Får båkåtvikt vid 360

Muppas

Medlem
Får båkåtvikt vid 360
ja de e så att när ja snurrar och ska göra en 360 så får ja sån himla bakåtvikt hela tiden.ja kommer runt men ja kan aldrig landa den(landar på röven varje gång).vad gör ja för fel?och vad ska ja tänka på? tacksam för svar.

//Hörnan

Får båkåtvikt vid 360
hmm? jag gör precis samma mistag och man blir lika ilsken varje gång när man kommit runt och landar på rumpen! är det ingen som har några tips? //snaken

Får båkåtvikt vid 360
Testa dra benen mot dig, ungefär som om du ska göra en safety eller nåt. då blir du mycket mer stabilare och håller dig rak + att det ser mycket proffsigare ut!

/micke

Får båkåtvikt vid 360
har samma problem på brädan. nån som kan ge mig lite tips om hur jag ska göra,har bar testa bs 360. landar nästan alltid i baksätet.

Får båkåtvikt vid 360
Jag hade samma problem för ett par år sedan. Lösningen jag kom på var kanske inte det vackraste men vad man kan göra är att när du sätter igång och börjar snurra så försök att samtidigt grabba din tail. Detta låter kanske som något skumt men det medför tro det eller ej att du i slutändan lutar dig frammåt och vips så snurrar du utan att slakta din söta rumpa.Antagligen grundar det hela sig i att du automatiskt precis som ovanstående skrev, att du böjer mer på benen och håller ihop dem bättre.
Simma lugnt och hoppas att mitt knasiga råd funkar.
Don¨t sue me otherwise...

Får båkåtvikt vid 360
Hei!
Jeg slet lenge med å få til 360, jeg også. Har kommet til at det er et psykologisk triks. Det de aller aller fleste gjør feil, er at de drar på for tidlig og for hardt, altså stresser når de skal spinne. da hoocker du skiene i kanten, kommer skjeivt ut, og lander på roven.. Det beste er å lære det på en gjevn og lang jump. du gjør så her: se for deg at det er spinning forbudt i selve buen på hoppet. Hoppkanten, altså tuppen av hoppet er selve flyplassen. når du er "over" hoppet, kan du begynne å spinne. ha bred beinstilling armer ut og ikke for liten fart. begyn en rolig (!!) delrotasjon med overkroppen, og ikke roter med beina med skia før du er på "flyplassen". Hemmeligheten er å ikke spinne for tidlig og for hardt. Når jeg fant ut av det dro jeg 720 med en gang. Lykke til, og måtte snøen dale over deg.

Får båkåtvikt vid 360
Inte för att jag kan 360 men ett litat tips kan ju kanske vara att träna på studsmatta på sommaren. Jag och min brorsa köpte en studsmatta förra våren och gissa om man fick grym kordination i luften! Träna på att dra sköna trick på en sån och snurra så ska du nog se att det blir lättare att hoppa på vintern sen! =D

Får båkåtvikt vid 360
Kan ju försöka beskriva hur jag gör, på svenska...

Jag gjorde antagligen samma fel som många av er gjort, fick för mycket bakåtvikt och satte mig nästan vid landning.

min lösning på problemet blev att se till att du inte bara drar på en rotation för att snurra runt, du måste även kasta dig LITE grann neråt/framåt så du följer backens lutning. detta gör du nästan automatiskt när du gör alla andra hopp, nu har du bara fokuserat på att snurra och glömt det mest grundläggande.

Detta hjälpte iaf mig.

/Bryt ett ben.

Får båkåtvikt vid 360
detta problem hade jag oxå men enda anledningen till att man egentligen gör det här är för att man inte vågar. ta dig i kragen o släng ut dig o kollapå på landningen innan du börjar snurrasök sen blicken mot landningen efter snurren så kommer du landa rätt!

Får båkåtvikt vid 360
Läste någonstans att man får bakåt vikt om man kollar neråt i snurren istället för att krypa ihop och kolla sig sneet över axeln. Det funkar, men det viktigaste är kanske att krypa ihop. Jag hade oxå problem med 360 förut men numera så är det bland dom enklaste tricken jag vet, testade det efter 2 hopp i år, satte det första gången tex.

Får båkåtvikt vid 360
de är egentligen ganska enkelt. hade länge samma problem. alla har redan beskrivit hur du ska göra. men de som är genomgående. se till o inte luta dig bakåt när du hoppar ut. gör lite som när du gör en 360 på marken, hoppa rakt upp/framåt....de hjälpte mig o få till dem..

Får båkåtvikt vid 360
gör det väldigt ont när man hpller på att lära sig? jag ska satsa på att lära mej i år tänkte jag... ska man kanske lägga in en bit sittunderlag i byxorna för att skona röven?

Får båkåtvikt vid 360
Nej det gör inte ont att falla, såvida du inte droppar in i ett jätte stort bigjump. Fixa landingen är testa i hopp du känner dig bekväm i. Men kom ihåg, ta inte för lite fart det gör ondare att falla om du inte kommer runt. Sen är det ju snyggare om den är fet :P

Får båkåtvikt vid 360
prova att åka med lite framåtvikt så får du känna på hur motsatsen är att landa. Efteråt lär det inte vara några problem att hitta en mer centrerad position och för din egen skull, börja inte snurra på kicken(det gör ont).

Får båkåtvikt vid 360
Jag började sätta en 360 hela tiden på rumpan (gissa om man fick blåmärken). Det viktigaste är att inte ge upp.
Vid uthoppet ska man vrida enbart överkroppen, tar man i med benen också kan det gå åt h...ete.
Försök hålla blicken så rakt som möjligt (mot horisonten). Snart sitter den.

Får båkåtvikt vid 360
Testa att titta snett neråt när du virder huvudet i den rikting du snurrar... Tittar du upp på solen så blir det bakvikt tittar du ner så blir det mer "framåtvikt"...

Hehe en annan fick ju lära sig att en 360 skall göras långsamt med spikraka ben, fast det var LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE sedan.. old school puckel!!!

Får båkåtvikt vid 360
Testa och gå in i hoppet som Tanner Hall, Armarna långt ner och rotera med hjælp av axlarna. Ej huvudet.

Lyck till

/ponta

Får båkåtvikt vid 360
Hej

Hade själv samma problem förut. Om man börjar snurra lite tidigt så då nurrar man snett (eftersom kicken sluttar) och landar lätt på baken, det felet gjorde iaf jag. Testa dra igång snurren lite senare. det funkade för mig.

Får båkåtvikt vid 360
Hej alla glada!

360 är ett PSYKOLOGISKT hopp!!!

Jag tog mig an 360 förra vintern, med vissa framsteg.
Kan rekomendera att om man är HELT nybörjare på tricket:

1. gör en massa 360 på golvet hemma, ihop med benen
2. börja hoppa runt 180 i låg fart i pisten
3. bygg ett eget hopp med mjuk landning, då kan du landa hur som helst nästan.
4. det svåra är att våga hoppa och ha ryggen mot landningen, sitter ju i ryggmärgen att man ramlar då, och det gör man också i början innan man lär sig att man inte alls gör det om man vågar.
5. Byggde själv ett hopp ca 1 m brett, 1 m högt, tog i mer och mer och slog mig aldrig.
Tillslut börjar man komma runt när rädslan släpper.
6. Gör som folk skriver ovan. Pröva att börja snurren med överkroppen efter uthoppet.

HELA HOPPET BYGGER PÅ ATT ÖVERVINNA SIN RÄDSLA; det finns inga genvägar (..."till det perfekta ljudet"...)

Lycka till! , jag ska öva på det i vinter! =) /Fille

Får båkåtvikt vid 360
Hehe. Har samma problem då jag drar unnatural 360.

men.. det är inte så svårt. det är bara att nöta in det så klarar du det snart.

Snödjup

Tillbaka
Topp