Fångrem Alperna

skigirl91

Ny medlem
Fångrem Alperna
Någon som vet om det är ett MÅSTE att använda Fångrem till Snowboard i Alperna??

Min kille åker Snowboard och kanske behöver skaffa en??

Fångrem Alperna
Jag hade fångremmen på av gammal vana när jag åkte i franska alperna för ett par år sedan. En liftvakt sa åt mig att ta bort den. Åtminstone tror jag det var det han sa. Jag förstår inte franska.

Fångrem Alperna
Kan ju vara en bra idé att använda oavsett om man måste eller inte, så att man undviker risken att skada/döda någon med fritt farande brädor i pisten...

Fångrem Alperna
Sthlm71 sa:
Någon som vet om man behöver fångrem på snowboard i ValThorens?
Jag har aldrig sett någon blivit haffad av waffarna i VT för att de inte haft, men med det sagt har ju Tobbe101 en poäng. Jäkligt jobbigt om man skulle vara den "en på miljonen" vars skruvar till bindningarna lossnar när man är högst upp på typ Caron. När jag åker bräda kör jag med en såndär kort grunk som jag fick med bindningarna, som en snodd med en karbinhake som man fäster i ena dojan. Kanske inte lika bra som en "runt benet-fångrem" men bättre än inget. Osäker på om den skulle räknas på en plats där de verkligen är hårda med fångrem dock..

Fångrem Alperna
Men har inte riktigt fattat grejen..

Om bindningen lossnar så hjälper väl knappast en fångrem eftersom den sitter fast i bindningen? Eller?

Fångrem Alperna
Men gött att ha runt armen om man ska ta en snabbhajk! Brädorna man sett farande har garanterat inte "lossnat" utan tappats av oförsiktiga r*vhål.

Har själv en med vajer och inbyggt kodlås, slipper ha lås i fickan och är alltid me, klockrent!

Fångrem Alperna
För alla er som ens funderar på ifall man måste ha fångrem eller inte rekommenderar jag er att ni ställer er i botten av en tom pist efter stängning och sen ber ni en kompis gå upp till toppen och sen släppa en snowboard rakt mot er. Se gärna till att det är ett litet gupp framför er också.

Fångrem Alperna
Mig veterligen så är det bara i Sverige det är kräv på fångrem.

Om bindningen går sönder hjälper ingen fångrem.

Och Pillard ditt exempel att släppa brädan kan du även göra med skidor. Har nog faktiskt sett mera skidor skena nerför backar än brädor. Faktiskt aldrig sett en skenande bräda..

Fångrem Alperna
Bedlam sa:
Men gött att ha runt armen om man ska ta en snabbhajk! Brädorna man sett farande har garanterat inte "lossnat" utan tappats av oförsiktiga r*vhål.
+1

Känns dock som att de flesta inte vet hur fångremmen ska användas. Ser dessutom alldeles för ofta folk som lägger ifrån sig sina brädor med belaget nedåt och bindningarna uppåt.

Hasse_Lindborg sa:
Och Pillard ditt exempel att släppa brädan kan du även göra med skidor. Har nog faktiskt sett mera skidor skena nerför backar än brädor. Faktiskt aldrig sett en skenande bräda..
Är beredd att hålla med, dock så är det ganska stor skillnad i fart på en skenande bräda och en skenande skida

Senast ändrad:
Fångrem Alperna
Jag har faktiskt en kompis som tapade brädan i just ValT och efter att ha hört hur den färdades skulle jag aldrig köra utan. Däremot har jag nog aldrig sett en skida accelerera på det sättet som en remfri bräda kan.

Fångrem Alperna
Hasse tycks missa en liten detalj här. Skidor har vanligen ski-stoppers. Även om skidor fortfarande kan komma farande i pisten så snackar vi inte 150 knyck, och dessutom gör själva formen på en skida att den är något mindre sannolik att orsaka stor skada på människor än en bräda.

