Europas bästa skidåkning?

JeffB

Ny medlem
Tja!
Jag fick precis ledigt och ska dra iväg och åka skidor en vecka till innan all snö är borta. :(

Min fråga är bara var man ska åka, vi skiktar på åka till alperna någon stans.

Hur är snöläget?
Vi drar den 14 mars är iaf bestämt.

Det är en sjukt subjektiv fråga du ställer. Jag tycker Europas bästa skidåkning finns på flera ställen. I Chamonix till exempel. Eller La Grave (men det säger jag nog bara för att verka häftig.)

Candide Thovex säger nog La Baaalme!

Själv är jag av åsikten att med ett par Völkl Katana under fötterna, då har du fan roligt överallt!

Lycka till!!1

Mycket snö i Italien just nu, går ju inte att garantera att det finns nysnö om en månad, men de ska mycket till om allt som fallit hittils hinner tina bort! Champoluc är ju trevligt, såvida man inte är ute efter party.

Ser att det är billiga biljetter med Swiss just då till Milano. Med hyrbil och boende kommer man rätt billigt undan - speciellt jämfört med Schweiz.

Inte toklångt till Chamonix heller om snötillgången är bättre där om en månad.

ps. Ser just att det ska snöa ännu mer under helgen runt bla. Monte Rosa...

Senast ändrad:
Lite konstig formulering kanske. Men för exemple så hörde jag att Chamonix hade lite dåligt med snö. Så kanske mer rätt att undra var bästa snön är. = )

Som sagt en sjukt subjektiv fråga. Beror på vad man gillar!
Nu har vi åkt runt i alperna med vår husbil och täckt ca. 15 orter hittills, måste säga för tillfället erbjuder nog Monterosa (Gressoney/Alagna osv) alpernas bästa åkning då de har fått rikliga mängder snö hittills!
Just nu befinner vi oss i Engelberg, här är det sådär med snön men det snöar för tillfället och ska göra det några dagar framöver. Engelberg är en av mina favoriter, få berg som erbjuder så många bra/långa åk och ändå relativt lite folk.
Personligen gillar jag inte Cham så mycket då puderhetsen är enorm där, visst har de grym åkning men det kompenserar inte upp med tanke på den enorma mängden folk samt dyra priser. Då skulle jag hellre välja Verbier som erbjuder liknande åkning som Cham men har mycket mindre folk i liftköerna, systemet i Verb slukar upp folket så mycket bättre, samt att de oftast får mer snö. Även att hela systemet sitter ihop, jobbigt med busstransfer för att ta sig till andra system som det är i Cham.
Har inte varit i La Grave men känner några som vart det, överskattat sägs det men man vet ju inte.

Men om jag skulle välja en ort som jag anser har Europas bästa åkning blir det utan tvekan Andermatt! Just för den branta och lekfulla terrängen. Hela berget är som ett stort friåkningsberg fullt med långa åk, rännor, klippor, spines, you name it, Andermatt har det mesta. Inget berg jag åkt på som liknar det! Dock är det en kass ort om sikten är dålig då träd inte existerar där. Men det är ju min åsikt, alla gillar ju olika typer av åkning. Andermatt har fått lite mer snö än Engel i år, men det är ju mer snö i Italienska alperna, Monterosa och Cervinia/Zermatt.

Så om jag ska rekommendera en ort att dra till med dagens snöläge blir det Monterosa, bo i Champoluc där det händer lite mer i byn än de övriga orterna i systemet.
Är ju dock mestadels sydsidor också, har varit varmt och tösnö där senaste veckan = ostabila snölager framöver.
Eller dra till Andermatt om ni vill ha mer utmanande åkning, de är ju mest nordsidor = stabilare snö men mindre.
Alternativt Zermatt/Cervinia där det har kommit ännu lite mer snö än monterosa men om du är villig att betala dubbla priset för liftkort och står ut med en del liftköer.

Tillbaka
Topp