Får inte av bindningen..

floorfilla

Ny medlem
Får inte av bindningen..
Tänkte ta av mina bindningar då jag köpt ett par nya skidor som jag vill sätta inserts i så att jag kan använda samma bindning till båda skidorna, men jag får inte av vissa skruvar. Jag minns att jag körde 2-komp lim i hålen innan jag skruvade i skruvarna sist. Någon som har något tips på hur jag kan få ur skruvarna? Är så rädd att jag ska runda skruvarna innan jag har fått upp dem..

Har lite panik då jag drar till Åre om 6 dagar och ska hinna få i inserts i två par skidor (inserts som jag för övrigt inte ens har beställt! någon som har 16 inserts över???"

Tack på förhand!

Får inte av bindningen..
Ta en mejsel som passar perfekt. Värm spetsen rejält med en värmepistol, stoppa i mejseln i skruven och vänta lite så skruven och limmet blir varmt och lossa sedan skruven. Värm på lite extra med mejseln i skruven om det inte släpper.

Får inte av bindningen..
Hur ska du lyckas lösa insertsfrågan på det relativt korta tidsspannet? Det är snarare det som är problemet... Börja med att beställa dem och på så sätt få reda på om det ens är vettigt att skruva av bindningarna.

Får inte av bindningen..
Limma gör man ju inte för att det ska sitta, utan för att man ska hindra fukt från att tränga in?

Får inte av bindningen..
Fick något tips här på Freeride och att 2komp lim var bra.

Har bestämt om mig och tänker montera bindningarna direkt på de nya skidorna. Kör endast på dem den veckan, sen
fixar jag med inserts i sommar innan det bär iväg på säsong i Alperna!

Men som sagt, får fortfarande inte ut skruvarna. Tänker lämna in dem istället så att jag som är relativt okunnig inte gör något dumt fel.

Senast ändrad:
Får inte av bindningen..
kör med varmlufts pistol direkt mot skruvarna så går det hur bra som helt. det funkar även med en vanlig hårtork bara det att du får värma lite längre tid ;) sedan är det bara att ta en mejseln som passar och trycka och skruva!!

Får inte av bindningen..
snorkel sa:
Ta en mejsel som passar perfekt. Värm spetsen rejält med en värmepistol, stoppa i mejseln i skruven och vänta lite så skruven och limmet blir varmt och lossa sedan skruven. Värm på lite extra med mejseln i skruven om det inte släpper.
Lödkolv funkar fint också om man har det.
Jag hade nog väntat med att rycka av dem innan du fått tag i inserts och en skidverkstad som vill göra en sån grej...

Till alla som funderar på inserts: köp marker jester/griffon demo och köp extra "plattor" till varje par skidor. Går då fint att skruva i samma par bindningar i alla skidor, utan större krångel. Dessutom får man möjlighet att fram/bakmontera ganska enkelt.

Får inte av bindningen..
Fick reda av den lokala skidbutiken att inserts har en tendens att släppa. Han rekommenderade helt enkelt inte det, utan föredrar direkt montering.

Ska prova få av bindningarna nu!

Får inte av bindningen..
Nojlas sa:
snorkel sa:
Lödkolv funkar fint också om man har det.
Jag hade nog väntat med att rycka av dem innan du fått tag i inserts och en skidverkstad som vill göra en sån grej...

Till alla som funderar på inserts: köp marker jester/griffon demo och köp extra "plattor" till varje par skidor. Går då fint att skruva i samma par bindningar i alla skidor, utan större krångel. Dessutom får man möjlighet att fram/bakmontera ganska enkelt.
+1

Tillbaka
Topp