Fångrem hjälper som någon skrev också bäst när man bär brädan. Risken att man skulle lyckas hoppa ur bindningen (förutsatt att det inte är en slalombräda) är ju ganska minimal.

Fångrem Alperna
Tobbe101: Åk till en park, kolla på en jibber som knäcker stoppers, kolla farten på skida, kolla hålet där skidan sätter sig..

Detta sker ofta!! Har nog sett 5-10 skidor som skenat genom parken i Funäsdalen. Men som jag skrev aldrig en bräda.

I Schweiz säger till och med liftpersonalen till att ta av fångremmen om du skall åka lift.

Fångremmens syfte är att ha den kopplad till dig hela tiden i systemet. Allt från när du går till bilen tills att du skall åka hem.

Efterföljs detta i Sverige? Nej verkligen inte.

Fångrem Alperna
Hasse: Riskminimering handlar om statistik och sannolikhet. Vad du har sett eller inte sett är enstaka observationer under speciella omständigheter. Men för att ändå bemöta det:

Du har säkert rätt i att jibbers ofta knäcker stoppers (jag hänger inte i park och har ingen info om knäckta stoppers vid jibbing, men du som skruvar bindningar har säkert rätt.)

I en park gäller dock lite speciella omständigheter.
1) Parken är full av hinder som får skidor, brädor, jibbers etc, att flyga upp i luften och sedan slå ner i stora hål, precis som du skrev. Saker skenar alltså vanligtvis inte så långt.

2) Jibbers brukar ha vett att inte åka förrän deras tänkta linje är fri. Det finns alltså inte ett jättestort antal människor i vägen för skenande föremål.

3) Park utgör en väldigt liten del av ett normalt skidsystem.

I en pist ser det annorlunda ut. Skickar du en skida utan stoppers eller en bräda i en pist full av människor är risken mycket stor att någon träffas. Det kanske inte händer så ofta att en bräda kommer farande (jag har dock sett det mer än en gång, men som sagt detta är bara enstaka observationer). Men när det händer är risken för allvarliga följder mycket stor.

Fångrem Alperna
jcca sa:

Om bindningen lossnar så hjälper väl knappast en fångrem eftersom den sitter fast i bindningen? Eller?
Båda bindningarna samtidigt? Det är väl ändå helt osannolikt.

Jag har fått en flygande snowboard på min skida i Val d'Isère för många år sedan. Blev ett kirurgiskt snitt in från ovansidan rakt in i kärnan. Inte bra.

När jag åkte snowboard körde jag en med kort fångren (telefonsladdsmodell) till en "nyckelring" (finns särskilda sådana för ändåmålet som är mycket kraftigare än vanliga) som satt i skon. Jag skaffade sedan ytterligare två nyckelringar som jag satte fast i handskarna så att jag kunde bära brädan säkrad. Räddade mig åtminstone en gång när jag snubblade när jag gick på en kam.

ANVÄND FÅNGREM!

Fångrem Alperna
la_grave sa:
jcca sa:

Jag har fått en flygande snowboard på min skida i Val d'Isère för många år sedan. Blev ett kirurgiskt snitt in från ovansidan rakt in i kärnan. Inte bra.

När jag åkte snowboard körde jag en med kort fångren (telefonsladdsmodell) till en "nyckelring" (finns särskilda sådana för ändåmålet som är mycket kraftigare än vanliga) som satt i skon. Jag skaffade sedan ytterligare två nyckelringar som jag satte fast i handskarna så att jag kunde bära brädan säkrad. Räddade mig åtminstone en gång när jag snubblade när jag gick på en kam.

ANVÄND FÅNGREM!
Fast nu tror jag du missuppfattade någonting, eller så fattar jag inte alls vad du pratar om.

Du säger först att det är osannolikt att båda bindningarna lossnar, men sedan att man ska ha fångrem?

