Få 3,5 åring att vilja svänga och bromsa :P

-martin-

Aktiv medlem
Hej!
Tror jag läst all tidigare trådar om att lära barn att åka skidor, men de förslagen verkar inte funka på vår 3,5 åring :P

Har försökt lära honom glasstruten men han skrattar bara och kör vidare som vanligt, han kan svänga om det kommer hinder i vägen eller om han vill åt något speciellt håll, tex svänga in i liftkön igen. Han tar sig upp och ner i gröna backar själv, men det går lite för fort för att jag ska känna mig trygg ^_^

Han tycker dock att det är skitkul och skrattar typ hela vägen ner, men det finns ju fler folk i backen och för deras och sonens säkerhet vore det toppen om jag kunde få honom att vilja kontrollera farten genom svängar och bromsa ifall det kommer hinder ivägen.

Skidskola ska han få testa i vår på sportlovet, men det är ju några helger av åkning kvar dit. Och inte helt säkert att han accepterar att vara med någon/några han inte känner utan mamma eller pappa på säkert avstånd.

Har ni några tips på hur jag kan få honom att tycka det är "roligt" att svänga?
Kanske godis i fickan som man gör med hundar? alla tips är välkomna :P

Senast ändrad:
Every turn is a sign of fear! Eller?

Så, konstruktivt: Kanske kan locka med nagon form av bana? Lite kvistar, en handske, eller kanske nagot naturligt som finns i backen som han kan svänga runt.

Detta under förutsättning att han faktiskt kan bromsa och stanna rakt fram med en plog / glasstrut. Annars är det nog det man skall börja med, alltsa bromsa och stanna med en plog rakt fram. Det var i alla fall vad som gällde när jag jobbade som skidlärare pa 90 talet. Har för mig att vi inte ens släppte upp nagon i liften som inte kunde det.

Ocksa en sak till, bara för att det ligger mig varmt om hjärtat när jag tänker tillbaka pa min tid som skidlärare: Droppa stavarna, dom är bara i vägen och stör. Om du redan gjort det - bra. Om inte, prova i alla fall.

För övrigt, sjukt kul med en 3.5 aring som kan aka en grön backe!

skibumwannabe sa:
Every turn is a sign of fear! Eller?
Haha lite så :P

skibumwannabe sa:
Så, konstruktivt: Kanske kan locka med nagon form av bana? Lite kvistar, en handske, eller kanske nagot naturligt som finns i backen som han kan svänga runt.

Detta under förutsättning att han faktiskt kan bromsa och stanna rakt fram med en plog / glasstrut. Annars är det nog det man skall börja med, alltsa bromsa och stanna med en plog rakt fram. Det var i alla fall vad som gällde när jag jobbade som skidlärare pa 90 talet. Har för mig att vi inte ens släppte upp nagon i liften som inte kunde det.
Plogen/glasstruten gör han inte, han vet hur man ska göra med fötterna men vill helt enkelt inte bromsa … Kanske får ta en halvdag vid rullbandet och träna på bara ploga och uppmuntra med choklad när han stannar/plogar helt enkelt ^_^

Kanske även testa ett par kortare skidor om de är lättare att vrida med fötterna? Elle det kanske är dumt om det blir tungt igen när han går tillbaks? De han har nu är 80cm och han är 98cm lång och väger in på 16 kg.

skibumwannabe sa:
Ocksa en sak till, bara för att det ligger mig varmt om hjärtat när jag tänker tillbaka pa min tid som skidlärare: Droppa stavarna, dom är bara i vägen och stör. Om du redan gjort det - bra. Om inte, prova i alla fall.
Stavar har han inte :)

skibumwannabe sa:
För övrigt, sjukt kul med en 3.5 aring som kan aka en grön backe!
Ja, är väldigt glad att han tyckte att det var så kul :D

Så här kan det se ut när han åker i "parken" på tomten som storebror byggt upp ^_^

Senast ändrad:
Grymt skön edit. Han kommer att bli grym om han fortsätter tycka att det är kul att aka. Och det är nog nyckeln till det hela.

