Fakie VS Switch

Fakie VS Switch
Uttryck och namns betydelse förändras alltid. Inom skate pågår det väl alltid diskussioner om vad som är vad och vad det ska kallas. Ska man vara lite traditionell (från tiden då skateboards hade en riktig tail och nos) så borde det finnas vissa praktiska problem med att köra switch på skidor eftersom man då borde åka med skidorna baklänges på foten oavsätt om man åker framåt eller bakåt, det är skidan som är switch, inte åkaren. Så på skateboard kan man göra trick fakie och switch samtidigt...

Fortsättningsvis så tror jag någon nämnde att man gör trick "to fakie" på skateboard, men man kan faktiskt göra fakie trick, det är en skillnad i hur de utförs. Om man tar snowboard som exempel så kan man göra en switch 540 eller en fakie 540. En switch betyder att man "låtsas" åka framåt och landa baklänges medan man i en fakie gör precis det man gör, åker in baklänges och landar framåt (kan bli fakie to fakie om man snurrar jämna varv).

På skidor borde det betyda att det är omöjligt att åka switch i dubbel bemärkelse, man har inte skidorna baklänges och det är omöjligt att göra switch trick på samma sätt som på skate och snowboard.

Fakie VS Switch
Den bästa av varianterna jag hört var när vi hade "uppvisning" och speakern var väldigt okunnig han sa då:
- Och han backar in mot hoppet!

Fakie VS Switch
Hjalle_S sa:
Jag hoppas att alla förstår att switch och fakie kommer ifrån skateboarden, switch och fakie är två helt olika saker.
Switch är när man står som vanligt fast man åker backlängen, alltså bakfoten på tailen och framfoten bakom nosen. Fakie däremot är när man står med framfoten på nosen och bakfoten i mitten/nosen och åker baklänges!
(Ingen kommer fatta den här jävla skiten, men nu har jag ändå skrivit det.)
är det inte tvärt om?

Fakie VS Switch
fakie är "switch nollie" och switch är bara switch, fel håll.. fakie pop är när man åker på skidorna switch och poppar med tailarna då?

Fakie VS Switch
Jarle sa:
Switch - att ändra riktning eller flöde dör en sluten krets, används oftast i sammanhang med telekommunikation eller elektricitet (ex. electric switch - strömbrytare), har inte så mycket att göra med vare sig skidor eller snowboard? Kanske att själva manövern man gör för att hamna baklänges kan benämnas med switch, men knappast åkningen där efter.

Fakie har jag ingen förklaring på, alltså vet jag inte vad ordet betyder, jag förstår dess innbörd men det är en annan femma, så därför anänder jag inte det.

Kan vi inte alla bara nöja oss med vårt modersmål svenska och säga baklängesåkning eller jag åkte baklänges?
Ni norrbaggar här på sidan få självklart också använda erat modersmål för att benämna dessa nymodigheter.

//Jarlenäs
haha mister lärare proffessorn.. bli historielärare vettja ;)

Fakie VS Switch
Fakie låter väldigt lamt inom skateboarding så switch är lätt stekigare.

Ps, jag är stekig och steker på www.stureplan.nu :),,,,,,,,,,,,,,,,,,,Not

Senast ändrad:
Fakie VS Switch
Lima-ko sa:
jeppe, jag trodde du var snabb =), hah.
bif=browneye in first=brunögat in först. varför, för att det är just så det ser ut när man åker in baklänges mot ett hopp (inte fakie eller switchstance för det existerar inte på skidor).
ahahhah så jävla klokren så ska ja börja säga

bif 9:a mute

hell skön xD

Fakie VS Switch
The_Cat sa:
Alla säger switch, inte jag. Jag säger fakie, de låter skönare.

Vilket är skönast? 1-0 Fakie
Switch på skateboard = stå åt helt fel håll och poppa/göra tricken i helt fel åkriktning.
Fakie på skateboard = stå åt rätt håll men åka baklänges och poppa som vanligt. Fast du poppar med foten längst fram på brädan men det är även den som är din bakfot när du kör vanligt.

Så switch är allstå svårare och mycket coolare på skateboard så då säger man lätt switch, fär det blir mäktigare !

Men om jag gör fakie frontside ollie på skateboard så heter det inte som switch frontside ollie, även om kroppen roterar åt samma håll.

Dvs i snowboard tänkade så borde det bli helt fel om man säger switch frontside 540 och fakie frontside 540.

Så om man säger fakie fs 540, ska det vara samma rotation som switch bs 540.

Om ni förstår.

/ christian

Tillbaka
Topp