"STORPOTATEN " 100 m från pisten førutsätter naturligtvis att det är ett lavinsäkert område, det kan också ligga 1km från pisten. Hur man bedømmer det? ja hur gør du? Lutning, snøførhållande, temperaturväxlingar, vind, officiell varning osv. Jag är, som de flesta andra, ingen expert men jag tar ytterst små risker att hamna i en lavin. Därfør vet jag inte om det är tranciver jag behøver, jag har troligen større behov av en satelittelefon før långturer på fjället.
Bilar med antisladd-system är ofta, inte oftare, inblandade i olyckor på vinterväg. Troligen så kør førare lite fortare på vinterväg med ett sådant system, dock inte troligt att det är säkrare utan. Jag førsøkte bara exemplifiera ett beteende, dvs att riskera kompenseras. Som jag skrev är troligen de flesta frikørare säkrare med än utan tranciver (om de kan använda den) och om de inte tar større risker bara før att de kør omkring med en. Jag är dock inte beredd att ta risken att hamna i en lavin med eller utan tranciver. En viss risk tar jag ju naturligtvis, med det gør jag varje gång jag cyklar, kør bil, simmar, går ut ur huset osv. Om man ska vara 100% säker ska man naturligtvis ha tracviver till piståkning i Sälen också.
Sen är det säkert så att fångremmar är olämpliga i tillfälle av en lavin.