Om jag nu skall säga något med min ringa erfarenhet av barnskidskola sa skulle jag nog ställa frågan: Kan killen bromsa och stanna själv i backen? Normal sätt gör sma barn det med en plog. Om han kan det är det bra. Om inte sa är det första steget. Om han kan det sa skulle jag föreslå någon form av bana. Ett bra sätt att fa honom att aka bana kan vara att du själv plogar baklänges genom den och later lillkillen aka efter dig. Det kräver dock även en del av dig - risk för knäskador vid väldigt enkla felskär - later löjligt men jag skojar inte.

Annagende skidlängd har jag noll koll. För lang blir jobbigt för honom kan jag tro. För kort kanske blir instabilt. Lagom? Fraga någon som kan. Typ än modern skidlärare.

Men som sagt, se till att han har kul. 3.5 ar är inte mycket och jag tycker det är sjukt imponerande hur han åker!

Jag har provat att konsekvent köra i vägen för barn som kör för fort (och jag vet kan svänga).

skibumwannabe sa:
Grymt skön edit. Han kommer att bli grym om han fortsätter tycka att det är kul att aka. Och det är nog nyckeln till det hela.

Om jag nu skall säga något med min ringa erfarenhet av barnskidskola sa skulle jag nog ställa frågan: Kan killen bromsa och stanna själv i backen? Normal sätt gör sma barn det med en plog. Om han kan det är det bra. Om inte sa är det första steget. Om han kan det sa skulle jag föreslå någon form av bana. Ett bra sätt att fa honom att aka bana kan vara att du själv plogar baklänges genom den och later lillkillen aka efter dig. Det kräver dock även en del av dig - risk för knäskador vid väldigt enkla felskär - later löjligt men jag skojar inte.

Annagende skidlängd har jag noll koll. För lang blir jobbigt för honom kan jag tro. För kort kanske blir instabilt. Lagom? Fraga någon som kan. Typ än modern skidlärare.

Men som sagt, se till att han har kul. 3.5 ar är inte mycket och jag tycker det är sjukt imponerande hur han åker!
I fart så kan han nog inte som det är nu iaf stanna helt själv, får börja där helt enkelt och göra det till en lek på något sätt ^_^
Jag åker ju vanligtvis snowboard med hoppade på skidorna jag med förra säsongen så någon baklängesåkning vågar jag mig inte på :P

Ja att ha roligt är helt klart det viktigaste så åkningen blir helt och hållet på hans villkor, ibland blir det hela dagen och ibland en halvtimme. En gång förra säsongen somnade han ståendes när vi åkte ankarliften och var pigg och redo igen när vi kom upp :P

SSyk sa:
Jag har provat att konsekvent köra i vägen för barn som kör för fort (och jag vet kan svänga).
Haha, problemet är att han kör fortare än mig ;) får testa det på transportsträckorna och varmvalla hans skidor ^_^

Gör en bana med svängar och markera minst 1 plats i banna där han skall stå helt stilla.
Det hela går ut på att göra det till en utmaning att klara.
Det låter som att den utmaning han själv tar just nu är fart och inget annat vilket gör att du måst få honom att byta fokus.
Det gör du knappast med att försöka "tvinga" honom att svänga eller åka saktare bara för att du vill, det är inte en giltig anledning i hans värld (jobbig men sant).
Använd fantasin (bara din egen sätter gränserna).

Kör följa Jon, han åker efter dig du svänger han skall svänga, du stannar för att någon skall ta ett foto, han stannar för att någon tar ett foto, ni åker över till andra sidan pisten (med diverse svängar) sen stannar ni för att själva ta ett foto på en tiger (eller annat lämpligt djur) osv.

Som sagt bara din fantasi sätter gränserna :)

Lycka till //Åke

Lägg bort chokladen och låt inte svängandet/stoppandet bli ett tvång. Med det menar jag att för mycket fokus på en sak lätt kan ta bort glädjen i åkningen.
Föregå med gott exempel och försök få honom att följa efter dig när du åker fina svängar och stannar.

Lek och ha kul, åk en bana i barnområdet eller runt pinnar hemma i trädgården. (Mycket trädgårdsåkning med egna 3,5-åringen är både kul och har gett henne bra teknik)

Sväng ur pisten och åk över kanten och tillbaka in i backen igen. Det är jättekul när man är 3,5 år (och äldre med för den delen).

Sedan KAN det vara en poäng att åka en lite brantare backe, helst där du åker plog baklänges i runda fina svängar och kan fånga upp grabben om det behövs.

Ha även med i åtanke att barn utvecklas olika och ibland får man traggla plog länge och så, pang, plötsligt bara funkar det!

Lycka till!

Mina tips:

Prova brantare backar, som daniel säger. Då blir det hela mer på alvar och han kommer förhoppningsvis att vilja sänka farten och stanna. Du åker först baklänges. Ni åker stora mer traverserande svängar så att farten hålls ned på det sättet. Och så stannar ni ibland. Stanna när ni traverserar backen. Det är mindre ansträngande för musklerna och lättare att genomföra än att plogstanna i falllinjen.

I en mindre brant backe kanske du kan hitta något som är riktigt intressant att titta på. En skidstolde kanske är ett djur eller snögubbe eller annan figur. Gör honom nyfiken på djuren. Återigen, stanna nä'r ni traverserar backen.

Det tredje tipset är att för att stanna i en plog, så ska man inte bara stå i en skidplog. Man behöver trycka ned kanterna. Tror man brukar säga åt barn att trycka ned stortårna i backen typ. När barn lär sig att verkligen stanna med plogen så kan det hjälpa att be dom att verkligen ta i, om du förstår. Kanske försöka få sonen att göra något "aaaarrghh" ljud som när man verkligen tar i.

Mitt tips är att inte köra i för branta backar förrän de har lite koll på hur de kan stanna/sänka farten Då kan de bli rädda i stället.
Försök lära honom stoppsladd/hockeystopp istället, det är "coolare" och mer intressant att lära sig än att ploga, även om det givetvis är bra att kunna ploga också.
Gäller att inte ha för långa skidor så gå gärna ner i längd. Till hakspetsen räcker.
Min grabb lärde sig det när han var 4 och tog sig ner för väggen kontrollerat innan han fyllt 5 med hjälp av stoppsladdar.
Sen gäller det att inte ha för hårda pjäxor. De måste vara mjuka så att de kan få fram vikten på skidorna och lättare få ner farten.
Men räkna med att barn inte kan bedöma hur brant en backe är och lätt kan missbedöma detta så att det skenar iväg i för hög fart.

Många tips, i olika riktning, alla välmenta. Ett tips till:

Fortsätt som du gör, men släpp fokus på plog, stanna etc. Han fixar det redan. För ett litet barn är det inte naturligt att svänga. Är han i rätt terräng (lätt) så behöver han inte svänga. Mina barn kunde säkert svänga, men gjorde det inte. Jag fattade att de kunde svänga den gängen det var mycket folk i backen, då började de väja för att undvika krock.

Låt barnet fortsätta i lätta backar, lär det att åka med krafterna, få skidorna på kant (kommer av sig själv när de ska väja). Vill man provocera fram sväng är en flack skogsbana kanon. Finns inget större värde att åka branta backar, att de lär sig ha bakvikt och ploga.

Problemet med branta backar och plog blir den automatiska bakvikten (med branta så tänker jag från röd).
Det går att göra mycket och att åka fort även i blåa backar (till och med för fort).
Lek och lek det är det som gäller, barn i den åldern har inget begrepp om hastighet. tar det kort tid att åka så är det en liten backe oavsett färg (och då fart), tar det lång tid att åka så är det en lång backe :)
Som konsekvens att det så kommer sannolikt inte en brantare backe (som tar kortare tid att åka) resultera i att det bromsas mer.

//Åke

Mitt tips: Lek trafikpolis. Du står längst ner i backen och dirigerar "trafiken". Du pekar vänster när han ska svänga vänster, peka höger när han ska svänga höger, och gör stopptecken när han ska stanna. Skenar det för honom så är du rätt placerad för att fånga upp honom innan det går åt skogen.

Allting blir lättare om man gör en lek av det! Lycka till!

Senast ändrad:
Hockeystopp -Nej, absolut inte om du frågar mig.
Plog börjar man med för att det är lätt att hålla balansen och man har en bred (stor) understödsyta. Hockeystopp, då är det smalare mellan skidorna och man måste ha koll på sina kanter, samt bra balans. Definitivt svårare än plog. Parallella skidor i kombination med kantning är inte det lättaste.

Ett utmärkt exemel/test är att åka där det är lite trångt och mycket folk som man behöver väja för, t.ex Trollskogen i Hundfjället. Har kört den många gånger med 3,5-åringen och själv testat att BARA åka parallellt och absolut inte ploga. Det är inte omöjligt, men avsevärt mycket svårare när man skall göra lite små svängar och variera farten. Man inser då vikten av att börja med plog och kunna variera farten på det sättet.

Enkelt.
Skog skog skog ! Med vett förstås! Kul och tvingande.
Med vänlig hälsning,
Mac

Ge honom rätt förutsättningar. Inte för branta backar i början och inte för längs skidor. Max 80cm på en 3,5 åring.
Då klarar de även stoppsladd.
Gott om plats är bättre så att ni kan träna på att göra stora runda svängar.
Och före 1-2 svängar och visa. Böj ordentligt på benen och när du närmar dig första svängen tex vänstersväng luta dig utåt höger och klappa på högerpjäxans utsida osv. Då kommer plogningen automatiskt. Låt han åka följa John med hela famije på samma sätt och gör lite rörelser mellan svängarna typ armarna upp o liften och ner i snön mm.
Längst ner i backen eller på lämpligt lite flackare ställe kan du testa stoppsladd genom att böja benen och hoppa upp lite och tvärställa skidorna. Funkar det så är det bra om inte så har du i alla fall testat och han kanske tycker det var kul och vill testa igen fast det inte gick.
Åk gärna i någon bana med roliga figurer som brukar finnas i skidskolornas barnbackar.
Skogen kan ju vara bra men det blir ju ofta smala djupa spår där det nästan är omöjligt för en 3.5åring att ploga/bromsa. Hittar du skog med orörd snö så kan det ju funka.
Obs! Jag har testat detta på båda mina barn och det har funkat hur bra som helst. Skidskola har de också gått varje år från knappt 3års ålder vilket är absolut det bästa.

Senast ändrad:
Bana kan ju vara ett roligt sätt för barnen att tvingas svänga lite.

När min grabb var 3.5 tyckte han Kex Choklad banan i Lindvallen var väldigt rolig (Finns ofta banor i barnbackarna också).

Tack för alla svar har lite att testa och se vad som funkar bäst :)

Skottade fram en slalom bana på bakgården och svängarna är det inga problem med när han kör så, värre med bromsandet, det behöver vi träna mer på :P

Tyvärr är det väldigt dåligt med roliga banor etc i Årebackarna där vi hänger, det som finns är i princip bara ett par valle-figurer i rad som man kan svänga runt så det är ju inte så roligt i längden.

Tänkte bara uppdatera denna lite :)
Helt plötsligt i förrgår började han svänga och ploga frivilligt, innan har det varit störtlopp för hela slanten. I brantare terräng än den i videon så blir det fortfarande störtlopp men det antar jag beror på att han inte har musklerna än att orka bromsa när det går lite fortare, men till påsklovet tar han nog de lite större gröna backarna med. Han vill ju helst åka i Ambilight Garden med bröderna men där får selen vara på ett tag till :P

Haha ... låter som en lättad pappa! :-)

Se nu bara till att han utvecklas i rätt riktning och inte fastnar bland rails, boxar och andra dumma påhitt utan blir en riktig skidåkare med byxorna uppe! ;-)

/MM

Underbar film, speciellt hans utrop på slutet. Låter som att det hela kommer lösa sig av sig självt :)

Mycket lättad :P

Gick fortare än jag trodde, idag åkte han i de större backarna och t.o.m delar av blåa :)

Tillbaka
Topp