Fångremmar på feta offpistskidor

snlarsso

Ny medlem
Âr det mågon som har erfarenhet av fångremmar på "fetingar" ? Jag har ett par Head monster 103 som jag hittade i oslo før 3300kr. Jag hade ett par gammla Tyrolia (1999) som inte är kompatibla med breda skistoppers, därfør kør jag med fåmgremmar. Âr det någon som skadat sig med fångremmar offpist? Jag fick skidorna i huvudet under det tidiga 80-talet då jag kørde med fångremmar i pisten. Skadorna borde ju inte bli så farliga med hjälm på huvudet. En førdel är ju att skidorna inte førsvinner. Dessutom rammlar jag aldrig (fegar før mycket). Kanske är jag dumsnål???

Du har numera ett par dödsfällor under fötterna, om du skulle fastna i en lavin och tappa skidorna så fungerar de precis som ett par ankare om du har fångremmar. Försök hellre böja ut skistoppern eller skaffa nya skistoppers om de går att byta ut.

Bortsett från redan nämnda risker så agerar skidorna ankare ifall du hamnar i en lavin och drar ner dig under ytan men det kanske är en risk du är villig att ta för att spara ett par hundra? Byt bindning eller fixa en bredare skistoppers ( om du så måste göra den själv) .

Oroar du dig för att skidorna ska försvinna så kan du använda dina tidigare fångremmar enbart istoppade under snölåset så de inte sitter fast runt någonting och de blir då som ett par "markörer" i snön har för mig att nåt liknade diskuterats på forumet för länge sedan.

Ankare eller flotør? (fløte) jag har også tänkt på det men jag har inte ryckts med av "rädda sig ur lavin teorin" jag tar inga chanser att hamna där. Vissa tror dom är säkra med trancevers. De flesta dør innan de kan räddas med eller utan trancivers. Jag tror de chansar mer och därmed økar riskerna. Har erfarenheter av det när två kompisar køpte trancivers i Engelberg. En kul historia från en skidshop i Engelberg var när vi ifrågasatte kvaliteten på en plastspade, førsäljaren sa att det var livstids garanti, -"bara att komma å byta om den gick sønder", precis det man glädjer sig øver när spaden går sønder i ett skarpt läge,

Och förutom lavinankareffekten så brukar skidor i fångrem fladdra runt ansiktet när man faller i brant terräng och kanar en bit. Det ser ut som man rakat sig under ett epilepsianfall efteråt.

Samma effekt kan man också få när man faller på telisar i brant terräng (nu hoppar telemarksmilisen på mig igen).

snlarsso, använder du transa överhuvudtaget?

Ska vi se till riktiga fakta, så överlever 9 av 10 när lavinen stannat upp och kurvan börjar inte dyka förräns efter 15 minuter. Det är inte särskilt svårt att hitta en begravd transciever på den tiden så nyttan med en transciever är svår att förneka.

Ursäkta men "jag tar inga chanser att hamna där" vad ska du då med ett par monster 103 till? åka pist ? Åker du OP på stora berg finns alltid en chans för laviner och om du inte gör det så behöver du inte dina skidor och kan gott montera dina bindningar på någonting de passar på!

centralbyråktaten; nej jag har recco... (skämt...) Inte heller kør jag i 200 km/h på skogsbilväg bara før att jag har dubbdäck på bilen (bra jämførelse va?). Jag anpassar kørningen till riskerna. Det är en illusion att du øverlever en lavin oavsett (alltså inte små snøras). Eventuellt ska jag køpa en till nästa säsong, om jag kan førmå mig att inte utsätta mig før större risker bara att jag åker omkring med en.

Jag tror tvärtom att en transciever ger ett psykologiskt försprång när det går åt helvete, man har faktiskt tänkt tanken på att det kan gå laviner när man tar på transcievern på morgonen. Annars är det många som blir alltför uppstressade i situationen och gör ett dåligt sökarbete.

Om dina polare visar tendenser att tro sig vara odödliga för att de bär transor så sluta åk med dom!

Ska man låta bli att använda bilbälte för annars kanske man börjar ta mer risker?

balanselius: Jag åker naturligtvis inte på samma ställen som 19 åriga suicidals. Om du inte åker till "løssnøparadis" som Engelberg kan du hitta bra offpist 100 meter från pisten. Dvs 100 m från pisten som inte är lavinfarliga. ok da jag frångick denna regel lite grann i Engelberg... Jävligt korkat, men man lär sig.. Nu førstår jag varfør alla har ryggan med utrustningen på i t.ex. Serre Chevalier i april utan tillstymelse till offpistmøjligheter, de är rädda før laviner i pisten också...

centralbyråkraten: var har du den uppgiften ifrån? vad definieras som laviner? är snøras som du inte dras med/ ned av inkluderat?

Jag har läst 80/20 øverlevnad.

Min uppgift kommer från Werner Munther som är den ledande forskaren vad det gäller överlevnadsstatistik i lavinolyckor och antalet gäller för laviner där personer blivit begravda.

Jag har generaliserat talet 9 av 10, om du vill kan jag ta fram det exakta, det varierar från år till år allteftersom Werner polerar sina uppgifter.

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte riktigt med plus att fångremmar är rätt segt att hålla på med jämfört med skistoppers.

brukar inte skidor och stavar sticka upp efter en lavin, dvs i høgre grad än skidåkaren. Borde inte skidorna i så fall fungera mer som flotør än som ankare? (bara en helt ovetenskaplig teori alltså...) i så fall borde alla slänga sina skistoppers och køpa fångremmar.

Borde inte denna dødsfällevarning gälla alla telisåkare som kjør med vajer (dvs en kort fångrem)?

Hart själv inte dragits med i en lavin och haft på mig fångremmar men alla som jag träffat och påstått sig veta något om laviner har sagt samma sak, att de blir ankare men de kanske alla har fel? En gång i tiden sa alla att jorden är platt, men nu är du iaf varnad om vad "experterna" säger om din fråga.

PS jo det borde rimligtvis gälla telisåkare också då.

Nej snlarsso, skidor och stavar fungerar inte som flöte, tvärtom. De åkare som blivit av med sina skidor under lavinfärden hittas oftast högre upp i snön än de som har skidorna kvar på sig.

Dödsfällevarningen gäller definitivt telisåkare med vajer, om de ska utanför kontrollerat område så rekommenderar jag att vajern ska bort.

Av erfarenhet vet jag dock att fångrem bestående av 5 mm repsnöre för det mesta rycks av i laviner och är därför att föredra, men varför chansa när det faktiskt finns telisbindningar med utlösning och skistopper.

Lämna in bindningarna till nån svetsare! Borde ju kunna fixa bredare skistopers på 10 minuter.

Siden diskusjonen er i gang...

Kjøpte i Frankrike for noen år siden rosa bånd på ca. en meter som festes i skien/bindingen og som siden dyttes opp i støvelen /under buksen. Fungerer bra hvis man bare kjører stolheis, men feks. i st.anton hvor det er mye gondoler blir det mye ekstra "styr". Er det noen som har en god ide på hvordan man kan løse dette problemet ? Synes det jo er unødvendig å å stå timesvis å lete etter en ski under løssnøen...

Om alternativet till att leta efter en skida i timmar är att själv vara den som blir letad efter är iaf mitt val givet...

Och tyvärr har de där rosa banden en förmåga att lossna när man åker och fladdra runt fötterna.

Ortovox hade för några år sedan en transa, F1 plus där det fanns en extra funktion med så kallade skimouse. Det var små sändare som man satte på skidorna, de sände så klart på en annan frekvens än den vanliga transcieverfrekvensen. När sedan skidan försvann i pudret var det bara att switcha över transan i skidsökmode och leta fram den. Har inte sett den på några år så jag vet inte om den finns kvar.

"Jag åker naturligtvis inte på samma ställen som 19 åriga suicidals." (jag är varken nitton eller självmordsbenägen men åker förmodligen där du menar att dessa skulle åka eftersom att jag behärskar det)
Och att du inte skaffar en transciever eftersom att du tror du kommer ta mer risker då... suck!
Det var nog det dummaste jag har hört på den här sidan!
Påminn mig att aldrig åka med dig eller någon som är så dum att dom åker någonstans där ett par 103or behövs/är bra utan lavinsändare.
Vad händer om någon av dessa "suicidials" åker ovanför dig och drar iväg en lavin när du kör på dina "säkra" ställen?

Mitt råd är: Håll dig i barnbacken på flacka orter så att du inte riskerar någonting, och så kan du ju köpa en mopedbil. (Annars kanske du kör för fort när du väl kan...)

"Påminn mig att aldrig åka med dig eller någon som är så dum att dom åker någonstans där ett par 103or behövs/är bra utan lavinsändare."

Puder brukar falla ganska jämt øver ett berg så naturligtvis kan man finna lavinsäkra områden 100 m från pisten där ett par løssnøskidor är användbara. Kanske inte så mycket att snacka om på afterskin men vem bryr sig?

"(jag är varken nitton eller självmordsbenägen men åker förmodligen där du menar att dessa skulle åka eftersom att jag behärskar det)"

Så bra før dig att du behärskar berget. Tror du verkligen att alla med hjälm och ryggsäck behärskar berget. Vad jag menar är att vi kompenserar risker, dvs vi (de flesta) tar større risker när de kør med tranciver än utan (liksom att bilar med antispinn system på bilen ofta är inblandade i olyckor på vinterväg). Detta är ett välkänt faktum inom psykologin.

Så länge man är medveten om att det finns en risk att man kompenserar risker så kør nog de flesta frikørare tryggare med tranciver än utan. Jag är dock inte beredd att ta några risker att hamna i en lavin oansett. Du tar troligen mer risker än mig vid offpiståkning med eller utan tranciver.

Riskbedømning är naturligtvis ngt psykologiskt subjektivt, jag utsätter mig troligen før større fara i 100km/h i pisten än när jag kør offpist. Før mig verkar laviner bara det värsta sättet att dø på (klaustrofobi).
Den farligaste risksport som de flesta frikørare sysslar med är troligen när de cyklar utan hjälm ngn gång.

p.s du verkar vara en jättehäftig typ...

Förläng dom åt sidan, klipp av dom och svetsa på en liten järnpinne så blir som ju längre.

Annars har jag för mig att jag sett nånstanns att man kan köpa skistoppers för fetingar, tror Salomon gör nått sånt till sina PR, men kan ha fel!

BigAir: Salomon skistoppers kommer troligtvis inte passa på ett par Tyrolia.

snlarsso: Ur ett rent säkerhetsperspektiv borde det klokaste vara att investera i nya bindningar. Utan att vara allt för insatt gissar jag att det precis som med övrig utrustning skett en del inom bindningskonstruktion de senaste sex åren.

kw- som önskade att han också fick tillfälle att åka på platser där han behövde fundera över fetingar, trancievers och hur han ska hitta
sina skidor i lössnön.

Glöm inte att det ska vara lååååååånga fångremmar så att du kan bära skidorna i handen utan att ta av dom...

(Åres tvångstankar på långa fångremmar på brädor (suck!!!))

Jag måste säga att jag håller med Utter. Att låta bli att köpa transceiver bara för att folk i din bekantskapskrets tar mer risker när de åker med transceiver jämfört med när de åker utan är något av det mest korkade jag hört.

Jag kan bara tala för mig själv men efter att jag köpte transceiver, spade och sond har det hänt betydligt fler gånger att jag vänt och gått tillbaka eftersom snön inte känts bra, jämfört med när jag åkte utan dessa saker.

Du skriver att man kan hitta lavinsäkra områden 100 meter från pisten. Vilka utbildningar i lavinsäkerhet har du gått för att ha kompetens att avgöra detta? Eller gör du helt enkelt så att du chansar att pistörerna kontinuerligt kollar alla ställen i ett skidområde som ligger inom 100 meter från pisterna? I så fall har jag en liten nyhet för dig: Det gör de inte.

Sen om du orkar får du gärna backa upp ditt påstående om antispinn med lite fakta. Enligt en rapport från Vägverket är det nämligen precis tvärtom mot vad du skriver. Se t.ex. http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=35&page_id=2509312&query=antisladd och sök på antisladd

Nu ska vi ta och bena i det här:
Först kan vi ju konstatera att den gode snlarsso är helt ute och cyklar i outpisten. Att det inte går laviner 100 meter utanför en pist är ju ett löjligt konstaterande. Jag har själv sett laviner dundra rakt in och över pister. Åker man offpist skall man ha transa, spade och Fernet. Basta.
Att man sedan skulle ta större risker just för att man använder transa är ju också löjligt. Det är nog mer baserat på hur kunnig man är samt hur man är som person. Dvs en del kanske gör det, andra inte.. Går liksom inte att generalisera här. För egen del är det så att ju mer jag lär mig desto "fegare" blir jag... Eller så är det bara åldern.
Skidor - ankare eller flöte? Definitivt ankare, har polare som hamnat i lavin och tack vare skidorna suttit som i ett skruvstäd. Turligt nog var det ingen jättelavin och han hade snö till rumpan efteråt, kunde dock inte röra sig tack vare skidorna som var en meter under snön. Jaa, ungefär som ett...ankare...
Att det bara är en illusion att man kan överleva i en lavin, knappast. Visst går det, som Herr Centralbyråkrat redan klargjort. Dock inget man vill rekommendera.

Sen vill jag bara påpeka att Antispinn och Antisladd är två helt olika saker. Man ska inte blanda äpplen med päron som en vis farbror en gång sade. Att det är säkrare med antisladd än utan är dock helt korrekt.

"STORPOTATEN " 100 m från pisten førutsätter naturligtvis att det är ett lavinsäkert område, det kan också ligga 1km från pisten. Hur man bedømmer det? ja hur gør du? Lutning, snøførhållande, temperaturväxlingar, vind, officiell varning osv. Jag är, som de flesta andra, ingen expert men jag tar ytterst små risker att hamna i en lavin. Därfør vet jag inte om det är tranciver jag behøver, jag har troligen større behov av en satelittelefon før långturer på fjället.

Bilar med antisladd-system är ofta, inte oftare, inblandade i olyckor på vinterväg. Troligen så kør førare lite fortare på vinterväg med ett sådant system, dock inte troligt att det är säkrare utan. Jag førsøkte bara exemplifiera ett beteende, dvs att riskera kompenseras. Som jag skrev är troligen de flesta frikørare säkrare med än utan tranciver (om de kan använda den) och om de inte tar større risker bara før att de kør omkring med en. Jag är dock inte beredd att ta risken att hamna i en lavin med eller utan tranciver. En viss risk tar jag ju naturligtvis, med det gør jag varje gång jag cyklar, kør bil, simmar, går ut ur huset osv. Om man ska vara 100% säker ska man naturligtvis ha tracviver till piståkning i Sälen också.

Sen är det säkert så att fångremmar är olämpliga i tillfälle av en lavin.

k-w: Salomons skistopper passar utmärkt att sätta fast i tyrolias, möjligtvis att du får använda lite silvertejp eller slipa.

Annars så tror jag att det finns andra företag som gör!

Om du skall köra puder med dom så kan du ju fästa (tex) röda snören i bindningarna på ca 1-2m och pula in dom inanför snölåsen, då ser du ju i allafall vart dom tar vägen under snön.

snlarsso: Jag tycker inte att dit resonemang håller när du skriver att du inte vet om du behöver en tranciever. Antingen åker du i ett område, även om det bara är hundra meter från pisten, där det det finns risk för laviner, om än en mycket liten sådan, och då behöver du en eller så åker du i ett område där det helt enkelt inom förnuftets kränser inte kan finnas någon som helst risk för ett farligt snöskred och då behöver du inte en tranciever.

BigAir: Ett synnerligen idiotiskt förslag. Att tejpa och slipa på säkerhetsutrustning som är viktig för andras säkerhet är dumt.

kw - som verkligen vill känna behovet av en tranciever men inte gör det

Tillbaka
Topp