Examensarbete inom extremskidåkning - Fråga till målgruppen!

mandan

Ny medlem
Hallå i stugorna!

Jag heter Amanda Truvert och läser sista året på programmet Grafisk design och Visuell kommunikation på LTU. Jag hör av mig till er då jag precis ska påbörja mitt examensarbete och är intresserad av att skapa en digital tjänst för extremskidåkare som berör åkarens säkerhet utan att eliminera essensen med sporten.

På programmet Grafisk design och Visuell kommunikation jobbar vi mycket med konceptutveckling, innovation, branding, grafisk design (utseende) samt interaktionsdesign.
Interaktionsdesign innebär design för interaktiva medier (hemsidor/appar osv) och kallas ofta för tjänstedesign. Här utvecklar vi inte bara koncept och grafiskt utseende för mediet utan även hur flödet i t.e.x en app ska gå till för att göra den så användarvänlig som möjligt. Vi arbetar därför mycket med förstudier och olika metoder med målgruppen till mediet för att lära känna dem och förstå deras behov. Målet är att skapa en skräddarsydd digital tjänst åt målgruppen som de finner funktionell, användbar och spännande.

Då jag själv är en del av målgruppen så har jag många tankar om hur det här skulle kunna visualiseras men jag känner att jag vill bredda min syn och lyfta in andras åsikter och behov för att kunna skapa en så pass användbar tjänst/artefakt som möjligt åt oss.
Skulle därför uppskatta om ni kunde svara på två små frågor!

Så mina frågor till er är:
- Vad anser ni att vi extremskidåkare är i behov av när det kommer till säkerhet vid extremskidåkning och toppturer?
- Vad skulle ni vilja ha för tjänst/artefakt om ni får önska helt fritt? Det kan vara vad som helst

Tar även mer än gärna mot andra förslag som rör annat än säkerheten.

Om ni har frågor eller tankar så svara här i tråden eller hör av er till mig på 0707590522 alt amanda.truvert@hotmail.com

Ser fram emot alla tankar och svar! :)
Mvh
Amanda Truvert

Jag tror att du skulle behöva vara lite mer tydlig kring vad det är du skall skapa än att bara säga "digital tjänst för extremskidåkare som berör åkarens säkerhet ".

Om du har tankar själv så kanske ett par exempel på dina egna idéer vore på sin plats så att vi förstår mer vad du syftar på.

Nu vet jag inte riktigt hur du definierar "Extremskidåkning". Men om vi istället tittar på den grupp av alpina åkare som rör sig offpist utanför "säkrade" skidområde finns ju alltid en mer eller mindre stor olycksrisk både när det gäller fall, kollisioner, laviner med mera. Om det värsta händer vill man så snabbt som möjligt ha kontakt med räddningspersonal/anhöriga och det fungerar ju numera smidigt om man har mobiltelefon och dessutom täckning ... men låt oss spekulera i att tre personer är långt ute på berget och alla tre dras med i en lavin ... eller att en ensam person skadar sig (ja, jag vet att man aldrig ska åka ensam, men det händer) och ligger medvetslös ...

Vad jag skulle vilja ha är en "device" som har följande funktioner (kan ju även vara en app i mobilen).

- Sänder löpande ut positionen (GPS) så den går att följa på distans av räddningspersonal/anhöriga
- Larmar automatiskt och/eller manuellt räddningspersonal/anhöriga om en olycka sker (det här kan bli knepigt ...)
- Möjligt till tvåvägskommunikation (röst) på ett enkelt sätt som fungerar även vid en olycka
- Kartfunktion med egen position så den kan användas som navigator
- Uppringningsfunktion med automatik till närmaste räddningsenhet (så man själv slipper leta telefonnummer)

Ja typ så här ... sen kan man bygga ut med transporttjänst när man landat i någon avlägsen dalgång, beställning av Pizza med mera med mera! ;-)

/MM

Något som hade varit fruktansvärt användbart hade varit en interaktiv 3D-karta över skidområden där man kan ta ut gradantal etc över lines, mm. Men det är ju rätt dyrt de, kräver ju 3D-skanning av miljön och någon som kontrollerar all terräng, så det projektet hade ju spårar ju rätt fort.

loweaspeqvist sa:
Något som hade varit fruktansvärt användbart hade varit en interaktiv 3D-karta över skidområden där man kan ta ut gradantal etc över lines, mm. Men det är ju rätt dyrt de, kräver ju 3D-skanning av miljön och någon som kontrollerar all terräng, så det projektet hade ju spårar ju rätt fort.
Har du provat appen Fatmap? 3d kartor som kan visa grader på sluttningar, glaciärsprickor och tips på friåkningslinjer. Finns för flertalet stora orter. En utveckling av den med fler orter (finns inga svenska tex) och kartor även utanför liftsystemet vore grymt.

Karta med lutning typ http://skredkart.ngi.no/ vore användbart! Eller i 3D som nämnts tidigare i tråden.

Saker som är viktiga finns ju redan som app, som väder, lavinvarsel, clinometer, karta/gps, hjälp med riskbedömning.
Däremot vet jag inte om det finns någon app som är inriktad på att öva/träna. Typ snöprofiler, olika scenarier osv. Hade jag haft en sånn i telefonen hade jag nog varit duktigare på att gräva snögropar, visst kan man ta med en bok med samma information, men ryggsäcken brukar ju vara tung ändå.

Jag är inte extremåkare, jag går bara på tur, ibland brantare än 30 grader, men svarade ändå :)

loweaspeqvist sa:
Som sagt finns ju redan Fatmap. Tycker att den är på gränsen till för bra och lätt tillgänglig. Lockar ut folk med dåliga kunskaper på farliga ställen. Åsikter ?

Senast ändrad:
listagangstern sa:
loweaspeqvist sa:
Har du provat appen Fatmap? 3d kartor som kan visa grader på sluttningar, glaciärsprickor och tips på friåkningslinjer. Finns för flertalet stora orter. En utveckling av den med fler orter (finns inga svenska tex) och kartor även utanför liftsystemet vore grymt.
termons sa:
Som sagt finns ju redan Fatmap. Tycker att den är på gränsen till för bra och lätt tillgänglig. Lockar ut folk med dåliga kunskaper på farliga ställen. Åsikter ?
Kände inte till fatmap, det är ju svinnice. Krävs ju en del orter innan den är fullständig men de lovar ju 60 nya orter så det låter ju lovande.

Möjligtvis, men folk med dåliga kunskaper lyckas oftast ta sig till dessa platser ändå, och med en sån karta kan de ändå se att couloirer inte avslutas med en 50 meters drop som man måste repellera sig ned för eller något sådant, vilket ju kan vara bra. Men finns väl för- och nackdelar med det, så är det ju såklart.

termons sa:
Instämmer. Mitt intryck är att Fatmap egentligen är en bra grej, men att den som du säger bidrar till att folk får nys om ställen som de kanske inte borde bevista. Lite av en digital version av att utan eftertanke, utrustning och kunskap följa någon annans spår..

Har ett par idéer som inte kräver att hela världens berg behöver scannas. Men innan jag delar med mig av det är jag väldigt intresserad av begreppsapparten du tänkt använda dig av. Givet att det är ett akademiskt verk tar jag gärna del av preciseringen av "extremskidåkning". Inte för att vara dryg, bara genuint intresse.

Jag tycker norgeskart.no är en väldigt generös gratistjänst. Skredskart är ju överlägsen i planeringen av en tur eller ett åk men norgeskart.no ger ju en gps-markering för din position vilket ju är strålande när det blir dåligt väder på fjället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp