Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig sett någon blivit haffad av waffarna i VT för att de inte haft, men med det sagt har ju Tobbe101 en poäng. Jäkligt jobbigt om man skulle vara den "en på miljonen" vars skruvar till bindningarna lossnar när man är högst upp på typ Caron. När jag åker bräda kör jag med en såndär kort grunk som jag fick med bindningarna, som en snodd med en karbinhake som man fäster i ena dojan. Kanske inte lika bra som en "runt benet-fångrem" men bättre än inget. Osäker på om den skulle räknas på en plats där de verkligen är hårda med fångrem dock..Sthlm71 sa:Någon som vet om man behöver fångrem på snowboard i ValThorens?
+1Bedlam sa:Men gött att ha runt armen om man ska ta en snabbhajk! Brädorna man sett farande har garanterat inte "lossnat" utan tappats av oförsiktiga r*vhål.
Är beredd att hålla med, dock så är det ganska stor skillnad i fart på en skenande bräda och en skenande skidaHasse_Lindborg sa:Och Pillard ditt exempel att släppa brädan kan du även göra med skidor. Har nog faktiskt sett mera skidor skena nerför backar än brädor. Faktiskt aldrig sett en skenande bräda..
Båda bindningarna samtidigt? Det är väl ändå helt osannolikt.jcca sa:Men har inte riktigt fattat grejen..
Om bindningen lossnar så hjälper väl knappast en fångrem eftersom den sitter fast i bindningen? Eller?
Bara i Skandinavien?KaitsuH sa:I hela världen använder man fångremmar bara i Sverige och Norge.
Fast nu tror jag du missuppfattade någonting, eller så fattar jag inte alls vad du pratar om.la_grave sa:Båda bindningarna samtidigt? Det är väl ändå helt osannolikt.jcca sa:Men har inte riktigt fattat grejen..
Om bindningen lossnar så hjälper väl knappast en fångrem eftersom den sitter fast i bindningen? Eller?
Jag har fått en flygande snowboard på min skida i Val d'Isère för många år sedan. Blev ett kirurgiskt snitt in från ovansidan rakt in i kärnan. Inte bra.
När jag åkte snowboard körde jag en med kort fångren (telefonsladdsmodell) till en "nyckelring" (finns särskilda sådana för ändåmålet som är mycket kraftigare än vanliga) som satt i skon. Jag skaffade sedan ytterligare två nyckelringar som jag satte fast i handskarna så att jag kunde bära brädan säkrad. Räddade mig åtminstone en gång när jag snubblade när jag gick på en kam.
ANVÄND FÅNGREM!
Har själv blivit träffad av en skida som kom i full fart i liften i Åre. Någon idiot hade ramlat i en brant del av liftern och på något sätt lyckats tappa skidan med pjäxan sittand kvar på den!Tobbe101 sa:Hasse tycks missa en liten detalj här. Skidor har vanligen ski-stoppers. Även om skidor fortfarande kan komma farande i pisten så snackar vi inte 150 knyck, och dessutom gör själva formen på en skida att den är något mindre sannolik att orsaka stor skada på människor än en bräda.
Fångrem hjälper som någon skrev också bäst när man bär brädan. Risken att man skulle lyckas hoppa ur bindningen (förutsatt att det inte är en slalombräda) är ju ganska minimal.
BRÄDBROMS??? Kanske jag som missat något men vad är det? Vore kul att få veta mer om detta.linder sa:......
Såhär står det i SLAO's lilla gula
"Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet." <- alltså behöver man inte ha den när man åker?
Sen står det "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som
kan fastna i liften" ...
Skippa fångremmen!
Syftet med fångrem är väl primärt om man tappar brädan när man bär på den, inte för att man skulle lossna från den vid åkning.jcca sa:Fast nu tror jag du missuppfattade någonting, eller så fattar jag inte alls vad du pratar om.la_grave sa:Båda bindningarna samtidigt? Det är väl ändå helt osannolikt.jcca sa:Men har inte riktigt fattat grejen..
Jag har fått en flygande snowboard på min skida i Val d'Isère för många år sedan. Blev ett kirurgiskt snitt in från ovansidan rakt in i kärnan. Inte bra.
När jag åkte snowboard körde jag en med kort fångren (telefonsladdsmodell) till en "nyckelring" (finns särskilda sådana för ändåmålet som är mycket kraftigare än vanliga) som satt i skon. Jag skaffade sedan ytterligare två nyckelringar som jag satte fast i handskarna så att jag kunde bära brädan säkrad. Räddade mig åtminstone en gång när jag snubblade när jag gick på en kam.
ANVÄND FÅNGREM!
Du säger först att det är osannolikt att båda bindningarna lossnar, men sedan att man ska ha fångrem?
Det jag menade var, hur hjälper en fångrem om bindningen går sönder (eller varför skenar öht brädor?! Har svårt att tro att nån står på toppen av ett berg och kastar ned brädor) eftersom fångremmen sitter fast i bindningen! Undantaget när man bär brädan, men då är det knappast någon som använder sin fångrem.
Fångremmen borde väl sitta fast i själva brädan isåfall? Eller?
Nja, även vid på- och avtagning. Men vid åkning finns det nog minst 10 andra åtgärder man bör vidta för att maximera säkerheten innan man lägger energi på fångremmar.linder sa:Kör alltid utan fångrem och enda gången fångremmen hjälper är när man bär brädan.
Okej, då är jag med. Känns som det har gått lite snett isåfall, tycker inte någon har den på när man bär brädan utan bara vid åkningla_grave sa:Syftet med fångrem är väl primärt om man tappar brädan när man bär på den, inte för att man skulle lossna från den vid åkning.jcca sa:Fast nu tror jag du missuppfattade någonting, eller så fattar jag inte alls vad du pratar om.la_grave sa:Båda bindningarna samtidigt? Det är väl ändå helt osannolikt.
ANVÄND FÅNGREM!
Du säger först att det är osannolikt att båda bindningarna lossnar, men sedan att man ska ha fångrem?
Det jag menade var, hur hjälper en fångrem om bindningen går sönder (eller varför skenar öht brädor?! Har svårt att tro att nån står på toppen av ett berg och kastar ned brädor) eftersom fångremmen sitter fast i bindningen! Undantaget när man bär brädan, men då är det knappast någon som använder sin fångrem.
Fångremmen borde väl sitta fast i själva brädan isåfall? Eller?
Den var frågan. Och vad fan i helvete svarar alla här? Svaret är, nej.skigirl91 sa:Någon som vet om det är ett MÅSTE att använda Fångrem till Snowboard i Alperna??
Min kille åker Snowboard och kanske behöver skaffa en??
Tack, då vet jag... (lånade och bumpade tråden)Den var frågan. Och vad fan i helvete svarar alla här? Svaret är, nej.