Extrem smärta i benhinnor

109tap

Ny medlem
Jag har samma problem som dig ekebom. Haft benhinneinflammation från och till nu i drygt 2år. Det som fungerar bra för mig är "pronaxen"(500mg)som är inflammations dämpande, finns utan recept men är bara 250mg då, så sök upp en läkare och få recepet på 500mg. käka en sådan morgon och kväll. Blev less på värken själv så ökade själv doseringen till dubbla tabletter. Har ätit det nu drygt en vecka och värken är som borta, men fortsätter käka det ändå för förebyggande syfte! Stretcha även vaderna mycket, ställ dig på en trappa med tårna och töjj ut vaden. Sen är det bara vila bort skiten. Ska även ta och testa det dära med tigerbalsam/häst linement och gladpack runt benen och till nästa säsong hämta ett par bra pjäxor! hade hallon lycka till.

Jag har köpt ett par fotbollsbenskydd som jag sätter på baksidan av smalbenet så att trycket från pjäxans bakre del sprids över en större yta. Har jämfört med/utan och kan konstatera en stor skillnad. Visst känns det fortfarande, men långt ifrån lika mycket!

Fotbollsbenskydd - 99 kr

jag har haft exakt samma som du hade. gick till en doktor med det. dom sa att det var benhinneinflammation och att det finns inte mkt att göra åt det, bara vila och Tiger balsam i 2 veckor så är det bättre :)

Vila ett par, tre veckor. Och ev. prova en antiinflammatorisk gel.
Ett annat tips är att när man duschar, om vartannat spola kallt och varmt vatten över underbenet. Det lindrar smärtan tillfälligt.
Kan också bero på att man trampar igenom hålfoten och då skapar en konstant sträckning i underbenet. Är väldigt viktigt med rätt sko, även till vardags.

denisan sa:
Har inte riktigt orkat läsa igenom allas svar men min första spontana tanke var ju benhinneinflamation, helt klart [...] Ett tips är att massera. Gör ont men är skönt på samma gång.
Öhh, har du aldrig fått lära dig att man inte ska massera vid inflammation? Detta för att blodcirkulationen ökar och inflammationen kan sprida sig.

Vi är nog många som borde träna upp musklerna kring skenbenet och vaden som många säger. Tåhäv, sittande vadpress om du går på gym. Du kan köpa såna gummiband och sätta fast i något, så lägger du den över vristen och drar foten mot dig, så ger gummibandet motstånd.. man kan ju sitta i soffan och se på tv och göra den övningen. och lite balansplatta och löpträning vore nog inte helt fel. Lägg upp ett träningsprogram för dina "underben"

EElias sa:
Vi är nog många som borde träna upp musklerna kring skenbenet och vaden som många säger. Tåhäv, sittande vadpress om du går på gym. Du kan köpa såna gummiband och sätta fast i något, så lägger du den över vristen och drar foten mot dig, så ger gummibandet motstånd.. man kan ju sitta i soffan och se på tv och göra den övningen. och lite balansplatta och löpträning vore nog inte helt fel. Lägg upp ett träningsprogram för dina "underben"
Eller börja klättra med mjuka skor, roligare och definitivt bra träning för hela kroppen! :D

Hej

Det kan vara svårt att skilja på benhinneinflammation och överansträngning i musklerna på underbenets framsida. De musklerna används när du försöker hålla upp skidspetsarna. Med lite träning går de att stretcha. Annars är rådet att träna upp dem i perioder då du inte har ont.

Kan det vara så enkelt att du har tok-långa skidor och att du hela tiden håller upp spetsarna, är boot- center helt fel? Testa ett par andra skidor en dag och se om det mot förmodan hjälper.
Musklerna på framsidan gör en rörelse motsatt den rörelse vadmusklerna gör, så att träna tåhävningar är INTE det du behöver.

Oavsätt om det är benhinnor eller muskelinflammation så det en inflammation och behandlingen är likartad.
Vore det mina underben skulle jag äta massor av anti-inflammatorisk medicin. Ät regelbundet under ca en vecka så att du har en hög dos läkemedel i blodet under en lång tid. Receptfria läkemedel är tex Ipren. Om du väger som en vuxen så ta en 400mg tablett (eller två 200 mg så klart) tre gånger dagligen. Läs på förpackningen för att vara säker. Här har du mer läsning:
Your text to link here...

Krya på dig.

