Få mina pjäxor mjukare

streimert

Medlem
Få mina pjäxor mjukare
Har ett par Tecnica Cochise pro 130 som sitter kanon och har en gjuten innersko. Dock upplever jag att den är i det styvare laget och dem tuggar smalben även om jag har pads...
Går det att göra den mjukare genom att eventuellt fräsa lite på tjockleken av plasten i skaftet, eller hur kan man göra?

Få mina pjäxor mjukare
Dra til butikken du kjøpte de og få de til å hjelpe deg.... Bør være inkludert i prisen! Man kan gjøre noen enkle grep for å få de mykere,men greit å få noen som kan det til å gjøre jobben. Kutte skaftet foran og bak litt lavere, det vil gjøre skoen mykere etter kraft ganger arm prinsippet. Og evt gjøre noen justeringer på nedre del av skallet. Ofte er de laget med en "v" over hver ankel kul hvor man kan skjære bort litt plast for å få en mykere flex.

Lykke til!

Få mina pjäxor mjukare
Rör sig benen inne i skon? Jag hade detta problem pga smala vader. Hjälpte inte med mjuka pjäxor. Har just dessa Cochise och de funkar tack vare att man kan dra åt remmen rejält då den har ett spänne.

Få mina pjäxor mjukare
VitaBlixten sa:
Rör sig benen inne i skon? Jag hade detta problem pga smala vader. Hjälpte inte med mjuka pjäxor. Har just dessa Cochise och de funkar tack vare att man kan dra åt remmen rejält då den har ett spänne.
Har provat att dra åt också för att ha det tajt, men hjälper inte. Hjälper istället om jag lossar o får in alla fingrar mellan skaftet o bak vid vaden. Men inte tillräckligt.

Få mina pjäxor mjukare
Jag kör också med Cochise och lider också av problemet med för smala underben. Något som faktiskt har hjälpt är att träna just ben/vader/underben riktigt ordentligt. Sen har jag märkt att ju mer jag åker med pjäxorna ju bättre känns dem och de blir lite mer medgörliga med tiden. I början fick jag kämpa så svetten lackade för att ens komma i pjäxorna i huvud taget. Var de kallare än rumstemperatur var det bara att ge upp och försöka värma dem så jag kom i dem. Så träna benen och använd pjäxorna så mycket som möjligt så ska det nog ge sig på sikt.

Få mina pjäxor mjukare
Titta på hur flexen funkar mellan fotdelen och skaftet, beroende på hur det ser ut i bakkant och hur långt upp fotdelen går i framkant så kan man skära bort material för att få dem mjukare. EN bra bootfitter löser det på nolltid

Få mina pjäxor mjukare
Har precis köpt ett par Cochise 110. Provade 120 och tyckte de var hårda så beställde 110 istället.
Då de var lite smala och tryckte lite på utsidan av högerfoten så spände jag först inte åt så hårt över foten.
Tyckte också att dessa hade relativt hårt flex.
Sen provade jag ändå att spänna hårdare över foten. Detta medförde att ovansidan av pjäxan trycktes ned samtidigt som pjäxan vidgades något ( Jag har både lågt fotvalv och smala vrister)
Men det jag framför allt noterade var att det gav skaftet möjlighet att vinklas mer framåt och flexen blev mjukare och kändes direkt skonsammare mot underbenet.
Anledningen visade sig vara att nedre kanten på skaftets framsida tog i skalet på ovansidan foten vilket gjorde flexen nästan blev helt stum i max vinkel framåt.
Så när jag spände åt fanns helt enkelt mer rörelseutrymme för skaftet att vinklas framåt.

Om du inte kan spänna hårdare så tror jag att det skulle hjälpa att slipa bort några mm från nederkant på framsidan av skaftet , där du har överlappet alltså. Kolla om det har skavt där mot fotskalet.

Få mina pjäxor mjukare
Tackar för alla svar,,,men hur hjälper det att skära ev material på skaftet nederkant (framsidan)?
Ändrar man inte bara var flexet börjar då?

Få mina pjäxor mjukare
Prova om det är då det börjar trycka mot benet och i så fall är orsaken till att du får ont.
Du ser om skalet tar i och stoppar upp flexrörelsen.

Du kanske helt enkelt inte har nåt flex vid den vinkeln du behöver det. Jag upplever att man står ganska upprätt i Cochisen jämfört med mina gamla pjäxor.

Senast ändrad:
Få mina pjäxor mjukare
streimert sa:
Har ett par Tecnica Cochise pro 130 som sitter kanon och har en gjuten innersko. Dock upplever jag att den är i det styvare laget och dem tuggar smalben även om jag har pads...
Går det att göra den mjukare genom att eventuellt fräsa lite på tjockleken av plasten i skaftet, eller hur kan man göra?
Vilken version/årsmodell är det du har?

Tecnica gjorde väl om plösen på linern en hel del efter den första (den gröna) versionen av 130. Jag hade de tidiga (bruna) Cochise 120 och kunde inte köra dem med originalinnerskor pga plösens överkant mot smalbenet. De senare versionerna funkar klockrent för mig däremot.

Senast ändrad:
Få mina pjäxor mjukare
Jag har den gröna versionen som jag nu också satt in boot doc innersko. Det blev marginellt bättre.
Smärtan kommer när jag trycker skenbenet framåt vid sväng, landningar eller slagig terräng..

Få mina pjäxor mjukare
I och med att vi har smala vrister /ben så spänner vi åt skaftet mer vilket ytterligare bidrar till att skaftet tar emot tidigare mot skalet på fotens ovansida också (eftersom formen svänger/böjer upp lite mot vristen).

Få mina pjäxor mjukare
Nu gissar jag bara, men det är nog inte själva skalets hårdhet som skapar skillnaden i flex mellan olika modeller. Skaftet är ju ledat mot fotdelen och sen måste det sitta något fjädrande element på baksidan i skaftet (mellan skaft och fot) som skapar rätt flex.

Få mina pjäxor mjukare
streimert sa:
Tackar för alla svar,,,men hur hjälper det att skära ev material på skaftet nederkant (framsidan)?
Ändrar man inte bara var flexet börjar då?
Man måste kolla både baksidan och framsidan, baksidan för att öka på en del av lexen och framsidan för att få till dels hur progressiva, var flexen sitter och vilket motstånd det får.
Det är en kombination av fram- och baksidan som ger hela flexen

Tillbaka
Topp