Extrem AKfour

Dronken

Medlem
Extrem AKfour
Skulle vilja ha lite synpunkter på extrems akfour fjolårets modell.

Jag väger 83kg åker kraftfullt helst stora svängar och fort. Tycker i allmänhet om stabila skidor. Är lite sugen på denna modell, lite orolig att den ska kännas kort, åker på 193cm morrisons idag.

Hur är AKfour? Ni som testat den och vet hur ett par skidor ska användas.

tack

Extrem AKfour
Jag har haft ett par under en hel säsong i Serre. De passar mig utmärkt (framföra allt utanför pisten), men å andra sidan väger jag bara drygt 60 pannor. Jag tror att du är för tung. De klarar aggressiv åkning bra men är du för tung så är de lite för mjuka. Min polare har testat mina och han väger ca 75, han tyckte att de inte var tillräckligt stabila. Mitt råd: De ätr jävligt bra, men banta ned lite om du vill ha dem, annars köp ngt hårdare....t.ex big block, eller völkl explosive..

Extrem AKfour
ok..men big block och explosive är lite för breda. Mina alpsäsonger är över så nu måste de även funka i pist och så dvs inte bara offpist. Sen är knät trasigt så för breda skidor blir det lite jobbigt och ont att få upp på kant ordentligt när det är hårt.
har funderat på Völkl V-pro 190, borde vara ganska likvärdig eller?

Extrem AKfour
Det jag går efter är att du "åker kraftfullt helst stora svängar och fort. Tycker i allmänhet om stabila skidor" Min åsikt är nog att AK4 är lite för mkt "jibbskida" för att riktigt funka för dina behov. V-pro 190 är kanonlagg. DOM funkar.... Annars testa Head Monster85 eller Fischer BigStix 84. Är det en twin du är ute efter så varför inte Ross Scratch BC 188. Bred men ruggigt smidig.

Extrem AKfour
Jag förstår inte att folk tycker att denna skida är ostabil. Jag är 80 kg tung och åker stort mest i pist (tyvärr) och jag tycker de funkar väldigt bra. De går riktigt fort. Styva, men lätta skidor.

Extrem AKfour
Inte menat att ak4 är ostabil. Skulle jag ta en v-pro i 180 eller scratch bc i 182 så skulle jag tycka ungefär likadant. Fanns den i typ 190 så....... I den längden den finns i så känns det mera som ett jibbverktyg. (tycker jag)

Extrem AKfour
Precis. Önskar den fanns i 188. Har alltid stridit för att det ska vara långa stabila hårda järnvägsräls. Men alla säger ju att korta ska va så bra och skönt så jag tänkte vara lite "open minded" o va villig att prova. Och som sagt så är det inte så ofta man åker midjedjupt längre, tragiskt!
Och eftersom jag inte kan ha en vanlig fatski men vill ändå ha lite bredd och en kul skida så tänkte jag den kunde vara ett bra alternativ. Man kan ju inte få allt tyvärr. Men klassas den som jibbskida blir jag anti direkt :)
"speed turns or big mountain skiing" står det på extrems sida? Vet inte hur dom bedömer riktigt?:)
Fan ta dom om dom börjar fladdra i superG när det börjar bli lite uppåkt!

Extrem AKfour
kan det funka? hur menar du och om du redan har dem så vad ska du göra åt dem om de är fel?

Tillbaka
Topp