Färg På Linsen

Akksel

Medlem
Färg På Linsen
hej jag undrar vad det finns för fäger på linsen att välja på vill inte ha rött-färgat glas för att jag inte tykker om det ljuset..

hjälp mig snälla

Färg På Linsen
I stort sett alla märken har glas i massa olika färger, de olika glasen är till för olika förhållanden så därför går det inte riktigt att säga att än färg på linsen alltid är bäst...

Getosten, alla glas är genomskinliga.. iaf från insidan.. Det du menar heter egentligen ofärgad.:P haha..

Använd INTE ofärgat glas soliga dagar när snön täcker allt... Du kan bli snöblind..

Färg På Linsen
Du kan köpa bronze glas..det är riktigt schyssta glas...dom är inte för mörka och dom skyddar mot solen !

Färg På Linsen
Spegelglas tonar väl bara ner ljuset.. & "färgstätter" inte omgivningen? Så ett par spegelglas kan juh va bra! .. om du tycker som getosten, att det inte ska störa åkningen!

Färg På Linsen
men om man använder spegelglas, som iochför sig är rätt schysst..så är dom väldigt opraktiska om det är en mulig dag...då är det ganska dålig sikt..

Färg På Linsen
I skidglasögonlinser, precis som i de flesta andra sammanhang, är en brun ton praktisk och snygg. Orange funkar visserligen ännu bättre i sämre väder, men är inte alls lika tilltalande rent estetiskt.

Färg På Linsen
Istället för att lyssna på en massa tomtar som rekommenderar färger i en takt så man tror man hamnat på pridefestivalen tycker jag helt enkelt att du ska ta med dig dina googles till en handlare som för det märket, berätta vilken modell du har och i vilken miljö och väderlek du oftast åker så kommer handlaren att kunna plocka fram just den linsen du ska ha. Att disskutera regnbågens alla färger är ganska meningslöst då vilken lins DU ska ha beror på var och när DU åker och inte minst på DIN personliga känsla. Det är dessutom så som Oskarius skriver att olika märken har olika färger på linser med liknande egenskaper dvs. en röd lins från en tillverkare kan ge ungefär samma ljus som en gul från en annan tillverkare. Sen ska du inte underskatta hur ögonen anpassar sig. En exempelvis röd lins som känns obehaglig de första minuterna behöver inte störa efter en stunds användning.

Färg På Linsen
Vädret har en stor betydelse till vilken lins du skall ha. Goggles linser är som solglasögon och är uppdelade i olika kategorier mellan 1 och 4.Man kan säga att alla linser utan chrome och spegel är cat 1. Alla linser med en chromad eller en spegel yta är i cat 3. Sen skall du självklart prova ut den typ av lins du tycker är bäst till de olika väderlekarna.
Hoppas att detta svar hjälper dig.

Färg På Linsen
Tycker att de flesta snackar i nattmössa..
Linsers egenskaper bestäms tillstor del av färgen på linsen. Det är ren fysik.. Den del av ljuset som stängs ute beror på linsens färg.
Gula glas höjer kontrasten i mulet väder, men skyddar inte mycket mot intensivt solljus. Bäst vid flatljus.
Röda glas höjer också kontrasten men skyddar bättre vid starkt solljus än gula. Bästa allroundalternativet.
Transperenta glas skyddar bara ögonen mot UV-ljus och snö. Alltså inte det skadliga ljuset som vi kan se. Risk för snöblindhet.
Blå glas ska ni inte ens fundera på eftersom de är skadliga för ögonen.
Bruna glas är bättre än röda vid starkt solljus, men sämre vid molnigt väder.
Grå glas höjer inte kontrasten överhuvudtaget utan dämpar bara ljuset. Har aldrig varit förtjust i grå glas.

Spegel dämpar ljuset ytterligare.

Själv använder jag alltid röda glas när jag åker bräda och gula eller bruna när jag kör mtb.
Hoppas det var till hjälp..

Tillbaka
Topp