Fatskis/Freeride i pist

SiNo

Medlem
Fatskis/Freeride i pist
Jag håller precis som många andra på att leta skidor inför den kommande säsongen och just nu är jag inne på att köpa mig ett par Fatskis/Freeride skidor. Jag har snöat in mig på Line och tittar framförallt på SFB och Influence 105, men det jag inte har lyckats läsa mig till är hur denna typ av skidor fungerar i pist. Självklart kommer jag att söka mig mot lössnön så mycket det går, men jag vet att det då och då blir några heldagar i pist. Så jag undrar helt enkelt vad ni har för erfarenheter av detta, skulle det fungera med en så bred skida som one quiver eller skall jag söka mig mot något smalare?

Jag kan tillägga att jag har några kompisar som kör på Hendryx PH och Funkallistic, och de höjer sina skidor till skyarna och menar att deras skidor fungerar lika bra i som utanför pisten, kan detta verkligen stämma?

Fatskis/Freeride i pist
Kort svar: Ja.

Sök i forumet, detta har avhandlats förut (faktiskt flera år sen) läs gärna MnO:s årliga skidtester t ex.

Fatskis/Freeride i pist
En ski til alt: 105mm pluss.

En ski til alt dersom du bevisst oppsøker dypere snø og offpist: Ca 115mm på midten.

En bred ski (som er rett konstruert), går utrolig mye bedre i pist enn hva en smal ski gjør i pudder.

Fatskis/Freeride i pist
Låter bra, det blir nog ett par SFB till i år då :)

SiSt: Det är vad jag har förstått. Till en början tittade jag på skidor i 85-90 mm klassen, men har stegvis gått upp i midjebredd och just nu verkar 100-110 vara rätt klass för mig då jag inte så ofta ser meterdjup snö och i princip håller mig till liftburen åkning.

SFB känns som en bra kompromiss och en bra göra allt skida, de verkar vara slittåliga och är dessutom helt sjukt snygga!
Då skall man bara börja fundera på längd, och var man skall köpa dem.

Jag är en lätt och ganska duktig åkare på 65kg och 180 cm, tror ni att 184cm skulle passa mig eller är det bättre att satsa på 178cm när jag väger ganska lite?

Till sist har jag sett att skidbutiken.se säljer dessa för 5400kr, vilket är billigare än SC. Finns det någon annan försäljare man borde kolla upp?

Fatskis/Freeride i pist
Tancoll: Tack för varningen (och rättelsen :), frågan är bara om de har samma problem i år?
Då kör jag på 184cm i alla fall.

tompelompe: Skall kolla in skistore

Tack för snabba svar

Fatskis/Freeride i pist
Ska du ha en riktigt skida som fungerar över hela berget kan jag varmt rekomendera Funkallisticen. Den åkte jag på förra säsongen och det är en riktigt underbar skida både i och utanför pisten. Jag provåkte stora delar av sortimentet inför säsongen. Beronde på din vikt och åkstil kan det vara någon annan modell som kanske passar bättre men jag skulle välja ett par Hendryx eftersom det är en fet skida som man har riktigt kul i pisten med.

Fatskis/Freeride i pist
Har en polare som kör med line sfb och han tycker dom är bra i pisten

Fatskis/Freeride i pist
Jag har beställt ett par SFB hos skidbutiken.com.

Jag valde att chansa lite på dem då de hade det bästa priset jag kunde hitta samt att jag pratade lite med dem i telefon och jag blev försäkrad om att de inte skulle ha samma problem i år. Tydligen har de bytt leverantörer på vissa skidor och har nu bindningar på lager. Dessutom har jag inte särskilt bråttom att få skidorna då det tyvärr ändå inte finns någon snö :(.

Jag har läst en del recensioner och jag tror i alla fall att det är skidor som kommer att passa mig och vad jag är ute efter.

http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=81795
http://brobomb.com/2011/02/on-snow/

Fatskis/Freeride i pist
Jag tänkte uppdatera att jag fick skidorna avlämnade av UPS igår, grymt härligt att de kommer ända fram till dörren :)
Hur som helst så tycker jag att skidbutiken har skött sig trots att jag fick skidorna en vecka senare än de sagt pga några dagars försening från Line. Samtidigt så gorde jag en förhandsbeställning och då får man räkna med sådant antar jag, dessutom hade Skidbutiken runt 650 skidor att montera förra veckoslutet. Jag fick ett riktigt bra pris på skidor, bindningar +montering, stavar och skidbag som jag inte kunde hitta någon annan i europa som kunde matcha, så några dagars försening kan jag leva med.

Tänkte att efterssom det verkar finnas en del som är osäkra på skidbutiken.com så skulle jag dela med mig av min upplevelse, hoppas att detta hjälpte :)

Tillbaka
Topp