Fat skis som funkar ganska bra i pist.

Monis sa:
jfors sa:
Line Prophet 130 tycker jag är vansinnigt roligt i pist. Man kan kötta på utav helvete med dem för det går som ett par super g plankor, men med lite tightare svängradie (18 m). Måste dock ligga på dem lite så de inte hackar.
Correct me if I'm wrong... Men är inte Prophet 130 snäppet styvare än en lyktstolpe?
Den är jävligt styv.

jfors sa:
Monis sa:
jfors sa:
Line Prophet 130 tycker jag är vansinnigt roligt i pist. Man kan kötta på utav helvete med dem för det går som ett par super g plankor, men med lite tightare svängradie (18 m). Måste dock ligga på dem lite så de inte hackar.
Correct me if I'm wrong... Men är inte Prophet 130 snäppet styvare än en lyktstolpe?
Den är jävligt styv.
Nejnej, så styva är de inte. 5 6 6 6 6 enligt FriFlyts flextest.
Vad menar du jfors med att de hackar, att de letar efter spår? Hur svänger du skidorna när detta brukar uppstå?

Här har du en styv skida:
Rossignol B-Squad 104 189 cm 8 5 5 6 8
Framförallt i nosen och baken, kombinera det med mer spann än Gunde Svans längdlagg och du har det perfekta receptet på ett par riktiga ubåtar.

Andra relativt styva skidor:
Dynastar Legend Pro Rider XXL 194 cm 6 6 6 7 7
Blizzard Titan Pro 192 cm 6 6 6 7 5

Ganska mjuka skidor:
Völkl Sumo 190 cm som har 6 6 6 6 6
K2 Hellbent 183 cm med 4 4 5 5 4

Se hela testet här http://www.friflyt.no/files/SFI_2008.pdf
Tror det för 2009 tyvärr bara finns i tryckt form än så länge. Personligen tycker jag att det testet är otroligt mycket bättre och mer användbart än de traditionella skidtesterna som ofta bara presenterar några olika skidåkares högst personligt upplevda åsikter.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
jfors sa:
Monis sa:
Den är jävligt styv.
Nejnej, så styva är de inte. 5 6 6 6 6 enligt FriFlyts flextest.
Vad menar du jfors med att de hackar, att de letar efter spår? Hur svänger du skidorna när detta brukar uppstå?

Här har du en styv skida:
Rossignol B-Squad 104 189 cm 8 5 5 6 8
Framförallt i nosen och baken, kombinera det med mer spann än Gunde Svans längdlagg och du har det perfekta receptet på ett par riktiga ubåtar.

Andra relativt styva skidor:
Dynastar Legend Pro Rider XXL 194 cm 6 6 6 7 7
Blizzard Titan Pro 192 cm 6 6 6 7 5

Ganska mjuka skidor:
Völkl Sumo 190 cm som har 6 6 6 6 6
K2 Hellbent 183 cm med 4 4 5 5 4

Se hela testet här http://www.friflyt.no/files/SFI_2008.pdf
Tror det för 2009 tyvärr bara finns i tryckt form än så länge. Personligen tycker jag att det testet är otroligt mycket bättre och mer användbart än de traditionella skidtesterna som ofta bara presenterar några olika skidåkares högst personligt upplevda åsikter.
Nej. Det jag menar är att om jag inte ligger på dem på hårt underlag och trycker ifrån ordentligt så studsar de om du så vill, till skillnad från Rhino chasern som jag upplever som bara luta och charga. Självklart upplevs skidor olika beroende på vilken vikt skidåkaren har. Som gammal räseråkare upplever inte jag skidan som en lyktstolpe som Monis verkar göras, om han nu har testat den. Som sagt. Frågan var vilka fatskis som folket tycker fungerar bra i pist. Det här var mitt bidrag. Förutom Rhina chasern förstås, fast det vet så många ändå. Profeten är fet och fantastisk.

Tillbaka
Topp