidor så har jag lärt mig att dom inte är så förlåtande.

Ett till par skidor?

@klassy Rossignol Hero, Atomic Redster, Head, Elan är några exempel på bra tyvvär så är dom bästa dyrare än dom som är pyttelite sämre. Själv kör jag på Elan för att dom är nästan lika bra som Atomic och Rossignol(Har testad båda) och dom är billigare än dom stora märkena. Men dom har nog inte lika brett utbud av slalomskidor tyvvär. Om du undrar mer i detaljer så får du gärna skicka PM för jag tycker att vi börjar gå lite utanför trådens ämne.

Ett till par skidor?
klassy sa:
TintinB sa:
Du kan t.ex. kolla på den här länken:
https://www.3s-ski.de/search?sSearch=fis&c=646

Det finns andra sidor att hitta också. En del FIS-lagg kommer med bindning, andra inte. Alla kommer däremot med ett bindningsinterface, eller raceplatta om du så vill. Dessa är i regel förberedda för en särskild modell av bindning. Så risken är överhängande att dina FKS blir obsoleta. För några år sedan kördes FKS/Pivot i raceversion och det fanns plattor för dess hålbild, men det var då det. Dessutom, att dra fast en bindning med broms för Soul 7 på skidor med typ 66 mm midja är väl inte heller särskilt lyckat!?!

Mitt tips är därför att hitta ett par FIS race SL med därtill avsedd platta OCH bindning, nya eller begagnade. Scouta sedan ett par vassa allmountainlagg att dra fast dina FKS på och ditt koger är näst intill komplett! :cool:

Edit: letar du i första hand eller även efter FIS GS kan du slänga ett öga på den här länken oxå:

https://www.snowinn.com/skidor/herr-skidor--ski-race/1131/s

Här finns oxå några:
http://www.vexario-shop.de/kategorien/6671279/

Alla handlare jag länkat till är legit.

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
xSooLx sa:
klassy sa:
TintinB sa:

Det finns andra sidor att hitta också. En del FIS-lagg kommer med bindning, andra inte. Alla kommer däremot med ett bindningsinterface, eller raceplatta om du så vill. Dessa är i regel förberedda för en särskild modell av bindning. Så risken är överhängande att dina FKS blir obsoleta. För några år sedan kördes FKS/Pivot i raceversion och det fanns plattor för dess hålbild, men det var då det. Dessutom, att dra fast en bindning med broms för Soul 7 på skidor med typ 66 mm midja är väl inte heller särskilt lyckat!?!

Mitt tips är därför att hitta ett par FIS race SL med därtill avsedd platta OCH bindning, nya eller begagnade. Scouta sedan ett par vassa allmountainlagg att dra fast dina FKS på och ditt koger är näst intill komplett! :cool:

Edit: letar du i första hand eller även efter FIS GS kan du slänga ett öga på den här länken oxå:

Här finns oxå några:

Efter lite mer letande så hittade även jag några skidor utan bindningar, även fast de hade bindningar på bilderna.. :rolleyes:

Det där med stoppersarna som är anpassad för mina Soul 7 hade jag inte alls tänkt på..

Kanske blir ett par sådana här för lätthetens skull:
Atomic Redster Edge Gs eller Atomic Redset XT eller ett par Nordica Five Arrow 76 CA EVO för jag har ju inte oändligt med pengar som 22 åring, och kan vara bra att spara de 3 extra tusen när det krisar i plånboken efter 10 månader i Kanada.
Eller kommer de vara rikskassa i backen? :(

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
klassy sa:
xSooLx sa:
klassy sa:

Här finns oxå några:

Efter lite mer letande så hittade även jag några skidor utan bindningar, även fast de hade bindningar på bilderna.. :rolleyes:

Det där med stoppersarna som är anpassad för mina Soul 7 hade jag inte alls tänkt på..

Kanske blir ett par sådana här för lätthetens skull:
Atomic Redster Edge Gs eller Atomic Redset XT eller ett par Nordica Five Arrow 76 CA EVO för jag har ju inte oändligt med pengar som 22 åring, och kan vara bra att spara de 3 extra tusen när det krisar i plånboken efter 10 månader i Kanada.
Eller kommer de vara rikskassa i backen? :(
Mht din vikt och storlek och om du söker budgetlösningar tycker jag att du iaf ska hålla dig till alternativ i det övre butiksracerssegmentet, dvs m dubbla titanallager. Pistskidor utan det blir lätt för vekt om du ska damma på lite. Redster Xt går därför bort. Xti duger. Fire arrow ca nej, ti el. edt ja.

Men här får du ännu bättre alternativ. Visst, de är ett par år gamla, i skick som efter du hade kört dem en säsong men fortfarande kompetenta och plånboksvänliga! Kolla t.ex. på:

http://www.topnsport.com/fr/piste-r...lex-fusion-skis-doccasion.html#/taille_cm-182

eller:

http://www.topnsport.com/fr/piste-r...s-doccasion-3700925450047.html#/taille_cm-185

Elanen är en lätt underkattad kandidat, googla tester får du se. Eller botanisera bland deras sortiment. Och ja, topnsport är oxå legit!
Edit. Fischern är väl nästan en homerun i ditt fall?

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
@xSooLx Ja jag har bara hört bra om Elan!

Okej! Vad säger du om Hero Elite LT, "Fiberglass" låter iof inte så bra, och Redset Edge Gs, "Titan driven" låter ju rätt gött"?

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
klassy sa:
@xSooLx Ja jag har bara hört bra om Elan!

Okej! Vad säger du om Hero Elite LT, "Fiberglass" låter iof inte så bra, och Redset Edge Gs, "Titan driven" låter ju rätt gött"?
Egentligen är väl inga av alternativen som nämnts dåliga, frågan som ska besvaras är väl vilka sidor av egenskaperna du söker.

Det finns ju en Ti-version av Hero LT, skulle nog titta på den före icke-Ti-versionen. Redstern funkar säkert, rätt mycket skärning kan jag tycka för att försöka leva upp till det GS-epitet de har målat på den..

Egentligen knepigt säga vad som är bäst för just dig. Det bästa är väl de som passar din budget och genererar det största smilet i just ditt fejs. Provkörning är därför det rätta, annars blir det ändå bara en kvalificerad gissning. En generell skillnad på de alternativ som nämnts, Ti eller inte, är ju att de mjukare kan vakna till liv vid lägre farter medans de styvare håller grepp och linje vid högre belastning och fart. Så vill du utmana din åkning och sträva mot högre fart och hårdare kurvtagning finns det ingen anledning att söka i de lägre lagren av prestanda. Vill du mysa på i bekvämlighetsfart men ändå köra på rena skär i inte allt för branta hang, ja välj då en mjukare version.

Ett till par skidor?
Hej igen. Har insett att det är en megarea på Glisshop.

Vad tycker ni om dessa för mig:

Salomon X-Drive 7.5 - 1 708kr
Salomon X-Pro Ti - 2 398kr
Salomon X-Pro SW - 2 586kr
Head WC Rebels ISLR - 2 649kr
Atomic Redset Edge GS - 2 998kr

Förut nämndes det att jag behövde ha titan i mina skidor, men sista inlägget säger att jag stängt inte behöver det om jag ska lattja på låga farter.
Jag vill ha en skida som fungerar bra till det mesta i backen, men inte vara "bäst" på något specifikt. Jag vill alltså inte ha en skida som endast går att åka i 150km/h med, och inte heller någon där jag bara kan åka under 50km/h. Jag vill ha en skida som fungerar till det mesta i PISTEN. Offpistskida har jag redan.

Senast ändrad:
Ett till par skidor?
klassy sa:
Har du åkt på någon annan skida med 108-midja? För jag skulle nog med ganska bra belägg vilja påstå att varenda skida med 108-midja som någonsin har gjorts är bättre än Soul 7 i pisten. Kanske även de med bredare midja också. Vid närmare eftertanke tror jag faktiskt att varenda skida som någonsin gjorts är bättre än soul 7 i pisten. Men lycka till att hitta en bra race-skida :)

Ett till par skidor?
Cosmop sa:
Jag skakar liv i denna tråd igen.

nu står det mellan 3 par pistskidor.

VÖLKL Racetiger RC UVO
Dynastar Speed Zone 12 Ti
Atomic Redster XTi + XT 12

Det lutar åt Dynastar, som för övrigt fick toppbetyg i årets Åka Skidors skidtest.

synpunker på dessa :)
Någonting som kan hjälpa är om du skriver vikt och längd. Men så kan jag även rekomendera ett par junior raceskidor istället för ett par dyra pistskidor som börjar bli trötta efter 2 säsonger. Nackdelen är dock att man får köpa till bindningar men stabiliteten i skidan är utmärkt.
Skriv gärna om du har några frågor!
Mvh Tintin

Ett till par skidor?
MedlemJapaner sa:
klassy sa:
Har du åkt på någon annan skida med 108-midja? För jag skulle nog med ganska bra belägg vilja påstå att varenda skida med 108-midja som någonsin har gjorts är bättre än Soul 7 i pisten. Kanske även de med bredare midja också. Vid närmare eftertanke tror jag faktiskt att varenda skida som någonsin gjorts är bättre än soul 7 i pisten. Men lycka till att hitta en bra race-skida :)
Ja det har jag, men inte så många. 3st andra.
QST 106 (nästan 108 i midjan), Völkl 100Eight (sämsta skidorna någonsin), Armada Invictus (tror det va 108 i midjan?), och av dessa 4 stycken så tycker jag att Soul 7 presterat bäst. Carvar skönast etc.

Ett till par skidor?
Cosmop sa:
Är 183cm och 80 kg lätt. Har tränat och tävlar fram till ca 14 års ålder, läänge sedan..
Anser mig vara en väldigt god åkare som klarar alla nedfarter, gillar att åka fort och kraftfullt, typ
TintinB sa:
Cosmop sa:

VÖLKL Racetiger RC UVO

Det lutar åt Dynastar, som för övrigt fick toppbetyg i årets Åka Skidors skidtest.

Någonting som kan hjälpa är om du skriver vikt och längd. Men så kan jag även rekomendera ett par junior raceskidor istället för ett par dyra pistskidor som börjar bli trötta efter 2 säsonger. Nackdelen är dock att man får köpa till bindningar men stabiliteten i skidan är utmärkt.
Mvh Tintin
Jag har letat begagnade raceskidor i typ två år, dock inte junior, men inte hittat något vettigt.
På vilket sätt blir dyra pistskidor trötta efter två år?
Hur duktig måste man vara för att märka det? Kan du utveckla?
Är det ingen fördel att köpa nya pistskidor?

/Petter

Ett till par skidor?
Cosmop sa:
Cosmop sa:
TintinB sa:
Cosmop sa:

VÖLKL Racetiger RC UVO

Mvh Tintin
Jag har letat begagnade raceskidor i typ två år, dock inte junior, men inte hittat något vettigt.
På vilket sätt blir dyra pistskidor trötta efter två år?
Hur duktig måste man vara för att märka det? Kan du utveckla?
Är det ingen fördel att köpa nya pistskidor?

/Petter
Det jag menar är att vanliga pistskidor är gjorda för turiståkning vilket inte är så hård åkning och därför så brukar tillverkaren inte bry sig så mycket om hur man skruvar dit bindningen och då brukar det bli en del glapp som man känner av även som medelbra åkare men man tänker inte på det. Om man har ett par raceskidor så har dom inte samma sätt att fästa bindningen för man brukar skruva dom direkt i skidan och då blir det inte lika mycket glapp. Detta glappet kan verka väldigt obehaglig runt 80 km/h som man som bra skidåkare brukar komma upp i utan problem. Anledningen för att jag tycker att man ska gå på ett par junior raceskidor är för att som kickar inte tillbaka lika mycket som senior skidorna och är mycket billigare och är mycket trevligare i en pist än ett par senior raceskidor. Ett tips är att kolla på blocket i göteborgs området för där har dom en alpinklubb(väst alpin) som lägger ut mycket bra utrustning som knappt är använt en hemsida som är värd att kolla är http://www.xspo.de/en/s/original-fis-race-skis

Ett till par skidor?
Du har säkert mer erfarenhet än vad jag har i den här frågan.
Men det känns konstigt att dra alla skidor, som inte är en Fis-skida, över en kam.
Oavsett om det är en skida för 4000kr eller 8000kr så klassas dom som turistskida?
Det borde väl skilja i kvallité på dessa?
Och på vilket sätt blir en turistskida för 8000kr trött efter 2 år?

Många frågor blir det, men jag vill bara försöka reda ut allt :)

Är detta en skida som är ok, fast det inte är en fis-skida

Ett till par skidor?
Cosmop sa:
Du har säkert mer erfarenhet än vad jag har i den här frågan.
Men det känns konstigt att dra alla skidor, som inte är en Fis-skida, över en kam.
Oavsett om det är en skida för 4000kr eller 8000kr så klassas dom som turistskida?
Det borde väl skilja i kvallité på dessa?
Och på vilket sätt blir en turistskida för 8000kr trött efter 2 år?

Många frågor blir det, men jag vill bara försöka reda ut allt :)

Är detta en skida som är ok, fast det inte är en fis-skida
Skillnaden som jag har märkt emellan priserna på turistskidor är helt enkelt vilken kundgrupp som dom ska sälja skidan till och materialen. Men en skida kan vara hur bra som helst men om bindningen inte sitter bra så kvittar det för man känner inte vad skidan gör under foten. Skidan som du länkade uppfattar jag som en hyggligt bra skida men det kan vara lite vanskligt i högre farter efter som det är lite allmountain skida och har bredare nos som kommer börja slå i högre farter men jag tror säkert att skidan är bra! Men att tänka på är att receskidor är gjorda för att ha en bra bindning och en skida blir aldrig bättre än bindningen. Det finns raceskidor som inte är FIS och den enda skillnaden mellan FIS och icke FIS är priset och att man inte får tävla med icke FIS skidor så om man ska köpa en raceskida och åka pist med så ska man nog köpa en icke FIS som är billigare men har samma kvalitet som en FIS skida. Där man kan se om det är en raceskida eller inte är oftast beskrivningen om det är en målande beskrvning med massa tecken och grejer så är det antagligen en turistskida medans raceskidor brukar det stå vilka som använder skidan och lite info.

Tillbaka
Topp