1. VILA För att undvika långvariga problem är det viktigt att du låter inflammationen läka ut innan du börjar hoppa igen. Kombinera med 1-2 veckor antinflammatorisk behandling tex Voltaren eller Ipren, personligen skulle jag köra på Voltaren. Finns receptfritt, enda skillnaden är att du kan behöva ta fler tabletter jmf med receptbelaggda. Läs på www.fass.se för att se doseringen, är du vuxen så är maxdos Voltaren 50mg tre ggr/dag.

2. Passar pjäxorna? Har du varit till en bra bootfitter? Att fultilt funkar för vissa gör ju inte att det per automatik funkar för dig. Boosterstrap lär vara bra. Gelskydd och liknande borde vara sista utvägen om man undanröjt andra faktorer.

3. Förebygande träning. Finns massor med tips om man söker men en bra sjukgymnast är nog bäst så kan dom undersöka dig också. Att gå till läkare har nog ett begränsat värde om det inte är en läkare speciellt inriktad på idrottsmedicin.

4. Masage är inte farligt vid inflammation, då är det tvärtom bra att öka blodcirkulationen. Om det bidrar till läkning låter jag dock vara osagt men det är ju skönt! :-) Vid infektion skall man dock absolut inte massera! Lätt att blanda ihop detta.

5. Såg precis att tråden skapades i april så det här känns ju synneligen inaktuellt, men någon annan kanske kan ha glädje av detta.

Nu ska jag ge er en uplysning som kommer blåsa er av datastolarna... Wait for it...

Benhinneinflammation finns inte igentligen, det heter Stressfraktur http://sv.wikipedia.org/wiki/Stressfraktur och det går att lindra, ofta beror det på att man har ett ojämt tryck i bakkanten av pjäxan igenom att tex hänga bak i pjäxan när man åker.. för att sprida på trycket över hela benet istället för bara över "pjäxkanten" i bak så kan man lägga en plastskena från under vaden upp till knävecket (typ), detta avslastar just den platsen som ligger mot pjäxkanten och delar trycket över hela benet istället.

Sånna skydd kan förslagsvis göras av petflaskor där man skär av toppen/botten på flaskan och sedan skär ett snitt längs med flaskan så att man kan rulla ut den platt, justera sedan så att den passar på just ditt ben och sedan gör du 4 sånna bitar, tejpa ihop dem med förslagsvis silvertejp två och två så du i slutändan har två skydd. Dessa kan sedan rullas ihop och lätt packas med, funkar fint vad jag förstått och om du har tur så hjälper detta!

Men som sagt, Stressfraktur är probmelet, inte Benhinneinflammation som många tror!

Hoppas alla ni som har samma problem lyckas bli av med det eller lindra det!!
/jeppe

Mja källa på det? Så vitt jag vet är stressfraktur och benhinneinflammation olika entiteter. Även om det nog är så att begreppet benhinneinflammation inte är helt riktigt då jag inte är så säker på att det verkligen är en inflammation. Men behandlingen är nog likartad, vila (dvs undvika belastning som utlöser smärta,inte ligga platt på rygg) förebyggande träning och ev skydd. Dock så bör nog en ortoped konsulteras vid stressfrakturer i underbenen.
En annan mindre känd differentialdiagnos som man bör ha i åtanke är främre kompartmentsyndrom vilket innebär att musklerna inte har tillräckligt med plats och trycket i musklerna ökar därför vid ansträngning. Kännetecknas av att smärtan bara ökar vid ansträngning för att till slut tvinga en att avbryta. Kan utredas via en del fysiologiska kliniker.

hmmm, det står saker som jag inte känner igen och förväxlas.

Benhinneinflammation, inte att förväxla med en inflammation i muskeln tibialis anterior (som sitter på framsidan smalbenet) som är en faktiskt inflammation (fast i en muskel) och av många kallas benhinneinflammation utan att vara en inflammation i en benhinna, Vilket man också kan ha.

Stressfraktur, inte att leka med, upprepade trauman (obra landningar) som tillslut har sönder benent.

Compartmentsyndrom är för mig en blödning som ökar trycket i en muskelbuk som om inget görs åt det hela går i nekros (vävnadsdöd). Icke akuta compartments har jag inte kommit i kontakt med (även fast den känns precis om det jag har i sidan av vaden just nu efter att ha drämmt in i ett rail på ett otillfredsställande sätt)

Som tips på hur du ska undvika den smärtan så är ju svaret lätt :D
Bli brädåkare!!!
*duckar och springer iväg från skidåkarnas högborg* :P

Sant akuta kompartment är inte bra, men det finns kronisk variant också som dock inte är så välkänt. Sannolikt beror det på mycket träning i kombination med medfödda anatomiska förutsättningar för det så vitt jag förstår strama muskelfascior och trånga muskelloger. Vanligast just anteriort (framtill) på underbenet. Har alltså inget med trauma att göra. Är ingen expert på ämnet men googla på det så hittar man en del. Och har själv sett det, så diagnosen finns.

Tack för att ni tog er tid att svara! Som någon nämnde tidigare här, så skapade jag tråden i april - den är med andra ord inte aktuell. Har lagt skidorna helt på hyllan, och åker bräda nu. Hoppas dock att någon annan som har samma problem som vad jag hade, får användning utav denna tråd.. Den bjuder som sagt på en hel del bra svar!

Har haft nästan exakt samma problem! och jag hade benhinne inflammation. Det ända jag kunde göra var att inte anstränga dem för då skulle det leda till en stressfaktur. (dvs att benhinnorna svullnar så pass mycket att benet bryts.)

hadde en jävlaskitsmärta i benhinnorna som bara fan jag å, kunde typ åka max 2 ggr per vecka... annars dog jag! men sen en sessong köpte jag mina underbara fulltilt booter å då blev allt bra :O men i år så blev dom för små :( så köpte billigt ett par billiga salomon spk, dom har fungerat bra hitills! innan körde jag på vanliga slalom pjexor.... tror de hänger en heldel på pjäxorna de där med benhininflamationen!!

Hej. jag tog första bästa benhinnetråd bara för att inte skapa ännu en..

Jag har ont på framsidan av smalbenet precis vid sidan om benet (bone) i muskeln som sitter där. det känns ungefär som träningsverk är detta någonting att oroa sig för eller är det träningsverk (eller liknande)?

//MKG

magganmaggot sa:

Jag har ont på framsidan av smalbenet precis vid sidan om benet (bone) i muskeln som sitter där. det känns ungefär som träningsverk är detta någonting att oroa sig för eller är det träningsverk (eller liknande)?

//MKG
Hade problem i mitten av denna säsong. Det gick över efter att jag låg lite lågt med hoppandet ett tag. Kändes först som träningsvärk, men sen blev det som att det brände i hela benet varje gång jag landade i så pass små hopp som gröna.
Botades som sagt med, enbart piståkning och tigerbalsam varje kväll.
Införskaffade även mjukare tungor till mina Full tilts och nu har jag inga problem alls.

SNDVLL sa:
magganmaggot sa:

//MKG
Hade problem i mitten av denna säsong. Det gick över efter att jag låg lite lågt med hoppandet ett tag. Kändes först som träningsvärk, men sen blev det som att det brände i hela benet varje gång jag landade i så pass små hopp som gröna.
Botades som sagt med, enbart piståkning och tigerbalsam varje kväll.
Införskaffade även mjukare tungor till mina Full tilts och nu har jag inga problem alls.
Aja, har inte kommit till skotts med att köpa ett par pjäxor än (ska till hösten) och körde därför med ett par hyrpjäxor som var stenhårda och passade inte min fot. jag kommer inte åka mer skidor denna säsong så det är nog lugnt. Jag står i valet mellan Spk kaos och hot dogger då båda verkar passa min fot:S har dock fått lite bättre vibbar av kaos då de har annan dämpning, är mjukare stock än hot dogger och sluter åt foten mer Pga innerskons snörning!

//MKG

ps. tack för svar och då kan jag vara lugn ang benhinnsbesvär för denna säsong!;)

vila en vecka, ät voltaren tre ggr per dag i fem dgr. Massera framsida underben/skenben med krossad is i en plastpåse ca 15 min per ben 2 ggr per dag. Lägg benen i högläge när du sover.
Ps muskler är färskvara, sluta aldrig träna benen.
krya på dig

Öhh, har du aldrig fått lära dig att man inte ska massera vid inflammation? Detta för att blodcirkulationen ökar och inflammationen kan sprida sig.
Jo man ska massera benet eftersom benhinneinflammation är inte en inflammation även om man säger på det viset. Det är egentligen en överbelastning när man springer på för hårt underlag. Därför kan massage öka blodcirkulationen och snabba på läkningen (men då gäller det att massera rätt) sök på youtube.

Tillbaka
Topp