Farlig produkt

Farlig produkt
la_grave sa:
Själv har jag två enkla manuella (vad är det som är digitalt på sk digitala transceivers? Skärmen?) transceivers. Då kan jag utrusta outrustade vänner med sändare (spade/sond är lättare att låna ihop) och ge dem en snabb genomgång. Eller om min sändare går sönder (har hänt, det är därför jag har två) så är inte dagen förstörd.
Den andra generationens "digitala" transceivers är digitala på riktigt. Dvs att det finns mikroprocessor i dem som räknar och tolkar signalen för att sedan presentera resultatet i form av en riktning och avstånd. Till den kategori hör Pieps DSP, Barryvox Pulse och Element, Ortovox S1 och 3+.

De äldre "digitala" transorna är egentligen bara analog teknik som presenterar sin signal i en "digital" display. Vi brukar kalla dem för semi-digitala.

Farlig produkt
ser iof ett ganska bra användningsområde i just det som la-grave pratar om. Tänk alla som försökt lära flickvännen åka lite offpist, eller barnen eller nån kompis. Säg att ni är ett gäng som åker en del offpist och ni vill ha med en nybörjare. Om denne lägger 600 på denna eller 3-4000 på en ordentlig transa är ganska mycket pengar, vilket kanske gör att personen ändå testar. Är ni en grupp och alla är medvetna om att en person bara har en sån här så ser jag inga problem i det.

Farlig produkt
Pillard sa:
ser iof ett ganska bra användningsområde i just det som la-grave pratar om. Tänk alla som försökt lära flickvännen åka lite offpist, eller barnen eller nån kompis. Säg att ni är ett gäng som åker en del offpist och ni vill ha med en nybörjare. Om denne lägger 600 på denna eller 3-4000 på en ordentlig transa är ganska mycket pengar, vilket kanske gör att personen ändå testar. Är ni en grupp och alla är medvetna om att en person bara har en sån här så ser jag inga problem i det.
Inför denna säsongen så åkte jag med en som inte hade kört med transa innan. Det tog en lavinkurs och lite egen lavinträning för att klara sig mer än gott med den. (sen ska man helt klart gå vidare med det också)
Lite tid och engagemang får man ju ändå vara beredd att lägga ner när det gäller så viktiga grejer!
Sen går det somsagt att köpa pieps billigaste modell som är strax över 1000 lappen på utländska hemsidor, så den ekonomiska biten är inte tillräckligt tilltalande för att köpa den produkten.

Farlig produkt
Anzom sa:
Sen går det somsagt att köpa pieps billigaste modell som är strax över 1000 lappen på utländska hemsidor, så den ekonomiska biten är inte tillräckligt tilltalande för att köpa den produkten.
Hmmm, kanske inte det bästa alternativet. Pieps Freeride marknadsförs som en enkel och lättanvänd digital transceiver, vilket inte helt stämmer med verkligheten. Det är en 1-antenns transceiver, som alltså inte på något vis kan räkna fram riktningen till den begravda. Den bygger på induktionssök som är svårt att lära sig. Är det flera begravda så är det nästan omöjligt att lösa uppgiften. Obs! Inte att förväxla med Pieps andra modeller DSP och DSP Tour som är helt ok.

Farlig produkt
Anzom sa:
Pillard sa:
Inför denna säsongen så åkte jag med en som inte hade kört med transa innan. Det tog en lavinkurs och lite egen lavinträning för att klara sig mer än gott med den. (sen ska man helt klart gå vidare med det också)
Lite tid och engagemang får man ju ändå vara beredd att lägga ner när det gäller så viktiga grejer!
Att lära någon att söka ordentligt snabbt med min egen Pieps DSP skulle nog gå att ordna på en timme eller så. Det var inte det som var poängen. Poängen är när man kanske har två barn i familjen som man gärna tar ut i offpisten. Man kanske helt enkelt bara vill ha extra trygghet, även om man åker i extremt ofarlig terräng (risken finns ju alltid). Jag själv hade med flickvännen ut för att känna på lite lössnö i alperna (lutningar långt under normal lavinrisk) men det hade känts betydligt bättre ifall hon kunnat ha någon form av sändare på sig, även om hon inte kunnat hitta mig.

Som Centralbyråkraten redan har sagt också så är ju inte Freeride nåt bra exempel utan det jag ser som alternativet är snarare en pulse, dsb eller s1 och då ligger priset snarare runt 3000, eller uppåt så då är skillnaden rätt stor

Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Anzom sa:
Hmmm, kanske inte det bästa alternativet. Pieps Freeride marknadsförs som en enkel och lättanvänd digital transceiver, vilket inte helt stämmer med verkligheten. Det är en 1-antenns transceiver, som alltså inte på något vis kan räkna fram riktningen till den begravda. Den bygger på induktionssök som är svårt att lära sig. Är det flera begravda så är det nästan omöjligt att lösa uppgiften. Obs! Inte att förväxla med Pieps andra modeller DSP och DSP Tour som är helt ok.
Men likväl det mest ekonomiskt jämförbara, och då jag tycker den är given att komma före det andra alternativet om man nu vill köra ekonomiskt. Vill man inte betala för sig är det bara att träna mer :)

Har en fråga till på temat: borde inte vi gå på den amerikanska varianten med särskilda gater i liftsystemet där man måste ha transa? Hurvida man har det på tur är ens eget ansvar, men just för att få bort de "tillfälliga" kontakterna med offpisten när man inte har kunskap eller utrustning för offpist. Vilket jag också tror skulle vara en väckarklocka för många skidåkare, när det gäller riskerna med laviner, att de även kan släppa i liftsystemet närhet.
Är inte det rätt väg att gå för att få folk att skaffa kunskap och utrustning?

Farlig produkt
Pillard sa:
Motsatsen till digital är väl analog? Antar att det digitala ligger i att du får en uträkning på i vilken riktning och på vilket avstånd offret finns, medan en analog bara ger dig signalstyrkan oöversatt genom styrkan i pipet?
Ja det är väl något sådant men med det synsätter är ju en gammal analog VHS-video digital eftersom den har en CPU som räknar varv, sekunder och lite annat. GSM är digitalt eftersom den överförda signalen är digital. Signalen transceivers arbetar med är (väl?) analog, alltså är det ett analogt system.

Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Anzom sa:
Induktionssök = t-sökning? Vad är det som är svårt med det? Det är ju trivialt. Visst, det tar kanske 10% längre tid än om man har en pil som pekar ut riktningen men det är trots allt rätt marginellt.

För övrigt testade jag analog sökning med flera (tre) begravda sändare i vintras på två sätt, ett där de låg med kanske 20 meters avstånd. Det var inte särskilt mycket svårare än ensamsök. Man får dra ner känsligheten till man bara hör en signal. I andra scenariot låg två ett par meter från varandra. Det blev svårare, man visste inte vem man sökte efter - men det gjorde ju å andra sidan inte så mycket, man kom ju nära dem ändå och kunde börja sonda. Det är möjligt att jag lyssnade in mig på A men hittade B med sonden först, men so what? Man vet ju ändå inte vem som är vem och båda ska ju grävas fram.

Farlig produkt
Anzom sa:
Har en fråga till på temat: borde inte vi gå på den amerikanska varianten med särskilda gater i liftsystemet där man måste ha transa? Hurvida man har det på tur är ens eget ansvar, men just för att få bort de "tillfälliga" kontakterna med offpisten när man inte har kunskap eller utrustning för offpist. Vilket jag också tror skulle vara en väckarklocka för många skidåkare, när det gäller riskerna med laviner, att de även kan släppa i liftsystemet närhet.
Eller så får människor ta eget ansvar?

Farlig produkt
la_grave sa:
Anzom sa:
Problemet är väl att man inte är medveten om riskerna, eftersom lavinkunskapen oftast är väldigt låg bland skidåkare. Det blir svårt att ta ansvar när man inte vet vad man har att röra sig med.

Farlig produkt
Anzom sa:
la_grave sa:
Anzom sa:
Problemet är väl att man inte är medveten om riskerna, eftersom lavinkunskapen oftast är väldigt låg bland skidåkare. Det blir svårt att ta ansvar när man inte vet vad man har att röra sig med.
Då är det väl bättre att sätta upp en skylt som säger "är du medveten om riskerna? Varje år sker x antal laviner, där människor blir begravda, i våra berg. Om du utrustar dig med kunskap och en sån här "transa" så minskar du risken att skadas"

Farlig produkt
Anzom sa:
Men likväl det mest ekonomiskt jämförbara, och då jag tycker den är given att komma före det andra alternativet om man nu vill köra ekonomiskt. Vill man inte betala för sig är det bara att träna mer :)
Helt klart den mest jämförbara prismässigt. Faktum är att i jämförelsen så tycker jag att snow-be står sig ganska bra. Tillverkaren är faktiskt helt öppen med vad den klarar och inte klarar. Pieps däremot säljer sin Freeride som en billig lättanvänd transceiver, vilket jag inte kan skriva under på. Tyvärr så räcker det inte med lite träning heller.

Ser man till det så tycker jag snow-be i alla fall är ärliga med vad du får för pengarna.

Anzom sa:
Absolut. Vi jobbar mot en enklare sådan lösning i Åre. Det kommer inte att bli transceiver-gater men i alla fall informationsskyltar som säger att åkarna är på väg ut ur skidområdet.

Farlig produkt
Pillard sa:
Anzom sa:
Pillard sa:
Att lära någon att söka ordentligt snabbt med min egen Pieps DSP skulle nog gå att ordna på en timme eller så. Det var inte det som var poängen. Poängen är när man kanske har två barn i familjen som man gärna tar ut i offpisten. Man kanske helt enkelt bara vill ha extra trygghet, även om man åker i extremt ofarlig terräng (risken finns ju alltid). Jag själv hade med flickvännen ut för att känna på lite lössnö i alperna (lutningar långt under normal lavinrisk) men det hade känts betydligt bättre ifall hon kunnat ha någon form av sändare på sig, även om hon inte kunnat hitta mig.
Förstår tankegångarna. Som ni också har diskuterat tidigare, bör man ta med barn ut som inte kan hantera en transa? Tror unga har lättare att lära sig än vad många vuxna tror. Problemet uppkommer väl snarare när det kommer till grävningsmomentet, då de styrkemässigt tappar.

Senast ändrad:
Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Anzom sa:
Helt klart den mest jämförbara prismässigt. Faktum är att i jämförelsen så tycker jag att snow-be står sig ganska bra. Tillverkaren är faktiskt helt öppen med vad den klarar och inte klarar. Pieps däremot säljer sin Freeride som en billig lättanvänd transceiver, vilket jag inte kan skriva under på. Tyvärr så räcker det inte med lite träning heller.

Ser man till det så tycker jag snow-be i alla fall är ärliga med vad du får för pengarna.

Anzom sa:
Absolut. Vi jobbar mot en enklare sådan lösning i Åre. Det kommer inte att bli transceiver-gater men i alla fall informationsskyltar som säger att åkarna är på väg ut ur skidområdet.
Hur kommer det sig att det inte är transceiver-gater? Är det ett beslut som måste tas uppifrån, eller kan varje skidanläggning i Sverige bestämma hur de vill ha det?

Farlig produkt
la_grave sa:
Induktionssök = t-sökning? Vad är det som är svårt med det? Det är ju trivialt. Visst, det tar kanske 10% längre tid än om man har en pil som pekar ut riktningen men det är trots allt rätt marginellt.

För övrigt testade jag analog sökning med flera (tre) begravda sändare i vintras på två sätt, ett där de låg med kanske 20 meters avstånd. Det var inte särskilt mycket svårare än ensamsök. Man får dra ner känsligheten till man bara hör en signal. I andra scenariot låg två ett par meter från varandra. Det blev svårare, man visste inte vem man sökte efter - men det gjorde ju å andra sidan inte så mycket, man kom ju nära dem ändå och kunde börja sonda. Det är möjligt att jag lyssnade in mig på A men hittade B med sonden först, men so what? Man vet ju ändå inte vem som är vem och båda ska ju grävas fram.
Vet inte vad t-sökning är men det är uppenbart att folk i allmänhet har problem med induktionssök/fältlinjesök. Det är ju bra för dig om du tycker det är enkelt.

Problemet med Freeriden är att du inte kan dra ner volymen/"känsligheten" så att hitta flera begravda blir nästan omöjligt.

Farlig produkt
Anzom sa:
Hur kommer det sig att det inte är transceiver-gater? Är det ett beslut som måste tas uppifrån, eller kan varje skidanläggning i Sverige bestämma hur de vill ha det?
Helt och hållet upp till varje skidanläggning.

En gate kostar ca 50 000 kr/st ex montering och det behövs några för att täcka upp våra vanligaste utfarter i Åre, så det skulle bli en hyfsad utgift.

Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Anzom sa:
Helt och hållet upp till varje skidanläggning.

En gate kostar ca 50 000 kr/st ex montering och det behövs några för att täcka upp våra vanligaste utfarter i Åre, så det skulle bli en hyfsad utgift.
Så det krävs mer eller mindre en stor lavinolycka där flera människor dör, så att medierna får upp ögonen. Och då skulle man möjligtvis kunna få statligt bidrag, eller att skistar blir tvingade till att sätta upp det.

Farlig produkt
Inte ens det skulle hjälpa.

Om staten skulle börja sätta upp gater eller stifta lagar om det, vart slutar det då. Ska det sitta gater i Storulvån, på väg in till Sarek eller i Vassijaure?

Lavincentret har i flera år tittat på sponsrade lösningar för Åres del men vi är inte där ännu. I väntan på det får det bli informationsskyltar.

Farlig produkt
This is not a back-country product, it is ideal for in-resort family skiing in the northern hemisphere conditions,skriver företaget på sin hemsida. Jag antar att målgruppen inte är bummare utan kanske Svensson som stoppsladdar i pisten tillsammans med ungarna.
Själv skulle jag uppskatta om någon plockade upp min dotter om vi hamnade i en lavin.

Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Inte ens det skulle hjälpa.

Om staten skulle börja sätta upp gater eller stifta lagar om det, vart slutar det då. Ska det sitta gater i Storulvån, på väg in till Sarek eller i Vassijaure?

Lavincentret har i flera år tittat på sponsrade lösningar för Åres del men vi är inte där ännu. I väntan på det får det bli informationsskyltar.
Som jag skrev innan vore väl det bästa att få bort det tillfälliga åkandet i liftsystemen. Alltså de som inte brukar åka offpist och inte innehar bla transa, men som väljer att göra det av olika anledningar, ex när de snöar. De som väljer att gå på tur i Sarek har oftast en helt annan kunskap och utrustning. De har också gjort ett större val när det gäller laviner och dess risk, åker man pist i en anläggning är steget betydligt kortare ut i offpisten.

Senast ändrad:
Farlig produkt
Anzom sa:
la_grave sa:
Anzom sa:
Man vet ju att man inte vet. Om man ändå väljer att ta risker man inte kan överblicka så gör man just det VÄLJER att ta risker.

Svensk statspaternalism i sitt esse.

Farlig produkt
centralbyrakraten sa:
Vet inte vad t-sökning är men det är uppenbart att folk i allmänhet har problem med induktionssök/fältlinjesök. Det är ju bra för dig om du tycker det är enkelt.

Problemet med Freeriden är att du inte kan dra ner volymen/"känsligheten" så att hitta flera begravda blir nästan omöjligt.
T-sökning = man går och lyssnar så länge signalen blir starkare. När den blir svagare går man tillbaka till punkten där den är som starkast och går vinkelrätt. Spåret man efterlämnar har vissa likheter med ett versalt t.

Det är ju i sådana fall katastrofalt kasst. Det kan jag ju göra på mina tio år gamla (ja, jag har lämnat in dem för service/kalibrering) F1:or och de kostade väl en dryg tusenlapp eller så när jag köpte dem.

Farlig produkt
Inga jävla grindar i våra fjäll!!
Alla inskränkningar i allemansrätten, med undantaget av strandskyddet vid min stuga, är av ondo!!
Informationsskyltar kan jag gå med på, men inga jävla grindar!

Att jämföra med dykning är inte relevant. För det första är dykning betydligt mer komplicerat än lössnöåkning. För det andra så är det väldigt svårt att ta sig fram som dykare utan cert, även om det är fullt lagligt. Det finns nog inte en enda utfärdsarrangör värd namnet som skulle ta med sig dykare som inte kan visa upp cert. Utöver det är det väldigt svårt att köpa utrustning som icke-dykare, jag har mer än en gång sett personer i dykbutiker blivit nekade köp för att de saknar cert, istället blir de erbjudna att köpa ett presentkort (för det var ju alltid till någon annan de skulle köpa.) Att fylla luft/gas utan cert är stört omöjligt, ingen fyllare accepterar det. Att jämföra skidåkning med dykning är helt enkelt inte relevant.

Som påpekats i tråden har nog barn hyffsat lätt att lära sig söka med en transa, men det handlar inte om det. Det handlar om hur de hanterar nödsituationen och det är det inte så många barn som kan göra. Jag skulle inte ha några problem att åka med en person som bär enbart en sändare, helt beroende på personen. Är det barn till exempel, ser jag inga problem i det, men jag skulle ändå inte ge mig ut med barn om jag vore den enda vuxna i gruppen.

Farlig produkt
Anzom sa:
Som jag skrev innan vore väl det bästa att få bort det tillfälliga åkandet i liftsystemen. Alltså de som inte brukar åka offpist och inte innehar bla transa, men som väljer att göra det av olika anledningar, ex när de snöar. De som väljer att gå på tur i Sarek har oftast en helt annan kunskap och utrustning. De har också gjort ett större val när det gäller laviner och dess risk, åker man pist i en anläggning är steget betydligt kortare ut i offpisten.
Det tillfälliga åkandet finns även utanför skidanläggningarna. Se bara på keb och sylarna, galet mycket folk får för sig att de bara ska gå upp här och där. Min åsikt är att staten inte ska ge sig på att sätta upp begränsningar utan istället låta folk ta sitt ansvar precis som la_grave skriver.

la_grave sa:
T-sökning = man går och lyssnar så länge signalen blir starkare. När den blir svagare går man tillbaka till punkten där den är som starkast och går vinkelrätt. Spåret man efterlämnar har vissa likheter med ett versalt t.
Ah, T-sökning=korssök. Nej, det är inte den metoden som freeriden använder. Freeriden (och egentligen alla digitala transceivers) använder induktionsmetoden. Du vrider transceivern tills du har en optimal signal, då går du ca 3 m framåt och vrider transceivern igen. När du hittat riktningen med den optimala signalen fortsätter du ytterligare ca 3 åt det hållet, osv. Med en vanlig digital transceiver som har 2 eller 3 antenner behöver du inte vrida eftersom transceivern själv tar ut riktningen med hjälp av skillnaden mellan de olika antennerna. Med freeriden måste du vrida eftersom den bara har en antenn.

Farlig produkt
Tompan14 sa:
Inga jävla grindar i våra fjäll!!
Och här hade jag tryckt på "like"-knappen om vi varit på den stora ansiktsboken.

Det kommer nog aldrig vara tal om grindar utan blir det någonsin av så blir det antagligen i form av en öppning där du åker igenom och ser om din transceiver sänder eller inte.

Om pappa svensson tar rygg på hardcoreåkaregänget så kommer han förhoppningsvis reagera när det lyser rött för honom efter att det lyst grönt för alla coola offpiståkare. En liten varningsklocka utan att för den skulle stoppa någon. Är det någon som ser några problem med ett sådant system?

Farlig produkt
Hur många av de i målgruppen för den här produkten är medvetna om att man snabbt måste slå på sök/slå av om man inte blir begravd... tänk mardrömmen när kompisen blir begravd och 10 nyfikna turister snabbt kommer fram med trancivers som sänder.... Det jag menar är man dum nog att köpa en sån här så kan man mycket väl vara dum nog att inte slå av den när det behövs.

Tillbaka
Topp