Det jag menade var, hur hjälper en fångrem om bindningen går sönder (eller varför skenar öht brädor?! Har svårt att tro att nån står på toppen av ett berg och kastar ned brädor) eftersom fångremmen sitter fast i bindningen! Undantaget när man bär brädan, men då är det knappast någon som använder sin fångrem.
Fångremmen borde väl sitta fast i själva brädan isåfall? Eller?

Fångrem Alperna
Tobbe101 sa:
Hasse tycks missa en liten detalj här. Skidor har vanligen ski-stoppers. Även om skidor fortfarande kan komma farande i pisten så snackar vi inte 150 knyck, och dessutom gör själva formen på en skida att den är något mindre sannolik att orsaka stor skada på människor än en bräda.

Fångrem hjälper som någon skrev också bäst när man bär brädan. Risken att man skulle lyckas hoppa ur bindningen (förutsatt att det inte är en slalombräda) är ju ganska minimal.
Har själv blivit träffad av en skida som kom i full fart i liften i Åre. Någon idiot hade ramlat i en brant del av liftern och på något sätt lyckats tappa skidan med pjäxan sittand kvar på den!
Den kom fort som fan och det gjorde ont så in i h*lvete!

Senast ändrad:
Fångrem Alperna
Lösningen i sig är väl extremt enkel - undvik i största möjliga mån att ta av dig brädan i backen eller på annat sluttande underlag. Görs detta ändå så måste brädan läggas uppochned, då bindningarna då hindrar brädan från att glida nånstans.

Vill väl även vara så fräck att slänga ut mig att nästintill 100% utav allvarliga olyckor med brädor som glider iväg inträffar för att idioter tar av sig brädan mitt i backen och lägger de med belaget neråt. Kalla mig tråkig, men har aldrig någonsin sett en bräda lossna ifrån båda bindningarna, eller en människa ifrån två stycket snowboardbindningar.
Lösningen på problemet är självklart att mer vett bankas in i brädåkare, förslagsvis från dag 1. Mardrömshistorier som den om den tyske restaurangbesökarens huvud som träffades utav en bräda på Kitzsteinhorn tjänar faktiskt ett syfte där.

Alltså, håll koll på var du lägger brädan då den inte är på fötterna.

Det är färresten ingen lag på fångrem i något icke-skandinaviskt land, i alla fall ingen lag som efterföljs. Franska/österrikiska/schweiziska liftwaffe kommer inte att skrika på dig ifall du inte har någon.

Fångrem Alperna
Alltså... Jag är parkåkare och har åkt skidor och åker nu enbart bräda , jag har aldrig i mitt vuxna liv tappat en bräda men har knäckt 3 stoppers och skenande skida som resultat. Varav värsta fallet skenade skidan rätt in i ryggen på en annan skidåkare.

Kör alltid utan fångrem och enda gången fångremmen hjälper är när man bär brädan.

Dock är det som Hasse säger, detta efterföljs aldrig och ska den göra någon funktion så ska den användas hela tiden men oftast är det den som sätts på sist efter man har spänt på sig bindningarna.

Blev utskälld i Idre för 2 år sen av en tant som inte hade någon koll på vad fångremmen hade för funktion mer än att det stod att man skulle använda det. Såpass att jag inte fick åka upp i den liften.

Senare samma dag ser jag en snowboardlärare med 5 ungar går tvärs över backen med snowboardarna i händerna och fångremmen släpandes i snön efter. Och alla vet ju hur det ser ut när 5-10 åringar ska bära utrustning...

Såhär står det i SLAO's lilla gula

"Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet." <- alltså behöver man inte ha den när man åker?

Sen står det "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som
kan fastna i liften" ...

Skippa fångremmen!

Fångrem Alperna
Fast det är just när jag lägger ifrån mig brädan i en slänt som jag använder fångstremmen för att göra fast brädan i ett skidställ eller dylikt så jag är säker på att den inte skadar någon längre ner i backen. Jag har varit med om bräoer som tas av vinden så att lägga belaget uppåt är inte 100%.

Fångrem Alperna
En fråga: Vad fan gör ni där i Sverige, om nästan varannan tycks ha erfarenheter av "skidor som kom full fart i liften i Åre" eller har "kompisar som just tapade brädan i ValT" eller "Har nog sett 5-10 skidor som skenat genom parken i Funäsdalen"?

Jag har nu åkt skidor ca. 42 år, bräda bara 15, överallt i Europa, ca. 50 dagar varje år, men har sett bara två gånger en bräda som kom ensamt i backen (en gång var nog i Duved...), och några gånger en teliski kommande ner. Jag frågade om mina kompisar, om dom har sett sådant så ofta? (mest av dom åker ännu mycket mera än jag, några är halv pros) nej, inte heller dom har sett sånt?

Gör ni något så helt annorlunda än andra människor i Europa? Det tror jag inte, nu tror jag ganska många av er bara ljugar.

Senast ändrad:
Fångrem Alperna
linder sa:
......
Såhär står det i SLAO's lilla gula

"Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet." <- alltså behöver man inte ha den när man åker?

Sen står det "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som
kan fastna i liften" ...

Skippa fångremmen!
BRÄDBROMS??? Kanske jag som missat något men vad är det? Vore kul att få veta mer om detta.

Fångrem Alperna
jcca sa:
la_grave sa:
jcca sa:

ANVÄND FÅNGREM!
Fast nu tror jag du missuppfattade någonting, eller så fattar jag inte alls vad du pratar om.

Du säger först att det är osannolikt att båda bindningarna lossnar, men sedan att man ska ha fångrem?

Det jag menade var, hur hjälper en fångrem om bindningen går sönder (eller varför skenar öht brädor?! Har svårt att tro att nån står på toppen av ett berg och kastar ned brädor) eftersom fångremmen sitter fast i bindningen! Undantaget när man bär brädan, men då är det knappast någon som använder sin fångrem.
Syftet med fångrem är väl primärt om man tappar brädan när man bär på den, inte för att man skulle lossna från den vid åkning.

Fångrem Alperna
linder sa:
Kör alltid utan fångrem och enda gången fångremmen hjälper är när man bär brädan.
Nja, även vid på- och avtagning. Men vid åkning finns det nog minst 10 andra åtgärder man bör vidta för att maximera säkerheten innan man lägger energi på fångremmar.

Jag har för övrigt 2-3 fångremmar, både korta och långa, jag kan tänka mig att skänka bort till någon som är hugad. Skicka PM.

Fångrem Alperna
Jag hade fångrem när jag åkte bräda, ser liksom ingen anledning till att inte ha det? Men det klart att den måste sitta på när man bär brädan och när man sätter på sig den. Jag har för övrigt sett skenande brädor vid två tillfällen i alperna men vid båda tillfällen var det ju puckon som gick i backen och tappade brädan.

Fångrem Alperna
la_grave sa:
jcca sa:
la_grave sa:

ANVÄND FÅNGREM!

Syftet med fångrem är väl primärt om man tappar brädan när man bär på den, inte för att man skulle lossna från den vid åkning.
Okej, då är jag med. Känns som det har gått lite snett isåfall, tycker inte någon har den på när man bär brädan utan bara vid åkning

Fångrem Alperna
Sverige var först i världen med säkerhetsbälte i bilen
Sverige var först i värden med halvljus på bilen medan övriga Europa skrattade åt oss, nu har större delen av Europa det.
Förstår inte problemet att ha fångrem.
Fick idag in en bräda som hade skenat in i ett träd i Lindvallen, totalförstörd .
Med rem hade han sparat 5000 kr

Fångrem Alperna
Om man kikar till skidor, alltså ski-leash: är det enbart brant/korridor-rävar i Alperna som använder sådana??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp