Fäst hälen på NTN telemarksbindningen

Antingen åker man telemark eller så åker man inte telemark, det där är en helt ovärd grej! I vilket läge skulle man ha nytta av det? Oj nu blev det lite jobbigt före här, bäst att låsa ner hälen. Det är lättare och mer tillfredsställande att lära sig köra allt.

Jag åker både telis och alpint, helt såld på dem båda. Vilket läge man har nytta av det? Jag har haft många dagar i backen då jag stått halva dagen på telis och halva på alpin utrustning. Och ofta är det ett jävla meck och byta, spec om man inte bor nära pisten. Och finns det då ett system som tyglar dem båda åkstilarna skulle jag slå till direkt.

Då ställer man sina pjäxor i bilen/värmestugan/skåp eller what ever och så byter man efter halva dagen! Någon vettig lösning för att låsa hälen finns inte och kommer förhoppningsvis inte att dyka upp heller, telemarksåkningen ligger ju redan tillräckligt nära vanlig åkning.

Det va lite det jag fiskade efter, en vettig lösning. Men det verkar ju inte finnas så de får bli värmestugan i år igen.

rugga_ruggen sa:
Jag åker både telis och alpint, helt såld på dem båda. Vilket läge man har nytta av det? Jag har haft många dagar i backen då jag stått halva dagen på telis och halva på alpin utrustning. Och ofta är det ett jävla meck och byta, spec om man inte bor nära pisten. Och finns det då ett system som tyglar dem båda åkstilarna skulle jag slå till direkt.
Du kan ju köra på NTN telisgrejer, tex Scarpa TX Pro, som har fästen för dynafjollbindningar.

Folk har klarat sig aslänge utan utlösningsfunktion på telisbindningar, det värsta jävla mecket med det där ser ju ut att vara när man ska kliva ur bindningen

Senast ändrad:
Jag varvar telissvängar med parallell på mina NTN, funkar hur bra som helst om man får för sig att man vill carva lite alpin stil. Man behöver inte alls låsa hälen. Det existerar ingen lösning som inte sabbar utlösningsfunktionen. Låt bara bli.
Eller sätt dubbla inserts så kan du varva bindningar på samma skida. Jag har dubbla quiver queen på mina lagg för att kunna växla mellan rak frammontering och bakåt/duckstance. Klockrent och väger totalt under 50 gram!

Den löser rimligen ut vid fall rakt fram. Dock så sitter väl telisbindningen kvar så vridning åt sidan lär ju inte fungera.

Jag har kört telemark sedan Berlinmuren fanns kvar... Skulle gärna fästa hälen ibland vid långa transportsträckor, skråande eller liknande, speciellt när man kör i blöt snö och skidorna sugs fast och man håller på att trilla på näsan. Funderar på att kombinera min NTN-bindning med dynafithäl vilket en del personer har provat.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp